سازندگان بازی ارتش‌های فرازمینی، بعد از عرضه‌ی یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ایرانی، با تشکیل استودیو پاییزان به ساخت بازی‌های موبایل رو‌آورده‌اند. مگنیس، تازه‌ترین اثر آن‌ها نوید یک بازی با کیفیت را می‌دهد. با نگاهی گذارا به این بازی و مصاحبه با سازندگان آن، همراه زومجی باشید.

تا به حال در زومجی بازی‌های موبایل زیادی را معرفی کردیم و تعدادی از آثار شاخص ایرانی را نیز مورد بررسی دقیق قرار داده‌ایم. اکثر این بازی‌های سعی کرده‌اند با الگوگیری از نمونه‌های موفق خارجی، اثری بومی‌سازی شده ارائه دهند که در عین در اختیار داشتن استانداردهای جهانی بازی‌های موبایل، تجربه‌ای آشنا و ایرانی تحویل مخاطب دهند. در این میان هستند بازی‌هایی که ایرانیزه کردن هدف آن‌ها نیست و با نگاهی به بازارهای جهانی، سعی در ارائه‌ی تجربه‌ا‌ی بسیار نزدیک به نمونه‌های عالی خارجی دارند. «مگنیس» یکی از همین بازی‌هاست که تیم باتجربه‌ای از اعضای سابق استودیو راسپینا پشت آن قرار گرفته و با تشکیل استودیویی جدید تحت نام پاییزان، هدفی بلندپروازانه‌ دارد.

سازندگان با تجربه بازی ارتش‌های فرازمینی، حال با تشکیل «استودیو پاییزان» به ساخت بازی‌های موبایل با کیفیت رو آوردند

اولین موردی که با دیدن مگنیس جلب نظر می‌کند، طراحی مراحل و پس‌زمینه‌ی آن‌ است. این نوع طراحی را پیش از این در بازی‌های باکیفیت غربی دیده بودیم و بازی‌های ایرانی معمولاً طرح‌های ساده‌تر و نزدیک به فرهنگ ایرانی داشته‌اند. همان نگاه اول به تصاویر و تریلر معرفی بازی کافی است تا متوجه شویم با یک بازی حرفه‌ای طرف هستیم و روایتگر انگلیسی‌زبان بازی هم حکایت از هدف‌گذاری سازندگان مگنیس روی بازار جهانی دارد. طراحی و توسعه‌ی چنین بازی‌های خوش‌ساختی به دست سازندگان توانمند ایرانی نشان از آینده‌ی بسیار روشنی برای این صنعت نوپا در این ایران دارد و با توجه به شرایط فعلی کشور و با کمی چاشنی خوش‌بینی، می‌توان نام استودیوهای ایرانی را در لیست برترین بازی‌های گوگل پلی و اپ‌ استور تصور کرد.

 

اما از زیبایی‌های بصری که بگذریم، تجربه‌ی بازی برای اولین بار حس و حالی کاملاً تازه دارد و نحوه‌ی کنترل گوی روباتیک، پیاده‌سازی بسیار جذاب و نوینی دارد. به جای استفاده‌ از دکمه‌های جهت‌دار یا کنترل‌های حرکتی، سازندگان تصمیم گرفتند از خلاقیت خود کمک بگیرند و با ابداع سیستمی که کمتر مشابه‌اش را دیدیم، به بازی خود هویت اصیلی ببخشند. کنترل این گوی که هم‌نام بازی است، اساساً بر پایه‌ی تقارن طراحی شده؛ شما با لمس طرفِ مخالف گوی آن را به جهت مورد نظر حرکت می‌دهید. برای راحتی کار چیزی شبیه دستگیره به گوی متصل است تا با حرکت دادن آن بتوانید گوی را از میان موانع عبور دهید. این طرز کنترل جدید شاید در ابتدا کمی نامأنوس باشد اما به سرعت به آن عادت خواهید کرد و در بسیاری از مراحل خواهید دید همین شیوه‌ی کنترل بخش زیادی از بار لذت‌بخش بودن بازی را به دوش می‌کشد.

مراحل اولیه جنبه‌ی آموزشی دارند و در آن‌ها موانع زیادی بر سر راهتان قرار نگرفته، اما با پیشروی در بازی در عبور دادن گوی از میان پیچ و خم‌های این مانع‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود و نیاز به دقت زیادی خواهد داشت. در برخی مراحل باید حرکات بسیار ظریفی داشته باشید و در مواقع دیگر باید از سرعت‌العمل خوبی برخوردار باشید. بیش از ۵۰ مرحله در مگنیس وجود دارد که به پنج فصل تقسیم شده‌اند. هرکدام از فصول بازی طراحی متفاوتی دارند و از موسیقی مناسبی هم برای هر فصل استفاده شده است. مگنیس از آن‌ بازی‌هایی است که پیشنهاد می‌شود با هدفون بازی کنید، چون موسیقی و صداگذاری بازی کمک شایانی به لذت‌بخش‌تر شدن آن می‌کند.

مصاحبه با محمد زهتابی، مدیر استودیو پاییزان

تعدادی از کسانی که حالا پشت ساخت بازی مگنیس هستند، سابقه طولانی در ساخت بازی شوتر ارتش‌های فرازمینی داشته‌اند و بعد از اتمام پروژه، با تشکیل استودیو مستقل پاییزان، به ساخت بازی‌های موبایلی روی آوردند. اولین محصول آن‌ها آماده‌ی انتشار است و به همین بهانه، با محمد زهتابی مدیر استودیوی پاییزان مصاحبه‌ای ترتیب دادیم. شاید جذاب‌ترین نکته‌ی مگنیس این است که بازی دست‌پخت سازندگان ارتش‌های فرازمینی به شمار می‌رود و  گروهی از تیم سازندگان آن بازی حالا به طراحی بازی‌های موبایل رو آورده‌اند، پس مصاحبه را با صحبت در مورد راسپینا آغاز کردیم.

بعد از شکل‌گیری استودیوی پاییزان، آینده‌ی راسپینا چگونه خواهد بود؟

راسپینا همچنان برای پی‌سی بازی خواهد ساخت. استودیوی جدید با بعضی از اعضای راسپینا و چند عضو باتجربه‌ی جدید تشکیل شده که روی موبایل تمرکز خواهد کرد. پاییزان کاملاً مستقل از راسپینا است و آن‌ها همچنان به توسعه‌ی بازی‌ها روی پلتفرم پی‌سی ادامه خواهند داد.

چرا در پاییزان تصمیم گرفتید روی بازی‌های موبایل کار کنید؟ آیا تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید؟

تعداد بالای مخاطب‌ها و فاصله کوتاه ایده تا محصول نهایی از نکات جذاب بازی‌های موبایلی هستند

ما در طول ساخت ارتش‌های فرازمينی چند بازی كوچک موبايل ساخته بوديم ولی منتشر نكردیم. ما در راسپينا هميشه موبايل را هم دوست داشتيم که البته اين مورد ارتباطی به مسائل مالی ندارد، بعضی از بچه‌ها بیشتر طرفدار پی‌سی بودند كه تصميم گرفتند باز هم برای این پلتفرم بازی بسازند. استوديوی پاييزان تمركزش را بيشتر روی بازی‌های آنلاين و گروهی قرار داده ولی بازی‌های ايده‌محوری هم هستند كه به زودی رونمايی می‌شوند.

ولی نکته‌ای که در مورد بازی های موبایلی بیشتر از همه برای ما جذاب بود، تعداد بالای مخاطب‌ها و فاصله کوتاه ایده تا محصول نهایی است. ما برای ارتش‌های فرازمینی چند سال زحمت کشیدیم و در نهایت خیلی جاها مجبور بودیم ایده‌هایمان را به خاطر حجم کار یا مسائل مالی خط بزنیم، ولی الان با دست بازتری به ایده‌ها نگاه می‌کنیم.

البته من خودم شخصاً بازی‌های پی‌سی را هم خیلی دوست دارم و چند ایده‌ی خیلی خوب هم برای پی‌سی دارم که بعد از اینکه توانستیم در حوزه موبایل موفق ظاهر شویم، روی آن ایده‌ها هم در پاییزان کار خواهیم کرد.

ایده‌ی اولیه‌ی بازی مگنیس از کجا آمد؟

این بازی بعد از ساخت ارتش‌های فرازمینی طراحی شد. ما چند ایده داشتیم که ایده‌ی این بازی بیشترین رای را در تیم ما آورد. نیما معماری طراح این بازی ۵ یا ۶ ایده داشت که ایده‌ی مگنیس به عنوان یک بازی که برای همه‌ی تیم جالب بود ساخته شد.

آیا همه‌ی این طراح‌های اولیه، بازی‌های دوبعدی و عامه‌پسند بودند یا طرح‌های پیچیده‌تری هم وجود داشت؟

بعضی از طرح‌ها کمی پیچیده‌تر بود‌، خود من هم دو بازی طراحی کرده بودم که الان مشغول ساخت یکی از آن ایده‌ها هستیم. مگنیس از اول ایده‌ی خود نیما بود و گیم‌پلی بازی تقریباً شبیه هیچ بازی دیگری نیست. ولی سبک بازی هم‌سبک با بازی‌های Duet یا Badland است.

شخصاً در حین بازی متوجه تشابهات کوچکی بین مگنیس و Duet شدم.

کمی شباهت وجود دارد، ولی بازی کردن مگنیس اصلاً حس مشابهی نسبت به بازی کردن Duet ایجاد نمی‌کند.

با توجه به عرضه‌ی بازی روی گوگل پلی و آیتونز، آیا امیدی به موفقیت بازی در بازارهای خارجی دارید؟

بازی مگنیس اساساً برای خارج طراحی و ساخته شد و طی چند هفته‌ی آینده توسط استودیو LeanGo منتشر خواهد شد.

دانلود ویدیو با رزولوشن SD 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

بازار داخلی را چطور می‌بینید؟ آیا با توجه به شرایط فعلی، می‌توان به آینده گیمینگ ایران امیدوار بود؟

با برداشته شدن تحریم‌ها و شاید ورود فروشگاه‌های بین المللی به ایران، بازی‌های خارجی دوبله شده یا بومی شده راحت‌تر وارد بازار ایران شوند

بازار داخل تشنه‌ی محصول خوب و با کیفیت است و فضای کار خوبی تا چند سال آینده وجود دارد، اما چند تهدید جدی هم در بازار داخل دیده می‌شود. یکی از این آسیب‌ها زیاد شدن بازی‌های کم کیفیت در شبکه‌های فروش هست که بخشی از این بازی‌ها اصلاً بازی نیستند؛ بلکه یک خروجی از مجموعه‌های آموزشی هستند که یک نفر آن‌ها را  روی شبکه قرار داده است که متاسفانه به علت نظارت پایین، این بازی‌ها زیاد شدند و هیچ نظارتی از نظر کپی‌رایت یا حداقل کیفیت روی آن‌ها وجود ندارد. مخاطبی که یک بار برای این بازی‌ها خرج کند و از کیفیت خروجی راضی نباشد، دیگر هیچوقت سراغ بازی‌های ایرانی نخواهد آمد.

یکی از نقاط مثبت بازار ایران نزدیک بودن فرهنگ و زبان تولید با زبان مصرف است که این برای بازی‌سازها امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. اما ممکن است این فرصت همیشگی نباشد و با برداشته شدن تحریم‌ها و شاید ورود فروشگاه‌های بین المللی به ایران، بازی‌های خارجی دوبله شده یا بومی شده راحت‌تر وارد بازار ایران شوند. مثلاً در حال حاضر هیچ بازی آنلاین خارجی، سروری در ایران ندارد و همین موضوع بازی کردن را برای ایرانی‌ها در بعضی بازی‌ها مشکل کرده است. این هم یک فرصت هست برای بازی‌سازها که از این خلأ استفاده کنند، ولی این موضوع همیشگی نیست.

بازار خارج بازار گسترده‌تری هست. هر کشور و هر پلتفرم تحلیل خودش رو دارد اما به طور کلی بازار موبایل خارج بسیار بسیار اشباع شده؛ یا باید ایده‌ی خیلی جذابی برای مطرح شدن داشته باشید یا اینکه یک بازی در سطح اول جهانی بسازید. البته این موضوع برای شبکه‌های پی‌سی هم صدق می‌کند. کسی که برای خارج از ایران بازی می‌سازد حتماً باید به این نکته توجه داشته باشد که به عنوان یک بازی‌ساز مستقل، او به یک ایده‌ی خاص نیاز دارد و یا یک بعد از بازی او باید به شدت خاص باشد تا در این بازار شلوغ استیم یا اپل یا اندروید که بیشتر از ۵۰۰  بازی در روز منتشر می‌شود یا در استیم که بیشتر از ۱۵ بازی در روز منتشر می‌شود، موفق شود. برای اینکه رسانه‌ها یا مردم بین تمام این بازی‌ها به شما توجه کنند، حتماً باید یک نکته‌ی خاص در بازی وجود داشته باشد.

ورود به بقیه بازارها از جمله بازار هند و چین که بازار های رو به رشد بازی‌سازی هستند هم با توجه به زبان آن کشورها مقداری سخت است  ولی بازار شدیداً مستعد و رو به رشدی دارند.

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

ممنون از شما و سایت خوب زومجی.

امیدواریم از این مصاحبه‌ی کوتاه با محمد زهتابی، مدیر استودیوی پاییزان لذت برده باشید. بازی مگنیس به زودی برای اندروید و iOS از طریق اپلیکیشن‌های کافه بازار و سیبچه در دسترس کاربران ایرانی خواهد بود. زومجی بررسی کاملی از مگنیس در روز انتشار بازی منتشر خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از بازی مگنیس، به وب‌سایت رسمی استودیو پاییزان مراجعه کنید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده