با رسیدن سال جدیدِ میلادی عرضه‌ی لپ تاپ های گیمینگ مبتنی بر آخرین دستاوردهای سخت افزاری هم رونق تازه‌‌ای گرفته است. در اینجا می‌خواهیم یکی از جدیدترین و قویترین محصولاتِ بازار را به همراه شما بررسی و آزمایش کنیم و ببینیم تا چه حد برای بازی‌های روز بهینه عمل می کند. 

این دومین باری است که قصد داریم یک لپ‌تاپِ حرفه‌ای و مخصوصِ بازی ساختِ شرکت ام‌اس‌آی را در زومجی بررسی و آزمایش کنیم. ام‌اس‌آی در بازار داخلی هم تبدیل به بِرندی شده که محصولات اختصاصیِ بازیَش اسم و رسمی به هم زده‌ و طیفِ متنوعی از محصولات مانند مادربورد و کارت گرافیک‌های گیمینگ و البته لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای با مدل‌های معروف را عرضه می‌کند. در اینجا جدیدترین مدل از سری معروف و شناخته شده‌ی GT72 را با نام GT72S 6QF در اختیار داریم و مشتاقیم که این محصول را از زوایای مختلف بررسی کنیم و ببینیم که چه مزیتی نسبت به مدل‌های قبلی دارد و تا چه حد می‌توان روی قدرتش برای اجرای بازی‌های سنگینِ امروزی حساب باز کرد. اگر به خاطر داشته باشید مدلِ قدرتمند GT80 Titan را هم در راهنمای خرید لپ تاپ برای بازی زومجی معرفی کرده بودیم. کنجکاو هستیم تا ببینیم مدلِ جدید این سری محصولات که از پردازنده‌ی اِسکای‌لیک، حافظه‌ی DDR4 و تراشه‌ی گرافیکی رده بالای نسل مَکسول بهره گرفته‌، چقدر سریع‌تر عمل می‌کند و مهم‌تر از همه چه تجربه‌ای از بازی‌های داغِ عرضه شده در امسال را به کاربرانش عرضه می‌کند. در این محصول یک سورپرایزِ جدید هم داریم که کمی پایین‌تر به آن خواهیم پرداخت.

[section label="طراحی و بدنه" anchor="Design"]طراحی و بدنه

ام‌اس‌آی در این مدل هم از آلومنیوم در ساخت بدنه بهره گرفته و پلاستیک را تنها در قابِ نمایشگر و زیر دستگاه استفاده کرده است. پوشش ماتِ سیاه رنگی که به آلومنیوم برس خورده‌ی بدنه‌ اضافه شده باعث شده که درخشندگی کمتری داشته باشد و در روی بدنه هم لوگوی سازنده با نشان “Gaming G Series” و تصویر اژدها به کمک LED در زیر خود روشن می‌شود. طراحی دستگاه هم از قواعد معمول پیروی می‌کند و رنگ سیاه در آن غالب است، اما در لبه‌های جلویی دستگاه دو باریکه‌ی سفید رنگِ پلاستیکی شفاف تعبیه شده که هنگام کار با دستگاه به رنگ قرمز درمی‌آید و در طرف چپ هم نشانگرهای برق، باطری و وضعیتِ کارکرد ذخیره سازها را با LED های کوچکتر در دلِ خود جای داده است.

کیفیتِ ساخت شاسی این دستگاه بالا است و ضخامت بدنه به نزدیکِ ۵ سانتی‌متر می‌رسد. لپ‌تاپ‌های رده بالای گیمینگ مرسوم با این ابعادِ صفحه نمایش، مانند مدل لنوو Y70 یا ایسوس ROG G751 معمولا ضخامتی بیش از ۴ سانتی‌متر دارند.

نمایشگرِ با کیفیتِ  این محصول هم بسیار باریک بوده که اتفاق خوبی است، اما قاب آن نسبتا منعطف است ولی در هنگام کار کردن و باز و بسته کردنِ آن باعث ایجاد صداهایی مثل صدای سایش یا شکستگی ریز نمی‌شود، مشکلی که در برخی مدل‌ها و برندهای دیگر شاهد بوده‌ایم. بقیه‌ی اجزای بدنه هم استحکام بالایی دارند و مشکلی از نظر ایجاد فشار ناخواسته یا قرار گرفتن دست‌ها هنگام کار روی آن وجود ندارد. در مجموع ام‌اس‌آی اجزای GS72S را در یک شاسی با طراحی متداول و بدون زوایدِ اضافی، اما کیفیت ساخت و پایداری بالا قرار داده است. ابعاد دستگاه قابل توجه است و مهمتر از همه باید وزنِ سنگینِ آن را هم در هنگام حمل و نقل تحمل کنید.

برای سیستم خنک کننده هم دوعدد فن توربینی بزرگ، یکی برای CPU و یکی هم برای GPU در نظر گرفته شده که مستقل از یکدیگر و با کنترل کننده‌ی مجزا کار می‌کنند.

[section label="مشخصات سخت افزاری" anchor="Spec"]مشخصات سخت افزاری

کد محصول MSI GT72S 6QF (Dominator Pro G)
سیستم عاملWindows 10 Home(64 bit)
پردازندهIntel® Core™ i7 Skylake-6820HK (2.7GHz – 3.6GHz)
نمایشگر17.3″ FHD, (1920*1080)  IPS @ 75Hz With NVIDIA G-Sync
حافظه4 x 8GB DDR4 (32GB)
سرعت حافظه2133 mHz
حداکثر ظرفیت حافظه64GB (4 Slots)
تراشه ی گرافیکیINTEL HD 530 / NVIDIA GeForce GTX980 (8GB)
ذخیره ساز256GB M.2 SSD (Super RAID 0) + 1TB 7200RPM
دیسک نوریBD Writer / DVD Super Multi
صفحه کلیدSteelSeries FULL back lit keyboard with SteelSeries Engine
کارت صداAudio Sound by Dynaudio, Support 7.1 channel with Woofer
اتصال کابلیKiller Gb LAN with Killer Shield
اتصال بی سیمKiller 802.11ac
بلوتوثBluetooth V4.1
وب کمHD type (30fps@1080p)
باتری9-Cell Li-Polymer
ابعاد428(W) x 294(D)x 48(H)mm
وزن3.78kg(w/ battery)
گارانتی2 Years From MSI
 

[section label="نمایشگر" anchor="Display"]۱- نمایشگر

دستگاه مورد بررسی دارای یک نمایشگر از نوع IPS با مدلِ LG Philips LP173WF4-SPF1 و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یا همان FHD است و دارای پوشش نیمه مات برای جلوگیری از انعکاس است. روشنایی و کنتراست این پنل در سطحی عالی است و حتی در کنتراست از مدلِ ASUS G751 هم بهتر به نظر می‌رسد.

 از نظر پوشش طیف رنگی این پنل هم مانند هم‌رده‌های خود در مدل‌های با پنل درجه‌ی A+ عمل می‌کند، هر چند که بهترین پوشش طیف رنگی را باید با پنل‌های کالیبره شده‌ی دیگری مانند پنل محصول ASUS N551JK تجربه کرد که رنگ‌های عمیق‌تر و واقعی‌تری را نمایش می‌دهند و برای گرافیست‌‌ها با اولویت طیف کامل‌تر sRGB مناسب‌تر هستند. از نظر زاویه‌ی دید هم همان گونه که از پنل IPS انتظار می‌رود تجربه‌ی کاملا مناسب و کم ایرادی خواهیم داشت. روشنایی نور در سطح پنل هم یکنواختی قابل قبولی دارد، اما در زیر نور مستقیمِ آفتاب استفاده از آن دشوار می‌شود و تصاویر رنگ می‌بازند.

[section label="پردازنده و حافظه‌" anchor="CPU & RAM"]۲- پردازنده و حافظه‌ی اصلی

CPU Z CPU 2

در این محصول از جدیدترین نسل پردازنده‌های اسکای‌لیک ساخت اینتل و یکی از قوی‌ترین مدل‌های آن استفاده شده است، می‌توان در پردازش‌های سنگین هم روی آن حساب باز کرد. پردازنده‌ی Core i7 -6820HK با ۸ مگابایت حافظه‌ی کش و حداکثر فرکانس توربوی ۳.۶ گیگاهرتز قادر است تا در حالت ذخیره‌ی انرژی یا همان Power Saver Mode در هنگام کار روی باتری، سرعت ساعت کاری خود را به ۸۰۰ مگاهرتز کاهش دهد. توان حرارتی در نظر گرفته شده برای آن هم ۴۵ وات است، هر چند که امکان اورکلاک این پردازنده نیز مهیا شده است.


CPU Z CPU Zoomg

حافظه‌ی اصلی هم با استفاده از ۴ ماژول رمِ ۸ گیگابایتی DDR4 با فرکانس ۲۱۳۳ و ساختِ سامسونگ تامین شده و همان‌طور که در تصاویر ثبت شده از CPU-Z شاهد هستید، تایمینگ آن هم 36-15-15-15 است. این لپ‌تاپ امکان نصب ماژول‌های DDR4 تا سقف ۶۴ گیگابایت را فراهم می‌سازد.

[section label="کارت گرافیک" anchor="GPU"]۳- کارت گرافیک

gtx 980 ZoomG

بزرگترین شگفتی داخل این لپ‌تاپ کارتِ گرافیک قدرتمند رده دسکتاپی GTX 980 با استاندارد MXM است که کمی از بردهای رایجِ MXM هم بزرگتر ساخته شده، اما با آنها سازگار است. تراشه‌ی GTX 980M تا چندی پیش سریع‌ترین تراشه‌ی گرافیکی موبایل در دنیا بود، تا اینکه انویدیا مدل قوی‌تر GTX 980 با تراشه‌ی GM204 کامل را برای لپ‌تاپ‌ها هم معرفی کرد. در هنگام اجرای بازی فرکانس توربوی ۱۳۳۷ مگاهرتز را نیز شاهد بودیم. فرکانس کاری حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 هم ۷۰۰۰ مگاهرتز است.

 

[section label="ذخیره‌ سازی" anchor="Storage"]۴- ذخیره‌ سازی

Micro 128GB SSD ZoomG

مدل GT72S 6QF بر خلاف مدل‌ِ بررسی شده‌ی GS60 6QE از RAID روی شکاف‌های M.2 هم پشتیبانی می‌کند و از این اسلات‌ها برای اتصال دو ماجول SSD جدید و پر سرعتِ ۱۲۸ گیگابایتی میکرون با مدل M600 MTFDDAV128MBF NVMe استفاده شده تا راندمانی فراتر از هر آن‌چه را که حتی از SSD های پیشرفته سراغ داریم، در بخش ذخیره ساز اصلی برای سیستم عامل و داده‌ها  فرآهم کند. فناوری اختصاصی ام‌اس‌آی با نام Super RAID وظیفه‌ی هماهنگ سازی این دو رادر حالت Raid 0 بر عهده دارند.

ذخیره ساز دوم دستگاه هم یک هارد‌دیسک مکانیکی ۱ ترابایتی ۷۲۰۰ دور بر دقیقه و ساخت شرکت وسترن دیجیتال (از خط تولید هیتاچی سابق) و با مدل HGST HTS721010A9E630 است که با توجه به قیمت‌های کنونی SSD ها و میزان فضایی که بازی‌های جدید اشغال می‌کنند ، برای یک محصول گیمینگ کاملا ضروری به نظر می‌رسد. در نظر داشته باشید که بیشتر لپ‌تاپ‌های کنونی موجود در بازار از هارددیسک‌های معمولی ۵۴۰۰ دور بر دقیقه استفاده می‌کنند که سرعت به مراتب کمتری دارند.

[section label="درگاه‌‌ها" anchor="Ports"]۵- درگاه‌‌ها

در این محصول شاهد رابطِ اتصال پر سرعت USB 3.1 از نسل دوم و از نوع C هستیم که MSI آن را SuperPort می‌نامد و نرخ انتقالی تا سقف ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را در اختیار ابزار جانبی می‌گذارد. به علاوه در پشتِ دستگاه یک قفل Kensington ، یک پورت HDMI 1.4 و یک Mini-DisplayPort هم در کنار پورت شبکه‌ی LAN و ورودی آداپتور برق در آن تعبیه شده است. خروجی فن‌های داخل دستگاه هم در دو سوی پشت دستگاه در نظر گرفته شده است.

در جلوی دستگاه هم به جز نشانگرهای LED قرمز رنگ و نشانگرهای کارکرد باتری و ذخیره سازی هیچ پورت ارتباطی جای داده نشده است. در سمتِ راست مجددا ۲ پورتِ USB 3.0 در کنارِ درایو نوری ودر طرف چپِ دستگاه هم به ترتیب ۴ پورت‌ USB 3.0 ، خروجی هدفون، ورودی Line-in، پورت S/PDIF و درگاه کارتِ SD تعبیه شده است.

[section label="صفحه کلید و تاچ‌پد" anchor="Key & Touch"]۶- صفحه کلید و تاچ‌پد

برند SteelSeries این بار هم صفحه کلید فوق العاده‌ای برای محصولِ ما فراهم کرده و از هر زاویه به آن نگاه کنید، چه از نظر عملکرد کلیدها، چه بازخورد فشرده شدن آنها و چه نور پردازی پس زمینه کلیدها و حتی تنظیمات‌ در نظر گرفته شده برای افکت‌های مختلفِ نور که در قالب نرم افزار مخصوص آن در دسترس هستند، همگی بی نقص هستند و تجربه‌ای غیر تکراری و خلاقانه را در کار روزمره و دائمی با دستگاه مهیا می‌سازند. کلیدی سخت افزاری مخصوصِ آن در کنار صفحه کلید برای تغییر نور و افکت وجود دارد. شفافیتِ کلیدها و لبه‌های سفید ابری آنها باعث می‌شود که بازتاب مناسب نورهای رنگی را شاهد باشیم که عموما آزاردهنده هم نیست و شدت متعادلی دارد. تنها کمبود غیر ضروری هم عدم در نظر گرفته شدن کلید‌های ماکرو برای تعریف کلیدهای اختصاصی در بازی‌ها است.

تاچ‌پد دستگاه هم ابعادِ نسبتا بزرگی دارد و از قابلیت‌های چند لمسی هم پشتیبانی می‌کند. کلید‌های در نظر گرفته شده در زیر آن بسیار سخت عمل می‌کنند و در دراز مدت کاربردی نخواهند داشت.

[section label="اسپیکر" anchor="Speaker"]۷- اسپیکر

بلندگوهای دستگاه در بخش سخت افزاری از فناوری Dynaudio و مبدل صدای با کیفیتِ HiFi ESS Sabre استفاده کرده‌اند که مشتمل بر ۲ درایور در دو طرف جلوی دستگاه و یک ساب‌ووفر در زیر آن هستند و می‌توانند به کمک بخش نرم افزاری خود کیفیت صدای مناسبی را فرآهم کنند که برای دستگاهی با این ابعاد پذیرفتنی است، اما برای داشتنِ کیفیت بالاتر بهتر است از هدستِ گیمینگ خود کمک بگیرید.

قدرت صدای این چیدمان صوتی قوی و در عین حال شفاف است و برای محصولی در این رده کاربردی و قابل قبول است و بیشتر کاربران، مخصوصا گیمرها را راضی خواهد کرد.

[section label="ارتباطات" anchor="Comm"]۸- ارتباطات

ارتباط بی‌سیم دستگاه توسط یک ماژول  802.11ac M.2 تامین می‌شود که دو بانده طراحی شده است.  قابلیت اولویت دادن به بسته‌های بازی‌های آنلاین در هنگام ارسال و دریافت را دارد و قرار است تا سقف تئوری ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه در استاندارد ac سرعت داشته باشد.

[section label="لوازم جانبی" anchor="Accessories"]۹- لوازم جانبی

دیسک‌های درایور و نرم افزارهای کاربردی، راهنمای شروع سریع و راهنمای بازگرداندن دستگاه به حالت پیش فرض محتویات  اضافی همراه لپ‌تاپ گیمینگ ما هستند. در بسته بندی از ماوس گیمینگ یا کیف مخصوص لپ‌تاپ خبری نیست.

 

برای بررسی امکانات نرم افزاری دستگاه با ما در صفحه‌ی بعدی همراه باشید.

[section label="امکانات نرم افزاری" anchor="Software"]

امکانات نرم افزاری

[section label="MSI Dragon Gaming Center" anchor="Dragon"]MSI Dragon Gaming Center -۱

این محصول مهمترین و پر کاربردترین نرم افزارِ سیستمی است که ام‌اس‌آی که برای لپ‌تاپ گیمینگش تدارک دیده است و شامل ۴ بخش کلی می‌شود:

  • System Monitor

Zoomg MSI GT72S Daragon Gaming Center 11

در این بخش می‌توان در آنِ واحد میزان استفاده از توان پردازنده، کارت گرافیک و دیسک  و مقدار شارژ باتری را رصد کرد. همین‌طور دور فن‌ها و توان تخمینی مصرفی هم در این قسمت نشان داده می‌شود. بررسی دمای CPU و GPU و میزان انتقال داده‌ها روی شبکه‌ هم برای عیب یابی یا ردگیری برخی مشکلات در بسیاری مواقع راه گشا است.

امکان قابل توجهِ دیگر گزینه‌ی ابداعی Shift Mode است که با کمک آن می‌توان میزان مصرف و راندمان دستگاه را تنها با انتخاب یکی از ۳ گزینه‌ی مربوطه و بدون نیاز به دانستن جزییات فنی  تغییر داد. با این کار در واقع با فرکانس کاری قطعات اصلی تغییر خواهد کرد و برای دستگاهی که روی باتری کار می‌کند بسیار مفید است.

  • Utility

Zoomg MSI GT72S Daragon Gaming Center  22

این بخش در واقع یک لانچر داخلی است که می‌توانید برای تسریع در اجرای برنامه‌های سیستمی پر کاربردتر، آنها را به این قسمت اضافه کرده و مستقیم اجرایشان کنید.

  • Instant Play

Zoomg MSI GT72S Daragon Gaming Center 3

این قسمت مخصوص بازی‌ها و گزینه‌های مربوط به اجرای آنها است و دارای ۴ سربرگ مجزا است که از طریق آن می توانید:

- بازی‌های دلخواه را به لیست لانچر اضافه کرده و با یک فرمان آنها را اجرا کنید.

- بلندی صدای خروجی و میکروفون و همچنین درصد روشنایی و گامای تصویر را تنظیم کنید، به نحوی که در هنگام شروع بازی این تنظیمات به صورت خودکار اعمال شوند

- سرعت ماوس و اسکرول آن را تغییر دهید.

-از بخش Resource release فهرستِ برخی برنامه‌های غیر ضروری را انتخاب کنید تا در ابتدای اجرای بازی آنها را به طور خودکار غیر فعال شوند.

  • Device Setting

 4 Zoomg MSI GT72S Daragon Gaming Center

از اینجا می‌توان کلید ویندوز را در صفحه کلیدهای جدید غیر فعال کرد. فشرده شدن اتفاقی این کلید در حین بازی (مخصوصا بازی‌های آنلاین) می‌تواند روند طبیعی بازی را مختل کند.

همچنین گزینه‌ی High Performance در اینجا همان گزینه‌ی معروف Power Options در ویندوز است که می‌تواند بدون نیاز به ورود به پیچ و خم‌های پنلِ کنترل ویندوز، با یک کلیک این قابلیت را فعال کند.

در پایین این پنل در قسمت Shift Mode هم می‌توان وضعیت تنظیم مشابه در بخش System Monitor را مشاهده کرد که همان ۳ گزینه‌ی "سبز"، "آسوده" و "اسپرت" را در بر دارد.

[section label="MSI True Color" anchor="MSI True Color"]۲- MSI True Color

Zoomg MSI GT72S True Color 11

در این ابزار اختصاصی به راحتی می‌توان با استفاده از برخی پروفایل‌های پیش فرض وضعیت نمایشگر را برای حالت‌های مختلف مثل بازی، فیلم، متن و برنامه‌های اداری تغییر داد تا بهترین تجربه در آنها فرآهم شود. شاخصه‌های رنگ، روشنایی، کنتراست و گامای نمایشگر به صورت مجزا در هر یک از پروفایل‌ها قابل شخصی سازی هستند.

[section label="Killer" anchor="Killer Network Manager"]۳- Killer Network Manager

 Zoomg MSI GT72S Killer

بخش نرم افزاری تجهیزاتِ شبکه‌ی GT72S 6QF هم با ابزار Killer Network  Manager و در بخش‌های Application، Performance، WiFi Manager، Network  و گزینه‌های مخصوص Killer در دسترس است.

به کمک این ابزار می‌توان به برخی نرم افزارها یا بازی‌ها اولویت دسترسی و ارجحیت در ارتباطات شبکه‌ای را داد و در واقع با ادعای سازنده، زمان پاسخ‌گویی و پینگ تایم مربوطه را به حداقلِ ممکن کاهش داد.

[section label="SteelSeries ENGINE" anchor="SteelSeries ENGINE"]۴- SteelSeries ENGINE

 Zoomg MSI GT72S Steel

این برنامه ابزار اختصاصی SteelSeries برای شخصی سازی نور پس زمینه‌ی صفحه کلید است. این شخصی سازی می‌تواند بر اساس کلید خاص یا گروهی از کلیدهای خاص انجام شود، حتی می‌توان کلیدها را به منطقه‌های مجزا به نام Zone تقسیم کرد و برای هر منطقه رنگ متفاوتی را تخصیص داد. امکان ایجاد پروفایل‌های جدید با این ترکیبات وجود دارد و در هر ترکیب می‌توان تا ۴ لایه‌ی مجزا را برای ترکیب و افکت نورپردازی تعیین کرد و به راحتی با فشردن کلیدهای مستقیم بین آنها سوییچ کرد. حتی این توانایی را دارید که اجرای پروفایل نور پردازی‌تان را به اجرای بازی یا برنامه‌ای خاص منوط کنید.

[section label="XSplit Gamecaster" anchor="XSplit Gamecaster"]۵- XSplit Gamecaster

 Zoomg MSI GT72S Xsplite

گیمرهای حرفه‌ای می‌دانند که هیچ دستگاه گیمینگی بدون داشتن یک ابزار استریم و ضبط بازی کامل نیست. کار این نرم افزار هم همین است و بر خلاف تصور ابتدایی، یک نرم افزار رایگان نیست، ولی اشتراک یک‌ساله‌ی آن در اولین اجرای نرم افزار روی لپ‌تاپ گیمینگ اِم‌اِس‌آی فعال شده است. این نرم افزار بیشتر سایت‌های معروف استریم و پخش زنده‌ی بازی را هم پشتیبانی می‌کند.

[section label="Norton Security" anchor="Norton Security"]۶- Norton Security

Zoomg MSI GT72S

نرم افزار ایمنی دستگاه را هم شرکت سیمانتِک تامین کرده و نسخه‌ای از آنتی‌ویروس Norton Security با آبونمان رایگان ۶۰ روزه روی آن نصب شده است. این نرم افزار به تناوب شما را به خرید اشتراک پولی خود ترغیب می‌کند. در اینجا هم به علت محدودیتِ دسترسی  برای IP های ایران از طرفِ شرکت سیمانتک، امکان بروز رسانیِ آنتی ویروس را نداشتیم که جای تاسف است.

برای بررسی راندمان محصول در صفحه‌ی پایانی همراهِ ما باشید.

بررسی راندمان

[section label="عملکرد پردازنده و رم" anchor="CPU & RAM Bench"]عملکرد پردازنده و رم

CPU-Z

 Zoomg MSI GT72S CPUZ Bench

در این بنچمارک برای اولین بار راندمانِ پردازنده را در مقایسه با پردازنده‌های موبایلی و دسکتاپیِ همرده محک می‌زنیم. در پردازشِ تک نخی، گونه‌ی موبایل Core i7 – 6820HK امتیاز ۱۵۰۰ را بدست آورده که حدود ۳۸ درصد از امتیاز همتای دسکتاپی 6700K پایین‌تر است. در تست چند نخی هم تفاوتِ راندمان کمتر شده و حدود ۲۷ درصد برآورد شده است. به خاطر داشته باشید که فرکانس کاری این دو مدل در حالت پایه ۱۳۰۰ مگاهرتز و در حالت توربو ۹۰۰ مگاهرتز اختلاف دارند که با توجه به محدودیتِ توان مصرفی در پردازنده‌ی موبایلی امری بدیهی است. در مقایسه با پردازنده‌های موبایلی هم سریعترین مدلی است که تا کنون بررسی کرده‌ایم.

CineBench R15.0

 Zoomg MSI GT72S  Cinebench 15

این بسته‌ی نرم افزاری تست چند پلتفرمه بر اساس موتور پردازش و ساخت انیمیشن CINEMA 4D بنا شده و ابزار خوبی برای مقایسه‌ی راندمان پردازنده‌ها است. پردازنده‌ی این لپ‌تاپ امتیاز ۶۶۱ را کسب می‌کند که آن را در نمودار رده‌بندی خود برنامه برابر با پردازنده‌ی دسکتاپی Core i7 3770 و بسیار بالاتر از پردازنده‌ی موبایلی Core i7 3720QM قرار می‌دهد. نزدیک شدن به جایگاه پردازنده‌های رده بالای پی‌سی نشان دهنده‌ی قدرت بالای پردازنده‌ی 6820HK است. در مقایسه با پردازنده‌ی 6700HQ استفاده شده در مدلِ MSI 6QE هم حدود ۸ درصد افزایش راندمان را می‌بینیم.

AIDA64 Extreme

 Zoomg MSI GT72S AIDA cpu

در CPU Queen امتیاز ۳۸۸۰۴ را بدست آوردیم که در فرکانس ۳۴۰۰ مگاهرتز ثبت شده و آن را بالاتر از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای FX- 8350 قرار می‌دهد، اما همزمان حدود ۱۰ درصد ضعیف‌تر از مدلِ رومیزی Core i7-2600 عمل می‌کند.

در نتایج CPU zlib و CPU AES اختلاف راندمان با پردازنده‌های هم نسل رومیزی بسیار کمتر است، به این جهت که نسل‌های اخیر پردازنده‌ها دارای شتاب‌دهنده‌های سخت افزاری برای تسریع عملیات الگوریتم‌های استاندارد (مثل الگوریتم‌های رمزگذاری و رمزگشایی AES) و پر کاربرد هستند. سرانجام در تست FPU Mandel پردازنده‌ی ما بالاتر از Core i7- 4770 غیر K جای می‌گیرد.

AIDA64 cache & memory benchmark

 Zoomg MSI GT72S MEm Read

در این تست هم تلاش می‌کنیم پهنای باند نهایی حافظه‌ی DDR4 تازه راه یافته به لپ‌تاپ گیمینگ را بیازماییم. در آزمایش حافظه پهنای باند ۲۹۶۳۳ مگابایت بر ثانیه را در عملیات خواندن ثبت کردیم و سرعت ۳۲۷۴۵ مگابایت بر ثانیه را هم حین نوشتن داده‌ها بدست آوردیم که برای یک لپ‌تاپ گیمینگِ مدرن رکورد بسیار خوبی محسوب می‌شود و بیش از آن چیزی است که بخواهد در باز‌ی‌ها گلوگاه باشد. امتیاز بدست آمده در هر ۴ بخش خواندن، نوشتن، کپی و تاخیر دسترسی فرق چندانی با 6700K ندارد. در تصویرِ پایین نتایج کامل را می‌بینید.

 

 Zoomg MSI GT72S cachemem

[section label="عملکرد ذخیره سازی" anchor="Storage Bench"]عملکرد ذخیره سازی

AS SSD

 Zoomg MSI GT72S As SSD 1

در این تست از داده‌های غیر قابل فشرده سازی استفاده می‌شود و بنابراین نتایج آن کمتر از CrystalDiskMark است. با این وجود میانگینِ ۲.۵ گیگابایت بر ثانیه را در خواندن ترتیبی و حدود ۱ گیگابایت بر ثانیه را هم در نوشتن ترتیبی بدست آوردیم که نتایجی بسیار بالاتر از استاندارد ۹۰ درصد از قویترین پی‌سی‌های مدرن امروزی است و خط مقدمِ جدیدی برای صنعتِ محصولاتِ مبتنی بر نسل جدید NAND- Flash ها به حساب می‌رود.

در خواندن بلاک‌های تصادفی ۴ کیلوبایتی با عمق ۶۴ (به معنی ۶۴ درخواست همزمان از کنترل کننده‌ی دیسک) هم به سرعت ۷۵۸مگابایت بر ثانیه دست یافتیم. در نظر داشته باشید که برنامه‌های کاربردی و بازی‌ها معمولا بیشتر از ۱ یا ۲ درخواست دریافت/ارسال داده‌ها را همزمان نیاز ندارند.

امتیاز بدست آمده توسط SSD های ما ۲۳۱۳ و امتیازِ هارددیسک ما هم در این آزمایش ۳۳ است. این امتیاز را می‌توانید به صورت مستقیم با نتیجه‌ی بدست آمده روی سیستم خود یا نتایجِ دیگر در اینترنت مقایسه کنید.

CrystalDiskMark

 Zoomg MSI GT72S Crystall SSD 2

اگر در بررسی قبلی با MSI GS60 6QE توانسته بودیم رکورد ۲۲۰۰ مگابایت بر ثانیه را ثبت کنیم در اینجا مجددا رکورد خارق العاده‌ی جدیدی بدست آمد و نشان داد بهره گیری از دو SSD پر سرعت با استاندارد NVMe در حالت Raid 0 چقدر در افزایش سرعت عملیاتِ خواندن ترتیبی یا همان Sequential موثر است. اما در عملیات خواندن و نوشتن با الگوهای غیر ترتیبی و اندازه بلاک‌های مختلف، در نتایج با Raid 0 تغییر چندانی حاصل نمی‌شود و حتی از آمار تک SSD ساختِ سامسونگ با مدل SM 951 هم کمی پایین‌تر است. از منظر ما بهره گیری از تک SSD پر سرعت به جای استفاده از دو مدلِ کندتر انتخاب بهتری است و بنابراین بهترین گزینه همان محصولِ شگفت انگیز 950PRO از سامسونگ است.

همین آزمایش را روی دیسک ثانویه هم انجام دادیم و بیشینه‌ی سرعت ۱۳۶ و ۱۳۴ مگابایت بر ثانیه را در خواندن و نوشتن ترتیبی بدست آوردیم که مشخصا تنها با استفاده از یک هارددیسک ۷۲۰۰ دور قابل دسترسی است. هارددیسک های ۳.۵ اینچی دسکتاپی اکنون می‌توانند به مرز ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه هم دسترسی داشته باشند.

Anvil's Storage Utilities

Intel Raid 0 Volume_256GB_1GB-20160203-1812

این ابزار بلاک‌های داده‌ای با اندازه‌های مختلف را روی دیسک آزمایش می‌کند تا تصویرِ دقیق‌تری از عملکرد دیسک به دست دهد و قابلیتی که بیشتر از آزمایش قبلی دارد، سنجشِ میزانِ تاخیر در هر یک از درخواست‌های مورد بررسی و ثبت شاخص IOPS ( تعداد عملیات خواندن/نوشتن در ثانیه) است. مقایسه بین آمار هر دو دیسکِ ما نشان‌دهنده این مطلب است که دیسک مکانیکی علاوه بر سرعت کمتر به میزان بسیار زیادی هم درخواست‌ها را با تاخیر انجام می‌دهد و باعث کندی کلی سیستم می‌شود. در اینجا امتیاز ۸۲۲۱ را برای SSD و تنها ۲۷۹ را برای هارددیسک ۱ ترابایتی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی بدست آوردیم.

نکته‌ی مثبت این که بر خلاف SSD سامسونگ که به خاطر حرارت بالا کاهش سرعت پیدا می‌کرد در اینجا هیچ افت سرعتی را در طول این آزمایش مشاهده نکردیم و تمام نتایج بدست آمده نمایانگر امتیازِ واقعی محصول هستند.

AIDA64 Disk Benchmark

 Zoomg MSI GT72S diskbench1

آزمون ذخیره سازی AIDA64 هم امتیاز هر دو مسئول ذخیره سازی ما را در کنار هم به نمایش می‌گذارد. میانگین سرعت خواندن تصادفی در SSD رقم ۲۷۷۷ مگابایت بر ثانیه ثبت شده، در حالی که این میزان در هاردیسک حدود ۱۲۷ مگابایت در ثانیه است.

یکی دیگر از عمده‌ترین کاستی‌های دیسک‌های مغنایسی سرعت بسیار پایین آنها در کار با بلاک‌های کوچک مثل داده‌های ۴ کیلوبایتی است. برنامه‌های مختلف و حتی خود سیستم عامل برای رکوردِ اطلاعات و نوشتن فایل‌های موقتی به تناوب از این نوع فایل‌ها استفاده می‌کنند. در SSD مدِ نظر ما در این محصول سرعتِ کار با بلاک‌های ۴ کیلوبایتی حدود ۷۰ برابر بیشتر از هارددیسک ما است.

[section label="عملکرد گرافیکی و بازی‌ها" anchor="VGA Bench"]عملکرد گرافیکی و بازی‌ها

در این بخش از تست‌هایمان هم سعی کردیم روال استاندارد آزمایشات را پیگیری کنیم، اما نمایشگر 4K این محصول باعث شد که استثنایی برای آن قائل شویم. به جای تست بنچمارک و بازی‌ها در رزولوشن اصلی یا Native نمایشگر، تصمیم گرفتیم تمام آنها را در رزولوشن 1080p انجام دهیم. اما دلیل این اقدام; شاید بدانید که هنوز هیچ یک از تراشه‌های گرافیکی موجود برای اجرای بازی‌های جدید در رزولوشن 4K و فریم مناسب توان کافی را ندارند، بنابراین دو راه پیش رو داشتیم: یکی این که بازی‌ها را با تنظیمات پایین در همان رزولوشن 4K اجرا کنیم، چیزی که از نظر ما نمی‌تواند هدف بسیاری از گیمرها از خرید چنین دستگاهی باشد، و دیگری اینکه بررسی را با رزولوشن پایین‌تر اما تنظیمات گرافیکی بالا و هماهنگ با آزمون‌های قبلیمان انجام دهیم تا قابل قیاس با آنها هم باشند. در نهایت راه دوم را برگزیدیم تا توان واقعی این محصول را محک زنیم.

3DMark 2013

 Zoomg MSI GT72S 3dMARK 2013

امتیاز ۱۰۸۶۴ در تست Fire Strike شکی باقی نمی‌گذارد که با تراشه‌ی کامل GTX 980 دسکتاپی و نه مدل GTX 980M طرف هستیم، امتیازی که در اولین رده‌های بالای جدولِ راندمان کارت‌های گرافیکی مدرن قرار می‌گیرد و توان پردازشی آن را نه تنها نسبت به لپ‌تاپ‌های گیمینگِ مشابه، بلکه نسبت به پی‌سی‌های رومیزی قوی به رخ می‌کشد. در تست Physics هم پردازنده‌ی دستگاه امتیاز ۹۶۶۳ را کسب کرده است. این امتیاز به سادگی GTX 980 را حدود ۳۰ درصد بالاتر از GTX 980M و در تراز با مدل‌های دسکتاپی خود مثلِ ASUS G20AJ قرار می‌دهد که برای یک لپ‌تاپ حقیقتاً نتیجه‌ای تحسین برانگیز است.

Fallout 4

 Zoomg MSI GT72S Fallout4_2016_02_03_21_18_12_986

در فال‌آوت ۴ توانستیم با بالاترین تنظیماتِ ممکن (به جز دو گزینه‌ای که با کمک انویدیا در آپدیت ۱.۳ به بازی اضافه شده) و گزینه‌های اختصاصی دیگر میانگین ایده‌آلِ ۷۸ فریم در ثانیه را بدست آوریم که تجربه‌ی بی نقصی را در بازی فرآهم می‌کند و حتی می‌توان به فکر استفاده از انواع مادهای ساخته شده برای بازی هم بود. کمینه‌ی فریم هم در طول بازی هیچ‌گاه به کمتر از ۴۵ فریم سقوط نکرد. نکته‌ی قابل توجه این که اگر گزینه‌ی G-Sync از داخل کنترل پنل انویدیا فعال باشد میزانِ فریم بازی در تطابق با سرعتِ بازسازی ۷۵ هرتزی نمایشگر ما به ۳۸ یا ۷۵ فریم در ثانیه محدود می‌شود.

AC: Syndicate

 Zoomg MSI GT72S  ACS_2016_02_04_13_05_03_599با وجود این که آخرین نسخه‌ی بازی از سری اسسین وضعیت بهتری از نظر بهینگی گرافیکی دارد، اما هنوزهم سنگین‌ترین بازی در مجموعه آزمایشات گرافیکی ما محسوب می‌شود. در این بازی در رزولوشن 1080p میانگین ۴۷ فریم در ثانیه را بدست آوردیم. با این نتیجه توصیه‌ی ما این است که برخی تنظیمات سنگین مثل AA را روی 2XMSAA یا حتی FXAA تنظیم کنید و بلافاصله شاهد گیم‌پلی روانتر در بازی باشید، ضمن این که از کیفیت صحنه‌ها هم کاسته نخواهد شد.

COD: Black Ops 3

Zoomg MSI GT72S  BlackOps3_2016_02_03_10_30_31_287در این بازی هم با بالاترین تنظیماتِ ممکن در رزولوشن 1080p میانگین ۶۹ فریم و کمینه‌ی ۵۷ فریم را بدست آوردیم. توجه داشته باشید که تراشه‌ی گرافیکی GTX 980ما در این محصول MSI به صورت پیش فرض از اورکلاک کارخانه‌ای برخوردار است و بنابراین نسبت به GTX 980 مرجع به کار رفته در رایانه‌ی رومیزی G20AJ هم سرعت بالاتری را نشان می‌دهد. در واقع این تفاوت راندمان تنها ناشی از اختلاف فرکانس کاری تراشه‌هایی مشابه است.

[section label="عملکرد روی باتری" anchor="Battery Bench"]

عملکرد روی باتری

3DMark 2013

این بنچمارک را این بار در حالت کار روی باتری و بدون تغییر دستیِ هیچ یک از تنظیمات انجام دادیم. همان‌گونه که می‌بینید امتیاز تست FireStrike از ۱۰۸۶۴ به ۳۷۹۹ تقلیل پیدا کرد که حدود ۶۵ درصد افت راندمان گرافیکی در هنگامِ کار روی باطری را نشان می‌دهد. با این اوصاف باید انتظارِ کاهش راندمان قابل توجهی در بازی‌ها را هنگامی که پریزِ برق در دسترس نباشد داشته باشید و ترجیحا بازی‌های سنگین را فقط روی برق شهری اجرا کنید و بازی‌های سبک را برای مواقعِ عدم دسترسی به منبع تغذیه‌ی خارجی در نظر بگیرید.

Fallout 4

برای سنجش بهتر ماندگاری باطری با اولویت بازی ابتدا شارژِ باطری را به ۱۰۰ درصد رساندیم و سپس با قطع منبع برق آداپتور بلافاصله به اجرای بازی پرداختیم. مدت زمانی که به خاموش شدن کامل دستگاه منتهی شد ۵۱ دقیقه اندازه گیری شده است که با وجود کاهشِ محسوس فرکانسِ کاری قطعات (و در نتیجه افت راندمان) و فعال شدن گزینه‌های کاهش مصرف انرژی، برای یک تراشه‌ی پر قدرت گرافیکی و یک پردازنده‌ی سریع راندمانی متوسط محسوب می‌شود.

همین آزمایش را با پخش فیلم ۱۰۸۰ هم تکرار کردیم و به زمان یک ساعت و ۵۴ دقیقه رسیدیم. فعالیت سبکتری مثل اجرای دو مرورگر و گشت و گذار در سایت‌ها هم به کمی بیشتر از دو ساعت ختم شد. نتیجه این که عملکرد باطری دستگاه بهتر از نتایج بدست آمده با محصول قبلی بررسی شده‌ی ما است، اما اگر تراشه‌ی گرافیکی مجزای انویدیا را غیر فعال کرده و به گرافیک مجتمع پردازنده سوییچ کنیم دوام باتری بهتری خواهیم داشت، ولی باید قید اجرای بازی‌های سنگین را هم بزنیم.

[section label="دما" anchor="Temp"]

دما

برای سنجشِ بیشینه‌ی دمای تولیدی سعی کردیم دو سناریوی متفاوت را روی ان اجرا کنیم، ابتدا آزمون  Cinebench R15.0 را در نظر گرفتیم که بار کاری زیادی روی پردازنده می‌گذارد، تا بتوانیم همزمان بیشترین دمای پردازنده را ثبت کنیم. در پایان بالاترین دمای ثبت شده در یکی از هسته‌ها ۷۱ درجه‌ی سانتی‌گراد بود که هنوز در محدوده‌ی طبیعی کارکرد پردازنده و بسیار کمتر از سقفِ هشدار ۱۰۰ درجه قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که دمای پکیج پردازنده یا دمای سوکت همیشه پایین‌تر از میزان ثبت شده روی هسته‌ها است.

برای GPU هم به کمک ابزار خود ام‌اس‌آی حرارت تراشه‌ی GM204 را در تمام مدت بررسی زیر نظر داشتیم و در پایان بیشترین میزان ثبت شده در حین بازی ۸۶ درجه  تعیین شد. با وجود این که دمای بالایی در این سطح محسوب می‌شود، اما تنها ۵ درجه بالاتر از حرارت تولید شده توسط مدلِ مرجعِ دسکتاپی است. از سوی دیگر با در نظر گرفتن ابعاد دستگاه و محدودیت خنک‌ کننده‌ها و قدرت بالای قطعات بکار گرفته شده، تا حدی می‌توان علت این رخداد را توجیه کرد. در مجموع باز هم این دما در نیمه‌ی میانی نمودار و تقریبا مشابه‌ی میانگین عملکرد حرارتی دستگا‌ه‌های همرده قرار می‌گیرد.

[section label="نویز فن" anchor="Noise"]نویز فن

طبیعتا فن پردازنده در تمام مدت روشن بودن دستگاه فعال است و تا صدای قابل تشخیصی دارد که تا حدود ۳۳ دسی‌بل هم ثبت شده است. اما هر بار پس از روشن شدن و عملیات بوت سیستم سرعت آن به اوج می‌رسد و به محض اجرای یک بازی سه بعدی و فعال شدن تراشه‌ی گرافیکی انویدیا، فن گرافیک هم سرعت می‌گیرد که می‌تواند نویز تولیدی دستگاه را تا حدود ۴۷ دسی‌بل افزایش دهد که مشخصا هنوز کمتر از نویز تولیدی در برخی لپ‌تاپ‌های نازک‌تر مثل مدل‌های Razer و گیگابایت، ولی بیشتراز برخی پی‌سی گیمینگ‌های بررسی شده تا کنون است. در حالت توربو فن نویز تولید شده توسط فن‌های بزرگ این دستگاه چند دسی بل بالاتر هم می‌رود اما باز به آزار دهندگی مدل قبلی 6QE نیست و در مجموع برای محصولی با این قدرت در بازی‌ها قابل قبول ارزیابی می‌شود.

[section label="جمع بندی" anchor="Conclusion"]جمع بندی

باید اعتراف کنیم که این لپ‌تاپ نه یک محصولِ ظریف با امکاناتِ محدود، بلکه یک پی‌سی گیمینگِ تمام عیار با قدرتی در سطح بالای نمودارِ سیستم‌های حرفه‌ایِ امروزی است. تمام مشخصات این محصول از پردازنده‌ی Core i7 گرفته تا رم DDR4 پر سرعتِ ۳۲ گیگابایتی آن و از SSDهای پر سرعت دوقلوی SSD گرفته تا صفحه کلیدِ فوق حرفه‌ای و با کیفیتِ RGB آن همگی نمایندگی یک مجموعه‌ی پر صلابت و قدرتمند را بر عهده دارند که برآیندِ فعالیتِ تنگاتنگشان هم چیزی جز راندمانِ عالی و بی نقص در بالاترین سطحِ سیستم‌های بازی امروزی نیست.

شاید دیده‌اید که ما معمولا لپ‌تاپ‌ها، حتی مدل‌هایی که در تبلیغات مناسب برای بازی معرفی می‌شوند را بیشتر برای بازی‌های سبکتر یا تنظیمات‌ پایین‌تر توصیه می‌کنیم، چرا که به علت محدودیت‌های مصرف و دفع حرارت و ابعادشان عموما در سطحِ پی‌سی‌های مخصوص بازی با همان قیمت هم قرار نمی‌گیرند، اما طبیعتا با هر بررسی و بر اساس نتایجِ استخراج شده می‌توان استثناهایی هم قائل شد و این مورد هم دقیقا یکی از همین موارد است. بنچمارک 3DMARK و بازی‌های آزمایش شده روی آن به صراحت ثابت کرد که این دستگاه در تنظیماتِ خیلی بالا هم فریمی کاملا قابل بازی و روان را ارائه می‌کند و از این نظر کاربر نباید دغدغه‌ای داشته باشد.

از سوی دیگر قابلیت کلیدی G-Sync را داریم که در عمل باعث نمایش بسیار روان و بدون وقفه و پرش در بازی‌ها می‌شود و حتی با میزانِ فریمی در محدوده‌ی ۳۰ و ۴۰ نیز به جوری عمل می‌کند که تصور می‌کنید بازی را با ۶۰ فریم بازی می‌کنید. این قابلیت از نظرِ ما فوق العاده موثر عمل کرد.

دیسک‌های ذخیره‌ ساز اصلی دستگاه که برای سیستم عامل در نظر گرفته شده، با اختلاف سریعترین SSD های نسل جدیدِ هستند و هر کاربری می‌تواند با داشتن آن به سرعت فوق العاده‌ی پاسخ‌گویی سیستم در کارکردهای متنوع سیستمی یا گیمینگ اطمینان داشته باشد. حتی با داشتن چنین حجمی می‌توان به راحتی چند بازی از مهمترین یا پر استفاده‌ترین بازی‌ها را روی SSD نصب کرد و از سرعت بالای بارگذاری و اجرای بدون تاخیر آنها لذت دو چندان برد.

از نظر باتری هم دستگاه در سطحِ متوسطی قرار گرفت و با این که در هنگام بازی روی باتری فقط حدود یک سوم از راندمان دستگاه فعال بود، اما باز هم دوام باتری به یک ساعت نمی‌رسید و مجبور بودیم برای بهره گیری از آن گذشت زمان را پیوسته در نظر داشته باشیم، چیزی که وقتی در بازی غرق شده‌اید انجام دادنش دشوار است. فن‌های دستگاه هم بر خلاف مدلِ GS60 6QE در هنگام لود پر صدا و آزار دهنده عمل نکردند، هر چند که صدایشان کاملا واضح و بلند می‌شد، اما به نظر ما روی راندمانِ بلندگوها و تجربه‌ی بازی تاثیرگذار نبود.

این لپ‌تاپ یکی از بهترین مدل‌هایی بود که تا کنون بررسی کرده بودیم و البته یکی از بهترین مدل‌های ام‌اس‌آی و بازار جهانی هم هست. انتقادی که باید اینجا عنوان کنیم این است که محصول را برای بررسی مستقیما از شرکت اصلی دریافت کردیم و متاسفانه نمایندگی اسمی این شرکت در ایران در مورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ در این اواخر فعال نبوده و حتی مدل‌ قبلی بررسی شده را هم هنوز نمی‌توان در بازار داخلی پیدا کرد و متاسفانه دسترسی کاربرانِ ایرانی به محصولات بسیار محدود است. امیدداریم که درباره‌ی موجود شدنِ محصولاتِ رده بالا و با کیفیتِ این برند هم راهکاری اساسی اندیشیده شده و انجام شود.

 در پایان از شما دعوت میکنیم برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و مشخصات فنی آن به دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید. مشخصات فنی کامل لپ تاپ ایسوس، لنوو، ایسر، دل، اپل، HP و دیگر برندهای مطرح به همراه گالری تصاویر، مقایسه و لینک فروشگاههای عرضهکنندهی آنها در بخش لپتاپ دیتابیس محصولات زومیت در اختیار شما خواهد بود.

+ نقاط قوت

- کارت گرافیک بسیار قدرتمند در بین لپ‌تاپ‌ها و در کلاس پی‌سی‌ها

- نمایشگر با کیفیت

- صدای شفاف و قوی

- SSD پر سرعت

- نقاط ضعف

وزن زیاد دستگاه

 

لپ‌تاپ گیمینگ MSI GT72S 6QF مستقیما از طرف دفتر مرکزی شرکت MSI در کشور تایوان برای زومجی ارسال شده است.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده