نویسنده: عارف حسین پور
// چهار شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

یوبی سافت: طرفداران ایکس‌باکس وان بیشتر از صاحبان پلی‌استیشن 4 خرج می‌کنند

کنسول پلی‌استیشن 4 به لحاظ میزان فروش از رقیب اصلی‌اش ایکس‌باکس وان بهتر عمل کرده است، اما این به معنی ضعف کنسول مایکروسافت یا نارضایتی بازیکن‌ها از آن نیست. ایکس‌باکس وان حتی برای برخی شرکت‌ها (مثل یوبی‌سافت) سودآوری بیشتری دارد.

بر اساس گزارش مربوط به سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی شرکت Ubisoft، به طور میانگین به ازای هر ۱ دلاری که صاحبان کنسول پلی‌استشن 4 برای بازی‌های این کمپانی پرداخت می‌کنند، بازیکن‌های ایکس‌باکس وان ۱.۲۵ دلار می‌پردازند. این آمار نشان می‌دهد که درآمد متوسط یوبی‌سافت به ازای هر بازیکن، روی ایکس‌باکس وان بیشتر از کنسول سونی است. علاوه بر این در مباحث تجاری موضوعی به نام «نرخ ضمیمه» وجود دارد که بیان کننده‌ی میزان فروش یک محصول فرعی و ثانویه نسبت به یک محصول اصلی‌تر است. به نظر می‌رسد که ایکس‌باکس وان در این مورد هم عملکرد بهتری داشته باشد؛ یعنی به ازای هر دستگاه ایکس‌باکس وان، بازی‌های بیشتری برای این کنسول فروخته شده‌اند، در حالی که این نسبت برای پلی‌استیشن 4 کمتر است.

احتمالا مایکروسافت هرگز نمی‌تواند فاصله‌اش با سونی در زمینه‌ی فروش کنسول‌های نسل هشتمی را جبران کند، اما موضوعاتی مثل درآمد متوسط به ازای هر بازیکن و همچنین نرخ ضمیمه به این شرکت کمک می‌کنند تا اطمینان و توجه بازیسازها را به کنسول ایکس‌باکس وان جلب کند.

یوبی‌سافت در بخش دیگری از گزارش مالی‌ خود برای سه ماهه‌ی سوم اعلام کرد که ۴۱ درصد از فروش‌هایش مربوط به کنسول پلی‌استیشن 4 بوده و ۲۷ درصد از آن روی ایکس‌باکس وان حاصل شده است. پس از این دو پلتفرم، رایانه‌های شخصی با ۱۲ درصد، کنسول Wii با ۶ درصد و ایکس‌باکس 360 با ۴ درصد قرار گرفته‌اند. همچنین کنسول‌های پلی‌استیشن 3 و Wii U به همراه سایر پلتفرم‌ها (موبایل و غیره) مجموعا ۱۰ درصد از فروش‌های یوبی‌سافت را به خود اختصاص داده‌اند.

با نگاهی به آمار ارائه شده به وسیله‌ی یوبی‌سافت می‌توان نتیجه گرفت که پلی‌استیشن 4 محبوبیت بیشتری در بین بازیکن‌ها دارد. افراد صرفه‌جو و کسانی که توانایی تهیه‌ی یک کنسول را دارند، ترجیح می‌دهند که پلی‌استیشن 4 را خریداری کنند، اما همین افراد بازی‌های کمتری نیز خریداری می‌کنند که این امر منجر به پایین آمدن نرخ ضمیمه‌ی کنسول سونی می‌شود.

در نهایت با اینکه ایکس‌باکس وان آمار فروش ضعیف‌تری دارد، اما مایکروسافت یک کمپانی سیاست‌مدار است که راه پول درآوردن از مشتریانش را به خوبی می‌شناسد. مسلما این شرکت به راحتی نبرد کنسولی را به سونی واگذار نخواهد کرد.

منبع: Destructoid


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده