// چهار شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

تماشا کنید: دیسک‌های شیشه‌ای با عمر ۱۳ میلیارد سال معرفی شدند

منابع ذخیره‌سازی فیزیکی مهمترین ابزار در حوزه رایانه‌ هستند و عطش دستیابی به فضای بیشتر و عمر طولانی‌تر هیچگاه سیراب نخواهد شد. حال با تلاش‌های مستمر دانشمندان ابزار جدیدی ساخته شده که ۱۳/۸ میلیارد سال طول عمر خواهد داشت. با زومجی همراه باشید.

محققین و دانشمندان مرکز تحقیقاتی اپتوالکترونیک (الکترونیک نوری) دانشگاه ساوتهمپتون (اوآرسی) با استفاده از شیشه‌ نانوساختار موفق به ساخت دیسک‌های شیشه‌ای پنج‌بعدی شدند که قادر به ذخیره‌ ۳۶۰ ترابایت داده بوده و عمری معادل با ۱۳/۸ میلیارد سال خواهند داشت. تکنولوژی تولید این نوع از دیسک‌های شیشه‌ای که با نام «کریستال حافظه سوپرمن»  شناخته می‌شوند، برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و در طی سه سال اخیر دانشمندان به رفع اشکلات این فناوری و ذخیره‌سازی تعدادی از اسناد و آثار علمی، مذهبی و ادبی مهم تاریخ بر روی آن‌ها پرداختند. بر روی این دیسک اعلامیه جهانی حقوق بشر، کتاب اپتیکس نوشته آیزاک نیوتون در باب نورشناسی، منشور کبیر و انجیل شاه جیمز ذخیره شده‌ است. در ادامه می‌توانید ویدیو کوتاهی از روند ساخت دیسک‌های پنج‌بعدی با فضای ذخیره‌سازی ۳۶۰ ترابایت و عمر ۱۳/۸ میلیارد سال را تماشا کنید:

روش ذخیره‌سازی بر روی دیسک‌های پنج‌بعدی اوآر‌سی به این صورت است که داده‌ها با استفاده از لیزر فوق سریع در سه‌لایه از صفحات نانوساختار با فاصله پنج میکرومتر (یک میلیونیوم متر) ثبت می‌شوند. پروفسور پیتر کازانسکی، محقق ارشد تیم تحقیقاتی اوآرسی در مورد این فناوری می‌گوید:

خلق  فناوری که اسناد و اطلاعات را حفظ کرده و برای استفاده نسل‌های آینده در فضا ذخیره می‌کند، بسیار هیجان‌انگیز است. این فناوری آخرین شواهد از تمدن ما را حفظ می‌کند، در نتیجه تمام آموخته‌های ما فراموش نخواهند شد.

جزئیات این فناوری و روش ساخت دیسک‌های شیشه‌ای پنج‌بعدی امروز و در قالب یک مقاله در کنفرانس مهندسی نوری سان فرانسیسکو ارائه خواهد شد. تیم تحقیقاتی اوآرسی با هدف ادامه تولید دیسک‌های شیشه‌ای پنج‌بعدی و به احتمال زیاد تولید انبوه این نوع از دیسک‌های شیشه‌ای به دنبال جذب سرمایه‌گذار و شریک تجاری است.

منبع: IGN


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده