نویسنده: عارف حسین پور
// پنجشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

ایکس باکس لایو آرکید، گنجی که مایکروسافت آن را در نسل قبلی جا گذاشت

اینترنت در سال‌های اخیر شیوه بازی کردن ما را تا حد زیادی تغییر داده و حتی راه‌های خرید یا فروش بازی‌ها را متحول ساخته است. امروزه شبکه‌های توزیع دیجیتالی مثل «ایکس باکس لایو آرکید» (Xbox Live Arcade) مخاطبان بسیار زیادی دارند که البته در معرض نابودی قرار دارند!

با معرفی ایکس‌باکس لایو آرکید در سال ۲۰۰۴ دوران تازه‌ای برای بازی‌های مستقل آغاز شد. مایکروسافت با راه‌اندازی این سرویس در واقع یک بازار پرمخاطب برای بازیسازان کوچک‌تر ایجاد کرد که در آن می‌توانستند بازی‌های خود را به راحتی و بدون نگرانی از رقابت با عناوین درجه یک (AAA) بفروشند. استقبال بازیکن‌ها از این سرویس حتی ناشران بزرگ را نیز متقاعد کرد که بسیاری از بازی‌های کوچک خود را به صورت دانلودی در ایکس‌باکس لایو آرکید منتشر کنند.

وجود ایکس‌باکس لایو آرکید یک برگ برنده برای کنسول ایکس‌باکس 360 به شمار می‌رفت

در نسل هفتم وجود ایکس‌باکس لایو آرکید یک برگ برنده برای کنسول ایکس‌باکس 360 به شمار می‌رفت. وجود بیش از ۷۰۰ بازی متنوع و جذاب که عموما قیمتی کمتر از ۱۰ دلار داشتند باعث شده بود که کنسول مایکروسافت به پایگاه شماره یک بازی‌های مستقل تبدیل شود؛ اما یک تصمیم عجیب از سوی این کمپانی باعث شد تا اوضاع کاملا تغییر کند. مایکروسافت اعلام کرد که کنسول نسل جدیدش یعنی ایکس‌باکس وان از ایکس‌باکس لایو آرکید پشتیبانی نمی‌کند؛ آن هم درست در شرایطی که شرکت سونی با کنسول پلی‌استیشن 4 سیاست حمایت از بازیسازهای مستقل را در پیش گرفته است.

هیچ وقت در مورد این موضوع که چرا مایکروسافت با وجود محبوبیت ایکس‌باکس لایو آرکید تصمیم گرفت آن را در نسل قبل جا بگذارد صحبتی نشد، اما به تازگی گرِگ کنسا، طراح اصلی این سرویس با سایت IGN مصاحبه‌ای انجام داده که به روشن شده مسئله کمک زیادی می‌کند. کنسا می‌گوید که در ابتدا اصلا قرار نبوده که چیزی به اسم ایکس‌باکس لایو آرکید وجود داشته باشد و حتی برخی از مدیران مایکروسافت معتقد بودند که این سیستم می‌تواند با تاثیر منفی روی فروش‌های فیزیکی، صنعت کنسول‌های بازی را به نابودی بکشاند. کنسا توضیح داد که هدف اصلی از ساخت ایکس‌باکس لایو آرکید ایجاد مکانی بود که بازیکن‌ها بتوانند در آن بازی‌های مستقل، کوچک و مفرح را به راحتی پیدا کنند. کنسا گفت:

بازی‌هایی که به جز این، راه دیگری برای به گوش رسیدن صدایشان وجود نداشت. در واقع این نوعی دموکراسی در بین بازی‌های کنسولی بود. این همان چشم‌اندازی بود که پشت ایکس‌باکس لایو آرکید وجود داشت؛ ولی افراد زیادی در داخل [مایکروسافت] بودند که با این مسئله مشکل داشتند. صادقانه بگویم که آنها در آن زمان موضوع را درک نمی‌کردند. وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم من آنها را مقصر نمی‌دانم. ما در حال ساخت یک پلتفرم برای آینده و یک کنسول بودیم و قصد داشتیم با اولین نسخه ایکس‌باکس در رقابت کنسولی حضور داشته باشیم. بسیاری از این تصمیمات مربوط به آن زمان هستند.

کنسا در ادامه صحبت‌هایش گفت که در داخل مایکروسافت عده‌ای نگران بودند ایکس‌باکس لایو آرکید منجر به خراب شدن روابط این شرکت با ناشران بزرگ شود. البته کنسا معتقد است که این نگرانی «درستی» بود. او می‌گوید:

زمانی این ترس وجود داشت که اگر ما کاری را که ناشران بزرگ می‌خواهند انجام ندهیم، در حقیقت به آنها بی‌احترامی کرده‌ایم و بنابراین آنها را از دست خواهیم داد. این نگرانی‌ها واقعی بودند. ترسی منطقی وجود داشت مبنی بر اینکه ایکس‌باکس لایو آرکید می‌تواند میزان فروش‌های فیزیکی را کاهش دهد و صنعت کنسول‌ها را به کلی نابود سازد.

ظاهرا نگرانی اصلی مایکروسافت مربوط به قیمت بازی‌هایی بود که در ایکس‌باکس لایو آرکید عرضه می‌شدند. این بازی‌ها حدود ۵ تا ۲۰ دلار ارزش داشتند و در مقایسه با بازی‌های فیزیکی که به طور متوسط با قیمت ۶۰ دلار به فروش می‌رسیدند کاملا به صرفه‌تر بودند. البته خوشبختانه نگرانی مایکروسافت نتوانست مانع از راه‌اندازی این سرویس شود و کنسا با کمک چند تن دیگر از مدیران کمپانی توانستند ایکس‌باکس لایو آرکید را معرفی کنند و آن را به جایگاه امروزش برسانند.

نسخه ایکس‌باکس 360 بازی ماینکرفت با فروشی معادل ۱۳ میلیون نسخه به عنوان پرفروش‌ترین بازی ایکس‌باکس لایو آرکید شناخته می‌شود نسخه ایکس‌باکس 360 بازی ماینکرفت با فروشی معادل ۱۳ میلیون نسخه به عنوان پرفروش‌ترین بازی ایکس‌باکس لایو آرکید شناخته می‌شود

علاوه بر این کنسا در مصاحبه‌اش عنوان کرد که مایکروسافت باید به فکر احیای ایکس‌باکس لایو آرکید روی کنسول نسل هشتمی‌ خود باشد. کنسا ضمن تحسین فیل اسپنسر و تیمش در برنامه‌ریزی برای آینده ایکس‌باکس وان گفت که آنها «می‌توانند تصمیماتی بسیار ساده بگیرند و [برای مثال] این نام تجاری (ایکس‌باکس لایو آرکید) را که باعث تمایز آنها با سایر رقیبانشان در حوزه کنسول‌ها می‌شد، بازگردانند.» در واقع کنسا معتقد است ایکس‌باکس لایو آرکید می‌تواند کفه ترازو را در بخش بازی‌های مستقل که اکنون به سمت سونی و پلی‌استیشن 4 سنگینی می‌کند، به حالت توازن برساند.

کنسا همچنین گفت که ایکس‌باکس لایو آرکید یکی از موفق‌ترین نام‌های تجاری مرتبط با کنسول‌های بازی در یک دهه گذشته است که میلیون‌ها نفر مخاطب دارد و عدم پشتیبانی ایکس‌باکس وان از آن می‌تواند به ضرر این کنسول تمام شود. البته با توجه به قابلیت سازگاری معکوس (Backwards Compatibility) ایکس‌باکس وان با بازی‌های ایکس‌باکس 360، در حال حاضر تعدادی از بازی‌های ایکس‌باکس لایو مثل Castle Crashers و Splosion Man برای کنسول نسل جدید مایکروسافت در دسترس هستند، اما از سوی دیگر تعداد زیادی از بازی‌های این سرویس هستند که اگر روی ایکس‌باکس وان عرضه شوند می‌توانند توجه بازیکن‌های جدیدتر را جلب نمایند.

در اینفوگرافیک زیر ۲۰ بازی برتر ایکس باکس لایو آرکید را معرفی کرده‌ایم. فهرست زیر به خوبی نشان می‌دهد که چه بازی‌های خوبی روی این سرویس وجود دارند. در این اینفوگرافیک بازی ها بر اساس امتیاز، میزان فروش و محبوبیت‌شان مرتب شده‌اند.

اینفوگرافیک بازی های ایکس باکس لایو آرکید

کنسا پس از ترک مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ به شرکت پاپ‌کپ (PopCap Games) پیوست و سپس در بلیزارد و روی سرویس Battle.net مشغول به کار شد. او مدتی نایب رییس بخش موبایل در کمپانی اکتیویژن بلیزارد بود و اکنون نیز در شرکتی به نام GSN نایب رییس ارشد است.

به نظر شما آیا عدم پشتیبانی مایکروسافت از ایکس‌باکس لایو آرکید در نسل جدید تصمیم درستی بود؟ آیا شما هم با این شرکت موافقید که این سرویس می‌تواند صنعت کنسول‌های بازی را نابود کند؟ لطفا نظرات خود را مطرح نمایید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده