نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵

تاخت و تاز رئیس اپیک در مورد انحصارطلبی مایکروسافت، واکنش فیل اسپنسر را به همراه داشت

اقدامات اخیر مایکروسافت در رابطه با خلق پلتفرم جهانی ویندوز برای متحد کردن دستگاه‌های ویندوز 10، انتقاد شدید رییس کمپانی Epic Games را در پی داشته که مایکروسافت هم بلافاصله به آن واکنش نشان داده است. برای اطلاع از جزییات خبر با زومجی همراه باشید.

کمپانی Microsoft چند وقتی است که قصد دارد به نوعی ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 را به یک پلتفرم واحد تبدیل کند و در این بین فروشگاه ویندوز نقشی اساسی در برنامه‌های آن دارد؛ چرا که از طریق این فروشگاه امکان دانلود برخی برنامه‌ها و بازی‌های مایکروسافت برای ویندوز 10 و ایکس‌باکس وان فراهم شده است. فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس کمپانی مایکروسافت، چندی پیش هدف از ارائه ویندوز 10 را خلق یک پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) اعلام کرد که این مسئله واکنش تیم سویینی، رییس کمپانی اپیک گیمز، را در پی داشته است. سویینی از گذشته رابطه خوبی با مایکروسافت داشته و کمپانی وی خالق Gears of War است که یکی از موفق‌ترین بازی‌های انحصاری مایکروسافت به حساب می‌آید. با این حال رییس اپیک اقدام مایکروسافت در خلق پلتفرم جهانی ویندوز را قدمی در راستای به انحصار درآوردن توسعه بازی‌های پی‌سی می‌داند:

به نظر من خلق پلتفرم جهانی ویندوز، بدترین اقدام مایکروسافت تا به امروز است. آن‌ها با این کار به بازیسازان اعلام می‌کنند که فقط در صورتی می‌توانید از ویژگی‌های ویندوز استفاده کنید که از قوانین و محدودیت‌های پلتفرم جهانی ما پیروی کنید. این مسئله باعث می‌شود تا کاربران نتوانند آزادی همیشگی را در نصب و استفاده از برنامه‌های دلخواه‌شان داشته باشند و از طرف دیگر هم مانع از برقراری ارتباط مستقیم بین ناشر و بازیساز با کاربر می‌شود.

سووینی در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد که مشکل اصلی وی با پلتفرم جهانی ویندوز یا برنامه‌های اختصاصی ویندوز 10 نیست؛ بلکه مایکروسافت قصد دارد تا سیستم عامل خود را به نوعی توسعه دهد که در نتیجه آن فروشگاه‌های دیگر متضرر شوند:

انحصاری کردن محتوا به شکل صحیح آن و از طریق عرضه باندل‌ها بد نیست و من هم مشکلی با این کار ندارم، بلکه مایکروسافت سیستم عامل خود را به نوعی توسعه می‌دهد که به موجب آن فقط فروشگاه خود این کمپانی سود خواهد کرد و فروشگاه‌های دیگر و حتی ناشرانی که به طور مستقیم محصولاتشان را عرضه می‌کنند، با این اقدام آسیب دیده و ضرر خواهند کرد.

تیم سویینی، ریسس اپیک گیمز

پس از معرفی فروشگاه ویندوز، کاربران در حالت پیشفرض توانایی دانلود و نصب برنامه‌های موجود بر روی این فروشگاه را از روش‌های دیگر مثل دانلود مستقیم از سایت تولید کننده ندارند و فقط می‌توانند از طریق فروشگاه ویندوز اقدام به دانلود و خرید آن‌ها کنند. مدیر اپیک گیمز در این مورد هم گفت:

این امکان وجود دارد که با تغییر تنظیمات و فعال کردن گزینه Side-Loading اقدام به دانلود برنامه‌ها با روش‌های دیگر کرد، ولی در حالت پیش‌فرض این امکان وجود ندارد و مایکروسافت با این روش به طرزی غیرعادلانه رقبا را دچار زیان می‌کند. به‌علاوه، مایکروسافت می‌تواند با استفاده از آپدیت‌های اجباری ویندوز 10 گزینه Side-Loading را هم حذف کند تا وضعیت از این هم بدتر شود.

سووینی در ادامه از مایکروسافت درخواست کرد تا پلتفرم جهانی ویندوز را به یک پلتفرم آزاد تبدیل کند که هم توسعه دهندگان و هم کاربران بتوانند به سادگی و بدون محدودیت از آن استفاده کنند:

فروشگاه استیم کمپانی ولو با داشتن بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر عملکرد عالی دارد و ناشرانی مثل بلیزارد، ادوبی، اوتودِسک، رایوت گیمز و الکترونیک آرتز هم با عرضه مستقیم محصولات‌شان عملکرد موفقی در زمینه فروش دارند.

ولی اگر نگاهی به وضعیت مایکروسافت و فروشگاه ویندوز بندازیم، وضعیت شرم‌آور است. نزدیک به هفت ماه از معرفی فروشگاه ویندوز در کنار ویندوز 10 می‌گذرد و شاهد هیچ محتوای ثانویه (Third Party) بزرگ یا برنامه‌ای که اساس پی‌سی باشد در آن نیستیم. مثلا در این فروشگاه خبری از برنامه Photoshop یا بازی Grand Theft Auto V و FIFA 2016 نیست. تنها شاهد نسخه‌های پورت شده چند بازی عالی موبایل و نسخه‌ای پورت شده از نسخه اندروید بازی Grand Theft Auto: San Andreas هستیم که آن هم خود از نسخه پی‌سی بازی پورت شده بود که مربوط به سال ۲۰۰۴ است.

پس می‌توان گفت که به استثنا تولیدات خود مایکروسافت، ما شاهد محتوا باارزشی در فروشگاه ویندوز نیستیم و با سیاست‌های فعلی پلتفرم جهانی ویندوز، من فکر نمی‌کنم که ناشر یا بازیسازی باشد که آزادی خود در عرضه مستقیم محصولات و داشتن ارتباط با کاربران را کنار گذاشته و به سمت فروشگاه ویندوز بیاید.

به نظر من اگر مایکروسافت محدودیت‌های پلتفرم جهانی ویندوز را از بین نبرد، این پلتفرم باید از بین برود و یقین دارم که این اتفاق رخ خواهد داد. چون تا زمانی که مایکروسافت در مورد سیاست‌های خود شفاف‌سازی نکند، هیچ گیمر، بازیساز یا ناشری به آن اعتماد نخواهد کرد. مایکروسافت باید به این مسئله به شکل یک مشکل همگانی نگاه کند و حل آن را اولویت خود بداند، چرا که جایگاه آینده این کمپانی بر این اساس شکل خواهد گرفت.

ption id="attachment_55555" align="aligncenter" width="790"]Gears of War Ultimate Edition اپیک گیمز به دلیل ساخت Gears of War از گذشته رابطه خوبی با مایکروسافت دارد

انتشار صحبت‌های سویینی واکنش مایکروسافت را در پی داشت و این کمپانی با انتشار پستی در این مورد گفت:

پلتفرم جهانی ویندوز یک اکوسیستم آزاد و بدون محدودیت است که هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند از آن استفاده کند و تمامی فروشگاه‌ها هم در آن پشتیبانی می‌شوند. ما نیز به مرور زمان سعی می‌کنیم تا آزادی عمل بیشتری به توسعه‌دهندگان بدهیم؛ برای مثال آپدیت نوامبر ویندوز امکان استفاده راحت از ویژگی Side-Load را فعال کرد و برای استفاده از این ویژگی نیاز به داشتن تجربه خیلی زیاد نیست.

هدف ما تبدیل ویندوز به بهترین پلتفرم برای توسعه‌دهندگان است و در این بین توجهی به فناوری‌های استفاده شده نداریم و ابزاری هم که در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهیم، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از کد‌های HTML/JavaScript، .Net، C++ و Objective C برنامه‌های خود را به ویندوز بیاورند و از ویژگی‌های پلتفرم جهانی ویندوز هم استفاده کنند. برای مثال با استفاده از برنامه Xamarin، توسعه دهندگان پلتفرم جهانی ویندوز نه تنها می‌توانند به سادگی به تمام دستگاه‌های ویندوز 10 دسترسی داشته باشند، بلکه می‌تواند از کد‌های C# خود برای ساخت برنامه‌های iOS و اندروید نیز استفاده کنند.

به هر حال اگر هدف واقعی مایکروسافت از ایجاد فروشگاه و پلتفرم جهانی ویندوز توضیحاتی باشد که خودش ارائه کرد، شاید این کمپانی در معرفی پلتفرم خود دچار اشتباه شده و در نتیجه تیم سویینی آن را یک پلتفرم محدود می‌داند که هدفش انحصاری کردن توسعه بازی‌های پی‌سی است. نظر شما در این مورد چیست؟

منبع: SegmentNext


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده