نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۰

انویدیا Tesla P100 را به عنوان اولین تراشه مبتنی بر معماری پاسکال معرفی کرد

کمپانی انویدیا اخیرا در جریان کنفرانس GPUTech، اولین تراشه گرافیکی خود را مبتنی بر معماری پاسکال با نام Tesla P100 معرفی کرده است. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

کنفرانس GPUTech اخیرا برگزار شد و جن سون هوانگ، رییس کمپانی Nvidia، در آن تراشه گرافیکی خود را با نام تسلا P100 معرفی کرده که اولین رونمایی از معماری پاسکال محسوب می‌شود. این تراشه البته کاربردی برای گیمر‌ها و مشتریان نخواهد داشت، ولی به عنوان اولین محصولی که با استفاده از فناوری پاسکال ساخته شده حائز اهمیت است و در آینده شاهد استفاده از همین معماری در سری کارت‌های گرافیک GeForce انویدیا نیز خواهیم بود.

تمامی کارت‌های انویدیا و AMD از سال ۲۰۱۲ تا به امروز، با استفاده از پروسه‌ی ساخت ۲۸ نانومتری ساخته شده‌اند و تراشه Tesla P100 اولین محصولی است که انویدیا از پروسه ۱۶ نانومتری FinFET در آن استفاده کرده است. به‌علاوه این تراشه را می‌توان اولین در استفاده از حافظه HBM 2 هم نامید. پاتریک مووهِد، یکی از تحلیل‌گران دنیای فناوری، در مورد این تراشه اعلام کرد:

انویدیا ریسک بزرگی در مورد Tesla P100 کرده است، چرا که این تراشه با تمامی محصولات پیشین آن‌ها تفاوت دارد. به‌علاوه این محصول برای گیمر‌ها یا Workstation‌ها استفاده‌ای ندارد و بیشتر مناسب دیتا سنتر است. همچنین این کمپانی پروسه ساخت، نوع حافظه و معماری کاملا جدیدی در آن به کار برده که یک ریسک محسوب می‌شود.

انویدیا همچنین این تراشه را برای سازندگان اصلی HPC‌ها مثل Dell و IMB ارسال می‌کند و اگر این تراشه بتواند عملکرد موردانتظار را ارائه دهد، می‌توان انتظار موفقیت عالی انویدیا در نیم سال دوم ۲۰۱۶ و اول ۲۰۱۷ را داشت.

این تراشه همچنین ۱۵ میلیارد ترانزیستور دارد و ۶۰۰ میلی‌متر مربع فضا اشغال می‌کند. به‌علاوه سرعت پردازش آن هم ۲۱/۲ ترافلاپس است. هوانگ در جریان کنفرانس مذکور اعلام کرد که هزاران مهندس طی سال‌های اخیر برای ساخت این تراشه تلاش کرده‌اند. انویدیا همچنین یک ابر رایانه جدید نیز با استفاده از این تراشه ساخته که سرعت پردازش آن ۱۷۰ ترافلاپس است و رییس کمپانی آن را یک غول تمام‌عیار نامیده است.

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده