نویسنده: محسن بیگی نیا
// یکشنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۰

اپ استور و گوگل پلی رشد ۸.۲ درصدی دانلودهایشان را مدیون بازی ها هستند

به گزارش شرکت اطلاعاتی سنسور تاور (Sensor Tower) میزان دانلودهای اپ استور (App Store)  و گوگل پلی (Google Play) نسبت به سال گذشته حدود ۸.۲ درصد افزایش یافته است. بازی‌ها پرمخاطب‌ترین شاخه در این دو فروشگاه دیجیتالی برنامه‌های موبایلی را تشکیل داده‌اند.

موبایل‌ها همچنان در حال رشد هستند و بازی‌های موبایل بیشترین سهم را از این رشد دارند. بر اساس گزارش شرکت سنسور تاور، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶، مردم ۱۷.۲ میلیارد اپلیکیشن را از بازار برنامه‌های iOS و اندروید دانلود کرده‌اند. این مقدار ۸.۲ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ است. مطابق انتظار، بخش بازی‌ها در مجموع بزرگترین سهم را از این رشد در اختیار دارد. بطور کلی ۱.۹۵ میلیارد بازی از اپ استور اپل و ۴.۷ میلیارد بازی نیز از گوگل پلی اندروید نصب شده‌اند. بخش بازی‌ها در iOS و اندروید به ترتیب ۲۸۴ و ۴۰۴ درصد بزرگتر از نزدیک‌ترین شاخه برنامه‌ها به خود هستند. این اطلاعات نشان می‌دهند که چرا ارزش جهانی صنعت بازی که به طور سالیانه ۳۴.۸ میلیارد دلار است و هر سال نیز بزرگتر می‌شود، چندان غافلگیر کننده نیست.

در حالی که از نظر تعداد دانلودها iOS بعد از اندروید قرار می‌گیرد، شاخه مربوط به بازی‌های آن با سرعت بسیار بیشتری در حال رشد است. اپ استور شاهد رشد ۱۴ درصدی سال به سال در بخش بازی‌های خود بوده در حالی که این بخش در گوگل پلی کمتر از یک درصد رشد داشته است. این موضوع می‌تواند نشان دهنده فاصله بسیار زیاد بازی‌ها با شاخه‌های دیگر برنامه‌ها روی سیستم عامل موبایل گوگل باشد.

Sensor-Tower-Q1-2016-Data-Digest-iOS-Categories بخش بازی‌ها روی iOS بیشترین تعداد دانلودها را نسبت به گذشته به همراه داشته است و با نرخی فراتر از دیگر قسمت‌های App Store در حال رشد است.

البته امسال نیز مثل گذشته، همان تعداد شرکت‌های انگشت‌شمار هستند که از مخاطبان پرتعداد پلتفرم‌های موبایل بیشترین بهره را می‌برند. الکترونیک آرتز، ناشر نسخه موبایل بازی Madden NFL، شرکت کینگ، سازنده Candy Crush و گلو موبایل، توسعه‌دهنده بازی Kim Kardashian روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS از نظر دانلود عملکرد خوبی داشته‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا یک لیست دانلود مشابه سال قبل را شاهد باشیم؛ هر چند Clash Royale، بازی استراتژی مبارزه‌ای جدید شرکت سوپرسل علی‌رغم حضور یک ماهه‌اش در بازار، شروع موفقیت‌آمیزی را تجربه کرده است. این یکی از بزرگترین دلایلی است که  این بازی موفق شد در ماه گذشته ۱۱۰ میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد. بر اساس اطلاعات سنسور تاور، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ بیشترین بازی‌های دانلود شده به قرار زیر هستند:

  1. Piano Tiles 2
  2. Candy Crush Jelly Saga
  3. Color Switch
  4. Clash Royale
  5. Subway Surfers
  6. Traffic Rider
  7. Clash of Clans
  8. My Talking Tom
  9. Candy Crush Saga
  10. Temple Run 2

این رشد ادامه‌دار برای توسعه‌دهندگان و ناشرانی که بازی‌ها را روی دستگاه‌های هوشمند به یک تجارت پرسود تبدیل کردند، نشانه مثبتی است. کلش رویال در حال رسیدن به سود ۱ میلیارد دلاری در سال جاری است؛ علاوه بر این، می‌توان انتظار داشت که کلش اف کلنز، بازی دیگر سوپر سل نیز به نتیجه‌ای مشابه برسد. سری بازی‌های کندی کراش ساخته استودیوی کینگ نیز احتمالاً این هدف بزرگ را محقق خواهند کرد.

مایکروسافت هم دو ماه پیش در آخرین گزارش خود از وضعیت Windows Store آمار نسبتاً مشابهی از وضعیت بازی‌ها ارائه داد. این گزارش که مربوط به اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۵ است، نشان می‌دهد که بازی‌ها بیش از ۳۲ درصد دانلودهای ویندوز استور را به خود اختصاص داده‌اند و  حدوداً ۲۳۰ درصد بزرگتر از نزدیک‌ترین دسته اپلیکیشن‌ها به خود هستند. این شرکت به تازگی برنامه‌های خودش را برای آوردن بازی‌های بزرگ (AAA) به فروشگاه ویندوز اعلام کرده و در ادامه قصد دارد علاوه بر بازی‌هایی نظیر Minecraft: Windows 10 Edition و Gears of War: Ultimate Edition و Killer Instinct و Rise of the Tomb Rider و Quantum Breake که هم اکنون از ویندوز استور قابل تهیه هستند، دیگر بازی‌های بزرگ خود را نیز برای ویندوز 10 عرضه کند.

به طور کلی، بخش قدرتمند بازی‌ها در پلتفرم‌های موبایل، به خوبی ثابت می‌کند که مصرف‌کنندگان همچنان علاقه دارند پول خود را برای سرگرمی‌های الکترونیکی هزینه کنند. این موضوع باید شرکت‌هایی مانند سونی، مایکروسافت، فیسبوک و غیره را متقاعد کند تا به سرمایه‌گذاری در این عرصه ادامه دهند؛ حال فرقی نمی‌کند که این سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های سنتی مانند کنسول‌ها باشد یا فناوری‌های پیشرفته مثل واقعیت مجازی و یا اپلیکیشن‌های موبایل. نظر شما در این خصوص چیست؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده