استودیوی گیرباکس پس از آنکه با خلق بازی Borderlands برای مدت‌های طولانی طرفداران سبک تیر‌اندازی اول‌شخص را سرگرم کرد، حالا پروژه جدید خود را با نام Battleborn معرفی کرده که ۱۴ اردیبهشت عرضه می‌شود. با زومجی و پیش‌نمایش این بازی همراه باشید.

در جریان کنفرانس یوبی‌سافت در نمایشگاه E3 2011 بود که این کمپانی با آب‌و‌تاب همیشگی خود بازی جدیدی از سری Brothers in Arms معرفی کرد که Furious 4 نام داشت و نام استودیوی گیرباکس به‌ عنوان سازنده آن دیده می‌شد. ولی شرایط به خوبی پیش نرفت و پس از مدتی اعلام شده که یوبی‌سافت دیگر تمایلی به ساخته شدن این بازی ندارد و بدین ترتیب حق امتیاز این اثر و در کل مجموعه Brothers in Arms کاملا به گیرباکس واگذار شد. با این حال هنوز هم بخت با Furious 4 یار نبود تا اینکه بالاخره استودیوی گیرباکس در سال ۲۰۱۵ رسما اعلام کرد که ساخت این بازی لغو شده‌ است؛ ولی از آنجایی که این استودیو چندین سال برای ساخت بازی زحمت کشیده بود، تصمیم گرفت تا هسته اصلی این بازی تیر‌اندازی اول‌شخص جنگ جهانی دوم را به یک بازی جدید با نام Battleborn منتقل کند. اینگونه بود که استودیوی سازنده سری بازی‌های مفرح Borderlands، اثر جدید خود را با عنوان «بتل‌ بورن» رسما معرفی کرد.

استودیو گیرباکس، Battleborn را یک بازی «تیراندازی قهرمانی» (Hero Shooter) معرفی می‌کند؛ ولی اگر بخواهیم ساده‌تر سبک بازی را تعریف کنیم، تلفیقی از تیراندازی اول‌شخص با المان‌هایی از سبک میدان نبرد چند‌نفره آنلاین (MOBA) است. بازی دارای یک بخش داستانی است که می‌توان آن را به روش‌های مختلفی بازی کرد که البته برای همگی آن‌ها نیاز به دسترسی دائم به اینترنت داریم؛ گیر‌باکس دلیل این امر را سیستم ذخیره کردن و ارتقای شخصیت منحصر‌به‌فرد بازی اعلام کرده است. بخش داستانی را می‌توان به تنهایی، همراه با یک‌ نفر به صورت تقسیم صفحه (Split Screen) فقط در نسخه‌های کنسولی، یا به صورت همکاری تیمی آنلاین تا سقف ۵ نفر در یک تیم بازی کرد.

پیش نمایش بازی Battleborn

کارگردان بازی، داستان Battleborn را مشابه سریال بازی تاج و تخت عنوان کرده که در آن گروه‌های مختلف علی‌رغم اختلافات موجود، علیه دشمنی یکسان متحد می‌شوند.

یکی از جالب‌ترین موارد در رابطه با Battleborn، مربوط به داستان بازی است؛ چندی پیش رندی وارنل، سازنده بازی، اعلام کرد که برای خلق داستان این اثر از سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) الهام گرفته شده‌ است. به این صورت که هیچ یک از شخصیت‌های حاضر در بازی، کاملا خوب یا کاملا بد نیستند و هر یک در کنار داشتن ویژگی‌های مثبت، ویژگی‌های منفی نیز دارند. در بازی شاهد پنج گروه خواهیم بود: Peacekeeper‌ که در اصل مجریان قانون هستند؛ Last Light Consortium که در گذشته مجری قانون بودند و حال تبدیل به افرادی سود‌جو شده‌اند؛ Jennerit Empire که افرادی بی‌رحم، از لحاظ ظاهری بسیار زیبا و تقریبا فنا‌ناپذیر هستند؛ Eldrid که گروهی از الف‌های جنگلی هستند؛ و در نهایت Rogue‌ که مزدورانی فضایی هستند و ظاهری شبیه به گاوچران‌های غرب وحشی دارند. ولی اشتباه نکنید؛ این گروه‌ها قرار نیست در بخش داستانی بازی با یکدیگر مبارزه کنند، بلکه سازندگان آن‌ها را با تمامی اختلاف‌ها و تفاوت‌هایشان بر‌علیه یک دشمن مشترک با نام Varelsi متحد کرده‌اند که بسیار شبیه به اتحاد «استارک‌ها»، «لنیستر‌ها» و دیگر گروه‌های سریال بازی تاج و تخت است.

سازنده بازی در این مورد اعلام کرده که «گروه‌های حاضر در بازی باید یاد بگیرند که تفاوت‌ها و اختلافات موجود را کنار گذاشته و با یکدیگر علیه یک تهدید بزرگ متحد شوند.» همچنین در بخش داستانی بازی، علاوه بر مبارزه با وارلِسی‌ها، باید با موجوداتی فضایی و ربات‌ها نیز مبارزه کنید. البته وقتی در مورد بخش داستانی صحبت می‌کنیم، نباید انتظار چیزی مشابه آن‌چه در Borderlands دیدیم داشته باشیم، بلکه داستان Battleborn بیشتر ترکیبی از مراحل مختلف مبارزه با دشمنان کنترل شده توسط هوش‌ مصنوعی است که در این بین سعی می‌کند با استفاده از سیستم پیدا کردن لوت تصادفی، بازیکن را به تجربه چندین و چند‌باره هر یک از مراحل تشویق کند. البته در کنار دشمنان معمولی، در این بخش شاهد غول‌آخر‌های جان‌سختی نیز خواهیم بود.

با اینکه بازی دارای بخش داستانی است، ولی بدون شک سازندگان در حین توسعه بازی بیشتر بر روی خلق یک تجربه آنلاین بی‌نظیر و بسیار مفرح تمرکز کرده‌اند. در این بخش نیز شاهد پنج گروه مذکور خواهیم بود که هر یک ۵ سرباز دارند و تعداد کل شخصیت‌های بازی به ۲۵ کاراکتر می‌رسد.قسمت چند‌نفره Battleborn را ۱۰ نفر می‌توانند به صورت همزمان و در قالب تیم‌های ۵‌نفره تجربه کنند. برای این بخش در مجموع سه حالت مختلف در نظر گرفته شده که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • Incursion: یکی از دلایلی که باعث می‌شود بازی بتل‌بورن را در سبک MOBA طبقه‌بندی کنیم، وجود همین حالت است که دقیقا حس و حالی مشابه بازی کردن League of Legends با زوایه دوربین اول‌شخص دارد! در Incursion دو پایگاه در دو انتهای نقشه وجود دارند که هر یک مربوط به یکی از تیم‌ها است. بازیکن‌ها باید سعی کنند تا ضمن دفاع از پایگاه اصلی خود، به پایگاه دشمن رسیده و با از بین بردن ربات عظیم مستقر در آن، خود را به‌عنوان پیروز نبرد معرفی کنند. در این بین همانند تمامی بازی‌های MOBA، در بین راه باید علاوه بر قهرمانان حریف، با مینیون‌های کنترل شده توسط هوش مصنوعی نیز مبارزه کنید که در این راه مینیون‌های تیم شما نیز یاور‌تان خواهند بود. البته در نظر داشته باشید که بر خلاف بازی‌های مشهور سبک MOBA که معمولا چند مسیر برای رسیدن به پایگاه دشمن در آن‌ها دیده می‌شود، در بتل‌بورن فقط یک مسیر خواهید داشت که این مسئله احتمالا برای بالا بردن جنبه‌های اکشن بازی بوده تا تیم‌ها نتوانند از روبرو شدن با یکدیگر اجتناب کنند.
  • Capture: در این حالت، شاهد موردی دقیقا مشابه با حالت Deathmatch رایج در بازی‌های تیراندازی اول‌شخص خواهیم بود. بر روی نقشه یک سری نقاط کلیدی وجود دارند که تصرف آن‌ها، کلید اصلی رسیدن به پیروزی است. در این بین همانند تمامی بازی‌های هم سبک، می‌توانید با هم‌تیمی‌های خودتان در قالب گروه‌های ۵ نفره با تیم حریف در نبرد‌هایی بسیار سریع مبارزه کنید.
  • Meltdown: یک سبک متفاوت و جدید که مشابهش را در کمتر بازی دیگری دیده‌ایم (یا شاید هم ندیده‌ایم!) در این حالت مینیون‌های شما همگی به طرف مرکز نقشه می‌روند تا خود را در داخل یک کوره ضایعات بیاندازند و بمیرند! این وسط وظیفه شماست تا از آن‌ها در بین راه محافظت کنید تا به هدف خودشان برسند. در نقطه مقابل تیم حریف نیز هدفی مشابه دارد و در پایان زمان هر دور، تیمی که مینیون‌های بیشتری از آن داخل کوره افتاده باشند، پیروز میدان خواهد بود.
درگیری‌های سریع در دنیایی کاملا فانتزی، اصلی‌ترین ویژگی گیم‌پلی بازی Battleborn است.

از مواردی که شاید بتوان گفت در Battleborn کمی توی ذوق می‌زند، تنوع پایین نقشه‌های بازی است. کریس توماس، تهیه‌کننده بازی در کمپانی تو‌کی گیمز، چندی پیش اعلام کرده بود که نقشه‌های بخش داستانی بازی به مراتب وسیع‌تر و بزرگ‌تر از نقشه‌های قسمت چند‌نفره خواهند بود. تا اینجای کار همه‌ چیز خوب به‌نظر می‌رسد، ولی قضیه زمانی عجیب خواهد شد که بدانید برای هریک از حالت‌های چند‌نفره بازی، کلا دو نقشه در نظر گرفته شده است که خب احتمال تکراری شدن محیط‌های بازی را پس از گذشت مدتی افزایش می‌دهد. البته سازندگان قول داده‌اند که پس از عرضه بازی، با انتشار بسته‌های الحاقی رایگان، این نقیصه را نیز برطرف کنند.

ption id="attachment_124330" align="aligncenter" width="800"]پیش نمایش بازی Battleborn ۵ گروه اصلی حاضر در بازی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی Battleborn، به شخصیت‌های آن مربوط می‌شود. در بازی ۲۵ شخصیت وجود دارد که به جرات می‌توان گفت هیچ‌یک (حتی با وجود قرار گرفتن در گروه‌های پنج‌گانه یکسان) شبیه به‌هم نیستند و هر کدام خصوصیات مخصوص به‌خود را دارند. اگر بازی‌های Borderlands را دنبال کرده باشید، با طنز بسیار مفرح موجود در آن‌ها آشنا هستید؛ بتل‌بورن هم دقیقا این مولفه را در طراحی شخصیت‌هایش حفظ کرده و این موضوع در دیالوگ‌ها و حتی در توانایی‌ها و حرکات هریک از کاراکتر‌ها به خوبی دیده می‌شود. شخصیت‌های موجود در بازی جدا از اینکه از حیث پوشش و تجهیزات کاملا از هم متمایز هستند، توانایی‌های ویژه‌ای نیز دارند که مشابه تمام بازی‌های هم سبک، استفاده صحیح و به‌موقع از آن‌ها می‌تواند در میدان نبرد بسیار سرنوشت‌ساز باشد. برای مثال شخصیت «مونتانا» که بسیار عظیم‌الجثه است، می‌تواند فقط با استفاده از انگشت خود، ضربه‌ای مهلک به دشمن وارد کند! یا شخصیت «مارکز» با سیلی زدن به دشمن علاوه بر آسیب‌ وارد کردن، او را با دیالوگ‌های خنده‌داری به مبارزه دعوت می‌کند. نکته جالب در مورد این توانایی‌ها، این است که در حین استفاده برخی از آن‌ها زاویه دوربین تبدیل به سوم‌شخص می‌شود تا گیمر بتواند دید بهتری از حرکات جالب شخصیت خودش داشته باشد.

در مجموع می‌توان گفت که گیرباکس همان فضای فانتزی و و شخصیت‌پردازی مملو از طنز سری Borderlands را تمام و کمال در ساخته جدید خود نیز حفظ کرده است. همچنین سازندگان وعده داده‌اند که علاوه بر ۲۵ شخصیت فعلی، در اولین فرصت پس از عرضه بازی، ۵ شخصیت جدید دیگر نیز به آن اضافه خواهند کرد که کاملا رایگان بوده و تعداد شخصیت‌ها را به عدد ۳۰ می‌رسانند. همچنین علاوه بر این محتوای رایگان، ۵ بسته‌ الحاقی پولی نیز برای بازی در نظر گرفته شده که هرکدام ۵ دلار قیمت خواهند داشت و با اینکه هنوز محتویات دقیق آن‌ها مشخص نیست، ولی می‌توان انتظار اضافه شدن حالت‌ها، نقشه‌ها و ظاهر‌های جدید را برای شخصیت‌ها داشت. این بسته‌ها را می‌توان در قالب سیزن پس ۲۰ دلاری بازی نیز دریافت کرد.

ption id="attachment_124331" align="aligncenter" width="1200"]پیش نمایش بازی Battleborn طراحی‌های محیط و شخصیت‌های بازی بسیار شاد، رنگارنگ و کاملا فانتزی است

یکی دیگر از بخش‌هایی که در یک بازی شوتر و MOBA می‌تواند تعیین‌کننده باشد، سیستم ارتقا شخصیت‌ها است. استودیوی گیرباکس یک سیستم متفاوت برای این قسمت از بازی تدارک دیده که در آن به سه شکل متفاوت، سطح کلی خود بازیکن را می‌توان ارتقا داد. این سه حالت به شرح زیر هستند:

  • Helix: در هریک از مراحل داستانی بازی یا در جریان نبرد‌های آنلاین، می‌توانید شخصیت اصلی خودتان را مشابه بازی‌های هم سبک ارتقا بدهید. به این‌ صورت که پس از کسب امتیاز تجربه مورد‌نیاز برای ارتقا‌ی سطح، یک سیستم پیش‌ روی شما ظاهر می‌شود که در هر سطح از بین دو گزینه و توانایی موجود می‌توانید یکی را انتخاب کنید تا در نهایت شخصیت‌تان به سطح ۱۰ برسد و ۱۰ توانایی داشته باشد. این نوع ارتقا پس از پایان هر مسابقه ریست می‌شود و در آغاز نبرد بعدی مجددا از صفر شروع خواهید کرد.
  • Character Rank: هرچه بیش‌تر با یک شخصیت خاص بازی کنید، سطح کلی وی ارتقا پیدا خواهد کرد تا اینکه در نهایت پس از بازی کردن به مدت طولانی، به سطح نهایی ۱۵ خواهد رسید. این سطح بر‌خلاف Helix هرگز ریست نمی‌شود و هرچه بالاتر باشد، ویژگی‌های بهتری برای شخصیت‌تان در دسترس خواهد بود؛ این ویژگی‌ها می‌توانند توانایی‌های جدید در قسمت Helix، آیتم‌هایی برای شخصی‌سازی ظاهر شخصیت یا حتی حرکات نمایشی و لقب‌های جدید باشند که می‌توانید در مسابقات حسابی با آن‌ها پز بدهید!
  • Command Rank: این سطح ربطی به شخصیتی که در بازی کنترل می‌کنید ندارد و به‌ نوعی می‌توان گفت سطح خود بازیکن است. سطح نهایی برای Command Rank صد است و با بازی کردن حالت‌های مختلف قسمت چندنفره، کشتن دشمنان و بازی با شخصیت‌های مختلف، امتیاز تجربه برای ارتقای آن بدست می‌آورید و در سطوح بالاتر، شخصیت‌ها و تجهیزات بهتری برای استفاده در بازی نصیبتان خواهد شد.

بدون شک یکی از مواردی که باعث شد تا Borderlands در زمان عرضه نسخه اولش و در حضور بازی‌های بزرگ آن زمان بتواند خود را مطرح کند، جلوه‌های گرافیکی متفاوت بازی بود که گیرباکس با استفاده از تکنیک سل‌شید (استفاده از تصاویر کارتونی-مانند) توانسته بود دنیایی دقیقا هم‌راستا با فضای کلی بازی خود خلق کند. حال استودیوی سازنده، برای بتل‌بورن حتی پا را فراتر گذاشته و دنیایی بسیار شاد‌تر و فانتزی‌تر خلق کرده است. در روزگاری که اکثر بازیسازان علاقه‌مند به موتور بازیسازی آنریل، از نسخه چهارم آن استفاده می‌کنند، گیرباکس ترجیح داده تا کماکان با استفاده از آنریل 3 بازی خود را بسازد و البته بنا به گفته خود سازندگان، تغییرات و دستکاری‌های بسیار زیادی در این موتور اعمال شده است. به‌هر حال در خلق محیط‌های بازی، از انیمیشن‌های کمپانی پیکسار و سبک طراحی آن‌ها و حتی انیمه‌های ژاپنی الهام گرفته شده‌ است.

تنوع پایین نقشه‌های بازی و وجود فقط دو نقشه برای هر حالت، یکی از مواردی است که کمی در مورد بازی تو ذوق می‌زند.

سازندگان همچنین برای طراحی محیط‌ها و افکت‌های دوبعدی حرکات شخصیت‌ها، مایکل کان را استخدام کردند تا در این بخش از تجربیات وی استفاده شود؛ اگر کان را نمی‌شناسید، شاید نام بازی Insanely Twisted Shadow Planet را شنیده باشید که بر روی شبکه ایکس‌باکس لایو و برای کنسول ایکس‌باکس 360 به عنوان یک بازی شوتر دو‌بعدی عرضه شد و حتی در سال ۲۰۱۲ توانست جایزه بفتا را برای بهترین بازی جدید و جایزه انی را برای بهترین طراحی‌ انیمیشن دریافت کند. این نشان می‌دهد که سابقه این بازیساز تا چه‌ حد می‌تواند به بهبود طراحی‌های گرافیکی Battleborn کمک کند. در مجموع، در قسمت گرافیکی بازی می‌توان انتظار سبکی مشابه با Borderlands را داشت، با این تفاوت که محیط‌ها بسیار شادتر و رنگارنگ‌تر از اثر مذکور هستند و البته در دنیایی کاملا خیالی و فضایی اتفاق می‌افتند که دست سازندگان به همین دلیل برای خلق موجودات و محیط‌هایی فانتزی و کاملا غیر‌واقعی باز است.

Battleborn (2)

۲۵ شخصیت موجود در نسخه نهایی، هنگام عرضه بازی از لحاظ ظاهری، تجهیزات و نوع مبارزه کاملا از هم متمایز هستند.

به هر‌حال Battleborn چند روز دیگر و در تاریخ ۱۴ اردیبهشت برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی عرضه خواهد شد. ولی در این بین سوالی که پیش می‌آید، مربوط به هزینه بازی است؛ در دورانی که آثار رایگان و بسیار مفرحی در سبک MOBA در بازار وجود دارند و شاید بهترین مثال آن‌ها League of Legends و Dota 2 باشند، کمپانی 2K Games بازی خود را با قیمتی مشابه بازی‌های بزرگ یعنی ۶۰ دلار عرضه خواهد کرد. همین امر باعث می‌شود تا ناخود‌آگاه انتظار طرفداران از این بازی بسیار بالا برود. باید منتظر ماند و دید که سازندگان با چه ویژگی‌هایی قادر خواهند بود تا گیمر‌ها را به دل‌ کندن از LoL یا Dota 2 مجاب و به خرید بازی خودشان ترغیب کنند. اگر راستش را بخواهید، این کار خیلی سخت به نظر می‌رسد و بتل‌بورن هر چقدر هم که مفرح باشد، کار دشواری در برابر بازی‌های رایگان خواهد داشت؛ مخصوصا که بازی Paragon از کمپانی اپیک هم به‌زودی و در سبکی کاملا مشابه این اثر و به صورت رایگان عرضه می‌شود و تماشای رقابت این دو بازی بدون‌ شک بسیار جذاب خواهد بود. به‌هر حال گیرباکس بیشتر از تمامی بازی‌های پیشین خود بر روی Battleborn سرمایه‌گذاری کرده و باید منتظر ماند و دید که این اثر تا چه حد موفق ظاهر خواهد شد.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده