// دوشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۵

گزارش باکس آفیس: حکمرانی دیزنی بر دنیا با «کتاب جنگل» و «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی»

این هفته «کتاب جنگل» کماکان بر جدول حکمرانی می‌کند و «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» نیز جدول فروش سینماهای خارجی را تصاحب کرده است. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

thejunglebook56b918f4e17be-1-1200x700

قبل از اینکه سومین قسمت «کاپیتان امریکا» جدول را به آشوب بکشد، دیزنی کماکان دارد با «کتاب جنگل» پول پارو می‌کند. این فیلم فانتزی خانوادگی در هفته‌ی سوم اکرانش فقط با ۳۱ درصد افت فروش مواجه شد و ۲۰ میلیون دلار بیشتر از مجموع فروش هر سه تازه‌اکران این هفته فروخت. در صدر تازه‌ واردهای این هفته‌ی گیشه اما کمدی «کیانو» (Keanu) است که بالاتر از «روز مادر» (Mother’s Day) و «رچت و کلنک» (Ratchet & Clank) قرار گرفت. نکته‌ی مشابه این سه فیلم، این است که هیچکدامشان موفق نشدند به افتتاحیه‌ای بیش از ۱۰ میلیون دلار دست پیدا کنند. در همین حین، اگرچه هنوز حدود یک هفته تا آغاز آتش‌بازی «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» در گیشه‌‌های امریکای شمالی مانده است، اما صدای پای غول بعدی بلاک‌باسترهای امسال از همین الان شنیده می‌شود. چرا که این فیلم ابرقهرمانی هم‌اکنون در صدر بهترین اکران‌های بین‌المللی قرار دارد. فیلم در بین ۱۵ افتتاحیه‌های بین‌المللی برتر تمام دوران‌ها جا خوش کرد و با اختلاف بسیار اندکی پایین‌تر از «اونجرز: دوران اولتران» قرار گرفت.

«کتاب جنگل» در هفته‌ی سوم اکرانش ۴۲/۴ میلیون دلار فروخت. این یعنی این فیلم در هفته‌ی سومش درآمد بهتری نسبت به «اونجرز: دوران اولتران»، «اسکای‌فال»، «مرد آهنی۳»، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» و «زوتوپیا» داشته است. فیلم ماجراجویی و تحسین‌‌شده‌ی جان فاورو هم‌اکنون در جدول بهترین درآمد‌های هفته‌ی سوم تاریخ در رده‌ی هفتم قرار می‌گیرد. در جایگاه‌‌های بالاتر «شوالیه‌ی تاریکی» (۴۲/۶ میلیون دلار)، «اسپایدرمن» (۴۵ میلیون دلار)، «دنیای ژوراسیک» (۵۴ میلیون دلار)، «اونجرز» (۵۵ میلیون دلار)، «آواتار» (۶۸ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۹۰ میلیون دلار) قرار گرفته‌اند.

keanu_1sht_main_vert_2764x4096_dom_master

این در حالی است که «کتاب جنگل» بعد از ۱۷ روزی که اکرانش گذشته، ۲۵۲ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی فروخته است. این رقم حدود ۵۰ میلیون دلار بیشتر از مقداری است که «زوتوپیا» تا پایان هفته‌ی سومش کسب کرده بود. این یعنی «کتاب جنگل» در بدترین حالت تا پایان دوره‌ی اکرانش به اندازه‌ی ۳۲۴ میلیون دلار «زوتوپیا» خواهد فروخت. از احتمالات دیگر اینکه فیلم این پتانسیل را نیز دارد که از «آلیس در سرزمین عجایب» (۳۳۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰) عبور کند و احتمالا «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» (۳۲۵ میلیون دلار و خورده‌ای) را نیز پشت سر خواهد گذاشت. تمام اینها به این معناست که سه‌تا از چهار فیلم پرفروش خانگی سال («زوتوپیا»، «کتاب جنگل» و «کاپیتان امریکا: جنگل داخل») از محصولات والت دیزنی هستند.

خب، هفته‌ی پیش به این موضوع اشاره کردیم که ممکن است تداخل اکران «کتاب جنگل» و «جنگ داخلی» به ضرر والت دیزنی تمام شود. و به نظر می‌رسد این اتفاق خواهد افتاد. در پاراگراف بالا از این گفتیم که «کتاب جنگل» چه فرصتی خوبی برای رکوردشکنی‌ دارد، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که مانع بزرگی در قالب استیو راجز و دار و دسته‌اش جلوی حیوانات جنگل را گرفته است. اما این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که ما چنین فکری را درباره‌ی تداخل اکران «زوتوپیا» و «کتاب جنگل» می‌کردیم، اما آن انیمیشن به خوبی توانست در کنار اکران جدیدتر دیزنی دوام بیاورد. البته نباید نقشه‌ی دوراندیشانه‌ی دیزنی را هم نادیده گرفت. اگر آنها طبق برنامه‌ فیلم‌های بزرگشان را پشت سر (کتاب جنگل) هم (جنگ داخلی) هم (آلیس درون آینه) هم (در جستجوی دوری) هم (بی‌اف‌جی) منتشر کنند، آنها فارق از مسئله‌ی تداخل رسما سهم عظیمی از درآمد صنعت را کسب خواهند کرد. راستی، «کتاب جنگل» تاکنون ۶۸۴ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است.

«کیانو» در نبردی با «شکارچی: جنگ زمستان» برای تصاحب جایگاه دوم با اختلاف اندکی شکست خورد و با کسب ۹/۳۵ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت. «کیانو» به خاطر درجه‌سنی بزرگسال و فرمت خاصش که فیلم‌های کمی شبیه به آن اکران می‌شوند، فیلم سختی برای پیش‌بینی بود. از همین رو، تحلیلگران افتتاحیه‌ی ۹ تا ۱۰ میلیون دلار را انتظار می‌کشیدند که فیلم در طرف پایین‌تر آن قرار گرفت. بودجه‌ی فیلم ۱۵ میلیون دلار گزارش شده و با توجه به پرطرفدار بودنِ دوقلوهای کمدینِ کی و پیل باید دید فیلم در ادامه چگونه ظاهر خواهد شد.

ratchet

در جایگاه چهارم چارت اما «روز مادر» با ۸/۳ میلیون دلار درآمد جای گرفت. این رقم برای گری مارشال، کارگردان این فیلم که «روز مادر» سومین فیلمی است که براساس تعطیلاتِ مهم سال درست کرده در جایگاه آخر قرار می‌گیرد. بعد از «روز ولنتانین» که در سال ۲۰۱۰ با افتتاحیه‌ای ۵۶/۲ میلیون دلاری روبه‌رو شد، او همان سال با فیلم «عید سال نو» برگشت، اما آن فیلم فقط موفق به کسب ۱۳ میلیون دلار شد. انگار فرمول کاری مارشال بعد از فیلم اول جذابیت خودش را از دست داده بود. با این حال، «روز مادر» امتیاز B را از تماشاگران دریافت کرد که نشان می‌دهد حداقل آنها فیلم را بیشتر از منتقدان (امتیاز راتن‌تومیتوز ۸) دوست داشته‌اند.

آخرین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته انیمیشن «رچت و کلنک» است که پس از اکران در دو هزار و ۸۹۱ سینما فقط توانست ۴/۸ میلیون دلار به جیب بزند. با این وضعیت اگر فیلم تا پایان دوره‌ی اکرانش ۱۰ میلیون دلار کسب کند، هنر کرده است.

«شکارچی: جنگ زمستان» با ۵۲ درصد افت فروش مواجه شد و ۹/۳۹ میلیون دلار در هفته‌ی دوم اکرانش کسب کرد و درآمد کلی‌اش را به رقم ۳۳ میلیون دلار رساند. این‌طور که به نظر می‌رسد به احتمال زیاد این دنباله که کسانی همچون کریس همسوورث، جسیکا چستین، امیلی بلانت و شارلیز ترون را در گروه بازیگرانش دارد اکران خانگی‌اش را با درآمدی بالای ۵۰ میلیون دلار به پایان خواهد رساند. این فیلم که ۱۱۵ میلیون دلار خرج ساختش شده، تاکنون ۱۳۰ میلیون دلار در جهان فروخته است. ظاهرا به نظر می‌رسد کمپانی یونیورسال باید برای آغاز موفقیت‌های سال گذشته‌اش، چشم به «همسایه‌ها ۲» بدوزد!

اما بگذارید ببینیم آخرین فیلم دی‌سی چه می‌کند؛ «بتمن علیه سوپرمن» در ششمین هفته‌ی اکرانش ۳/۸ میلیون دلار فروخت تا مجموع درآمد خانگی‌اش به رقم ۳۲۵ میلیون دلار برسد. این فیلم همچنین ۵۳۷/۸ میلیون دلار در سینماهای خارجی فروخته و درآمد جهانی‌‌اش هم رقم ۸۶۲/۹ میلیون دلار را نشان می‌دهد. باید تا هفته بعد صبر کنیم و یک مقایسه تپل بین این فیلم و «جنگ داخلی» داشته باشیم!

تمام اینها در حالی است که دیزنی و مارول این هفته «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» را در سینماهای خارجی روی پرده فرستادند و با کسب ۲۰۰/۲ میلیون دلار افتتاحیه‌ی شگفت‌انگیزی را تجربه کردند. این رقم برای قرار گرفتنِ فیلم در میان ۱۴ افتتاحیه‌ی خارجی برتر تمام دوران‌ها کافی است. در مقایسه باید گفت که «دوران اولتران» سال گذشته در افتتاحیه‌ی خارجی‌اش ۲۰۱ میلیون دلار، اولین فیلم «اونجرز» چهار سال پیش ۱۸۵ میلیون دلار و «مرد آهنی ۳» ۱۹۸ میلیون دلار فروخته بود. این در حالی است که «کاپیتان امریکا: سرباز زمستان» نیز در جریان افتتاحیه‌ی خارجی‌اش ۷۸ میلیون دلار در مارس سال ۲۰۱۴ بدست آورده بود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Jungle Book۴۲/۴  میلیون دلار
۲The Huntsman: Winter's War۹/۳۹ میلیون دلار
۳Keanu۹/۳۵ میلیون دلار
۴Mother's Day۸/۳ میلیون دلار
۵Barbershop: The Next Cut۶/۱ میلیون دلار
۶Zootopia۵ میلیون دلار
۷Ratchet & Clank۴/۸ میلیون دلار
۸The Boss۴/۲ میلیون دلار
۹Batman v Superman: Dawn of Justice۳/۸ میلیون دلار
۱۰Criminal۱/۳ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

waldk

کیانو

Keanu

طرفداران سریال اسکچ‌کمدی «کی و پیل» آماده باشند که ستارگان دوقلوی آن سریال بازگشته‌اند. اگرچه بعد از اتمام آن سریال دل‌مان برای کی و پیل تنگ شده بود، اما خیلی زود خبر رسید که آنها قرار است با یک اکشن/کمدی سینمایی برگردند. «کیانو» درباره‌ی پسرعموهایی به اسم‌های کلنرس و رِل است که اگرچه در شهر زندگی می‌کنند، اما چیزی درباره‌ی قوانین خلافکارهای خیابانی سرشان نمی‌شود. وقتی گربه‌ی خانگی رِل که کیانو نام دارد دزدیده می‌شود، این دو باید به درون حلقه‌ی جنایتکاران بی‌‌رحم باند محلی وارد شوند و گربه‌ی رِل را نجات دهند. اما این گربه‌ی دوست‌داشتنی طوری بین خلافکارها اهمیت پیدا می‌کند که همه‌چیز به جنگ بین باندهای خلافکار ختم می‌شود. همان‌طور که از اسم فیلم هم مشخص است، هدف اصلی کی و پیل در ساخت این فیلم شوخی با اکشن‌های کیانو ریوز بوده است و طبق نظر اکثر منتقدان با اینکه فیلم موفق نمی‌شود به اثر کاملی تبدیل شود، اما کماکان با کمدی جذابی طرفیم که طرفداران این دو کمدین را راضی می‌‌کند و در ارجاعات خنده‌دار به اکشن‌های دهه‌ی ۸۰ موفق است.

پیتر تراویس از رولینگ‌استون که سه ستاره به فیلم داده، می‌نویسد: «من شنیده‌ام که «کیانو»، اولین فیلم بلند گروه دو نفره‌ی شبکه‌ی کمدی سنترال، کیگان مایکل کی و جوردن پیل که به تازگی بعد از فصل پنجم به اتمام رسید، مشکل‌دار، زیادی طولانی و به‌طور کلی کلیپی درباره‌ی یک گربه است که به عنوان فیلم قالب مردم می‌شود. آره، شاید این‌طور باشد. اما این فیلم من را از خنده روده‌بر کرد». دِوان کاگن از اینترتینمنت ویکلی که از فیلم راضی بوده می‌آورد: «حتی اگر فیلم نتواند با بهترین های‌لایت‌های سریال تلویزیونی‌شان رقابت کند، اما "کیانو" قدم اول محکمی برای ورود کی و پیل به دنیای سینما است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۳ است.

ratchet.jpgf

رچت و کلنک

Ratchet & Clank

در حالی که این روزها جدیدترین بازی «رچت و کلنک» یکی از بهترین بازی‌هایی است که هرطور شده نباید از دست بدهید، در عوض باید از فیلم سینمایی آن که به‌طور همزمان روانه‌ی سینماها شده دوری کنید. به‌طوری که جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که فیلم را دوست نداشته در نقدش می‌نویسد: «درجه‌ی کیفی فیلم به حدی پایین است که نباید این فیلم را در سینماها پخش می‌کردند. چراکه فیلم فقط موردتوجه‌ی بچه‌های زیر ۱۰ سال یا طرفداران بازی‌های این مجموعه است که از یک دهه پیش با آن همراه بوده‌اند». منتقد اینترتینمنت ویکلی هم که از فیلم ناراضی است می‌نویسد: «این حقیقت وسوسه‌کننده که داستان و کاراکترهای «رچت و کلنک» همین الانش در فرم قابل‌بازی وجود دارند، مدام باعث می‌شود تا بی‌خیال فیلم شویم، به نزدیک‌ترین فروشگاه گیم‌استاپ مراجعه کنیم و به‌طور آزادانه در میان قفسه‌ها به دنبال تجربه‌ای به مراتب رضایت‌بخش‌تر جستجو کنیم». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۱ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده