نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۷

انویدیا کارت‌های گرافیکی GTX 1080 و GTX 1070 را معرفی کرد؛‌ سریع‌تر و ارزان‌تر از Titan X

کمپانی انویدیا در جریان یک رویداد اختصاصی که بامداد امروز برگزار شد، کارت‌های گرافیکی GTX 1080 و GTX 1070 را معرفی کرد که هردو ارزان‌تر و سریع‌تر از GTX Titan هستند. با زومجی همراه باشید.

بالاخره انتظار طرفداران دنیای سخت افزار به پایان رسید و کمپانی انویدیا پس از اخبار و شایعات متعدد، بامداد امروز رسما نسل جدید کارت‌های گرافیکی خود را با استفاده از معماری پاسکال معرفی کرد. اولین کارتی که توسط این کمپانی رونمایی شد، GTX 1080 است که ۶۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده و توانی بیشتر از Titan X، قوی‌ترین کارت گرافیکی سابق انویدیا، فراهم می‌کند.

این کارت گرافیک با استفاده از معماری پاسکال ساخته شده که از هر نظر بهینه‌تر از معماری مکسول استفاده شده در کارت‌های سری 900 این کمپانی است. به‌استناد صحبت‌های جِن-سون هوانگ، رییس انویدیا، این کمپانی میلیون‌ها دلار بر روی معماری پاسکال سرمایه گذاری کرده تا این معماری تبدیل به بهینه‌ترین معماری حال حاضر ساخت کارت گرافیک شود که مبتنی بر پروسه FinFET و معماری ۱۶ نانومتری است. به‌علاوه در این کارت از حافظه‌های GDDR5X ده گیگاهرتزی استفاده شده که توسط کمپانی میکرون ساخته شده و در حال حاضر سریع‌ترین حافظه از نوع GDDR محسوب می‌شوند.

انویدیا GTX 1080

یکی از مزیت‌های اصلی GTX 1080، پایداری فوق‌العاده آن از حیث میزان و نوسان مصرف برق است. هوانگ اعلام کرد که نوسان مصرف کارت گرافیکی GTX 980 این کمپانی در بالاترین حالت ۲۹۰mV بود که این میزان در کارت GTX 1080 به ۱۲۰mV رسیده است و همین امر پایداری بیشتر این کارت در عملیات سنگین گرافیکی را تضمین می‌کند. از حیث عملکرد که شاید مهم‌ترین مورد در رابطه با کارت گرافیکی باشد، GTX 1080 قادر است توان بهتری نسبت به دو کارت GTX 980 متصل شده در حالت SLI ارائه دهد. البته انویدیا اعلام نکرد که این عملکرد دوبرابری در چه رزولوشنی است. به‌علاوه این کارت از پرچمدار فعلی انویدیا یعنی GTX Titan نیز سریع‌تر است و مصرف برق کم‌تری نیز دارد.

در جریان این رویداد، هوانگ از تیم سویینی، رییس کمپانی اپیک گیمز، دعوت کرد تا به روی صحنه برود و بازی Paragon را بر روی سیستمی با کارت گرافیکی GTX 1080 اجرا کند. در این آزمایش کلاک هسته این کارت ۲/۱ گیگاهرتز ثبت شد که بیشترین رقم در بین تمامی کارت‌های گرافیکی انویدیا تا به امروز است. این قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم GTX 1080 برای خنک کردن پردازنده از خنک‌کننده‌های معمولی استفاده می‌کند و نیازی به خنک‌کننده مایع ندارد. همچنین کلاک حافظه این کارت ۵۵۰۸ مگا‌هرتز ثبت شد و ۲۶۵۵ مگابایت از حافظه کلی این کارت هم برای اجرای بازی با ۶۰ فریم ثابت کافی بود. درجه حرارت کارت هم در حین اجرای دمو در بالاترین حالت به ۶۷ درجه سانتی‌گراد رسید.

انویدیا اعلام کرد که این کارت گرافیکی پتانسیل بسیار بالایی هم برای اورکلاک شدن دارد و قرار است با حافظه ۸ گیگابایتی به قیمت‌های ۶۰۰ و ۷۰۰ دلار در خرده فروشی‌ها عرضه شود؛ مدل گران‌تر «Founder Edition» نام دارد و می‌توان آن را تا حد بیشتری اورکلاک کرد. این کارت در تاریخ ۲۷ می (۷ خرداد) عرضه خواهد شد.

انویدیا در ادامه خبر‌های خوشی هم برای افرادی داشت که دوست ندارند ۶۰۰ دلار برای کارت گرافیکی سیستم خود هزینه کنند؛ این کمپانی کارت دیگری با نام GTX 1070 معرفی کرد که آن هم از ۸ گیگابایت حافظه‌ اما از نوعِ GDDR5 معمولی استفاده می‌کند و دو نسخه از آن به قیمت‌های ۳۸۰ و ۴۵۰ دلار عرضه خواهند شد که دومی همان Founder Edition است. ولی این کارت زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانید طبق اعلام رسمی انویدیا، با همین قیمت قادر است عملکردی بهتر از کارت گرافیکی ۱۰۰۰ دلاری GTX Titan ارائه دهد! موردی که آن را به یک خرید بسیار جذاب برای پی‌سی گیمر‌ها تبدیل می‌کند. این کارت در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) روانه بازار خواهد شد.

نظرات خود را در مورد کارت‌های گرافیکی جدید انویدیا با زومجی در میان بگذارید.

منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده