// دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: «افراد-ایکس: آپوکالیپس» در حد نامش تخریبگر ظاهر نشد

جدیدترین قسمت مجموعه‌ی «افراد-ایکس» در حد نامش طوفانی ظاهر نشد و قسمت جدید «آلیس» هم با دماغ زمین خورد! همراه گزارش باکس آفیس زومجی و بررسی آمار و ارقام فروش این هفته باشید.

apocalypse

نوبتی هم باشه، نوبت افراد پروفسور ایکس است! این آخرهفته فیلم «افراد-ایکس: آپوکالیپس» (X-Men: Apocalypse) طی روزهای جمعه تا یکشنبه ۶۵ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه فروخت و انتظار می‌رود تا فروش فیلم در تعطیلی «روز یادبود» به ۸۰ میلیون دلار هم برسد. این رقم «آپوکالیپس» را در میان نه فیلم «افراد-ایکس» جز چهار فیلم ضعیف این مجموعه قرار می‌دهد. بالاتر از آن، «ایکس۲» (۸۵ میلیون در سال ۲۰۰۳)، «افراد-ایکس: آخرین ایستادگی» (۱۰۲ میلیون در سال ۲۰۰۶)، «ریشه‌های افراد-ایکس: وولورین» (۸۵ میلیون در ۲۰۰۹)، «افراد-ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده» (۹۰ میلیون دلار در ۲۰۱۴) و «ددپول» (۱۳۲ میلیون در ۲۰۱۶) قرار دارند.

«آپوکالیپس» در واقع دنباله‌ای بر «روزهای گذشته‌ی آینده» است که آن هم ادامه‌ی «کلاس اول» (X-Men - First Class) محسوب می‌شود. «کلاس اول» پیش‌درآمدی بود که داستان را برای بازخوانی/ریبوت این مجموعه به دهه‌ی ۱۹۶۰ می‌برد. این فیلم که با بودجه‌ی ۱۶۰ میلیون دلار ساخته شده بود، پس از اینکه حسابی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت، ۱۴۶ میلیون دلار در امریکا فروخت و ۳۵۳ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرد. خب، کمپانی فاکس دلش را به دریا زد و با برگرداندن برایان سینگر و با استفاده از یک داستان سفر در زمانی، گروه بازیگران «کلاس اول» و سه فیلم قبلی «افراد-ایکس» را برای ساخت «روزهای گذشته‌ی آینده» با هم ترکیب کرد.

apocalypse

حتی با احتساب ۱۰ سال تورم و با وجود استفاده از فرمت سه‌بعدی، ««روزهای گذشته‌ی آینده» با کسب ۲۳۳ میلیون دلار در  امریکا، فقط به مجموع درآمد خانگی «آخرین ایستادگی» (۲۳۴ میلیون دلار) نزدیک شد. با این حال، فیلم در خارج از خانه فوق‌العاده ظاهر شد و نهایتا به رقم ۷۴۷ میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کرد. حضور تمام ستاره‌‌های مجموعه ظاهرا به کمک فیلم آمدند. اما از قرار معلوم با «آپوکالیس» (حداقل در امریکا) همه‌چیز به حالت قبلی‌اش برگشته و روز از نو و روزی از نو! «آپوکالیپس» اگرچه حضور غیرمنتظره‌ی هیو جکمن به عنوان وولورین را داشت، اما فیلم جز آن دسته از ماجراجویی‌های افراد ایکس قرار می‌گیرد که کاملا در دهه‌ی ۸۰ جریان دارد و فقط از گروه بازیگران جوان و جدیدش بهره می‌برد.

از همین رو، ۶۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه و ۸۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا دوشنبه برای پایان‌دهنده‌ی سه‌گانه‌ی برایان سینگر به این معناست که (۱) بهترین روزهای این فرانچایز به پایان رسیده و این فیلم به نیروی خلاقه‌ی جدیدی نیاز دارد، (۲) هیو جکمن و گروه بازیگران اصلی (پاتریک استوارت، یان مک‌کلن و غیره) برای این فرانچایز حیاتی هستند یا (۳) سازندگان نباید با تمرکز تبلیغاتی روی کاراکترهای جدید (مثل اسکار آیزاک در نقش ضدقهرمان، اولیویا مان در نقش سای‌لاک) و کاراکترهای پرطرفدار (مثل استورم و جین گری) در نهایت دوباره روی مگنیتو تمرکز می‌کردند.

تمام اینها در حالی است که افتتاحیه‌ی ۸۰ میلیونی شنبه تا دوشنبه‌ی «آپوکالیپس» خیلی کمتر از ۱۱۰ میلیون درآمد شنبه تا دوشنبه‌ی «روزهای گذشته‌ی آینده» و ۱۲۲ میلیون دلار درآمد شنبه تا دوشنبه‌ی «افراد-ایکس: آخرین ایستادگی» است. «روزهای گذشته‌ی آینده» در زمان اکرانش قالبا به خاطر نبود هیچ فیلم «نِرد»پسند دیگری بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت در جدول دوام آورد، اما این‌دفعه «آپوکالیپس» آثاری مثل «لاکپشت‌های نینجا۲» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows)، «وارکرفت» (Warcraft) و «روز استقلال: بازخیز» (Independence Day: Resurgence) را به عنوان رقیب دارد. بنابراین تحلیلگران فکر می‌کنند اگر «آپوکالیپس» از حالا مثل «روزهای گذشته‌ی آینده» ظاهر شود، ۱۶۸ میلیون دلار تا پایان اکران داخلی‌اش می‌فروشد و این رقم فیلم را بدون احتسابِ تورم در میان نه فیلم مجموعه، در جایگاه ششم قرار می‌دهد. ناگفته نماند که این هفته «آپوکالیپس» ۵۵ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد تا مجموع درآمد خارجی‌اش به رقم ۱۸۵ میلیون دلار برسد. فیلم تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته که در مقایسه با بودجه‌ی ۱۷۸ میلیون دلاری‌اش در شرایط خوبی به سر می‌برد.

nice guys

اگرچه وضعیت «آپوکالیپس» قابل قبول است، اما «آلیس درون آینه» (Alice Through the Looking Glass)، دیگر تازه‌اکران این هفته یک شکست مطلق محسوب می‌شود. محصول جدید دیزنی ۲۸/۱ میلیون دلار از اکران جمعه تا یکشنبه‌اش کسب کرد و در جایگاه دوم چارت قرار گرفت. انتظار می‌رود این رقم تا پایان روز تعطیل دوشنبه به بالای ۳۵ میلیون دلار برسد. برای اینکه متوجه‌ی عملکرد ضعیف این دنباله شوید، باید بدانید که این رقم کمتر از ۴۰/۸ میلیون دلاری است که «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice in Wonderland) در روز نخستِ اکرانش کسب کرده بود. اگرچه به نظر می‌رسد ۶۵ میلیون دلاری که فیلم از بازارهای خارجی کسب کرده به کمکش خواهد شتافت، اما در این مسئله شکی نیست که در امریکا با یک فاجعه‌ی تمام‌عیار طرفیم.

جدا از قسمت اول «آلیس»، شاید بهترین گزینه‌ای که برای مقایسه داریم، «تومارولند» (Tomorrowland) است. فیلم فانتزی ناامیدکننده‌ی دیگری که سال گذشته به ۱۹۰ میلیون دلار رضایت داد. «تومارولند»  در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا دوشنبه‌اش ۴۲/۶ میلیون دلار کسب کرد و نهایتا اکران داخلی‌اش را با کسب ۹۳ میلیون دلار به پایان رساند. بنابراین انتظار می‌رود تا «آلیس درون آینه» هم اکران داخلی‌اش را بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار به اتمام برساند. اما با توجه به بودجه‌ی ۱۷۰ میلیونی فیلم و موفقیتی که دیزنی با بازسازی لایو اکشنِ داستان‌های پریانی‌اش تجربه کرده، این نتیجه‌ای نیست که این استودیو انتظارش را داشت.

از اکران‌های قدیمی جدول باید به فیلم «پرندگان خشمگین» اشاره کرد که در هفته‌ی دوم اکرانش با ۵۱ درصد افت فروش مواجه شد و با کسب ۱۸/۷ میلیون دلار در جایگاه سوم جدول قرار گرفت. این انیمیشن تاکنون در سرتاسر دنیا ۲۲۳ و نیم میلیون دلار فروخته است. «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» ۱۵/۱ میلیون دلار در هفته‌ی چهارم اکرانش کسب کرد و کمدی «همسایه‌ها۲: خیزش انجمن خواهری» نیز پس از تجربه‌ی افت فروش شدید ۵۸ درصد، ۹/۱ میلیون دلار کسب کرد و رده‌ی پنجم چارت را صاحب شد. و در نهایت به فیلم کمدی/اکشنِ شین بلک، «مردان خوب» می‌رسیم که موفق نشد چندان از موقعیت تعطیلات بهره ببرد و با کسب ۶/۳۷ میلیون دلار، مجموع درآمدش را به رقم ۲۱ میلیون دلار رساند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱X-Men: Apocalypse۶۵  میلیون دلار
۲Alice Through the Looking Glass۲۸/۱ میلیون دلار
۳The Angry Birds Movie۱۸/۷ میلیون دلار
۴Captain America: Civil War۱۵/۱ میلیون دلار
۵Neighbors 2: Sorority Rising۹/۱ میلیون دلار
۶The Jungle Book۶/۹ میلیون دلار
۷The Nice Guys۶/۳ میلیون دلار
۸Money Monster۴/۲ میلیون دلار
۹Love & Friendship۲/۴ میلیون دلار
۱۰Zootopia۸۳۱ هزار دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hero_X-Men

افراد-ایکس: آپوکالیپس

X-Men: Apocalypse

با توجه به استقبال گسترده‌ی تماشاگران و منتقدان از دو فیلم اخیر «افراد-ایکس»، یعنی «کلاس اول» و «روزهای گذشته‌ی آینده» و همچنین حضور بزرگترین دشمن کامیک‌بوک‌های «افراد-ایکس» در فیلم جدید، خیلی‌ها انتظار داشتند تا «آپوکالیپس» تبدیل به بلاک‌باستر فوق‌العاده‌ی بلامنازع تابستان امسال شود، اما این‌طور که از نظرات اکثر منتقدان مشخص است، جدیدترین ساخته‌ی ابرقهرمانی برایان سینگر موفق نشده تبدیل به بهترین قسمت این مجموعه شود. داستان فیلم درباره‌ی آپوکالیپس، اولین و قوی‌ترین میوتنت تاریخ است که پس از بیداری از خواب چندین هزارساله‌اش تصمیم به نابودی ساکنان ضعیف زمین می‌گیرد و تیم افراد ایکس باید جلوی بزرگترین دشمنانشان این لحظه را قرار بگیرند.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که از فیلم راضی است، می‌نویسد: «این اگرچه یک فیلم "افراد-ایکس" درجه‌یک نیست، اما ضیافت تصویری‌ای است که خودش را زیادی جدی نمی‌گیرد، سرشار از هنرنمایی‌های درخشان است، چندتا صحنه‌ی همکاری تیمی تکان‌دهنده دارد و شاید شامل سکانس موردعلاقه‌ی من در بین تمام فیلم‌های امسال می‌شود». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده، می‌آورد: «"افراد-ایکس: آپوکالیپس" فیلم اکشن ابرقهرمانی‌ای است که به شایستگی ساخته شده، اما فیلم دگرگون‌کننده‌ای محسوب نمی‌شود و نوع اکشن‌هایش نیز کمی بیش از اندازه آشناست». کریس ناشاوتای از اینترتینمنت ویکلی که فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد: «"آپوکالیپس" فیلم سردرگم، بهم‌ریخته و کثیفی با یک‌عالمه کاراکترهای اضافی، تبهکاری که به یک گنده‌ی آبی بی‌خاصیت تبدیل می‌شود و روایتی است که آن‌قدر متلاطم و ضعیف به هم تدوین شده که انگار به جای یک فیلم در حال دیدن ورق‌‌های انیمیشن‌سازی هستیم». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۲ است.

 

hero_The-Nice-Guys-2016

مردان خوب

The Nice Guy

«مردان خوب» که اکرانش را هفته‌ی گذشته آغاز کرد، در لس آنجلس دهه‌ی ۱۹۷۰ جریان دارد. ما با کاراگاه خصوصی‌ای به اسم هالند مارچ (رایان گاسلینگ) و کمک استخدامی همراهش جکسون هیلی (راسل کرو) همراه می‌شویم که با همکاری یکدیگر باید پرونده‌ی یک دختر گم‌شده را حل کنند. در جریان تحقیقاتشان این دو به توطئه‌ای پی می‌برند که منبعش به بالاترین حلقه‌های قدرت می‌رسد. «مردان خوب» یکی از موردانتظارترین فیلم‌های بزرگسالانه‌ی تابستان امسال بود که اگرچه این روزها در گیشه حال‌و‌روز خوبی ندارد، اما حسابی طرفداران شین بلک (کارگردان/نویسنده) و منتقدان را خوشحال کرده است.

جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «"مردان خوب" فیلم بزرگسالانه‌ی تروتازه‌ای است که وارد بازاری شده که با فیلم‌های ابرقهرمانی تین‌ایجری و انیمیشن‌‌های خانوادگی پر شده است. فیلم خط قرمزها را رد می‌کند (البته نه شکلی که عموم مخاطبان را پس بزند)، بامزه است و ریتم تند و سریعی دارد... یک کارگردان بااعتمادبه‌نفس، یک فیلنامه‌ی صیقل‌خورده و سه هنرنمایی درخشان کاری کرده‌اند تا "مردان خوب" به اولین فیلم رضایت‌بخش سرگرم‌کننده‌ی فصل تابستان ۲۰۱۶ تبدیل شود». منتقد وال‌استریت ژورنال هم که از فیلم راضی است، نوشته: «یک اکشن کمدی بی‌پروا که همواره سرگرم‌کننده و به‌طرز بی‌وقفه‌ای خشونت‌بار باقی می‌ماند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۰ است.

 

hero_Alice-Through-the-Looking-Glass-2016

آلیس درون آینه

Alice through the Looking Glass

حتی «آلیس در سرزمین عجایب» که تیم برتون را به عنوان کارگردان داشت هم فیلم خوبی نبود و فقط یک میلیاردی‌شدن آن در باکس آفیس جهانی بود که ساخت دنباله‌ی آن را به یک اتفاق اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرد. اگر از کسانی هستید که به فانتزی‌های لایو اکشنِ پرزرق‌و‌برقی مثل قسمت اول علاقه‌مند هستید، خبر بدی برایتان دارم! طبق نظر اکثر منتقدان «آلیس درون آینه» یکی از بدترین فیلم‌های ۲۰۱۶ است. داستان این قسمت درباره‌ی آلیس (میا واشیکوفسکا) است که به سرزمین عجایب برمی‌گردد تا به گذشته سفر کرده و دوستش، مد هتر (جانی دپ)‌ را نجات دهد.

منتقد وال‌استریت ژورنال که فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد: «خبر خوب این است که میا واشیکوفسکا با روحیه‌تر و ماهرتر از همیشه در نقش آلیس بازگشته، اما او در محاصره‌ی کارگردانی آشفته‌ی جیمز رابین که بر روی سناریوی خالی از احساسی از خانم وولورتون کار می‌کند، گرفتار شده است». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز می‌نویسد: «دنباله‌ی "آلیس در سرزمین عجایب"، فیلم فوق‌موفقِ سال ۲۰۱۰ تیم برتون، پرسروصدا، آشفته، به‌طرز شگفت‌انگیزی غیربامزه و بی‌معنی‌و‌مفهومی است که شامل بازی‌های متوسط و ناهماهنگِ بازیگرانی می‌شود که در حالت عادی خارق‌العاده هستند. این یکی از بزرگترین فاجعه‌های ۲۰۱۶ است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۴ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده