بتسدا برگزار‌کننده یکی از بهترین کنفرانس‌های نمایشگاه E3 سال گذشته بود. ولی آیا نمایش این کمپانی مشهور در نمایشگاه E3 2016 هم به همان اندازه موفق بود؟ برای دریافت این سوال با زومجی و تحلیل کنفرانس بتسدا همراه باشید.

بتسدا (Bethesda) امسال دومین حضور خود را در نمایشگاه E3 2016 تجربه می‌کرد و پس از خلق تجربه‌ای ناب در نمایشگاه سال گذشته با حضور بازی‌هایی مثل Doom، Fallout 4 و Dishonored 2، امسال هم بی‌صبرانه ساعت ۶:۳۰ صبح روز دوشنبه به انتظار نشسته بودیم تا یک کنفرانس عالی دیگر را از این کمپانی شاهد باشیم. بتسدا کار خود را با یک «سورپرایز» آغاز کرد؛ معرفی نسخه جدید سری قدیمی Quake با نام Quake: Champions. این اقدام بدون شک یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کنفرانس این کمپانی بود و دلیل این امر هم در «غیرمنتظره‌» بودن آن نهفته است. بدون شک اگر امروز به ما بگویند که فردا نسخه جدید مثلا GTA معرفی می‌شود، قطعا هیجان کم‌تری نسبت به زمانی خواهیم داشت که ناگهان بگویند نسخه جدید GTA معرفی شد. بتسدا با آگاهی از تاثیر عامل سورپرایز، معرفی Quake را کاملا تا پیش از کنفرانس مخفی نگه داشته بود و به همین دلیل هم طرفداران قدیمی این شوتر اول‌شخص آنلاین که ساخته استودیو اید سافت‌ور (Id Software) است، حسابی از معرفی بازی لذت بردند.

تحلیل کنفرانس بتسدا

ولی همان‌قدر که شروع کنفرانس بتسدا عالی بود، در ادامه شاهد یک نمایش خسته‌کننده بودیم. کاری به اینکه آیا بازی Elder Scrolls: Legends موفق خواهد شد یا خیر ندارم، ولی راستش را بخواهید طولانی شدن پروسه ساخت بازی و تاخیر‌های چندین‌باره آن، باعث شده تا دیگر آن هیجان پیشین را برای تجربه این بازی به عنوان رقیب مستقیم «Hearthstone» بلیزارد نداشته باشم. پیش از کنفرانس انتظار داشتیم تا حداقل پس از گذشت یک سال از معرفی بازی، شاهد اعلام تاریخ انتشار دقیق آن باشیم که بتسدا فقط به نمایش یک تریلر بی‌روح از بازی بسنده ارائه اطلاعات بیشتر در مورد بازی را به آینده موکول کرد.

Fallout 4، یکی از موفق‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی اخیر بود و بتسدا هم همان‌طور که انتظار می‌رفت، پس از انتشار بازی سراغ انتشار محتویات جدید برای آن رفت. با این حال قطعا هیچکدام از طرفداران این بازی، از تجربه این محتویات خیلی خوشحال نشدند. چرا که دنیای فال‌اوت پتانسیل داستان‌پردازی‌های بیشتر را قطعا داشت و می‌شد داستانی حتی بهتر از خود بازی هم به وسیله بسته‌های الحاقی برای آن روایت کرد. ولی سازندگان ترجیح دادند به جای این کار ربات‌های قابل شخصی‌سازی یا امکان خلق رینگ خونین در پناهگاه (!) را به بازی اضافه کنند و فقط بسته Far Harbor توانست تا حدی نقش یک DLC درست و حسابی را ایفا کند. به همین دلیل هم وقتی تاد هاوارد در فیلمی که از او در جریان کنفرانس پخش شد اعلام کرد که قصد معرفی محتویات جدید برای بازی را دارند، ناخودآگاه انتظار معرفی یک محتوای داستانی را داشتم که خب حسابی توی ذوقم خورد و به جای آن شاهد معرفی آیتم‌های ساخت و ساز بیشتر بودیم. اگر خیلی عاشق ساخت آیتم‌ها در بازی هستید، این بسته الحاقی مبارکتان باشد، ولی اگر مثل من دنبال محتویات جدی‌تری برای بازی هستید، به نظر می‌رسد که باید منتظر Fallout 5 باشیم!

تحلیل کنفرانس بتسدا

در انتظارات‌مان پیش از کنفرانس بتسدا، اعلام کردیم که بنا به گزارش منتشر شده نسخه ریمستر شده The Elder Scrolls V: Skyrim در جریان کنفرانس این کمپانی معرفی خواهد شد و این اتفاق هم رخ داد و آن طور که از ویدیو نمایش داده شده به نظر می‌رسد، دنیای بازی به میزان زیادی بهبود یافته و زیباتر شده است. همچنین اضافه شدن قابلیت‌هایی مثل پشتیبانی رسمی از ماد و رایگان بودن این نسخه برای دارندگان نسخه Legendary Edition بر روی پی‌سی، باعث شدند تا معرفی این بازی به یکی از نقاط قوت نمایش بتسدا تبدیل شود و طرفداران این بازی نقش‌آفرینی را حسابی خوشحال کند.

برای بخش بعدی کنفرانس چه چیزی می‌توانست بهتر از معرفی نسخه جدید Prey باشد؟ واقعا هیچ‌چیز! بتسدا پس از حرف و حدیث‌های فراوان بالاخره نسخه جدید Prey را معرفی کرد که طرفداران بازی‌های تیراندازی اول‌شخص ترسناک سال‌های طولانی در انتظار آن بودند. با اینکه اطلاعات زیادی از بازی در دسترس نیست، ولی بتسدا طی سال‌های اخیر آن‌قدر بازی با کیفیت داشته که از الان می‌توان به موفق بودن این بازی یقین داشت.

ption id="attachment_141425" align="aligncenter" width="790"]تحلیل کنفرانس بتسدا قطعا تجربه نسخه واقعیت مجازی Fallout 4 لذت‌بخش خواهد بود

با اینکه کنفرانس بتسدا با ریتم خیلی خوبی دنبال می‌شد، ولی در ادامه شاهد افت نسبی آن بودیم. معرفی بسته الحاقی جدید Doom که از قبل محتوای آن را می‌دانستیم و سخنان اغراق‌آمیز سازنده The Elder Scrolls: Online در مورد تعداد کاربران و DLC‌های جدید، چیزی نبودند که به خاطرشان کله سحر بیدار شده و به تماشای کنفرانس مشغول شوید! ولی در ادامه وضعیت باز بهتر شد؛ معرفی «بتسدا واقعیت مجازی» و خبر عرضه نسخه‌های واقعیت مجازی Doom و Fallout 4 یک مهر تایید دیگر برای این حقیقت است که واقعیت مجازی در مسیر تبدیل شدن به آینده بازی‌های ویدیویی قرار دارد و قطعا اگر شرکت‌هایی مثل بتسدا با عرضه بازی‌های بزرگی مثل فال‌اوت از این فناوری حمایت کنند، خیلی زود شاهد روی آوردن گیمر‌ها به دنیای واقعیت مجازی خواهیم بود.

در ادامه کنفرانس بتسدا، نوبت به آن چیزی رسید که الان نزدیک به ۱ سال است که منتظرش هستیم. نمایش تریلر گیم‌پلی بازی Dishonored 2. نسخه اول این بازی یکی از متفاوت‌ترین و در عین حال بهترین بازی‌هایی بود که در سبک مخفی‌کاری عرضه شد. استودیو آرکین (Arkane Studios) سازنده بازی و بتسدا، ناشر آن، سال گذشته نسخه دوم این بازی را معرفی کردند ولی تا پیش از نمایشگاه E3 2016، شاهد هیچ نمایشی از گیم‌پلی بازی نبودیم. ولی بتسدا بخش پایانی کنفرانس خود را به پخش یک ویدیو نسبتا طولانی از گیم‌پلی بازی اختصاص داد که برای عطش طرفداران این بازی، همانند یک لیوان آب خنک بود. امکان بازی در نقش شخصیت‌های امیلی و کروو قطعا تنوع زیادی به بازی خواهد بخشید و آن‌طور که از تریلر مشخص است، کمی از آن تاریکی محض نسخه اول در این قسمت (حداقل در برخی مناطق) کاسته شده و محیط بازی در تریلر نمایش داده شده، حتی تا حدودی یادآور بازی Bioshock Infinite نیز بود. قدرت‌های جدید و جلوه‌های بصری بهبود‌یافته هم در این تریلر نمایش داده شدند تا در مجموع بتوان نمایش گیم‌پلی Dishonored 2 را یکی از بهترین بخش‌های کنفرانس بتسدا در E3 2016 دانست.

تحلیل کنفرانس بتسدا

اگر بخواهیم جمع‌بندی از کنفرانس بتسدا داشته باشیم، باید گفت که در بین دیگر کنفرانس‌های نمایشگاه امسال، بتسدا یکی از خوب‌ها بود. با اینکه شاید نتوان نمایش این شرکت را با کنفرانس سونی یا مایکروسافت مقایسه کرد، ولی به جرات می‌توان گفت که در مقایسه با یوبیسافت و الکترونیک آرتز، بتسدا به مراتب عملکرد بهتری از خود داشت. معرفی بازی‌های جدید مثل Quake یا Prey، معرفی نسخه ریمستر Skyrim برای کنسول‌های نسل هشت که طرفداران از مدت‌ها پیش خواستار آن بودند، نمایش گیم‌پلی Dishonored 2 و خبر ساخت نسخه‌های واقعیت مجازی Doom و Fallout 4، قطعا لحظات درخشان کنفرانس بتسدا بودند. با این حال عدم رونمایی از تاریخ عرضه بازی کارتی The Elder Scrolls: Legends و معرفی بسته الحاقی نه چندان غنی برای Fallout 4، از بخش‌هایی بودند که بتسدا می‌توانست عملکرد بهتری در آن‌ها داشته باشد.

نظر شما در مورد کنفرانس این شرکت چیست؟

تهیه شده در زومجی

تهیه شده در زومجی
کاراکتر باقی مانده