بررسی بازی موبایل ایرانی صفر تا صد: دنده آخر
خیلی وقتها بازیهای موبایل ایرانی به کپی کردن متهم میشوند. گیمرهای موبایلی عموماً دوست دارند بازیهایی را تجربه کنند که ایدهی تازهای داشته باشد و از هرچه قبلاً دیدهاند، متفاوت باشند. البته با این که نمونههای بسیار خوبی از بازیهای خلاقانهی ایرانی وجود دارد، اما تعداد آنها بسیار محدود است. در صنعت تقریباً نوپای بازیهای موبایلی در ایران باید این نکته را در نظر بگیریم که مخاطبها به بازیهای باکیفیت خارجی عادت کردهاند و تجربهی یک ایدهی جدید ایرانی اگر پرداخت درستی نداشته باشد، نتیجهای معکوس خواهد داد. بنابراین سازندهها معمولاً سعی میکنند دست روی ایدههای جوابپسداده بگذارند و با تلاششان را روی بهبود کیفیت بازی متمرکز کنند تا سعی در ساخت اثری متفاوت. گذشته از اینها، در بازیهای بزرگ کنسولی هم این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و بارها دیدهایم که در سبکهای مختلف بازیها (مخصوص بازیهای شوتر اولشخص)، سازندهها از ایدههای یکدیگر استفاده می کنند و با افزودن امضای خاص خود سعی میکنند همان یک ایدهی واحد را پر و بال دهند.
استودیوی مدریک که سابقهی ساخت بازی بسیار محبوب و پرطرفدار خروس جنگی را در کارنامهی خود دارد، برای اثر جدید خود سبکی را انتخاب کرده که بازیهای خارجی شاخصی در آن ساختهشدهاند اما در ایران شاید چندان هنوز فراگیر نشده است. سبکی که به «درگ ریسینگ» مشهور است و کل گیمپلی آن خلاصه میشود به عوض کردن دنده در زمان مناسب و استفاده از به موقع از نیترو. پیشتر در زومجی با «سبقت» را بررسی کردیم که در همین سبک ساخته شده بود اما هرگز نتوانست به یک اثر سرگرمکننده تبدیل شود. «صفر تا صد: دنده آخر» نقطهی مقابل سبقت قرار دارد و با ویژگیهایی که گیمر را درگیر خود میکند، توانسته به عنوان یک بازی موبایل اثری جذاب و سرگرمکننده باشد. اما بچههای مدریک چه کار کردهاند که از این سبک چالشبرانگیز، یک محصول باکیفیت و در خور تحسین درآوردهاند؟
دانلود از آپارات
صفر تا صد بازی شیک و باکلاسی است و این از همان دقایق اول تجربهاش مشهود است. از طراحی پنلهای کمیک روایتگر داستان بگیرید تا ظاهر و منوها و جزئیات ماشینها، خواهید دید که سازندگان زحمت زیادی روی کیفیت بازی خود کشیدهاند و چیزی را سرسری و بدون فکر طراحی نکردهاند. حتی با وجود این که عنصر داستان نقش چندان مهمی در بازیهای این چنینی ندارد، صفر تا صد با ارائهی یک خط داستانی ساده سعی کرده به بخشی از مراحل بازی هدف خاصی دهد و با معرفی چندین کاراکتر مختلف در طول بازی، جذابیت بیشتری به آن تزریق کند. داستان از این قرار است که شما با جمعی از دوستان به سفر شمال میروید که ماشینتان دچار سانحه میشود و فقط شما زنده میمانید. متوجه میشوید که ماشین به علت دستکاریهایی که در آن انجام شده دچار مشکل فنی شده و حادثه رخ داده است. حالا تمام هدفتان این میشود که از میان رانندگان مسابقات غیرقانونی که هرکدام خلاف دیگری هم در پروندهشان دارند، به مضنون شمارهی اول برسید و انتقامتان را بگیرید. مسابقات بخش داستانی بازی در شش شهر ایران انجام میشود: مشهد، اصفهان، شیراز، خرمآباد، سنندج و تهران. هر شهر به چند منطقه تقسیم شده و در هر قسمت چند رانندهی پرمدعا با کریخوانیهایشان در انتظارتان هستند.
مسیر مسابقات یک راه مستقیم دوبعدی است که در طراحی پسزمینهی آن سعی از المانها و معماری مخصوص هرشهر استفاده شود. با این که همهی مسیرهای یک شهر مشابه هم هستند، اما بعضی مسابقات در شب انجام میشوند و با وجود جزئیات زیادی که در اطراف مسیر وجود دارد به این زودیها خستهکننده نمیشوند. هر مسابقه نهایتاً ۱۵ تا ۲۰ ثانیه به طول میانجامید و شما هم وظیفهی چندانی در هر دور ندارید. فقط باید با توجه به سه چراغ سبز و زرد قرمز روی داشبورد، شروع مناسبی داشته باشید و سرموقع دنده را افزایش دهید. چند مرحله که جلو رفتید و کمی پول دستتان آمد، میتوانید روی خودرویتان نیترو هم ببنید تا زمان صفر تا صد را کاهش چشمگیری دهید. بازیهای درگ ریسینگ در زمینهی گیمپلی خالص، اساساً بسیار فقیر هستند و این ویژگیهای جانبی است که آنها را از یکدیگر متمایز میکند و به بعضیها اعتبار خاصی میبخشد. بازی صفر تا صد هم در این زمینه سنگ تمام گذاشته با ارائهی لیست طویلی از قابلیتهای جانبی، جای خود را به عنوان یکی بازیهای خوشساخت و شاخص ایرانی در این سبک تثبیت کرده است. غیر از بخش داستانی، سه حالت مسابقهی دیگر هم در بازی داریم: رقابت سریع، رکوردزنی و لیگ. در رقابت سریع با یکی دیگر از کاربران بازی مسابقه میدهید و در بخش رکوردزنی هم با توجه به کلاس ماشین و شهر محل مسابقه، میتوانید برای شکستن رکورد دیگر بازیکنان تلاش کنید. در لیگ صفر تا صد هم سه سطح برنز، نقره و طلا وجود دارد که جوایز هرکدام متفاوت است و با شرکت آنها، باید تمام مسابقات آن سطح را ببرید تا جایزهی اصلی لیگ را دریافت کنید. صفر تا صد یک بازی آنلاین است و باید برای بازی کردن تمام بخشها، به اینترنت متصل باشید.
در صفر تا صد بیش از ۲۰ ماشین ایرانی و خارجی وجود دارد که در سطوح مختلف طبقهبنده شدهاند. در سطح A ماشینهایی مثل پراید و تیبا وجود دارند و در آخرین سطح میتوانید اپتیما و هوندا آکورد برانید. طراحی جزئیات ماشینها فوقالعاده است. با اینکه مدت زمان کوتاهی با ماشین خود سپری میکنید اما این باعث نشده سازندگان در این امر کوتاهی کنند. همهی ماشینهای بازی در نهایت دقت مدلسازی شدهاند و تنها نگاه کردن به آنها در گاراژ حس خوبی میدهد، چه برسد به اسپرت کردنشان. بله، در صفر تا صد امکانات زیادی برای شخصیسازی ماشین دلخواهتان دارید. بر خلاف نمونههای مشابه که این مورد تنها به تغییر رنگ و تغییرات بسیار جزئی خلاصه میشود، در صفر تا صد میتوانید کل کیت بدنه، بالهی عقب، رینگ و هود خودرو را از میان چند مدلهای مختلف انتخاب کنید. در بخش رنگ هم علاوه بر رنگ بدنهی ماشین، میتوانید رنگ استیکر یا عکس برگردان روی بدنه و رنگ رینگ را هم تغییر دهید و حتی اگر خواستید نوشتهای روی شیشهای جلویی ماشین بچسبانید. بازی در زمینهی شخصیسازی واقعاً آزادی عمل زیادی به شما میدهد و یکی از ویژگیهای بسیار ارزشمند آن به شمار میرود. تمام این موارد با پولهایی که از مسابقات به دست میآورید قابل خریداری است. غیر از پول، الماس هم در اختیار دارید که تعداد آنها بسیار محدود است و بهتر است آن را برای موارد مهمتری خرج کنید، مانند خرید تعدادی مکانیک برای کار کردن روی ماشینتان تا برتری کوچکی در بعضی مسابقات داشته باشید.
غیر از موارد ظاهری، سختافزار داخلی ماشین را هم میتوانید تغییر و ارتقا دهید. قدرت موتور، عملکرد جعبه دنده و میزان اصطحکاک را میتوانید ارتقا دهید و با کاهش وزن کلی ماشین هم میتوانید سریعتر به بیشترین سرعت برسید. قدرت نیترو هم دارای درجات متفاوتی است که البته برای رسیدن به نیتروهای قویتر باید حسابی خرج کنید. این ارتقاها در پیروزی مسابقات حیاتی هستند، به طوری که در مراحل داستانی به رانندههایی میرسید که اصلاً نمیتوانید بدون ارتقای ماشین آنها را ببرید و از دست مکانیکها هم کاری برنمیآید. بعضی از این مراحل واقعاً سخت هستند و حتی گاهی اعصابخردکن میشوند. با این که امکان پرداخت درونبرنامهای در بازی وجود دارد اما برای کسانی که نمیخواهند پول واقعی خرج بازی کنند، رد کردن برخی مراحل به آن آسانی که شاید اوایل بازی به نظر میآید نباشد.
صفر تا صد: دنده آخر جذابیت خود را در سبکی که ظرفیت زیادی برای خودنمایی ندارد حفظ کرده و توانسته سرگرمکننده باشد
شاید تنها جایی که صفر تا صد در آن لنگ میزند، صداگذاری ماشینهایش باشد. در بازیهای بزرگ سبک اتومبیلرانی، صدای موتور ماشینها یکی از مهمترین جنبههای بازی است و گیمرهای حرفهای این سبک، توجه زیادی روی این مورد دارند. با اینکه از یک بازی موبایل آن هم در سبک درگ ریسینگ انتظار نمیرود جلوههای صوتی مشابه بازیهای واقعی ریسینگ ارائه کند، اما صداگذاری حرفهای قطعاً به جذابیت بازی کمک بیشتری میکرد. صدای فعلی ماشین بیشتر شبیه یک افکت صوتی ساده میماند و تعویض دنده و استفاده از نیترو هم تأثیر خاصی روی صدای خروجی ماشین نمیگذارد. در عوض، آهنگهای استفاده شده در منوهای بازی کاملاً مناسب هستند و جور صداگذاری ضعیف آن چند ثانیهای را که در مسابقه هستید میکشند. صفر تا صد در زمینهی فنی کمنقص ظاهر شده و این یک دستاورد مهم برای سازندگان است. به حداقل رساندن باگهای منطقی و تصادفی بازی در نسخهی اول از اهمیت زیادی برخوردار است و صفر تا صد در این زمینه هم موفق بوده است. فقط چند باگ و مورد کوچک در محاسبهی میزان پول و تعداد الماسها دیده شد که به احتمال قریب به یقین در بروزرسانیهای برطرف خواهد شد.
صفر تا صد یک بازی حرفهای است و حرفهای هم ساخته شده. سازندگان زحمت زیادی متقبل شدهاند تا از لحاظ فنی، ریزترین جزئیات را به درستی پیادهسازی کنند. جزئیاتی که شاید حتی به چشم نیایند و فقط در پشت صحنه اعمال شدهاند، اما استودیو مدریک چیزی را از قلم نینداخته و محصولی سطح بالا تولید کرده است. صفر تا صد شاید یک کلاس آموزشی برای دیگر سازندگان بازیهای موبایل باشد، الگویی که به وضوح راههای ساخت یک بازی جذابی در سبکی کلیشهای را نشان میدهد. صفر تا صد توانسته با افزودن ویژگیهایی که به مراتب جذابتر از خود گیمپلی بازی هستند، نمونهای مثالزدنی باشد برای بازیهایی که عنصر سرگرمکنندگی در آن گم شده است. در این سبک واقعاً کار زیادی نمیتوان کرد و هربازیِ باکیفیتی که زیر نام درگ ریسینگ قرار میگیرد، به ناچار شباهتها زیادی به همسبکان خود دارد. این تنها کیفیت ساخت، ایدههای تازه و چاشنیهای خاص است که یک چنین بازیای را بالاتر از یک اثر صرفاً کپی (انگی که هرگز به صفر تا صد نمیچسبد) قرار میدهد.
صفر تا صد: دنده آخر
نقاط قوت
- طراحی بینقص ماشینها و دقت بسیار به جزئیات
- چهار نوع مختلف مسابقات
- مسیرهای مختلف مسابقه در شش شهر ایران
- امکانات گستردهی شخصیسازی ماشینها
نقاط ضعف
- صداگذاری ضعیف
- سختی نامعقول گاه به گاه بازی
نظرات