حتماً خیلی از بازیکنان بازی‌های تلفن‌های همراه، حضور بازی‌های سبک کارتی را کم‌کم به‌صورت جدی و بی‌شمار حس می‌کنند. با بررسی بازی «آشوب: آخرین برگ» که توسط شرکت بهکاوان نوآور آرنا بر روی پلتفرم‌ اندروید عرضه‌ شده است، همراه زومجی باشید.

بازی آشوب آخرین برگ را باید نقطه عطفی در ساخت بازی‌های سبک کارتی در داخل کشور عزیزمان به شمار بیاوریم. با توجه به اینکه بازی‌های بی‌شماری در این سبک ساخته شده‌اند و نتوانستند به محبوبیت زیادی برسند و همچنین باوجود نمونه‌های خارجی این سبک نظیر Hearthstone می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که این بازی برای جا افتادن در بین کاربران ایرانی، آینده پرتلاطمی را پیش روی خود دارد و شاید در آینده داخل فروشگاه‌ها خاک بخورد و تبدیل به خاطره کمرنگ بشود که کم‌کم از یاد برود. از قدیم گفتند: از دل برود هر آنکه از دیده رود.

Ashoob8

در اولین نگاه، آشوب و صفحه بارگذاری آن حس خوبی را منتقل می‌کند. گرافیک کارشده عکس‌های صفحه بارگذاری، نوید از طراحی زیبای درون می‌دهد؛ ولی پس از وارد شدن به برنامه، با یک منوی ساده ورود و ثبت‌نام روبرو می‌شویم که شاید ذهنیت قبلی را به‌شدت خراب کند. پس از ثبت‌نام و فشردن دکمه ثبت‌نام به‌سرعت وارد منوی اصلی بازی می‌شویم. منوی بازی از گرافیک سه‌بعدی و همچنین طراحی دقیقی بهره می‌برد که کمی ما را دلگرم کرد. صفحه‌ای با ۸ دکمه که هرکدام شما را به بخشی از بازی منتقل می‌کند و شما اصلاً احساس سردرگمی نمی‌کنید. البته بعضی از قسمت‌ها مانند اخبار فعلاً فعال نیستند و خبر جدیدی به شما عرضه نمی‌کنند و قسمت‌هایی با علامت به‌زودی غیرفعال هستند.

بازی ازلحاظ گرافیکی در سطح خوبی به سر می‌برد و می‌توان گفت ازنظر هنری، گرافیک مورد قبولی را دارد و من به‌شخصه گروه طراحی این بازی را مورد ستایش قرار می‌دهم

برای کسانی که قبلاً اثری مثل Hearthstone را بازی کرده باشند، شاید منوی آشوب بسیار ابتدایی به نظر بیاید و توی ذوق بزند؛ ولی باوجود امکانات شرکت آرنا در مقابل کمپانی بزرگ Blizzard می‌توانیم بگوییم شروع خوبی است ولی نیاز به کار فراوان دارد. در شروع، شما یک خوش‌آمد گویی بدون معرفی از طرف یک شخصیت نامعلوم دریافت می‌کنید که قرار است راه و رسم نبرد را به شما بیاموزد. آموزشی شامل بخش‌های مبانی، حمله، مانا و استراتژی که شما را آماده هرگونه نبردی خواهد کرد. در اولین مرحله آموزش چیز زیادی یاد نمی‌گیرید و کمی مسخره به نظر می‌رسد. در مرحله بعدی کمی تا قسمتی شما با شرایط بازی و قوانین آن آشنا می‌شوید. قسمت آموزش مانا کپی شده صد در صد بازی Hearthstone است و حرفی جز این نمی‌توانیم بزنیم. در قسمت استراتژی ارزش‌گذاری کارت‌ها و ویژگی‌های متمایزکننده آن‌ها به شما آموزش داده می‌شود که واقعاً بخشی مفید است. تا اینجا شما آموزش می‌بینید که چگونه و به چه ترتیبی از کارت‌ها استفاده کنید و بتوانید برنده میدان باشید. در این قسمت بهتر بود آموزش‌ها کمی فشرده‌تر بود و آموزش مانا به‌عنوان اولین آموزش جای می‌گرفت نه سومین! همچنین کاش این بخش آموزشی در دل داستان اصلی بازی بود تا بازیکن با آن قسمت نیز آشنا شود.

پس از این قسمت بازی به شما پیشنهاد خرید مجموعه کارت جدید می‌کند که البته برای اولین بار به‌صورت رایگان مهمان سازنده بازی هستیم. پس از دریافت مجموعه کارت، باکمی تغییر در زوایا و محیط مجموعه کارت همانند بازی Hearthstone به‌صورت انفجار نور باز می‌شود و کارت‌ها به شما نمایش داده می‌شوند. پس‌ازآن به قسمت کارت‌های من منتقل می‌شوید که این بار برخلاف قوانین Hearthstone شما تنها حق انتخاب ۱۴ کارت را دارید! همچنین شما می‌توانید ۳ مجموعه متفاوت از کارت‌ها را برای مبارزه بچینید. هر کارت می‌تواند دارای ۴ ارزش افسانه‌ای، نایاب، کمیاب و متداول باشد که هرکدام از آن‌ها نیز گروه‌هایی دارند. گروهی ۸ گانه شامل اسامی باستانی پارسی که شاید اصلاً معنی خاصی برای یک بازیکنان نداشته باشد. گروه‌هایی با نام‌های آهیل، آهیکا، خوزخان، رهام، کلوار، انکیدو، کیموری و در آخر عمومی که بازیکن باید برای شناخت این نام‌ها یک سر به جستجوگر گوگل بزند. پس از تکمیل کارت‌های مبارزه، سروکله همان شخصیت نامعلوم اول بازی پیدا می‌شود و به شما انگیزه‌ای وصف‌نشدنی با اصولی روان‌شناسی می‌دهد.

از این به بعد کشف کردن منوهای دیگر مانند ماجراجویی، پروفایل و دوستان به عهده خودتان است و خبری از آموزش نیست. قسمت رزمگاه به دو قسمت قهرمانی و دوستانه تقسیم می‌شود که قسمت دوستانه با علامت به‌زودی غیرفعال بوده و تنها می‌توانید وارد قسمت قهرمانی شوید. به نظر می‌آید قسمت دوستانه فقط برای دلگرمی دادن به بازیکنان برای وجود آینده‌ای روشن باشد و نبودش بهتر از بودنش است. از این‌ها که بگذریم به قسمت قهرمانی می‌رسیم که دارای دو بخش آنلاین و آفلاین است. دو بخشی که ما هم در نگاه اول تفاوتی بین این دو حس نکردیم. چراکه هر دو شما را به مبارزه‌ای آنلاین می‌برد و اصلاً توضیحی در مورد تفاوت این قسمت‌ها در هیچ جای بازی داده نشده است. پس از انتخاب هرکدام از این گزینه‌ها شما با مشخصات حریف خود روبرو می‌شوید. مشخصاتی از قبیل نام حریف، سطح و رتبه او در بازی که واقعاً می‌توانیم بخش انتخاب حریف را یکی از ضعیف‌ترین بخش‌های بازی قلمداد کنیم؛ چراکه اصلاً قوانین خاصی مبنی بر مبتدی و تازه‌وارد بودن در انتخاب حریف لحاظ نشده و در همان ابتدا ممکن است شما با حریفی در سطح خیلی بالاتر روبرو شوید.

قسمت ماجراجویی بازی نیز از ۶ بخش داستانی تشکیل‌شده است که قصه سفر و ماجراجویی یک مبارز را برای شما تعریف می‌کند. شاید داستان بازی از جذابیت خاصی بهره‌مند باشد، ولی اصلاً ربطی به بازی ندارد و شما به‌محض ورود به داستان با هرکسی که روبرویتان قرار می‌گیرد مبارزه می‌کنید. مبارزه‌ای که اصلاً دلیل آن را نمی‌دانید و چرایی وجود ندارد. بخشی که شاید می‌توانست بسیار جذاب‌تر و هدفمندتر پی‌ریزی شود تا لااقل بتواند بازیکن را جذب خود کند. شاید دیالوگ‌های اولیه داستان را بخوانید، ولی پس از یک مدت داستان بازی شما را به سمت خود نمی‌کشاند و ترجیح می‌دهید از داستان هیچ‌چیزی نفهمید و همه دیالوگ‌ها و مکالمه‌ها را به‌سرعت رد کنید تا به مبارزه بی‌روح خود برسید. می‌توان گفت بازی آشوب چیز جدیدی را در این بخش ارائه نکرده و اصلاً انتظارات یک بازیکن را در نظر نگرفته است.

به نظر منوی پروفایل زیادی می‌آید و می‌توانست در همان بالای صفحه همه اطلاعات کاربر نمایش داده شود. قسمت فروشگاه بازی به نظر عادلانه طراحی شده و بازیکنان می‌توانند با اندوخته‌های خودشان در طی مراحل بازی همان مجموعه کارت‌هایی را خریداری کنند که بچه پولدارهای بازی با پول واقعی صاحب آن‌ها می‌شوند. در اینجاست که می‌توانیم بگوییم طرف نون بازویش را خورده!‍ پس هیچ فرقی بین کارت‌های شما با کسی که با خرید داخل برنامه انجام داده نمی‌کند؛ وی فقط کمی زودتر به کارت‌ها دست پیدا کرده است، همین.

بازیکن باید برای شناخت نام‌‌ گروه‌های کارتها یک سر به جستجوگر محبوب گوگل بزند!

از این‌ها که بگذریم به قسمت مبارزه بازی می‌رسیم که با شیوه‌ای متفاوت برنامه‌ریزی شده است. ضربه زدن کارت‌ها این بار کپی‌برداری از بازی Magic 2015 است. کارت‌های روبرویی به هم و کارت‌های باقی‌مانده به هیروی حریف ضربه می‌زنند. همچنین در هنگام حمله هر کارت به کارت دیگر، ضربه کارت روبرویی لحاظ نمی‌شود و فقط جانش کم می‌شود. پس از چندین و چند بار بازی کردن متوجه یک مشکل اساسی شدیم؛ تمام شدن بد موقع کارت‌ها! اگر یادتان باشد گفتیم شما تنها می‌توانید ۱۴ کارت انتخاب کنید و جایگیری کارت‌ها اصلاً دست شما نیست. اگر با استراتژی دفاعی پیش بروید درنهایت اتفاق خیلی بدی میافتد که واقعاً شما را عصبی می‌کند؛ کارت‌ها تمام می‌شود و ممکن است شما با یک کارت با ضربه ۱ واحد مجبور شوید به حریف خود که جانش ۱۸ واحد است ۱۸ بار متوالی حمله کنید. حمله‌ای حوصله سر بر! همچنین بازیکن برای خواندن اطلاعات اضافی کارت‌ها حتماً باید روی آن‌ها ضربه بزند تا مشخصات آن کارت نمایش داده شود و دوباره به صفحه مبارزه برگردد تا بتواند به ادامه بازی برسد؛ ای‌کاش این قسمت نیز به صورتی طراحی می‌شد که این‌همه رفت‌وبرگشت داخل محیط مبارزه را حذف می‌کرد و بازی روان‌تر انجام می‌شد.

بازی ازلحاظ گرافیکی در سطح خوبی به سر می‌برد و می‌توان گفت ازنظر هنری، گرافیک مورد قبولی را دارد و من به‌شخصه گروه طراحی این بازی را مورد ستایش قرار می‌دهم؛ چراکه جزئیات را به‌خوبی به تصویر درآورده‌اند. البته جاهایی مانند منوی ورود بازی، دکمه‌ها، صفحه شکست یا پیروزی شاید اگر ظریف‌تر کار می‌شد بسیار بهتر و موزون‌تر با محیط بازی از کار درمی‌آمد؛ اما در قسمت گرافیک فنی می‌توان گفت کمی ضعیف کارشده است و هنگام جابجایی در منوی بازی با وقفه‌ها و لگ‌های اذیت کننده‌ای روبرو می‌شویم. همچنین در کنار خاکستر شدن کارت‌ها پس از نابودی دوست داشتیم اعمال دیگری مانند یخ زدن کارت‌ها کمی طبیعی‌تر به نظر بیاید. البته تا همین‌جا نیز این‌ها انتظارات ما را برطرف می‌کند و فقط امیدواریم این نکات کوچک اما مهم، به‌زودی رفع شوند.

موسیقی بازی نیز از سبکی حماسی بهره می‌برد که در منوهای مختلف بسته به جو محیطی آن عوض می‌شود و ای‌کاش در به‌روزرسانی‌های بعدی موسیقی‌های بیشتری برای میدان نبرد ساخته شود تا از یکنواختی بازی کاسته شود. صداگذاری‌ها مناسب بوده و در کل می‌توانیم در این قسمت نمره خوبی را به بازی بدهیم.

دانلود بازی از کافه بازار

 

تهیه شده در زومجی

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


آشوب: آخرین برگ

درکل می‌توان گفت آشوب بازی‌ای متفاوت و ترکیبی زیبا از چند سبک بازی کارتی است که باکمی کار کردن و اضافه کردن جزئیات بیشتر می‌تواند در سطح بین‌المللی نیز مطرح شود و حرفی برای گفتن بین رقبای قدرتمند خود داشته باشد. ولی در حال حاضر اصلاً نمی‌توان این بازی را با هیچ بازی دیگری مقایسه کرد چراکه به نظر می‌آید هنوز تمامی خود را به نمایش نگذاشته است و باید تا کامل شدن و فعال شدن تمامی قسمت‌هایی که برچسب به‌زودی دارند صبر کنیم. امیدواریم که این اتفاق هر چه سریع‌تر باقدرت بیشتری بیافتد و بازیکنان این بازی را به شوق بیاورد.
امیر دهقانی

6

نقاط قوت

  • - داستان و دیالوگ‌های بازی
  • - نوع مبارزه و استراتژی
  • - گرافیک عکس‌ها و محیط بازی
  • - سرعت بالای سیستم حریف‌یابی

نقاط ضعف

  • - دیالوگ‌های خودمانی
  • - استفاده از عکس‌ها و نوشته‌ها با اندازه بزرگ در جاهای نامناسب
  • - داستان بدون مقدمه
  • - زیادی بودن بعضی از منوها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده