نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹

واکنش منتقدان به فیلم Jigsaw - جیگساو

جدیدترین قسمت سری فیلم اره (Saw) یعنی جیگساو (Jigsaw) به تازگی اکران شده و ما در این پست مروری بر نقدهای این فیلم از دید سایتهای معتبر دنیا خواهیم داشت.

بدون شک سری فیلم Saw (ارهیکی از محبوبترین و بهترین مجموعه آثار در ژانر فیلمهای ترسناک به خصوص سبک اسلشر است که تا به امروز توانسته طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند. به همین دلیل زمانی که وقت اکران قسمت جدیدی از این مجموعه از راه میرسد، به شدت از آن استقبال شده و طرفداران سر از پا نشناخته و برای اکران قسمت بعدی آن لحظه شماری میکنندفیلم Saw: The Final Chapter (اره: قسمت پایانی) که با نام Saw 3D نیز شناخته می‌شود، هفتمین و آخرین قسمت سری فیلم Saw بود که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و پس از هفت سال حالا قسمت جدیدی از این فیلم اکران شد. جدیدترین قسمتی که به‌تازگی از این مجموعه به روی پرده نقره‌ای سینماها رفته، فیلم Jigsaw (جیگساو) نام دارد که در تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ مهر) اکران شده و به نوعی بازگشت توبین بل هنرمند اصلی و ستاره سری فیلم اره در نقش جیگساو را به تصویر می‌کشد.

در این فیلم بازیگران ستارهای همچون لورا وندرورت، هانا آندرسون، بریتانی آلن کله بنت، کلوم کیت رنی مت پاسمور، پائول برانشتاین در کنار توبین بل مشهور که نیاز به معرفی خاصی ندارد، حضور داشته و به ایفای نقش پرداختهاندمایکل اسپیریگ و پیتر اسپیریگ که بیشتر با نام برادران اسپیریگ شناخته میشوند، کارگردانی فیلم Jigsaw را بر عهده داشتهاند. این دو برادر پیش از این کارگردانی فیلمهایی چون Daybreakers (شکنندگان روز) و Undead (مردگان زنده) را بر عهده داشته‌اند. همچنین کار نوشتن فیلمنامه فیلم Jigsaw بر عهده پیت گلدفینگر و جاش استالبرگ بوده است. این دو نفر پیش از این، کار نوشتن فیلمنامه فیلم Piranha 3D (پیرانا سه‌بعدی) و فیلم ترسناک Sorority Row را بر عهده داشته‌اند. کار نوشتن داستان این فیلم نیز بر عهده جیمز وان و لی ونل، خالقان مجموعه Saw، بوده است.

از آنجا که تقریبا چند روزی است فیلم جیگساو به اکران عموم درآمده، سایتهای بینالمللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیازهای خود را برای این فیلم منتشر کردهاند. بر این اساس جدیدترین و هشتمین قسمت سری فیلم اره یعنی Jigsaw توانسته میانگین نمرات متوسط ۴۰ را به نام خود ثبت کند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Jigsaw از دید سایتهای معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن میتوانید خلاصهی رسمیداستان این فیلم را هم بخوانید:

جنازه و اجساد مردم در سرتاسر شهر پخش شده است؛ بدنهایی که نشان می‌دهد هر کدام به طرز فوقالعاده وحشتناک و منحصر به فردی با فرشته مرگ ملاقات کردهاند. همچنین به نظر میرسد که این موضوع کشتارها قرار نیست به پایان برسد و همچنان ادامه خواهد داشت. همینطور که تحقیقات گستردهتر شده و پیشرفتهایی در پرونده صورت میگیرد، تمامی شواهد انگشت اتهام خود را به سمت یک مرد میبرند: آن هم کسی نیست جز جاناتان کرامر. اما این موضوع چطور امکان دارد؟! جان کرامر که همه او را با نام جیگساو میشناسند، تقریبا بیش از یک دهه از مرگ او میگذرد.

Jigsaw

کایل ترنر | وارپ

۶۵ از ۱۰۰

در فیلم Jigsaw چند صحنه تاثیرگذار و قابل توجه وجود داشت، اما به نظر من بعضی از تلهها واقعا ابتدایی بوداین فوت و فن تصویر برداری است که نیاز به هیجان و اضطراب را در این صحنهها ایجاد میکند.

سایمون آبرامز | RogerEbert.com

۶۳ از ۱۰۰

نه از یک طرف می‌توانم دیدن فیلم جیگساو را به شما پیشنهاد کنم و نه از طرف دیگر می‌توانم بگویم که اصلا از تماشای آن لذت نخواهید برد. من فقط فکر نمی‌کنم برنامه‌ای که این تیم تولید ساخته و به روی پرده برده‌اند خیلی جالب باشد.

کیم نیومن | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

اگر تا به امروز به سری فیلم اره علاقهمند نشدید، این اثر هم نمیتواند طرز تفکرتان را تغییر داده و شما را به آن علاقهمند سازد. اما در کل میتوان گفت که فیلم ماهرانه ساخته شده، راضی کننده است و با اینکه کمی به نظر فیلم ساده‌ای میآید اما برای طرفداران قدیمیاش قابل احترام استمرگ آخر فیلم هم برای به اتمام رساندن نمایش جالب بود

درن فرانیک | اینترتینمنت ویکلی

۶۰ از ۱۰۰

با اینکه مدت زمان فیلم تنها ۹۰ دقیقه است اما زمان تماشای فیلم احساس میکنید که طولانیتر از این حرفها باشد. با این حال نکته مثبتی که من در این فیلم دیدم لیزرها بود، من خیلی از لیزرها خوشم آمد.

نوئل مورای | لس آنجلس تایمز

۵۰ از ۱۰۰

فیلم جیگساو وحشتناک و بد نبود. به خوبی کار خود را انجام داد و برای هر کسی که دوست دارد فیلمی با این سبک در سینماها آن هم در نزدیکی مراسم هالووین تماشا کند، جدیدترین قسمت اره انتخاب خیلی خوبی است. اما به نظر من رفتن به بازی «اتاق فرار» در دنیای واقعی یا تماشای دوباره‌ی قسمت‌های ابتدایی سری فیلم اره شاید انتخاب بهتری برای استفاده از آن مدت زمان یا آن مقدار پول باشد.

ویلیام بیبیانی | آی‌جی‌ان

۴۵ از ۱۰۰

شما با دیدن فیلم جیگساو به سختی احساس می‌کنید که این اثر بخشی از مجموعه فیلم Saw است. درست است که درون این قسمت هم تله‌های مرگی وجود دارد اما رهایی پیدا کردن از آن اصلا حس خوبی به مخاطب نمی‌دهد. این فیلم خیلی از بخش‌هایی که درون خط داستانی در حال جریان هستند را نادیده می‌گیرد. اگر فیلم جیگساو بخشی از سری فیلم اصلی خود نبود، تا همینجا هم دوام نمی‌آورد و باید فاتحه خود را می‌خواند.

Jigsaw

جسی هزنبرگ | ای‌وی کلاب

۴۲ از ۱۰۰

فیلم جیگساو نقطه سقوط این مجموعه نیست و نمره‌های پایین آن دلیل بر بد بودن فیلم نیست. بلکه خشونت و هیجانی که در بقیه قسمت‌های قبلی بود، در این فیلم کمتر وجود دارد و همانند قسمت‌های قبل حس خوبی به بیننده نمی‌دهد.

مایکل نوردین | ایندی‌وایر

۴۲ از ۱۰۰

سوالی که در مورد فیلم‌هایی نظیر جیگساو باید مطرح شود این نیست که آیا این فیلم خوب است؟ بلکه باید پرسید این جور فیلم‌ها چقدر بد هستند. و جواب من برای شما خواننده عزیز این است که این فیلم، واقعا بد است.

کث کلارک | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

چرا حالا دوباره تصمیم گرفتید این مجموعه را بازگردانید؟ کاملا واضح است که دلیل اصلی آن به خاطر درآمد خالصی است که این فیلم کسب می‌کند. شاید هم به خاطر افرادی است که از بچگی با دیدن این فیلم‌ها و مخصوصا سری فیلم اره بزرگ شده‌اند. در هر صورت، می‌توان گفت که این فیلم واقعا افسرده کننده است.

تایم اوت نیویورک | مایکل گینگلد

۴۰ از ۱۰۰

برخلاف جزئیات و اطلاعاتی که از این اثر منتشر شده بود، نسبت به قبل ما به ندرت ترس را با دیدن فیلم جیگساو حس می‌کنیم.

فرانک شک | هالیوود ریپورتر

۴۰ از ۱۰۰

با توجه به اینکه مدت خیلی زیادی از زمان اکران آخرین قسمت این مجموعه می‌گذرد و وقفه طولانی بین قسمت قبل و جیگساو افتاده است، همه تصور می‌کردند که حتما تیم تولید قصد دارند تلاش خیلی زیادی در ساخت این فیلم به خرج داده و با خلاقیت و استعداد فوق‌العاده‌ای که دارند می‌خواهند این قسمت را تبدیل به یک شاهکار در مجموعه خود بکنند. اما به نظر می‌رسد که جیگساو حالتی مکانیکی و روندی تکراری را در پیش گرفته است و در امتداد مدت زمان فیلم، حسی به شما دست خواهد داد که انگار این فیلم یک رویه پلیسی دارد.

امیلی یوشیدا | مجله نیویورک

۱۰ از ۱۰۰

تماشای جیگساو که تجارت شکنجه و آزار و اذیت مردم را ادامه می‌دهد همانقدر جذاب و جالب است که بخواهید یک بچه که مشغول آتش زدن مورچه‌ها است را تماشا کنید. روشی احمقانه و زشت برای هدر دادن انرژی، منابع مختلف و مهم‌تر از همه زمان.

Jigsaw Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده