نویسنده: نادر امرایی
// سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی بازی رومیزی Terraforming Mars

در بازی Terraforming Mars، بازیکنان باید مریخ را به یک سیاره قابل زیست برای انسان‌ها تبدیل کنند.

بازی رومیزی Terraforming Mars، با اقتباس از کتاب‌های سه‌گانه عملی تخیلی «مریخ» به قلم کیم استنلی رابینسون ساخته شده است و با اینکه رابینسون به صورت رسمی این بازی را تایید نکرده است، اما تک‌تک المان‌های بازی، نشان از اقتباس از روی این داستان‌ها دارد. حتی نام‌های خیالی که برای استفاده در کتابچه قوانین بازی استفاده شده‌اند، کیم، استنلی و رابینسون هستند! هدف اصلی بازی نیز بسیار ساده است. در آینده‌ای بسیار دور، شما باید به عنوان تعدای شرکت بسیار بزرگ، در طول چند صد سال سیاره مریخ را به سیاره‌ای قابل زیست برای انسان‌ها تبدیل کنید. نکته بسیار جالب در رابطه با این بازی، تخته آن است. در ابتدای بازی، این تخته، یک تخته قرمز خالی از حیات (یادآور رنگ قرمز مریخ) است و در انتهای بازی، این تخته پر از اقیانوس، شهرها و حیات شده است.

بازی Terraforming Mars، در سال ۲۰۱۶ توسط جیکوب فریکسلیوس طراحی شده و از زمان عرضه‌اش، موفق شده به یکی از بهترین سورپرایزهای سال ۲۰۱۶ تبدیل شود و استرانگ‌هولد گیمز، ناشر بازی، در همان روز اول فروش بازی، موجودی آن را تمام کرد. دلیل اصلی محبوبیت بازی نیز، مشخص است. Terraforming Mars، یک بازی فوق‌العاده جذاب، سرگرم کننده و رقابتی است و نکته بسیار جالب‌تر، دقت در جزئیات بازی است. داستان بازی، در قرن بیست و پنجم جریان دارد. سازمان‌های بزرگی، توسط دولت مرکزی زمین،‌ ماموریت پیدا کردند که سیاره مریخ را، به یک سیاره قابل زیست برای انسان‌ها تبدیل کنند و برای محقق کردن این امر، باید سطح اکسیژن، دما و درصد اقیانوس‌های این سیاره را به سطح قابل قبولی برسانند که انسان‌ها بتوانند در آن به راحتی زندگی کنند. شما در این بازی، نقش یکی از این شرکت‌های بزرگ را بر عهده دارید. 

بازی رومیزی Terraforming Mars

با اینکه تخته و مهره‌های بازی، از کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای بهره نمی‌برند (و همین مساله امکان انتشار یک نسخه دوم از بازی را با مهره‌ها و کیفیت قطعات بهتر تقویت می‌کند) اما چیزی که بازی را بسیار جذاب کرده است، گیم‌پلی آن است. برای اینکه بازی به اتمام برسد، سیاره مریخ باید بطور کامل برای زیستن انسان آماده شود. برای این کار،‌ دمای سیاره باید به ۸ درجه سانتیگراد برسد، ۹ کاشی اقیانوس در سیاره قرار بگیرد و اکسیژن، ۱۴ درصد هوای سیاره را تشکیل بدهد. این اعداد انتخاب شده، به صورت تصادفی نیستند و پشتوانه علمی دارند. در هوایی که از ۱۴ درصد اکسیژن تشکیل شده باشد، انسان‌ها می‌توانند تنفس کنند (با اینکه تنفس کردن مانند تنفس در ارتفاع ۳۰۰۰ متری است)، در ۸ درجه سانتیگراد، آب در حالت مایع باقی می‌ماند و با ۹ درصد اقیانوس، سیاره مریخ می‌تواند سیکل تجدیدپذیر هیدرولوژیک خود را بسازد. همین توجه به جزئیات، باعث شده که تجربه بازی،‌ بسیار لذت‌بخش باشد. این بازی، برای یک تا پنج نفر طراحی شده است و با اینکه در توضیحات رسمی بازی آمده که بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه هر دست آن به اتمام می‌رسد، اما معمولا شما برای تجربه بازی، به زمانی بیش از ۲ ساعت و نیم احتیاج دارید. هنگامی که تمام اهداف تعیین شده به میزان مورد نظر خود رسیدند،‌ بازی به اتمام می‌رسد و امتیازهای نهایی بازیکنان، شمرده می‌شود و بازیکنی که بیشترین امتیاز را دارد، به عنوان برنده بازی، مشخص می‌شود. 

بازی رومیزی Terraforming Mars

با توجه به توضیحات خوانده شده تا به اینجا، به نظر می‌رسد که بازی Terraforming Mars، یک بازی همکاری چند نفره است. زیرا شما باید با همکاری یکدیگر،‌ سیاره مریخ را به یک سیاره قابل زیست تبدیل کنید. اما بازی، یکی از رقابتی‌ترین بازی‌های رومیزی محسوب می‌شود و بیشتر شبیه به یک مسابقه دو می‌ماند که نیاز به استراتژی زیادی دارد. به طور مثال، اگر شما مدت زمان زیادی را صرف تولید منابع کنید، حریفان شما بازی را به سرعت به پایان می‌رسانند و همین مساله باعث می‌شود که شما امتیاز کمی را دریافت کنید. 

در هر نوبت بازی، تمام بازیکنان ۴ کارت را از دسته کارت‌ها می‌کشند که هرکدام از آنها، تغییراتی را که می‌توانید با استفاده از آنها در سیاره انجام بدهید، نوشته‌اند. برخی از این اقدامات، می‌توانند هزینه زیادی داشته باشند و در راستای اهداف بزرگ بازی قدم بردارند و برخی از آنها، ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشند. هر کدام از این کارت‌ها،‌ هزینه‌هایی دارند و شما برای استفاده از کارت‌هایی که تاثیر زیادی روی بازی دارند، باید مقداری از MegaCredit (که به عنوان امتیاز اصلی بازی محسوب می‌شوند)‌ خود را خرج کنید و به همین دلیل، همیشه کار عاقلانه‌ای نیست که پر هزینه‌ترین کارت را استفاده کنید. 

بازی رومیزی Terraforming Mars

البته یکی دیگر از مکانیزم‌های خوب بازی که به شما اجازه نمی‌دهد کارت‌های پرهزینه را همیشه استفاده کنید، پیش‌نیازهای آنها است. به طور مثال، اگر بخواهید یک ایستگاه آبی بسازید، حداقل باید دو کاشی اقیانوس شده باشد یا شما نمی‌توانید ماهی درون اقیانوس قرار دهید تا زمانی که دمای سطح مریخ، به دو درجه سانتیگراد برسد. این مکانیزم‌ها، باعث شده که بازیکنان مجبور شوند تعادلی را بین ساخت بی‌رویه و بی‌فکر و مدیریت منابع ایجاد کنند و همین نکته، گیم‌پلی بازی را بسیار جذاب کرده است. به تمام این موارد، کارت مخصوص سازمان را نیز باید اضافه کنید. هر سازمانی در بازی که هر یک از بازیکنان کنترل یکی از آنها را بر عهده می‌گیرند، دارای ویژگی‌های خاصی است که می‌تواند به طرز چشمگیری استراتژی بازی شما را دستخوش تغییر قرار دهد و باعث شود که بازی از ارزش تکرار بالایی برخوردار باشد. این پیچیدگی و ارزش تکرار بالا، باعث شده است که بازی Terraforming Mars، به یک بازی فوق‌العاده جذاب و پیچیده تبدیل شود و با اینکه ممکن است این بازی به دلیل پیچیدگی‌ها و استراتژی‌های مختلف برای تمام افراد مناسب نباشد، اما مطمئنا توانایی این را دارد که طرفدارانش را برای مدت‌های طولانی، سرگرم کند. 

بازی رومیزی Terraforming Mars

بازی Terraforming Mars از زمان عرضه خود تا به حال موفق شده که در تعداد زیادی مراسم معتبر، نامزد دریافت جایزه شود. در سال ۲۰۱۶، در مراسم Golden Geek، این بازی نامزد دریافت جایزه بهترین بازی استراتژی، بهترین بازی تک‌نفره و بهترین بازی سال شد. در همان سال، در مراسم جوایز گیمرهای سوییس، بازی موفق شد که نامزد دریافت جایزه شود و در چندین مراسم معتبر دیگر نیز بازی در میان بازی‌های نامزد جوایز قرار گرفته است. بازی Terraforming Mars موفق شده است در وب‌سایت معتبر BoardGameGeek امتیاز ۸.۴ را کسب کند و در میان بهترین بازی‌های رومیزی در این وب‌سایت رتبه ششم و در میان بازی‌های استراتژی، رتبه پنجم را به خود اختصاص دهد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده