در سال ۲۰۰۶، یعنی همان سالی که سونی قرار بود با پلیاستیشن 3 رسما وارد نسل هفتم بازیهای ویدیویی شود، کمپانی کپکام که در آن زمان اعتبار به مراتب بیشتری بین گیمرها داشت، بازیای به اسم Okami را برای پلیاستیشن 2 منتشر کرد؛ بازیای که در آن زمان با وجود فروش نسبتا ضعیف، دل اکثر گیمرها و منتقدین را برد و مخصوصا به دلیل جنبههای هنری فوقالعادهاش مورد تحسین قرار گرفت. به هر حال سازنده این بازی هیدکی کامیا بود که او را با آثاری چون Resident Evil یا Devil May Cry میشناسیم. حال پس از گذشت ۱۱ سال از انتشار نسخه اولیه این بازی، کپکام یک نسخه ریسمتر از آن را با نام Okami HD برای پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و ویندوز منتشر کرده است. اما آیا Okami با گذشت این همه سال از انتشار نسخه اصلی، هنوز هم اثر جذابی است؟ آیا این بازی میتواند برای مخاطب فعلی بازیهای ویدیویی هم سرگرمکننده باشد؟ در ادامه میتوانید بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید و پس از آن به این سوالها هم پاسخ خواهیم داد:
دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب
میدانم که در بررسی یک بازی ریمستر، مهمترین مورد پرداختن به این موضوع این است که این بازی تا چه حد از حیث بصری و گرافیکی پیشرفت کرده و شبیه بازیهای نسل فعلی شده است. اما میخواهم قبل از رسیدن به این بحثها، سراغ عناصری بروم که Okami را در سال ۲۰۰۶ به یک بازی دوستداشتنی تبدیل کرده بودند و از این بگویم که آیا این بازی پس از گذشت ۱۱ سال هنوز هم دوستداشتنی است یا خیر.
افرادی که اوکامی را تجربه کردهاند، قطعا از داستان آن اطلاع دارند اما اگر پیش از این شانس بازی کردن این اثر را نداشتهاید، باید بگویم که داستان بازی از جایی آغاز میشود که جنگجویی به نام ناگی به کمک یک گرگ سفید، موفق میشوند اوروچی را که یک موجود شیطانصفت است، شکست دهند و سالها صلح را به مردمان سرزمینشان هدیه کنند. با این حال پس از آن بازی به زمان حال میآید؛ جایی که سوسانو که از نوادگان ناگی است، در اثر اشتباهی مجددا اوروچی را آزاد میکند و همین کافی است تا این موجود شیطانی دوباره طلسم خودش را در این سرزمین جاری سازد. حال آماتراسو که در افسانههای ژاپنی جایگاه ویژهای دارد، در قالب گرگی که با نام اوکامی شناخته میشود، راهی میشود تا دوباره سرزمینش را از طلسم اوروچی آزاد کند. در این مسیر یک هنرمند با نام ایسان هم وی را در ماجراجوییهایش همراهی میکند.
با اینکه داستان و کلا ویژگیهای بازی برگرفته از فرهنگ ژاپن هستند، اما برای مخاطب غربی نیز جذابیت زیادی دارند
داستان بازیهای ویدیویی، معمولا در مقایسه با المانهای دیگری مثل گیمپلی، مقاومت بیشتری در برابر گذر زمان دارد. منظورم این است که مثلا یک کتاب که داستانی عالی را روایت میکند، ممکن است پس از گذشت ۱۰۰ سال از انتشار اولیه باز هم جذاب باقی بماند و در واقع یک داستان خوب، هرگز کهنه نشده و جذابیتش را از دست نمیدهد. چنین چیزی در رابطه با داستان Okami هم صدق میکند و اگر قبلا این بازی را تجربه نکرده باشید، به سبب تازه بودن داستانش برایتان لذت واقعا زیادی از ماجراجوییهای شخصیتهایش و سفر آنها در دل سرزمینهای مختلف خواهید برد. از طرف دیگر در گوشه و کنار محیط بازی، اتفاقات ریز و درشت زیادی انتظارتان را میکشند که دنبال کردن آنها هم میتواند لذتبخش بوده و گاهی حتی شما را غافلگیر کند. به اینها یک سری المانهای طنز خاص شرقی و رفتارهای عجیب و غریب ژاپنیمانند را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که با اوکامی از حیث داستانی، چه معجون دلنشینی ارائه میدهد؛ معجونی که لذت آن برای افرادی که قبلا بازی را تجربه نکردهاند بسیار بیشتر است اما کاربرانی که پیشتر اوکامی را تمام کردهاند هم لذت ویژهای از آن خواهند برد؛ لذتی مثل خواندن دوباره یک کتاب عالی یا دیدن چندین باره فیلمی که از اول تا آخرش را حفظ هستیم اما هنوز هم از تماشایش لذت میبریم.
اما در نقطه مقابل داستان، گیمپلی بازیها قرار داد که پتانسیل زیادی برای قدیمیشدن و از دست دادن هیجان با گذشت سالها دارد. کاری به استثناهایی که در این بین وجود دارند ندارم اما قطعا برای شما هم پیش آمده که پس از گذشت چندین سال هوس کرده باشید که یک بازی قدیمی را که زمانی لذت زیادی از آن میبردید، دوباره تجربه کنید و پس از رفتن به سراغ بازی متوجه شوید که بازی چقدر از نظر مکانیزمهای گیمپلی در برابر آثاری که اخیرا تجربه کردهاید، سطحی است. این مساله در اصل اتفاقی است که میتواند یک تهدید جدی هم برای بازیهای ریمستر باشد؛ مخصوصا اگر زمان زیادی از انتشار نسخه اصلی گذشته باشد.
با این حال یک خبر خوب برای طرفداران Okami اینکه این بازی با وجود گذشت ۱۱ سال از انتشار نسخه اولیه، هنوز هم شدیدا جذاب و سرگرمکننده است و به هیچوجه گیمپلی آن رنگ و بوی کهنگی نگرفته است. به همین دلیل هم هنوز مبارزههای بازی با انواع و اقسام دشمنان، استفاده از قابلیتهای مختلف قلم مخصوص بازی برای حل معماها یا جان بخشیدن به جهان بازی و حتی گشت و گذار ساده در محیط زیبای اوکامی شدیدا لذتبخش هستند. عناصر زیادی دست به دست هم دادهاند تا گیمپلی بازی پس از گذشت این همه سال هنوز هم لذتبخش باقی بماند. عناصری مثل طراحی عالی مراحل و معماها، معرفی ویژگیها و قابلیتهای جدید به مرور زمان که باعث میشوند بازی هرگز به تجربه یکنواخت و خستهکنندهای تبدیل نشود و همچنین تنوع بالای فعالیتهای جانبیای که میتوانید در طول بازی انجام دهید؛ فعالیتهایی مثل غذا دادن به حیوانات مختلف یا ساخت یک بند لباس برای یک پیرزن با اینکه اجباری و ضروری نیستند، اما پتانسیل بالایی برای سرگرم کردن مخاطب دارند و باعث میشوند Okami HD با گذشت سالهای طولانی از انتشار نسخه اصلی، هنوز هم لذتبخش باقی بماند.
معمولا بازیهایی که حس و حال شرقی دارند و در ژاپن ساخته میشوند، با اینکه طرفداران خاص خود را دارند، اما شاید در جذب گیمرهایی که بیشتر سلیقهشان به بازیهای غربی میخورد، موفق ظاهر نشوند. به شخصه جزو افرادی هستم که از خیلی از عناصر موجود در بازیهای شرقی لذت نمیبرم اما Okami از آن دست بازیهایی است که با وجود داشتن حس و حال شرقی، آنقدر گیمپلی جذابی دارد که فردی مثل من هم لذت زیادی از تجربه آن میبرد. بیدلیل نیست که این بازی را در سال ۲۰۰۶ با سری بازیهای زلدا مقایسه میکردند و Okami از نظر جذابیت و سرگرمکننده بودن حس و حالی شبیه ساخته شاهکار نینتندو دارد. از طرف دیگر Okami HD یک سری المانهای نقش آفرینی مانند هم دارد که خب راستش را بخواهید، نباید خیلی انتظار زیادی از آنها داشته باشید چرا که حالتی سطحی دارند و تاثیر خیلی مثبتی روی روند بازی نمیگذارند.
مشکلاتی مثل زاویه بد دوربین که در نسخه اصلی هم بودند، در نسخه HD نیز به قوت خود باقی هستند
بهعلاوه Okami HD یک سری مشکلات نیز دارد که البته مربوط به نسخه اصلی آن هستند و خب سازندگان هم کاری برای رفع آنها انجام ندادهاند. اصلیترین مشکل بازی، مربوط به زوایه دوربین آن میشود. با اینکه در حالت نرمال و عادی همه چیز از این حیث خوب به نظر میرسد، اما در برخی قسمتهای بازی و در یک سری محیطها، زاویه دوربین به شکل بدی به هم میریزد و حتی گاهی به شکلی میشود که اصلا نمیتوانید شخصیت اصلی را مشاهده کنید. مساله بعدی که البته آن را یک ایراد در نظر نمیگیرم و فقط میخواهیم با شما به اشتراک بگذارم، این است که Okami HD خیلی برای افرادی که پیشتر آن را تمام کردهاند، چیزی برای عرضه ندارد. درست است که تجربه این بازی هنوز هم میتواند لذتبخش باشد، اما اگر قبلا آن را تمام کردهاید و از داستان بازی هم اطلاع دارید، نباید انتظار داشته باشید که این اثر بتواند شما را غافلگیر کند. البته اگر مثل من به دنبال تجدید خاطره با یکی از بهترینهای پلیاستیشن 2 باشید، کماکان از بازی کردن Okami HD لذت خواهید برد.
Okami همچنین یک مشکل دیگر هم دارد و آن هم سطحی و حتی خستهکننده بودن دیالوگهای بازی است! صحبتهای شخصیتهای مختلف بازی و مخصوصا ایسان گاهی بیش از حد طولانی میشود که البته این یک امر عادی در بازیهای شرقی است ولی خب به شخصه خیلی لذت خاصی از آن نمیبرم؛ مخصوصا که در بین این صحبتها خیلی حرفهای جالب و بهدردبخوری هم رد و بدل نمیشود که حداقل از این نظر خواندن دیالوگها ارزشمند باشد.
اما از مشکلات و ایرادهای بازی که بگذریم، به جنبهای از آن میرسیم که میتوان آن را اصلیترین نقطه قوت ساخته هیدکی کامیا دانست. زمانی که Okami در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، از منظر هنری یکی از بهترین بازیهای آن دوره به شمار میرفت؛ بازیای که محیطش با الهام از نوع خاصی از نقاشیهای ژاپنی طراحی شده و در یک کلام بینهایت زیبا است. حال واقعیت این است که پس از گذشت ۱۱ سال از انتشار نسخه اولیه، Okami کماکان توانسته آن زیبایی هنری شگفتانگیزش را حفظ کند و هنوز هم با بازیای طرف هستیم که حتی در مقایسه با بازیهای نسل هشتم هم حرفهای زیادی برای گفتن در زمینه هنری دارد. در واقع از همان لحظههای اولی که Okami HD را شروع میکنید، شیفته زیبایی بصری بازی خواهید شد. محیطهای مختلف بازی که از تنوع بالایی هم برخوردار هستند، واقعا به شکلی فوقالعاده طراحی شدهاند و آنقدر چشمنواز هستند که گاهی دلتان میخواهد بیخیال بازی کردن شده و فقط به تماشای این منظرهها بنشینید. Okami را میتوان با تابلوهای نقاشی مشهوری مقایسه کرد که شاید ۱۰۰ سال از کشیده شدن آنها گذشته باشد، اما هنوز هم بینهایت زیبا هستند. بهعلاوه در کنار این زیبایی بصری، بازی موسیقی بسیار عالیای هم دارد که با حس و حالی شرقی، کاملا مناسب فضای بازی است و گوشهایتان را نوازش میکند.
در واقع از حیث هنری Okami HD آنقدر زیبا است که حتی اگر همین الان هم نسخه اصلی این بازی را روی پلیاستیشن 2 تجربه کنید، باز هم از زیبایی آن لذت خواهید برد چه برسد به آن که بازی ریمستر هم شده باشد و شاهد پشتیبانی آن از رزولوشنهای امروزی تا سقف 4K نیز باشیم. سازندگان نسخه HD بازی موفق شدهاند آن حس و حال نسخه اصلی را به شکلی عالی به این نسخه هم منتقل کنند و تنها ایرادی که میتوان از آنها گرفت، محدود کردن نرخ فریم بازی به ۳۰ است که البته خیلی مورد آزاردهندهای به حساب نمیآید.
این بازی روی پلتفرم پیسی بررسی شده است.
در مجموع Okami HD بهترین فرصت برای تجربه یکی از بهترین بازیهای نسل ششم است؛ بازیای که درست است زمان زیادی از انتشار آن میگذرد اما هنوز هم شدیدا لذتبخش و سرگرمکننده است و زیبایی آن هم نه تنها در طی این سالها کمرنگ نشده، بلکه هنوز هم چشمنواز است. پس اگر پیش از این شانس بازی کردن Okami را نداشتید، الان بهترین فرصت است تا سراغ این تجربه فراموشنشدنی بروید و اگر هم قبلا آن را بازی کردهاید، زمان مناسبی است تا تجدید خاطرهای با ساخته هیدکی کامیا داشته باشید.
Okami HD
نقاط قوت
- جلوههای هنری و بصری فوقالعاده و چشمنواز
- موسیقی با تم شرقی و بینهایت مناسب با حال و هوای بازی
- مکانیزمهای گیمپلی سرگرمکننده که در گذر زمان هم تکراری نشدهاند
- داستانی عالی برگرفته از افسانههای غنی ژاپنی
- پشتیبانی از رزولوشنهای مختلف و حتی 4K
نقاط ضعف
- زاویه بد دوربین در برخی قسمتهای بازی
- دیالوگهای نهچندان جالب