بررسی صفحه کلید گیمینگ MSI GK-701 Mechanical

بررسی صفحه کلید گیمینگ MSI GK-701 Mechanical

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

MSI با عرضه صفحه کلید مکانیکی GK-701 مخصوص بازی که از سوییچ‌های Cherry MX استفاده کرده‌ است، قصد دارد نظر گیمرهای حرفه‌ای را به خود جلب کند.

اگر از طرفداران برند MSI باشید و اخبار این شرکت را دنبال کنید، حتما می‌دانید که این شرکت، برای ساخت کیبورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی خود از شرکت SteelSeries کمک می‌گرفت. حال MSI با عرضه کیبورد مکانیکال مخصوص بازی GK-701 که از کلیدهای مکانیکال Cherry استفاده کرده است، قصد دارد یک کیبورد مناسب با امکانات و ویژگی‌های مورد نیاز گیمرها را به بازار عرضه کند تا کسانی که به دنبال یک کیبورد گیمینگ مکانیکال هستند، گزینه جدیدی برای انتخاب داشته باشند. اما این کیبورد تا چه حد در برآورده کردن انتظارات گیمرهای حرفه‌ای و معمولی موفق بوده است؟ برای دریافت پاسخ این سوال، با بررسی زومجی از کیبورد GK-701 Mechanical محصول MSI همراه باشید.

مشخصات اصلی صفحه کلید MSI GK-701

  • کلیدهای تمام مکانیکی Cherry MX Brown
  • نور پس‌زمینه قرمز با حالات مختلف
  • ۱۰۴ کلید
  • دکمه‌های اختصاصی برای کنترل محتوای چند رسانه‌ای
  • ابعاد: ۲۳۰ در ۴۷۰ در ۵۵ میلی‌متر 
  • وزن: ۱۲۰۰ گرم
  • نوع اتصال: USB

کیبورد گیمینگ MSI GK 701

از همان ابتدایی که کیبورد GK-701 را از درون جعبه آن در می‌آورید، متوجه می‌شوید که با یک کیبورد خوش ساخت طرف هستید که جنس بدنه بسیار خوبی دارد و از لحاظ کیفیت ساخت، در زمره کیبوردهای بسیار خوب قرار می‌گیرد. این کیبورد از طریق درگاه USB به پی‌سی وصل می‌شود. پورت یو‌اس‌بی صفحه کلید GK-701،‌ دارای روکش طلا است که به گفته MSI، به دلیل رسانایی بالا، باعث کمتر شدن زمان پاسخگویی می‌شود. کابلی نیز که MSI برای کیبورد مکانیکی خود در نظر گرفته است، کابلی ساخته شده از الیاف است که ضمن دارا بودن عمر بیشتر نسبت به کابل‌های پلاستیکی، از اختلالات احتمالی که توسط دستگاه‌های دیگر ممکن است ایجاد شود، تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌کند. به طور کلی،‌ MSI در ساخت کیبورد GK-701، از قطعات بسیار با کیفیتی بهره برده است که همین قطعات نیز باعث وزن نسبتا زیاد این کیبورد شده است و باعث شده است که این کیبورد، دارای کیفیت ساخت بسیار خوبی باشد.

در قسمت زیرین این کیبورد، شاهد دو پایه برای تنظیم ارتفاع هستیم که قسمت زیرین این پایه‌ها، از پلاستیکی تشکیل شده است که از لیز خوردن کیبورد در هنگام کار،‌ جلوگیری می‌کند. MSI برای اینکه تاکید کند که این کیبورد، مخصوص بازی است، المان‌های معروف و آشنای گیمینگ خود را نیز روی GK-701 قرار داده است. در قسمت بالای کلیدهای شماره، ما شاهد بخشی از سر اژدهای معروف MSI هستیم. این اژدها که با رنگ قرمز طراحی شده است، روی بدنه مشکی کیبورد، جلوه زیبایی دارد و آشکارا نشان می‌دهد که این کیبورد، برای بازی طراحی شده است. اگر شما از کسانی باشید که دسکتاپ MSI داشته باشید یا از وسایل جانبی این شرکت استفاده کنید،‌ از لحاظ طراحی، این کیبورد کاملا با دیگر وسایل جانبی یا کامپیوتر شما هم‌خوانی دارد. یک خط قرمز سرتاسری نیز که در بالای کیبورد قرار گرفته است، کلیدهای Function را از بدنه اصلی کیبورد جدا می‌کند. 

تنها نکته دیگری که در رابطه با ظاهر این صفحه کلید جلب نظر می‌کند، دکمه Fn است که در کنار دکمه ویندوز در سمت راست اسپیس قرار گرفته است. این دکمه بر خلاف عبارت معمول Fn (که در زیر دکمه قرار گرفته است)، به اژدهای MSI مزین شده است. شما با نگه داشتن این دکمه و فشردن دکمه‌های F1 تا F12، می‌توانید به ویژگی‌هایی از قبیل تنظیم نور کیبورد، کنترل محتوای چند رسانه‌ای و تغییر حالت نور دهی کیبورد دسترسی پیدا کنید. همچنین با فشردن دکمه Fn و دکمه ویندوز، حالت گیمینگ کیبورد فعال می‌شود و در این حالت دیگر دکمه ویندوز، کار نمی‌کند تا در هنگام بازی،‌ تصادفا دست شما به این دکمه برخورد نکند و از بازی خارج نشوید.

یکی از نکات بسیار جالب کیبورد گیمینگ GK701،‌ این است که شما برای استفاده از تمام امکانات آن، نیازی به هیچ نرم‌افزار اضافه ندارید و تنها با متصل کردن کیبورد به پی‌سی، می‌توانید از تمام ویژگی‌های آن استفاده کنید. به غیر استفاده از کلیدهای Cherry MX Brown و استفاده از رنگ‌های قرمز و مشکی که ظاهری مخصوص به بازی به این کیبورد داده است، ویژگی‌های دیگری نیز برای بازی در آن وجود دارند. N Key Rollover، که به شما اجازه می‌دهد هر تعداد کلید را به طور همزمان فشار دهید و تمام دستورات شما ثبت شوند و حالت‌های مختلف نوردهی از جمله ویژگی‌های دیگر این کیبورد هستند. 

GK-701،‌ دارای چهار حالت مختلف نوردهی و سه سطح روشنایی است. حالت خاموش، نور کم و پر نور، سه سطح روشنایی آن هستند که با نگه داشتن کلید Fn و فشردن دکمه F2، می‌توانید سطح روشنایی نور قرمز پس‌زمینه را تنظیم کنید. حالت‌های خاموش، روشن شدن تنها کلیدهای WASD، روشن شدن تمام کلیدها و افکت نفس کشیدن (که در آن کلیدها به تناوب روشن و خاموش می‌شوند و در بسیاری از محصولات مخصوص بازی رایج هستند) حالت‌های مختلف نورهای پس‌زمینه این کیبورد هستند. بنا به ادعای MSI، سوییچ‌های Cherry MX به کار رفته در این کیبورد که از نوع قهوه‌ای آن هستند، تا ۵۰ میلیون بار فشرده شدن، دوام دارند.

کیبورد گیمینگ MSI GK 701

نسبت به کیبوردهای مکانیکی رایج، قسمت پایینی این صفحه کلید، کمی فضای بیشتری دارد با این حال این فضا به قدری نیست که شما بتوانید کف دستان خود را روی آن قرار دهید و GK701، جای دقیقی برای قرار گرفتن کف دست ندارد. با این حال این مساله باعث به وجود آمدن مشکل در کار با آن نشده است. به دلیل وجود کلیدهای فوق‌العاده Cherry MX در این محصول، چه در هنگام بازی و چه در هنگام تایپ کردن، کار با این صفحه کلید بسیار لذت‌بخش است و در طول زمان زمان نیز انگشتان شما احساس خستگی نخواهند کرد. فاصله این دکمه‌ها نیز از زمان فشار دادن تا به انتها رسیدن، ۴ میلی‌متر است.

یکی از نکاتی که نبود آن در کیبورد GK-701 به چشم می‌خورد، عدم وجود دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی برای بازی‌های MOBA و MMORPG است. سال‌ها است که گیمرهای حرفه‌ای که کیبوردهای مخصوص بازی تهیه می‌کنند، عادت کرده‌اند به دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی که می‌توان از طریق آنها سلسله‌ای از حرکات را به یک دکمه خاص تخصیص داد و در بازی، با فشار دادن دکمه مذکور، آن دستورات اعمال شود. این ویژگی ممکن است که در بازی‌های شوتر و سوم شخص چندان کارآمد نباشد اما گیمرهای بازی‌های استراتژی و بازی‌هایی مانند DOTA، به داشتن آنها عادت کرده‌اند و ممکن است نبود وجود این دکمه‌ها، کمی این نوع گیمرها را برای خرید GK-701 دودل کند. یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با این صفحه کلید مخصوص بازی وجود دارد، نور پس‌زمینه آن است. نور پس‌زمینه قرمز موجود در GK-701، ممکن است به مذاق بعضی از افراد خوش نیاید‌ و آنها ترجیح دهند که بتوانند نور پس‌زمینه صفحه کلید خود را، به رنگ دلخواه در بیاورند اما چون قرمز، رنگ اصلی محصولات گیمینگ MSI است، انتخاب این رنگ برای نور پس‌زمینه GK-701 کاملا منطقی به نظر می‌رسد. هرچند که MSI چندی پیش نسخه RGB این کیبورد را هم روانه بازار کرده است که از سوییچ‌های Cherry MX Speed Silver استفاده می‌کند و برای کسانی که قصد دارند نور پس‌زمینه کیبورد خود را به رنگ دلخواه در بیاورند و افکت‌های بیشتری را روی کیبورد خود شاهد باشند، شاید گزینه بهتری باشد.

کیبورد گیمینگ MSI GK 701

در انتها، باید گفت که کیبورد گیمینگ MSI GK-701 Mechanical، کیبوردی است که تمام ویژگی‌های اساسی و مهم را که یک صفحه کلید خوب باید داشته باشد، در خود دارد و عملکرد این صفحه کلید نیز به لطف استفاده از کلیدهای Cherry MX Brown، چه در هنگام بازی و چه در هنگام کار،‌ بسیار خوب است و MSI با عرضه این کیبورد، نشان داده که مسیر درستی را در نحوه عرضه صفحه‌های کلید در پیش گرفته است. هر چند که نبود کلیدهای اضافی برای تعریف ماکروها و نور پس‌زمینه قرمزی که خاصیت گیمینگ آن را تداعی می‌کند، ممکن است برای برخی از افراد مناسب نباشد.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده