نویسنده: کیان کاظمی
// شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰

قیمت کنترلر ایکس باکس اورجینال و تاریخ عرضه آن مشخص شد

مایکروسافت به‌تازگی قیمت کنترلر ایکس باکس اورجینال یا Duke را به همراه تاریخ عرضه این کنترلر برای کامپیوتر و ایکس‌باکس وان مشخص کرده است.

کمپانی هایپرکین در جریان نمایشگاه CES 2018 تعداد فراوانی تجهیزات جانبی ریترو و زیبا را به نمایش گذاشته بود، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها که نظر بینندگان را به خود جلب کرده بود، کنترلر اورجینال ایکس باکس بود که معمولا از آن با نام دوک (Duke) یاد می‌شود. طبق گفته Hyperkin، این کنترلر بزرگ قرار است مجددا در پایان ماه مارس (اوایل فروردین) به قیمت ۷۰ دلار به بازار عرضه شود که با توجه به طراحی آن که در مقایسه با کنترلرهای جدید کمی بدقلق است، موضوع عجیبی به نظر می‌رسد. قیمت بین المللی کنترلر هنوز مشخص نشده، اما احتمالا معادل ۵۰ یورو یا ۹۰ دلار استرالیا خواهد بود.

با توجه به اینکه به واسطه کنترلر ایکس‌باکس اس، دوک در اولین نسل کنسول مایکروسافت به موفقیت فراوانی رسید، به نظر می‌رسد توجیه اقتصادی مایکروسافت از عرضه مجدد این کنترلر، بهره بردن از حس نوستالژیک طرفداران نسبت به این کنترلر باشد. البته با توجه به نظرات افرادی که این کنترلر را در نمایشگاه CES امتحان کرده‌اند، به نظر می‌رسد نسخه جدید دوک تغییرات مدرنی هم به خود دیده است. در حالی که نحوه قرارگیری دکمه‌ها درست مانند گذشته است، در کنترلر جدید شاهد دو دکمه کوچک در گوشه کنترلر هستیم که به‌عنوان دکمه‌های سیاه و سفید کار می‌کنند. در ضمن وزن نسخه جدید دوک نسبت به نسخه اورجینال کاهش محسوسی داشته است.

کنترلر ایکس باکس دوک اورجینال

از دیدگاه دیگر امکانات مدرن، دو کلید View و Menu موجود در ایکس باکس وان هم در وسط کنترلر دوک وجود دارند، اما در بخش میانی کنترلر که قبلا لوگوی ایکس‌باکس وجود داشت، هم‌اکنون یک دایره بزرگ به چشم می‌خورد که با فشردن آن انیمیشن بوت شدن کنسول اصلی ایکس‌باکس به نمایش درمی‌آید. کنترلر دوک تنها از طریق اتصال میکرو USB و به صورت سیمی کار می‌کند و با کامپیوتر، ایکس‌باکس وان و ایکس باکس 360 سازگاری دارد.

سيموس بلکلی، یکی از خالقان ایکس‌باکس هم در مصاحبه اخیر خود با CNET توضیحاتی پیرامون چگونگی و علت عرضه مجدد این کنترلر بزرگ ارائه کرده است. بلکلی گفته است که موافقت مایکروسافت با عرضه مجدد این کنترلر اتفاقی معجزه‌آسا بوده است. وی افزود:

من متوجه شدم که کنترلر دوک یک شی نوستالژیک بوده و یادآور راحتی، خوشحالی و خاطرات کودکی است و همه افرادی که دستان بزرگی دارند می‌گویند که این کنترلر تنها کنترلری است که کار کردن با آن برایشان راحت بوده است. پس من با فیل اسپنسر که یکی از دوستانم است تماس گرفتم و گفتم که می‌توانیم اینکار را انجام دهیم؟ و برخی از اعضای تیم سخت‌افزاری که هنگام طراحی اولیه ایکس‌باکس عضو تیم بودند گفتند که مسلما بایستی این کنترلر را مجددا عرضه کنیم.

به نظر شما عرضه مجدد این کنترلر از سوی مایکروسافت توجیه عقلانی و اقتصادی دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده