// شنبه, ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸

کریستوفر نولان در جشنواره کن از نسخه جدید «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» رونمایی می‌کند

در پنجاهمین سالگرد اکران A Space Odyssey، ساخته‌ی استنلی کوبریک، یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌سازان تاریخ سینما، کریستوفر نولان در جشنواره‌ی کن از نسخه‌ی هفتاد میلی‌متری جدید این فیلم، رونمایی می‌کند.

تازه‌ترین اخبار منتشرشده درباره‌ی جشنواره فیلم کن در سال جاری، به این اشاره دارند که امسال کریستوفر نولان برای اولین بار، در این جشنواره حاضر می‌شود و نسخه‌ی هفتاد میلی‌متری بازسازی شده اما دست‌نخورده‌ی فیلم ادیسه فضایی را در کنار اعضای خانواده‌ی استنلی کوبریک همچون کاترینا کوبریک و تهیه‌کننده و همکار همیشگی او یعنی جان هارلان، معرفی می‌کند. این رویداد در دوازدهم مِی (بیست و دوم اردیبهشت) اتفاق خواهد افتاد و پس از آن، کریستوفر نولان فردای آن روز در جشنواره‌ی کن، یک مسترکلاس درباره‌ی فیلم‌سازی و عشق بی‌پایانش به آثار استنلی کوبریک، ارائه می‌دهد. با این حال، شاید مهم‌ترین نکته‌ی لایق اشاره چیزی نباشد جز آنکه ارتباط کریستوفر نولان با این نسخه‌ی بازسازی‌شده، به رونمایی از آن محدود نیست و وی تیم کاربلدی را که از نگاتیوهای ورژن اصلی فیلم استفاده کردند و این نسخه‌ی هفتاد میلی‌متری را که بدون شک برای پخش شدن روی پرده‌های بزرگ جلوه‌ی دوست‌داشتنی‌تری خواهد داشت ساختند، از نزدیک و با جدیت، همراهی کرده است.

کریستین کوبریک، درباره‌ی اکران شدن دوباره‌ی این اثر بزرگ می‌گوید:

من خوشحالم که «۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی» یک بار دیگر و این دفعه در  قالب هفتاد میلی‌متری، اکران می‌شود و جشنواره‌ی کن خواسته تا افتخار رونمایی از نسخه‌ی تازه‌ی این فیلم را از آن خودش کند. ما می‌دانیم که اگر استنلی امروز زنده بود، به ستایش از آثار کریستوفر نولان می‌پرداخت و به عنوان نماینده‌ی خانواده‌ی کوبریک، دوست دارم از این مرد به خاطر حمایتی که از ساخته شدن نسخه‌ی تازه‌ی فیلم کرد، سپاسگزاری کنم.

Christopher Nolan

برای آن‌هایی که هنوز این شاهکار بزرگ سینمایی را ندیده‌اند، باید گفت که «۲۰۰۱»، قصه‌ی دو فضانورد با نام‌های دیوید بومن و فرانک پول را روایت می‌کند که در همراهی با کامپیوتر هوشمند سفینه‌شان یا همان HAL 9000، در حال سفر به سیاره‌ی مشتری هستند و این داستان‌گویی، برخلاف انتظارتان نه از فضا، که از صدها سال قبل روی زمین و زمانی که هنوز میمون‌ها به جای انسان‌ها روی این کره‌ی خاکی زندگی می‌کردند، آغاز می‌شود. استنلی کوبریک، در کنار آرتور سی‌کلارک به خاطر این ساخته‌ی ارزشمند، برای دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی اسکار نامزد شده بود و خودش نیز، هم نامزدی جایزه‌ی بهترین کارگردان و هم اسکار بهترین جلوه‌های ویژه‌ی سال را به دست آورد. کریس نولان درباره‌ی اکران جدید این فیلم بزرگ و خود آن می‌گوید:

یکی از اولین خاطرات من از جهان سینما، به تماشای نسخه‌ی هفتاد میلی‌متری A Space Odyssey، اثر استنلی کوبریک، در یکی از سالن‌های سینمای لندن همراه با پدرم مربوط می‌شود و به همین سبب، فرصت همکاری در پروژه‌ای که می‌تواند آن تجربه را تقدیم مخاطبان جدید و جوان سینما کند، در کنار رونمایی از این نسخه‌ی بدون تغییر از فیلم که تنها کیفیت بالاتری پیدا کرده در جشنواره‌ی کن امسال، برای من یک امتیاز و افتخاری بزرگ است.

همچنین در انتهای اخبار منتشر شده درباره‌ی اکران این نسخه‌ی باکیفیت‌تر از گذشته، پوستر جدیدی از فیلم پیچیده و پر مفهوم کوبریک نیز منتشر شده که روی آن، جمله‌ی «پنجاه سال قبل، یک فیلم تمام فیلم‌ها را برای همیشه تغییر داد»، به چشم می‌خورد؛ جمله‌ای که اگر از بسیاری از منتقدان سینما بپرسید، نه‌تنها در نگاه‌شان شبیه به یک اغراق نیست، بلکه به معنی واقعی کلمه، آن را حقیقتی از دنیای هنر هفتم خطاب می‌کنند.

2001: A Space Odyssey


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده