نویسنده: حسین صدری
// چهار شنبه, ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹

تحلیلگران معتقدند موفقیت GTA V احتمالا دیگر تکرار نخواهد شد

با فروش عجیب و دور از انتظار بازی GTA V، تحلیلگران معتقدند این موفقیت چیزی است که راک استار دیگر قادر به تکرار کردنش نخواهد بود.

بازی Grand Theft Auto V، ساخته‌ی راک استار با فروشی بیشتر از ۹۰ میلیون نسخه در سراسر جهان، از دیدگاه تجاری یکی از سودآورترین و موفق‌ترین بازی‌های تاریخ است. این استودیو به Take-Two تعلق دارد. یک کمپانی سهامی عام که موسسانش هر بار به دنبال اهداف بزرگ‌تر هستند. آیا بازی مورد انتظار و اجتناب ناپذیر Grand Theft Auto VI میتواند رکورد نجومی بازی قبلی را باز هم جابه‌جا کند؟ هم‌اکنون در این باره چیزی نمی‌دانیم و باید صبر کنیم تا زمان، پاسخ این سوال را بدهد. اما یک تحلیل‌گر معتقد است GTA V بزرگ‌ترین موفقیت راک‌استار در تمام ادوار خواهد بود و آن‌ها دیگر نمی‌توانند اثر موفق‌تری بسازند.

بازی بعدی راک‌استار Red Dead Redemption 2 است که در ماه اکتبر امسال برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان راهی بازار خواهد شد. شکی نیست که این بازی یک موفقیت بزرگ خواهد بود اما تحلیل‌گر Cowen & Company یعنی داگ کروتز معتقد است این بازی نمی‌تواند به اندازه‌ی GTA V موفقیت آمیز باشد.

او در این باره به وبسایت مارکت واچ چنین گفته:

نمی‌خواهم بگویم راک‌استار بازی‌های موفقیت آمیز دیگری نخواهد ساخت (که البته این هم ممکن است) اما احتمال به وجود آمدن یک GTA V دیگر چندان بالا نیست. مایکل جکسون هم آلبوم‌های موفق بسیاری در کارنامه داشت اما مثل آلبوم Thriller او فقط یک بار تکرار شد.

به طور کلی کروتز معتقد است بازی GTA V در بحث فروش، به طرزی غیر عادی از مرزها عبور کرده است. در سال‌های اخیر، کمپانی‌های بازی‌ساز از انتشار جزئیات دقیق فروش بازی‌هایشان سر باز زده‌اند اما به سادگی می‌توان فهمید که تقریبا هیچ بازی دیگری این توانایی را ندارد که به موفقیتی چون GTA V دست یابد. این رکورد احتمالا تا سال‌های درازی در انحصار این بازی خواهد ماند. طبق گفته‌ی کروتز، بازی GTA V توانسته مبلغی معادل ۶ میلیارد دلار سود را برای ناشر خود به ارمغان آورد. مبلغی که آن را به موفق‌ترین و پر فروش‌ترین محصول تاریخ دنیای سرگرمی تبدیل می‌کند.

بدون شک بازی GTA V مورد بسیار خاصی است. بازی اولین بار در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد و برای کنسول‌های ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 در دسترس قرار گرفت و مدتی بعد برای کنسول‌های نسل هشتم و پی سی نیز به بازار آمد. انتشار بازی در اواخر نسل هفتم به وقوع پیوست. اتفاقی که به فروش آن کمک شایانی کرد زیرا آن‌ها توانستند ابتدا بازی را روی نسل هفتم عرضه کنند و در عین حال از نسل بعدی نیز جا نمانند. عرضه‌ی بازی روی طیف وسیعی از پلتفرم‌ها، بازار بسیار گسترده‌ای را برای GTA V به ارمغان آورد.

بازی Red Dead Redemption 2 صرفا برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه می‌شود و از بازار نسبتا کوچک‌تری بهره خواهد برد. این بازی به احتمال فراوان فروش کمتری را نسبت به GTA V تجربه خواهد کرد اما تحلیل‌گران همچنان معتقدند فروش بازی بسیار عالی خواهد بود. طبق پیش‌بینی Cowen & Company در سال ۲۰۱۶، پانزده میلیون نسخه از این بازی و شاید هم بیشتر در سر تاسر جهان به فروش خواهد رسید.

حتی اگر بازی‌های آینده‌ی راک‌استار نتوانند به فروش ۹۰ میلیون نسخه‌ای دست پیدا کنند، Red Dead Redemption 2 و GTA VI همچنان می‌توانند غول‌های بازار سرگرمی باشند و سود کلانی را برای ناشرشان به ارمغان آورند. تیک-تو قصد دارد نوع خاصی از خریدهای درون برنامه‌ای را در تمامی بازی‌هایش اعمال کند و با توجه به موفقیت‌های عجیبی که با GTA V حاصل شد، باید منتظر ماند و دید این روش از تجارت در آینده تا چه اندازه روی بازی‌های راک‌استار تاثیرگذار خواهد بود.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده