// دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۱

اینتل در حال آماده سازی پلتفرم بالارده X399 است

کمپانی اینتل در حال آماده‌سازی پلتفرم X399 برای تراشه‌ای جدید با نام Cascade Lake-X است.

انتظار می‌رود کمپانی اینتل در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی، پردازنده‌های جدیدی را تحت نام Cascade Lake-X عرضه کند. این پردازنده‌ها بازار کوچک اما بسیار سودآور کامپیوترهای دسکتاپ بالارده را هدف قرار داده‌اند.

سری Cascade Lake-X از حیث طراحی مشابه نسل فعلی یعنی پردازنده‌های سری Skylake-X هستند. سری اسکای‌لیک-ایکس در تابستان سال ۲۰۱۷ میلادی عرضه شد. این سری با استفاده از نسل دوم فناوری ۱۴ نانومتری اینتل تولید شد. حال به دلیل آن‌که بهبودهایی در مبحث طراحی انجام شده است و همچنین از نسل سوم فناوری ۱۴ نانومتری استفاده خواهد شد، انتظار می‌رود که تراشه‌های جدید Cascade Lake-X عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با نسل پیشین خود داشته باشند.

طبق روال گذشته، زمانی که اینتل یک پلتفرم جدید و بالارده دسکتاپ را عرضه می‌کند، از آن در دو نسل استفاده می‌کند. این کار به این دلیل است که در گذشته، پلتفرم‌های دسکتاپ بالارده اینتل، محصولاتی مختص کاربران خانگی بودند که از پلتفرم‌های مراکز داده این کمپانی مشتق شده‌اند. کمپانی اینتل به طور معمول هر دو نسل یک بار، نسل پلتفرم‌های مراکز داده خود را ارتقا می‌دهد. این در حالی است که دستگاه‌های متمرکز بر کاربران خانگی (مانند لپ تاپ و کامپیوتر) به طور سالانه ارتقا داده می‌شوند.

اینتل در سال گذشته و پس از عرضه پلتفرم دسکتاپ X299 در کنار پردازنده‌های سری اسکای‌لیک-ایکس، دیگر از پلتفرم‌های تغییر کاربری داده شده‌ی مراکز داده خود به عنوان پلتفرم‌های HEDT استفاده نمی‌کند. به جای آن، فناوری پایه پلتفرم‌های خانگی و استاندارد را انتخاب کرده و آن را مطابق با بازار دسکتاپ‌های خانگی عرضه کرده است.

با افشای خبر جدیدی که به طور مستقیم از خود اینتل (از طریق وب‌سایت Tom's Hardware) به بیرون درز کرد، این شرکت قصد دارد پلتفرمی جدید را با نام X399 در کنار تراشه‌های جدید Cascade Lake-X به بازار عرضه کند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر اینتل قصد دارد پلتفرم‌های دسکتاپ خود را به طور سالانه هم‌زمان با سایر پلتفرم‌های خانگی ارتقا دهد.

intel-8th-gen

خالی از لطف نیست که به تأثیر این قضایا بر کسب و کار پلتفرم‌های دسکتاپ بالارده اینتل، نگاهی بندازیم:

شانس بیشتری برای موفقیت

به طور معمول، پلتفرم‌های جدید اینتل، بهتر از نسل قبلی خود عمل می‌کنند. در مورد X399 ما باید انتظار کارایی بیشتری داشته باشیم. از آن‌جا که تراشه X399 با استفاده از فناوری ۱۴ نانومتری اینتل تولید خواهد شد، علاوه بر این که یک ارتقای بزرگ از فناوری ۲۲ نانومتری مورد استفاده در ساخت X299 به شمار می‌رود، بلکه باید دارای ویژگی‌های قابل توجهی مانند وای‌فای داخلی، اتصالات USB پیشرفته‌تر و غیره نیز باشد.

این ویژگی‌های اضافی باید به تولیدکنندگان مادربرد اجازه دهد تا تعداد تراشه‌های شخص ثالث را که برای طراحی‌های خود نیاز دارند، کاهش دهند. همچنین امکان کاهش ساختار هزینه برای سازندگان مادربرد و نیز افزایش ارزش سهام را برای اینتل فراهم کند. از این رو که اینتل قابلیت‌های بیشتری را فراهم می‌کند، می‌تواند برای امکاناتی که ارایه می‌دهد، سهم بیشتری از درآمد را دریافت کند.

در ورای ویژگی‌های ذاتی این پلتفرم، X399 برای سازندگان مادربرد، بهانه‌ای است تا طرح‌های جدید خود را عرضه کنند. این طراحی‌ها تا حدودی به پلتفرم ارتقا یافته اینتل و قسمتی هم به نوآوری سازندگان مادربرد ارتباط دارد. در نهایت می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای اسمبلرها در جهت ارتقا به تراشه‌های جدید باشد.

اگرچه در ظاهر عرضه پلتفرم X399 در کنار پردازنده Cascade Lake-X جالب به نظر می‌رسد، اما یک پلتفرم جدید، به خودی خود نمی‌تواند رکورد فروش پردازنده‌ها و پلتفرم‌های مربوطه را جابه‌جا کند. این قضیه فقط به افزایش ارزش پردازنده‌ها منجر خواهد شد.

اینتل چه چیزی را باید همراه با پردازنده‌های سری Cascade Lake-X عرضه کند؟

اینتل برای موفقیت پردازنده Cascade Lake-X و پلتفرم X399 در بازار، باید سال به سال میزان کارایی و عملکرد تراشه را افزایش دهد. همچنین در پاسخ به قیمت قابل توجه رقابتی که شرکت در این بازار با آن مواجه است، به احتمال زیاد باید قیمت کمتری نسبت به قیمت سال گذشته Skylake-X برای پردازنده Cascade Lake-X برچسب‌گذاری کند.

عملکردی بهتر، پلتفرمی جدید و قیمت‌گذاری جذاب‌تر، می‌تواند به رشد تجارت پردازنده‌های دسکتاپ بالارده اینتل در سال آینده کمک کند.


منبع FOOL
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده