گزارش مالی الکترونیک آرتز منتشر شد
کمپانی Electronic Arts (الکترونیک آرتز) که به اختصار کمپانی EA نیز شناخته میشود، در طی ۳۵ سالی که از تاسیس آن میگذرد، با عرضه مجموعه بازیهای مشهور و محبوب از جمله FIFA ،Battlefield ،Need for Speed ،Dragon Age و Mass Effect توانسته خود را به عنوان یکی از ستونهای اصلی صنعت بازیهای ویدیویی به اثبات برساند. این کمپانی که پس از کمپانی Activision Blizzard (اکتیویژن بلیزارد) لقب دومین کمپانی بزرگ حوزهی بازیهای ویدیویی در آمریکا و اروپا را به خود اختصاص داده است، جدیدترین گزارش مالی مربوط به سهماهه چهارم سال مالی را منتشر کرده است.
میزان درآمد کمپانی الکترونیک آرتز در تمام طول سال مالی ۲۰۱۸ مبلغ ۵.۱۵ میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به درآمد ۴.۸۴۵ میلیارد دلاری این کمپانی در سال مالی ۲۰۱۷ به میزان ۶.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. سود خالص این کمپانی در سال مالی ۲۰۱۸ مبلغ ۱.۰۴ میلیارد دلار گزارش شده است که در مقایسه با سال گذشته در حدود ۷.۹ درصد رشد داشته است. در رابطه با سهماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۸ کمپانی EA اعلام کرده است که این کمپانی موفق به کسب ۱.۵۸۲ میلیارد دلار درآمد شده است. میزان درآمد این کمپانی در بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۱.۵۲۷ میلیارد دلار بوده است. در بخش سود خالص در سهماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۸، کمپانی Electronic Arts به مبلغ ۶۰۷ میلیون دلار اشاره کرده است که نسبت به سال گذشته ۷.۲ درصد افزایش داشته است.
کمپانی الکترونیک آرتز انتظار دارد که در سال مالی جاری عملکرد موفقیتآمیزی داشته باشد. این کمپانی پیشبینی میکند که در کل سال مالی ۲۰۱۹ به میزان ۵.۶ میلیارد دلار درآمد و ۱.۱۱ میلیارد دلار سود خالص داشته باشد. این پیشبینی به این دلیل است که در این بازه زمانی بازیهای جدید از جمله IP جدید این کمپانی یعنی بازی Anthem، نسخه جدید سری Battlefield و بازی جدید تمامی مجموعههای EA Sports عرضه خواهند شد. اندرو ویلسون، مدیر عامل کمپانی الکترونیک آرتز در این رابطه میگوید:
سال مالی ۲۰۱۸، سال رشد اقتصادی و تحولات مداوم کمپانی الکترونیک آرتز است. در این بازه زمانی ما توانستیم مجموعههای اصلی یعنی سریهای فیفا، بتلفیلد و را در سراسر جهان و روی پلتفرمهای بسیاری عرضه کنیم. در سال پیش رو ما جهان بازیهای ویدیویی را با تجربههای تازه و شگفتانگیز، IP جدید، رقابتهای بیشتر و سرویسهای اشتراکی منحصربهفرد گسترش خواهیم داد. هیچ دورهای از نظر جذب و سرگرم کردن جوامع جهانی با زمان حال قابل مقایسه نیست.
بلیک یورگنسن، مدیر ارشد مالی کمپانی الکترونیک آرتز چنین اضافه میکند:
موفقیت ما بهواسطه تغییراتی که در روابطمان با بازیکنان به وجود آوردهایم و همچنان نیز آن را ادامه خواهیم داد، به دست آمده است. آنها خواهان عمق بیشتر در بازیهای موردعلاقهشان و محتوای تازهای که در طول سال سرگرمشان کند، هستند. این امر باعث شده است که کسب و کار پایدارتری داشته باشیم و موجب شده است که یک جریان نقدی روبهرشد برای سرمایهگذاران ایجاد شود.
پس از آنکه خریدهای درون برنامهای بازی Star Wars: Battlefront II نارضایتی بازیکنان را به همراه داشت، کمپانی الکترونیک آرتز پیش از عرضه بازی در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۶ آبان ۱۳۹۶) تصمیم به حذف این ویژگی از بازی مذکور گرفت. اما نهایتا این ویژگی در ماه آوریل با تغییراتی به بازی مذکور اضافه شد. این اقدام از آن جهت حائز اهمیت است که درآمدهای حاصل از آن در گزارش مالی سال جاری منتشر خواهد شد.
فروش دیجیتالی بازیهای کمپانی Electronic Arts یکی از اصلیترین دلایل افزایش درآمد این کمپانی در سال مالی ۲۰۱۸ است. میزان درآمد این کمپانی از بازیهای موبایل، خرید دیجیتالی بازیها و سرویسهایی همچون خریدهای درون برنامهای با ۱۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته به رقم ۳.۵۳۸ میلیارد دلار رسیده است. در بخشهای دیگر از گزارش مالی کمپانی الکترونیک آرتز در سال مالی ۲۰۱۸ به موارد زیر اشاره شده است:
- در حدود ۱۸ میلیون بازیکن در رقابتهای برگزار شده با محوریت بازیهای FIFA 18 و Madden NFL 18 شرکت کردهاند. این تعداد نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد افزایش داشته است.
- مجموع بازیکنان سری بازیهای Battlefield روی کنسولهای نسل هشتم و پیسیهای فعلی ۵۴ میلیون نفر است.
- مجموعه The Sims روی پلتفرمهای PC و موبایل بیش از ۸۰ میلیون بازیکن دارد.