نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱

تحلیل کنفرانس EA Play 2018

الکترونیک آرتز در کنفرانس EA Play 2018، نمایشی تقریبا قابل پیش‌بینی و بدون شگفتی داشت. با زومجی و تحلیل این کنفرانس همراه باشید.

نمایشگاه E3 2018 با تمام اتفاقات جالب و هیجان‌انگیزش، به پایان رسید و حال، این فرصت را داریم تا نگاهی دوباره و با حوصله به وقایع مختلف آن داشته باشیم و به طور دقیق‌تر، کیفیت نمایش‌ها و کنفرانس شرکت‌ها را بررسی کنیم. برای این کار، ابتدا به سراغ کنفرانس EA Play 2018 می‌رویم؛ کنفرانس اختصاصی شرکت الکترونیک آرتز که پیش از خود نمایشگاه و کنفرانس سایر شرکت‌ها برگزار شد و البته، آنطور که باید و شاید، نتوانست نمایشی جذاب باشد. البته با اینکه این کنفرانس اعتراض خیلی‌ها را در پی داشت و گیمر‌ها خیلی از آن رضایت نداشتند، ولی به هر حال الکترونیک آرتز در جریان EA Play 2018 نمایشی از برخی بازی‌های موردانتظارش ارائه و از تعدادی بازی هم رونمایی کرد که همین مسائل حداقل برای طرفداران این شرکت جذابیت داشتند.

اگر نگاهی به کنفرانس‌های برگزار‌شده در تاریخ نمایشگاه E3 داشته باشیم، می‌توان به این نتیجه رسید که معمولا، کنفرانس‌هایی بیش‌تر مورد استقبال طرفداران قرار می‌گیرند که در آن‌ها، عنصر سورپرایز نقش مهمی داشته باشد. برای مثال، همین امسال شرکت‌هایی کنفرانس خوبی داشتند که در نمایش آن‌ها، حسابی غافلگیر شدیم و شاهد رونمایی یا حتی ارائه نمایشی جذاب از بازی‌هایی بودیم که یا انتظار نداشتیم در کنفرانس حضور داشته باشند یا اینکه، انتظار نداشتیم نمایش آن‌ها در این حد جذاب باشد. ولی متاسفانه، EA Play 2018  از هیچکدام از این عناصر استفاده درستی نکرد و به همین دلیل هم خیلی‌ها، نمایش ارائه‌شده توسط EA را یک نمایش نسبتا بی‌روح و نه‌چندان جذاب خطاب کردند.

Battlefield V

نمایش فیفا و تایید وجود لیگ قهرمانان اروپا در آن، جزو بخش‌های خوب کنفرانس بود

اگر از اجرای نه‌چندان جالب مجری اولیه مراسم و مسائل اینچنینی که بگذریم، الکترونیک آرتز کنفرانسش را با حضور دو تن از اعضای استودیو دایس روی صحنه آغاز کرد. حضور این دو شخص بدین معنی بود که قرار است نمایشی از بازی Battlefield V ببینیم؛ بازی که الکترونیک آرتز همین چند وقت پیش آن را به صورت رسمی معرفی کرده بود و راستش را بخواهید، به‌شخصه حس می‌کنم که رونمایی کامل از بازی تنها چند روز مانده به کنفرانس، باعث شده بود تا EA دیگر چیز خیلی جذابی برای ارائه در کنفرانسش نداشته باشد. حتی اگر به توضیحات سازندگان در EA Play 2018 هم دقت کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اطلاعات ارائه‌شده، اکثرا تکرار مواردی بودند که پیش از این هم در مورد بازی می‌دانستیم و به همین دلیل تکرار آن‌ها، جذابیت چندانی برای ما هم نداشت. همچنین در حالی که انتظار می‌رفت شاهد یک نمایش مفصل و پرجزییات از گیم‌پلی بازی باشیم، سازندگان صرفا به نشان دادن تک صحنه‌ها بسنده کردند و در نهایت هم کار بتلفیلد 5 در این کنفرانس، با یک تریلر سینمایی به پایان رسید و سازندگان وعده نمایش بخش داستانی را در کنفرانس مایکروسافت دادند.

مساله موکول کردن نمایش یک بازی به کنفرانس شرکتی دیگر که به هر شکل حق تبلیغات آن را در دست دارد، اتفاق بدی نیست. اما این اتفاق زمانی بد می‌شود که خود شرکت سازنده، نتواند نمایش جذابی از بازی‌اش ارائه دهد و طرفداران آن بازی به‌خصوص را برای اطلاعات بیش‌تر منتظر یک کنفرانس دیگر نگه دارد. منظورم از این حرف، این است که EA می‌توانست در کنفرانس خودش یک نمایش کامل از گیم‌پلی بازی داشته باشد و عطش طرفداران برای تماشای روند این بازی را سیراب کند و پس از آن، در کنفرانس مایکروسافت هم همین تریلری که پخش شد، پخش می‌شد. اما واقعیت این است که  EA نتوانست خودش خیلی نمایش جذابی از Battlefield V ارائه بدهد و به‌نوعی نتوانست از یکی از بهترین مهره‌هایش، استفاده درستی در راستای جذاب‌تر کردن مراسمش ببرد.

فیفا 19

به هر حال از Battlefield V که بگذریم، نوبت به فیفا 19 می‌رسد؛ بازی‌ای که نمایش آن بلافاصله پس از تمام شدن تریلر بتلفیلد 5 پخش شد و با اینکه شاهد تریلر خیلی فوق‌العاده‌ای نبودیم، اما حداقل این تریلر یک مزیت داشت و آن هم تایید رسمی حضور رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در بازی بود. موردی که تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود ولی خب حداقل، جذابیت خوبی برای طرفداران فیفا داشت و می‌تواند حس و حال جدیدی به فیفا 19 ببخشد. اگر از نقد فیفا 18 به یاد داشته باشید، یکی از مشکلات این بازی را نبود ویژگی‌های جدید عنوان کردیم و حال، اضافه شدن رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا و صد البته ترکیب آن‌ها با حالت‌هایی مثل آلتیمیت تیم، می‌تواند نفس تازه‌ای در رگ‌های سری فیفا باشد. البته این بازی قرار است تغییرات دیگری هم داشته باشد و طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط سازندگان، EA  برای بهبود گیم‌پلی فیفا 19 با تعدادی از بازیکنان حرفه‌ای فیفا هم‌فکری کرده است و در ادامه هم از بازخورد‌های بازیکنان استفاده خواهد شد تا در نهایت، شاهد یک بازی بهتر در مقایسه با نسخه قبلی باشیم. در مجموع، با اینکه نمایش FIFA 19 هم خیلی فوق‌العاده نبود، اما جذابیت کمی هم نداشت و جزو قسمت‌های خوب کنفرانس EA Play 2018 بود.

به نظر می‌رسد سرویس‌های مختلف مرتبط با بازی نقش مهمی در آینده الکترونیک آرتز خواهند داشت

شرکت‌های بزرگ این روز‌ها در کنار کار روی بازی‌ها، برنامه ویژه‌ای برای سرویس‌های مختلف هم دارند. مثلا مایکروسافت تمرکز زیادی روی سرویس گیم‌پس گذاشته و سونی هم هنوز، به شکل خوبی از PlayStation Now پشتیبانی می‌کند و حتی شایعه‌هایی مبنی بر اضافه شدن ویژگی‌های جدید به آن هم به گوش می‌رسد. پس طبیعی است که الکترونیک آرتز هم برنامه مخصوص به خود را برای سرویس‌هایش داشته باشد و بخشی از کنفرانسش را هم به آن اختصاص بدهد. پس از نمایش فیفا 19، نوبت به اندرو ویلسون، مدیرعامل EA ، رسید تا با حضوری کوتاه روی سِن توضیحات جالبی در مورد سرویس‌های شرکت ارائه کند. از یک طرف EA قصد دارد با سرمایه‌گذاری بیش‌تر روی سرویس‌های ابری، امکان اجرای بازی‌هایش را روی پلتفرم‌های مختلف از این طریق فراهم کند و از طرف دیگر، این شرکت سرویس جدیدی به نام Origin Access Premier معرفی کرد که به کاربران پی‌سی اجازه می‌دهد تا به بازی‌هایی مثل Battlefield V،‌ Anthem، FIFA 19 و Madden NFL 19 دسترسی داشته باشند و از مزایای دیگر این سرویس مثل دسترسی داشتن به بازی‌های رایگان والت اوریجین اکسس لذت ببرند. این سرویس قرار است تابستان امسال در دسترس قرار بگیرد. ویلسون همچنین ضمن معرفی ویژگی‌های این سرویس، انتشار نسخه جدید سری Madden NFL روی پی‌سی را هم تایید کرد که خبر خوبی برای طرفداران این مجموعه روی کامپیوتر است.

Star Wars

اما یکی از بخش‌های نه‌چندان خوب کنفرانس الکترونیک آرتز، در همین دقایق از راه رسید و به استودیو ریسپاون مربوط می‌شد؛ ریسپاون به هر حال استودیو کوچکی نیست و خیلی از ما مشتاق رونمایی از بازی جدید آن‌ها در کنفرانس EA Play 2018 بودیم و حتی، امید داشتیم که در کنار بازی استار وارز این استودیو که ساخت آن از خیلی وقت پیش تایید شده است، شاهد یک سورپرایز ویژه از جانب این استودیو مثل تایید Titanfall 3 هم باشیم. اما به جای اینکه الکترونیک آرتز تدارک ویژه‌ای برای این استودیو ببیند و به شکلی جذاب به ساخته‌های آن‌ها بپردازد، در اقدامی عجیب شاهد حضور وینس زامپلا در بین مردم بودیم و مجری مراسم هم در همین حالت به سراغ او رفت و از وی، در مورد برنامه‌های ریسپاون سوال کرد! جالب‌تر اینکه وینس زامپلا هم در همین شرایط دوباره به بازی استار وارز استودیو اشاره‌ای داشت و اعلام کرد که نام این بازی، Star Wars Jedi: Fallen Order خواهد بود و کمی هم توضیحاتی پیرامون شرایط آن ارائه کرد. درست است که این شیوه معرفی، اقدامی مثلا خلاقانه از جانب الکترونیک آرتز بود ولی به شخصه، دوست داشتم پس از گذشت تقریبا چند سال از تایید شدن ساخت یک بازی استار وارز توسط ریسپاون، بالاخره نمایشی درست و حسابی از آن داشته باشیم و بیش‌تر با سبک و جزییات بازی آشنا شویم.

معرفی و انتشار همزمان بازی Unravel 2، جزو تصمیمات مثبت الکترونیک ارتز است

پس از این بازی استار وارز، نوبت به معرفی محتویات جدید Star Wars Battlefront 2 رسید که قرار است یک سری حالت و ویژگی‌های جدید دریافت کند و به نظر می‌رسد دایس پس از مشکلاتی که این بازی داشت، قصد ندارد به این زودی‌ها بی‌خیال آن شود و هنوز هم برنامه‌هایی برای بازی دارد. به هر حال پس از اینکه برنامه‌های مرتبط با جنگ ستارگان به پایان رسیدند، نوبت به یکی از بخش‌های جذاب مراسم، مخصوصا برای طرفداران بازی‌های مستقل رسید. جایی که سازندگان بازی Unravel 2 در استودیو کلدوود، رسما از بازی جدید‌شان رونمایی کردند و با یک تریلر سینمایی و پس از آن یک نمایش جالب از گیم‌پلی، حسابی طرفداران بازی‌های پازل پلتفرمر را سر ذوق آوردند و از همه بهتر، اینکه اعلام کردند این بازی هم‌اکنون منتشر شده است و در دسترس قرار دارد. برنامه بعدی EA بازهم به یک بازی مستقل مرتبط بود که Sea of Solitude نام دارد و با اینکه رونمایی آن به مدت‌ها قبل برمی‌گردد، اما تریلر جذاب بازی جزو بخش‌های خوب کنفرانس امسال EA به شمار می‌رود و ما را به تجربه بازی‌ با حال و هوای نزدیک به ساخته‌های استدیو پلی‌دد امیدوار می‌کند.

بررسی بازی Unravel 2

اما پس از این نمایش‌های نسبتا خوب، کنفرانس الکترونیک آرتز باز هم وارد یک سراشیبی سقوط شد؛ جایی که ابتدا دو نمایش از بازی‌های NBA Live 19 و Madden NFl 19 مشاهده کردیم که حضورشان کاملا قطعی بود و نمایش‌هایشان هم چیز جذابی برای ارائه به طرفداران نداشت. حتی الکترونیک آرتز با دعوت از یک بازیکن حرفه‌ای سری بازی Madden NFL و اختصاص دادن دقایقی نسبتا طولانی به وی، بیش از پیش کنفرانسش را خسته‌کننده و حوصله‌سربر کرد و باعث شد تا اندک امید‌هایی هم که به جذاب‌تر شدن این مراسم در ادامه داشتیم، از بین برود. اما وضعیت، در ادامه بهتر نشد که هیچ، اگر نظر من را بخواهید بدتر هم شد! طرفداران بازی‌های استراتژیک، می‌دانند که سری Command and Conquer، چه مجموعه بزرگی برای این سبک به‌شمار می‌رود و برخی نسخه‌های آن مثل سری Generals، هنوز هم طرفداران زیادی دارند که معرفی یک نسخه جدید از این مجموعه، می‌توانست کنفرانس الکترونیک آرتز را به نمایش فراموش‌نشدنی برای این افراد تبدیل کند.

معرفی نسخه جدیدی از سری Command  & Conquer اتفاق بزرگی است ولی تبدیل شدن این اثر به یک بازی موبایل، تا حد زیادی جذابیت آن را کاهش می‌دهد

ولی خب چه فایده که هرگز، تصور نمی‌کردیم روزی از معرفی شدن یک نسخه جدید از این مجموعه خیلی خوشحال نشویم. دلیل این موضوع، این است که EA تصمیم گرفته به جای ساخت یک نسخه درست و حسابی از این سری بازی، سراغ ساخت یک بازی موبایل بر اساس آن برود که Command & Conquer: Rivals نام دارد و حتی نمایشی نسبتا طولانی هم از آن به صورت زنده در کنفرانس الکترونیک آرتز اجرا شد. به هر حال همه ما، امیدوار بودیم که در صورت معرفی، نسخه جدید این مجموعه یک بازی بزرگ و درست حسابی باشد اما تبدیل شدن این سری به یک بازی موبایل، نشان می‌دهد که الکترونیک آرتز بیش‌تر قصد دارد تا از نام این سری، برای سود بردن از بازار در حال رشد و پردرآمد موبایل بهره ببرد.

Anthem

در نهایت و پس از نمایشی نه‌چندان جذاب از الکترونیک آرتز تا به این جای کار، این شرکت برنامه‌ای ویژه هم برای بازی Anthem تدارک دیده بود و با حضور کیسی هادسون و دیگر اعضای تیم توسعه، اطلاعات جالبی پیرامون این بازی ارائه شد و نمایش‌های خوبی هم از این ساخته استودیو بایوور مشاهده کردیم. با اینکه شاید می‌شد این بخش را هم در فرمت جذاب‌تری برگزار کرد، ولی با این وجود حضور اعضای بایوور و صحبت آن‌ها در مورد برنامه‌های کلی استودیو و جزییات بازی Anthem، حداقل در مقایسه با دیگر بخش‌های کنفرانس الکترونیک آرتز جذاب‌تر و بهتر بود و در کم‌ترین حالت، توانستیم بیش‌تر با این بازی آشنا شویم و امیدواری‌مان نسبت به آن، افزایش یافت. 

کاز هیرای، مدیر سونی، پس از نمایش الکترونیک آرتز، با انتشار توییتی اعلام کرد که شروع جام جهانی با بازی روسیه و عربستان، شبیه شروع E3 با کنفرانس الکترونیک آرتز است! با اینکه در نهایت بازی عربستان و روسیه به فوتبال جذاب و پرگلی تبدیل شد، ولی کنفرانس الکترونیک آرتز نه تنها در مقایسه با اکثر کنفرانس‌های امسال که حتی در مقایسه با نمایش سال گذشته این شرکت هم جذابیت چندانی نداشت. الکترونیک آرتز اگر فرمت بهتری برای معرفی برخی بازی‌هایش مثل Battlefield V یا بازی Star Wars ریسپاون گیمز تدارک می‌دید و حداقل یکی دو بازی جدید از IP‌های بی‌شماری که دارد معرفی می‌کرد، می‌توانست کنفرانس بهتری برگزار کند. 

در نهایت نظر شما در مورد کنفرانس امسال EA چیست؟

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده