نویسنده: حسین صدری
// پنجشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

شخصیت منفی اصلی و مرموز بازی Spider-Man کیست؟

نمایش بازی Spider-Man در رویداد E3 2018 با یک علامت سوال بزرگ به پایان رسید. اسپایدرمن با اصلی‌ترین دشمن خود مواجه شد اما دوربین چهره‌ی او را نشان نداد. همراه ما باشید تا با استناد به دانسته‌هایمان هویت او را حدس بزنیم.

جدیدترین نمایش از بازی Spider-Man، ساخته‌ی استودیوی Insomniac Games در کنفرانس مطبوعاتی سونی، اطلاعات جدیدی را از این بازی به نمایش گذاشت. حالا که رویداد E3 2018 به پایان رسیده، چیزهای بسیار بیشتری درباره‌ی داستان بازی می‌دانیم، شخصیت‌های آن را بیشتر می‌شناسیم و از مکانیک‌های گیم‌پلی و ویژگی‌های آن دقیق‌تر مطلع هستیم. طبق چیزی که در تریلر به نمایش در آمد، الکترو، یکی از دشمنان دیرینه‌ی اسپایدرمن، به زندان Raft حمله می‌کند تا با آزاد کردن زندانیان بتواند ارتش خلافکاران نیویورک را از همیشه قدرتمندتر کند. اسپایدی موفق می‌شود بر الکترو غلبه کند اما داستان قرار نیست به اینجا ختم شود. تعداد زیادی از مهم‌ترین ویلن‌های دنیای کمیک‌های اسپایدی نیز به این بازی راه یافته‌اند تا نگذارند آب خوش از گلویتان پایین رود. راینو، والچر، اسکورپین و آقای نگاتیو هم در این جدال به الکترو ملحق می‌شوند تا جمع ۶ خبیث دور هم جمع شود. ممکن است برایتان سوال شود که پس خبیث ششم کجا غیبش زده؟ تریلر بازی نشان می‌دهد ششمین خبیث در واقع رئیس همه‌ی این خلافکارها است و هنوز به طور رسمی مشخص نشده است که او کیست و در داستان بازی چه نقشی دارد. تریلر بازی ما را در تاریکی رها کرد و نمایش آن درست در جایی تمام شد که اسپایدرمن با رئیس خلافکارها ملاقات می‌کند اما نمی‌داند او دقیقا کیست. اما راستش را بخواهید، دستمان در این زمینه آنقدرها هم خالی نیست و از حالا می‌توانیم حدس و گمان‌هایی بزنیم. در این نوشتار، به بررسی شواهد و مدارک می‌پردازیم و سعی می‌کنیم حدس بزنیم آن خلافکار ناشناس چه کسی است. با زومجی همراه باشید.

چه تریلر بازی در کنفرانس مطبوعات سونی را دیده باشید و چه ندیده باشید، پیشنهاد می‌کنم یک بار دیگر با دقت از ابتدا تا انتهای آن را ببینید:

همه‌ی سرنخ‌هایی که داریم

پیش از این که لیست کسانی را که به آن‌ها مشکوک هستیم بنویسیم، سعی می‌کنیم مدارک و سرنخ‌هایی را که داریم مرور کنیم.

راینو، والچر، اسکورپین و آقای نگاتیو هم در این جدال به الکترو ملحق می‌شوند تا جمع شش خبیث دور هم جمع شود. اما خبیث ششم کجا غیبش زده؟

۱- اسپایدرمن موقعی که خلافکار مرموز را می‌بیند او را به جا می‌آورد. «صبر کن... تو؟!» عبارتی که است که موقع دیدن او بر زبان اسپایدی جاری می‌شود. این واکنش نشان می‌دهد که اسپایدی از قبل این خلافکار را می‌شناسد. او غافلگیر می‌شود و در صدایش اندکی حس ناامیدی جریان دارد. به همین خاطر احتمالا او شخصی است که پیشتر اسپایدرمن را می‌شناخته و شاید حتی با پیتر پارکر هم روابطی داشته است.

۲- در تریلر الکترو خطاب به اسپایدی می‌گوید که رئیسش لباس جدیدی را که به تن دارد برایش ساخته است. این رئیس جدید احتمالا پوشش‌های جدید راینو، اسکورپین و والچر را هم طراحی کرده است. پس می‌توان گفت او یا به شدت باهوش و نابغه است یا این که آنقدر پول و ثروت دارد که بتواند هزینه‌ی طراحی چنین تجهیزاتی را فراهم کند.

۳- زمانی که خلافکار اسرارآمیز بر بالای سر اسپایدی ظاهر می‌شود نور زرد رنگی محیط را فرا می‌گیرد. همچنین اگر با دقت گوش دهید می‌توانید در حین حضور او، صدای دستگاهی مکانیکی را بشنوید. این باعث می‌شود بدانیم این خلافکار خودش هم از تکنولوژی‌های خاص خودش استفاده می‌کند.

۴- طبق یکی از پست‌هایی که در وبسایت پلی‌استیشن منتشر شد، شخصی که در تریلر حاضر می‌شود یک ویلن است. پس این تئوری که او صرفا یک متحد است که برای نجات اسپایدی آمده رد خواهد شد.

۵- در ماه فوریه، اینسامنیاک با انتشار یک توییت، تایید کرد که قرار نیست هیچ یک از Symbioteها در بازی حضور داشته باشند. پس افرادی مثل ونوم یا کارنیج از لیستمان حذف می‌شوند. (متاسفانه!)

۶- آقای نگاتیو در لحظات آخر خطاب به دیگر خلافکاران می‌گوید: «یادتون باشه، اون گفت نکشیدش.» او در جمله‌اش از ضمیر He استفاده کرد و این نشان می‌دهد شخص مورد نظر مذکر است. (گزینه‌هایی همچون بلک کت رد می‌شوند) همچنین مشخص می‌شود همه‌ی آن‌ها از او دستور می‌گیرند و گویا خوب هم حساب می‌برند!

۷- قبلا در تریلرهای بازی کینگ‌پین و شاکر را دیده‌ایم. پس آن‌ها هم نمی‌توانند شخص مورد نظر باشند. کینگ‌پین که در زندان مشغول آب‌خنک خوردن است و شاکر هم هنگام دزدی از بانک دستگیر می‌شود.

بر اساس همه‌ی این سرنخ‌ها و شواهد، این لیست نامزدهای ما خواهد بود. کسانی که با همه‌ی این شرایط سازگاری دارند و معتقدیم می‌توانند ویلن اصلی بازی Spider-Man باشند.

Spider-Man

گرین گابلن - نورمن آزبورن

اگر قرار باشد نورمن آزبورن زندانی پنجم باشد او چگونه قرار است به عنوان شهردار انتخاب شود؟ مگر او را در یک رویداد انتخاباتی ندیدیم؟

با مواردی که بیان شد، شاید فقط یک نفر باشد که در همان لحظه‌ی اول نامش به ذهنتان برسد. جناب نورمن آزبون یا همان گرین گابلن. کسی که همیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین دشمنان اسپایدرمن شناخته می‌شود. او همچنین در کمیک‌ها فرمانده‌ی گروه ۶ خبیث است. پس خیلی تعجب آور نیست اگر در این بازی هم بتواند نقش خبیث ششم را بازی کند. درست است که افرادی که در این گروه حاضر هستند، با ۶ خبیث اصلی تفاوت دارند. اما وقتی که بازی پنج خلافکار را دور هم جمع می‌کند و آن‌ها را به جان اسپایدی می‌اندازد تا نفر ششم سر برسد، به نظرتان سازنده‌ها دارند به کدام کمیک اشاره می‌کنند؟

نورمن آزبورن همه‌ی شرایط را برای به دست آوردن این جایگاه تیک می‌زند. او پیشتر هم به واسطه‌ی پسرش هری، با پیتر ملاقات داشته است. همین مسئله نیز غافلگیر شدن اسپایدی را منطقی می‌کند. ما حتی می‌دانیم که نورمن آزبورن در جهان بازی قرار است برای دومین دوره به سمت شهرداری منصوب شود. این یعنی پیتر نیز به عنوان یک خبرنگار، در جلسات بسیاری او را دیده است. شاید این اولین صحنه‌ای است که اسپایدی نورمن را با چهره‌ی اصلی‌اش ملاقات می‌کند و به همین خاطر شگفت‌زده شده است. می‌دانیم که نورمن آزبورن به طرز شگفت‌انگیزی ثروتمند است و کمپانی آزکورپ را هم در اختیار دارد. با این حساب، کاملا منطقی است که او بتواند هزینه‌ی همه‌ی تکنولوژی‌هایی را که دیگر خلافکاران از آن استفاده می‌کنند بپردازد. گرین گابلن خودش هم از یک گلایدر پرنده استفاده می‌کند. این می‌تواند نور زرد رنگ و صدای مکانیکی‌ای را که در تریلر مشاهده و شنیده می‌شد توجیه کند. اسپایدرمن و خلافکارها، در انتهای تریلر روی یک ساختمان بلند قرار داشتند. پس این شخص باید راهی برای صعود به آن ارتفاع بلد باشد نه؟ گلایدر گرین گابلن بهترین توضیح برای این اتفاق است. همه چیز با همدیگر مطابقت دارد و گرین گابلین بهترین گزینه‌ی موجود است.

فقط و فقط یک مسئله است که می‌تواند این تئوری را رد کند. یوری واتانابه را که می‌شناسید؟ (اگر او یا سایر کاراکترهای بازی را نمی‌شناسید به این مقاله مراجعه کنید) یوری افسر پلیس شریفی است که در کنار اسپایدی می‌جنگد تا بر خلافکاران پیروز شوند. او در میانه‌ی تریلر دیالوگ بسیار مهمی می‌گوید که ابتدا چندان مهم به نظر نمی‌رسد اما با کمی دقت می‌شود نکات مهمی از آن بیرون کشید. یوری می‌گوید:

خب، به نظر میاد همه‌ی جمعیت زندان Raft تونستن فرار کنن. این یعنی پنج نفر از بدترین دشمنای تو دارن اون بیرون راست راست راه می‌رن.

این جمله نشان می‌دهد خلافکاران زندانی بوده‌اند و حالا به تازگی آزاد شده‌اند. یعنی الکترو، راینو، اسکورپین، والچر و خلافار ناشناس در این زندان، زندانی بوده‌اند. از طرفی اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که آقای نگاتیو در زندان نبوده است. چون او با هلکوپتر در آن محیط پیاده می‌شود و با توجه به هویت جعلی‌اش یعنی مارتین لی، بعید است اسپایدی توانسته باشد تا آن موقع او را گرفتار میله‌ها کند. پس می‌توانیم بدون هیچ تردیدی بگوییم که زندانی پنجم همین شخص ناشناس بوده و او هم همانند دیگران به تازگی آزاد شده است. پس اگر قرار باشد نورمن آزبورن زندانی پنجم باشد او چگونه قرار است به عنوان شهردار انتخاب شود؟ مگر او را در یک میتینگ انتخاباتی ندیدیم؟ بدون شک بازی پر از اتفاقاتی است که ما از آن‌ها خبری نداریم. به همین دلیل شاید داستان بازی به مسیری برود که این مسائل را توضیح بدهد. باید منتظر ماند و دید نورمن آزبورن هنوز هم شانس تبدیل شدن به مهم‌ترین دشمن اسپایدی در این بازی را دارد یا نه.

Spider-Man

آتو اکتاویوس – دکتر اختاپوس

دکتر اختاپوس مغز بزرگی دارد و دانش فنی او باعث شده بتواند بازوهای مکانیکی‌اش را طراحی کند. به همین خاطر است که طراحی کردن وسایل برای دیگر خلافکاران برایش مثل آب خوردن است

دکتر اختاپوس هم یکی از مهم‌ترین اشخاصی است که در لیست نامزدهای ما جای می‌گیرد. او نه تنها همیشه یکی از مهم‌ترین ویلن‌های دنیای کمیک‌های اسپایدی بوده، بلکه گروه ۶ خبیث اصلی را نیز فرماندهی کرده است. دکتر اختاپوس در گذشته استاد دانشگاه بوده و از قضا پیتر هم دانشجوی او بود. دکتر به عنوان یک دانشمند موفق و خیرخواه برای پیتر یک الگو بود اما طی اتفاقات تلخی که برای او رخ می‌دهد، شخصیتش به طور کامل عوض می‌شود و به یکی از دشمنان قسم خورده‌ی اسپایدی بدل می‌شود. دکتر اختاپوس حتی با می پارکر هم رابطه داشته و ممکن است این موضوع به دنیای بازی هم راه پیدا کرده باشد. همین دو مسئله کافی است که اسپایدی با دیدن هیبت او در نقش یک خلافکار، جا بخورد و ناامید شود. دکتر اختاپوس مغز بزرگی دارد و دانش فنی او باعث شده بتواند بازوهای مکانیکی‌اش را طراحی کند. به همین خاطر است که طراحی کردن وسایل برای دیگر خلافکاران برایش مثل آب خوردن است. صدای مکانیکی‌ای که در انتهای تریلر می‌شنویم می‌تواند صدای بازوهای او باشد و نور زرد رنگ هم می‌تواند از چراغ بازوهای مکانیکی او ساطع شود که به سوی اسپایدرمن نشانه رفته‌اند.

او با بازوهای مکانیکی‌اش از ساختمان‌ها هم بالا می‌رود و این کار را با سرعت زیاد و به آسانی انجام می‌دهد. پس تعجبی ندارد که ناگهان روی یک برج بزرگ ظاهر شود. این مسئله نیز شایان ذکر است که این دن اسلات و کریستوس کیج بوده‌اند که در طول سال‌های اخیر روی سری کمیک The Amazing Spider-Man کار کرده‌اند و بازی جدید نیز بر اساس دنیای کمیک‌های آن‌ها ساخته شده است. آن‌ها در یکی از داستان‌های بسیار موفقشان به نام Superior Spider-Man، شخصیت دکتر اختاپوس را هم وارد ماجرا کرده‌اند و این کار به مذاق طرفدران حسابی خوش آمد. بعید نیست در این بازی هم اکتاویوس را در قامت دشمن اصلی ببینیم. البته خود دکتر هم بارها ثابت کرده که لیاقت این را دارد که رئیس همه‌ی آدم‌بدها باشد.

Spider-Man

میستریو – کونتین بک

شاید شوک زده شدن اسپایدی به خاطر این باشد که میستریو را در قامت یکی از عزیزانش دیده!

میستریو هم در آزار دادن اسپایدرمن تاریخچه‌ای طلایی دارد. او در گروه ۶ خبیث دیده شده و در بسیاری از داستان‌ها، این توفیق را داشته که خلافکار اصلی باشد. این را هم می‌دانیم که او در فیلم Spider-Man: Homecoming 2 خلافکار اصلی است و شاید این مسئله روی بازی اینسامنیاک هم تاثیرگذار بوده باشد. هر چند اینسامنیاک بهتر است به طور کلی ارتباط با دنیای سینمایی را فراموش کند و فقط و فقط دنیای انحصاری خودش را بسازد. اما باز هم بعید نیست میستریو را در این بازی ببینیم. با توجه به توانایی‌هایی که او دارد، بدون شک می‌تواند نقش مهمی هم در داستان و هم در گیم‌پلی بازی ایفا کند. میستریو یکی از متخصصان تغییر شکل و ایجاد کلون‌های مختلف است. او تا به حال در داستان‌های زیادی با این ویژگی‌ها اسپایدرمن را گیج کرده است. به همین خاطر شک دارم ایده‌ی استفاده از قدرت‌های بسیار جالب او عوامل اینسامنیاک گیمز را وسوسه نکرده باشد. خیلی حیف است که اینسامنیاک یک بازی اسپایدرمن بسازد و میستریو را داخلش نبینیم. او ثابت کرده که اگر هم در نقش خلافکار اصلی قرار بگیرد، وظیفه‌اش را به درستی انجام می‌دهد. یادتان هست نویسندگان داستان بازی Batman: Arkham City چه استفاده‌ی زیبا و به جایی از قابلیت‌های تغییر شکل شخصیت Clayface کردند؟ حالا به نظرتان در اسپایدرمن جدید هم می‌شود چنین ایده‌ای را روی کونتین بک پیاده کرد؟ باید منتظر ماند و دید. شاید شوکه شدن اسپایدی به خاطر این باشد که میستریو را در قامت یکی از عزیزانش دیده! برای آشنایی بیشتر با این شخصیت، می‌توانید مقاله «معرفی شخصیت میسترو، کوئنتین بک» را مطالعه کنید.

دشمن اصلی اسپایدرمن و کسی که فرماندهی گروه ۶ خبیث را بر عهده می‌گیرد، به احتمال فراوان یکی از همین سه گزینه‌ای است که بررسی‌شان کردیم. البته همیشه ممکن است که اینسامنیاک بخواهد قواعد قدیمی را زیر پا بگذارد و غافلگیرمان کند. اسپایدرمن همانند بتمن نیست که مثلا فردی مانند جوکر را بزرگ‌ترین دشمنش بدانیم. به همین خاطر این مسئولیت خطیر هر بار به گردن یکی از حضرات خلافکار می‌افتد. امیدواریم هر شخصیتی که به دست اینسامنیاک انتخاب شده، به قدری عمیق و پرداخت شده باشد که بتواند معنای واقعی یک بازی ابرقهرمانی تمام عیار را به Spider-Man ببخشد. هر چه باشد یک ابرقهرمان بدون ابرخلافکارها هیچ هویتی ندارد!


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده