// پنجشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

گزارش باکس آفیس: Ant-Man and the Wasp اکرانش را نامطمئن آغاز کرد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره آغاز اکران فیلم Ant-Man and the Wasp و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «انت‌من و وسپ» (Ant-Man and the Wasp)‌ شروع می‌کنیم که این آخرهفته موفق شد با کسب ۷۶ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکای شمالی قرار بگیرد. این رقم شروع خوبی برای این اکشن/کمدی ۱۶۰ میلیون دلاری محسوب می‌شود. با این حال نباید این نکته را فراموش کنیم که این ۷۶ میلیون دلار شامل ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش روز افتتاحیه و ۱۱ و نیم میلیون دلار فروش پیش‌نمایش روز پنج‌شنبه است. این نشان می‌دهد که «انت‌من و وسپ» در بین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول به‌طور ویژه‌ای Frontloaded بوده است؛ این اتفاق وقتی می‌افتد که طرفداران یک فیلم در آخرهفته‌ی اول یا روز اول اکرانش برای تماشای آن به سینماها هجوم می‌آورند، ولی این علاقه خیلی زود فروکش می‌کند و مدت زیادی دوام نمی‌‌آورد. این موضوع از این جهت می‌تواند خطرناک باشد که شاید یک فیلم شروع قدرتمندی را تجربه کند، اما از هفته‌های آینده می‌تواند با سقوط بزرگی مواجه شد. به خاطر اینکه هرچه فیلم در جذب طرفداران موفق بوده است، در جذب عموم مردم برای پُررونق نگه داشتنِ فروش بلیتش در طولانی‌مدت نه. افتتاحیه‌ی سه روزه‌ی «انت‌من و وسپ»، ۲/۲۴ برابر فروش روز افتتاحیه‌اش است که آن را به Frontloaded‌ترین فیلم مارول در آخرهفته‌ی افتتاحیه تبدیل می‌کند. درآمد این فیلم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه حتی بیشتر از «اونجرز: دوران اولتران» در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش بوده است. اکثر فیلم‌های مارول دور و اطراف ۹ تا ۱۲ درصد از درآمد افتتاحیه‌شان را از روز پنج‌شنبه به دست آورده‌اند، اما «انت‌من و وسپ» ۱۵/۱ درصد از افتتاحیه‌اش را از روز پنج‌شنبه به دست آورد که در این زمینه در کنار «هانگر گیمز» (Hunger Games) قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از سوالات تحلیلگران این است که چطور یک فیلم کودک‌پسندانه که نقدهای قابل‌قبولی هم دریافت کرده است بعد از روز افتتاحیه‌اش با چنین سقوطی مواجه می‌شود. افتتاحیه‌ی ۷۶ میلیون دلاری «انت‌من و وسپ» شاید برابر با انتظارات تحلیلگران قبل از اکران فیلم باشد، اما کمامان حکم ضعیف‌ترین افتتاحیه در بین دنباله‌های مارول را دارد.

کارشناسان فکر می‌کنند شاید افت فروش فیلم بعد از روز افتتاحیه ناشی از موج گرمای شدید یا تعداد بالای فیلم‌های کودک‌پسندانه‌ای مثل «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» (Jurassic World: Fallen Kingdom)، «شگفت‌انگیزان ۲» (Incredibles 2) و غیره باشد که به رقیب‌های سرسختی برای فیلم جدید مارول تبدیل شده‌اند. البته قابل‌ذکر است که اگر «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» (Mission Impossible: Fallout) بتواند در پایان این ماه دست به حرکتی «اسکای‌فال»‌‌وار بزند که هیچی، در غیر این صورت تا ماه نوامبر هیچ فیلمی نداریم که توانایی بلند شدن روی دست افتتاحیه‌ی «انت‌من و وسپ» را داشته باشد. راستی، افتتاحیه‌ی «انت‌من و وسپ» با احتساب نرخ تورم ۲۰ برابر بیشتر از قسمت اول است. افتتاحیه‌ی ۷۶ میلیونی این فیلم همچنین رقم قابل‌توجه‌ای برای مجموعه‌ای است که زمانی در موقعیت مشکل‌داری به سر می‌برد. اولین فیلم «انت‌من» در ابتدا قرار بود توسط ادگار رایت کارگردانی شود که درگیری‌ چشم‌انداز او و مارول منجر به کناره‌گیری‌اش از این پروژه شد و باعث شد پیتون رید برای به دست گرفتن سکان هدایت آن پروژه از میانه‌ی راه وارد عمل شود. آن فیلم بعد از «اونجرز: دوران اولتران» اکران شد که اگرچه به یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد، اما از آنجایی که فیلم ضعیفی از آب در آمد، مورد انتقادات گسترده‌ی منتقدان و طرفداران قرار گرفت. «انت‌من» به عنوان یک فیلم کودک‌پسندانه‌ی سبک‌سر حکم یک زنگ تفریح را بین «دوران اولتران» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» داشت. این در حالی بود که عملکرد بد «ترمیناتور: جنسیس» (Terminator: Genisys)، «پیکسل‌ها» (Pixels) و «فنتستیک فور» (Fantastic Four) هم کمک کرد تا «انت‌من» و «ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» (MI: Rouge Nation) به تنهایی تابستان ۲۰۱۵ را به سرانجام برسانند. «انت‌من» شاید یکی از کم‌درآمد‌ترین افتتاحیه‌های دنیای سینمایی مارول را داشته باشد، اما پشت سر «نگهبانان کهکشان» (Guardians of Galaxy) و «بلک پنتر» (Black Panther) در جایگاه سوم بادوام‌ترین اکران‌های مارول قرار می‌گیرد.

thank you for your service

حالا سه سال از آن زمان گذشته است و پیتون رید و دار و دسته‌اش در زمینه‌ی روایت داستانی کاملا کامیک‌بوکی با تمرکز روی جلوه‌های کامپیوتری، پول و اعتماد به نفس بیشتری داشته‌اند. افزایشِ افتتاحیه‌ی این فیلم برابر با «مرد آهنی» (۲۵ درصد رشد) و «ثور: دنیای تاریک» (۳۰ درصد رشد) اما خیلی کمتر از «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (۴۶ درصد رشد) و «نگهبانان کهکشان ۲» (۵۵/۳ درصد رشد) است. اگرچه ما به افتتاحیه‌های دیوانه‌وار فیلم‌های مارول عادت کرده‌ایم، اما رشد ۳۳ درصدی افتتاحیه‌ی «انت‌من و وسپ» نسبت به فیلم اول یک پیروزی قابل‌قبول حساب می‌شود. فقط به خاطر اینکه «ثور: رگناروک» (Thor: Ragnarok) و «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» با ۱۲۳ و ۱۱۷ میلیون دلار افتتاحیه کارشان را شروع کردند به این معنی نیست که همیشه باید چنین انتظاری را از همه‌ی فیلم‌های مارول داشته باشیم. حالا که حرفش شد باید بگویم که «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» در هفته‌ی دوم اکرانش با ۶۲ درصد افت فروش مواجه شد، اما در نهایت به دلیل عدم وجود فیلم‌های کودک‌پسندانه به عنوان رقیب موفق شد به ۳۳۴ میلیون دلار فروش نهایی دست پیدا کند. خبر بد برای «انت‌من و وسپ» این است که فیلم‌های کودک‌پسندانه‌ای مثل «آسمان‌خراش» (Skyscraper)، «هتل ترانسلوانیا ۳» (Hotel Transylvania 3)، «ماما میا ۲» (Mama Mia 2) و غیره را به عنوان رقیب دارد. پس نمی‌توان انتظار دوامی مثل «بازگشت به خانه» را از «انت‌من ۲» داشت. با توجه به اینکه این روزها اکثر دنباله‌ها افتتاحیه‌‌های ضعیف‌تری نسبت به قسمت اول دارند، همین که دنباله‌های مارول بیشتر از قسمت‌های اول می‌فروشند نشان از اعتمادی است که بین این برند و سینماروها وجود دارد. این در حالی است که کاراکتر وسپ در این فیلم اولین ابرقهرمان زن مارول است که اسمش در عنوان یک فیلم آمده است و البته فراموش نکنیم که مارول از عدم حضور انت‌من در «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War)‌ به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای کنجکاو کردن طرفداران به این فیلم استفاده کرد. در نتیجه اگر فیلم بتواند در طول ماه آینده دوام بیاورد، دیگر افت فروش آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش هیچ اهمیتی نخواهد داشت. اگر فیلم عملکردی شبیه به «هالک باورنکردنی»، «مرد آهنی ۳» و «دوران اولتران» داشته باشد و ۲/۴ برابر افتتاحیه‌اش بفروشد به ۱۸۳ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا می‌کند و اگر شبیه به «ثور»، «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و «دکتر استرنج» ظاهر شود و ۲/۷ برابر افتتاحیه‌اش بفروشد، می‌تواند به ۲۰۶ میلیون دلار فروش خانگی هم برسد. تمام اینها در حالی است که «انت‌من و وسپ» این هفته در ۴۸ درصد از بازارهای خارجی‌ هم روی پرده رفت، ۸۵ میلیون دلار فروخت و مجموع افتتاحیه‌ی جهانی‌اش را به ۱۶۱ میلیون دلار رساند.

thank you for your service

دومین تازه‌اکران این هفته اما «اولین پاکسازی» (The First Purge)، محصول یونیورسال و بلام‌هوس است که اکرانش را از روز چهارشنبه شروع کرد و به درآمد سه روزه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی ۱۷ میلیون دلار و درآمد پنج روزه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌ی ۳۱ میلیون دلار دست پیدا کرد. اگرچه فیلم نتوانسته بودجه‌‌ی ۱۳ میلیون دلاری‌اش را در جریان پنج روز اول سه برابر کند، اما به هر حال افتتاحیه‌ی خوبی برای چهارمین فیلم این مجموعه حساب می‌شود. اولین فیلم «پاکسازی» اکرانش را با کسب ۳۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ شروع کرد که یک رکورد در بین فیلم‌های ترسناکِ اورجینال بزرگسالانه محسوب می‌شود. «پاکسازی» در نهایت به ۸۹ میلیون دلار فروش جهانی از ۳ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. «پاکسازی: آنارشی» (The Purge: Anarchy) در جولای ۲۰۱۴ با کسب ۲۸ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کارش را شروع کرد و رفت تا به ۷۱ میلیون دلار فروش خانگی و ۱۱۱ میلیون دلار فروش جهانی از ۹ میلیون دلار بودجه دست پیدا کند. «پاکسازی: سال انتخابات» (The Purge: Election Year) اکرانش را با کسب ۳۶ میلیون دلار افتتاحیه شروع کرد و در نهایت ۷۹ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۱۱۸ میلیون دلار در دنیا از ۱۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. حتی اگر «اولین پاکسازی» از فردا با کله سقوط کند هم می‌تواند به ۵۵ تا ۶۰ میلیون دلار فروش خانگی برسد. ولی اگر بتواند کمی دوام بیاورد، رسیدن به ۶۸ تا ۷۳ میلیون دلار فرو خانگی هم دور از دسترس نیست.

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» را داریم که ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دیگر در سومین هفته‌ی اکرانش فروخت و مجموع درآمد ۱۷ روزه‌اش را به ۳۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رساند. این فیلم ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دیگر هم از کشورهای خارجی به دست آورد و مجموع فروش خارجی‌اش را به ۷۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رساند که ۲۵۰ میلیون دلارش به تنهایی متعلق به بازار چین است. «پادشاهی سقوط کرده» تاکنون یک میلیارد و ۵۸۷ هزار دلار در دنیا فروخته است. از آنجایی که فیلم از هفته‌ی آینده در ژاپن روی پرده می‌رود، باید صبر کرد و دید این فیلم قبل از پایان اکرانش، چقدر می‌تواند به ۴۰۰ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کند. در رده‌ی دوم جدول «شگفت‌انگیزان ۲» قرار دارد که ۲۸ میلیون و ۳۳۰ هزار دلار دیگر در چهارمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و بالاخره از مرز ۵۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرد تا با پشت سر گذاشتن «در جستجوری دوری» (۴۸۶ میلیون دلار)، به پرفروش‌ترین انیمیشن آمریکای شمالی تبدیل شود. تحلیلگران فروش نهایی ۵۶۰ تا ۵۷۵ میلیون دلاری این فیلم در گیشه‌ی خانگی را پیش‌بینی می‌کنند. جدیدترین انیمیشن پیکسار تا حالا ۷۷۲ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است. در رده‌ی چهارم جدول «سیکاریو: روز سولدادو» (Sicario: Day of the Soldado)، محصول سونی قرار دارد که ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در دومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد که به معنی ۶۰ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ۱۹ میلیون دلاری‌اش است. این فیلم که بنیسیو دل‌تورو و جاش برولین را به عنوان ستارگان اصلی‌اش دارد تا حالا به فروش ۱۰ روزه‌ی ۳۵ میلیون و ۳۰۲ هزار دلار دست پیدا کرده است. حتی اگر این فیلم همین الان با کله سقوط کند، می‌تواند حداقل به ۵۰ میلیون دلار فروش خانگی برسد.

کمدی «عمو درو» (Uncle Drew) در دومین هفته‌ی اکرانش ۱۷ میلیون دلار فروخت که به معنی افت فروش نه چندان افتضاح ۵۷ درصد نسبت به افتاحیه‌ی ۱۵/۲ میلیون دلاری‌اش است. این فیلم تاکنون به ۲۹ میلیون و ۹۴۸ هزار دلار فروش ۱۰ روزه دست پیدا کرده است و می‌تواند به زور و زحمت به ۴۰ میلیون دلار فروش خانگی هم برسد. «هشت یار اوشن» (Ocean’s 8) پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در پنجمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به درآمد ۱۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار در خانه دست پیدا کرد. این فیلم تا حالا از درآمد «سیزده یار اوشن» (۱۱۳ میلیون دلار)، «دوازده یار اوشن» (۱۲۵ میلیون دلار) و «شکارچیان ارواح» (۱۲۸ میلیون دلار) عبور کرده یا عبور خواهد کرد. «هشت یار اوشن» با ۲۳۹ میلیون دلاری که در دنیا فروخته، درآمد جهانی «شکارچیان ارواح» (۲۲۹ میلیون دلار) را با نصف بودجه‌ی آن فیلم پشت سر گذاشته است. «تگ» (Tag)، دیگر کمدی برادران وارنر سه میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروخت و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۴۸ میلیون و ۳۳۱ هزار دلار و مجموع فروش جهانی‌اش را به ۶۰ میلیون دلار رساند. مستند «همسایه‌ من نمیشی؟» (Wouldn’t You Be My Neighbor)، محصول فوکس پیکچرز تعداد سینماهایش را به ۸۹۳ سالن افزایش داد، ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار دلار فروخت و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۱۲ میلیون و ۳۸۲ هزار دلار رساند. «ددپول»‌ (Deadpool) از مرز ۷۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروش جهانی عبور کرد و «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story) به ۲۱۱ میلیون دلار فروش خانگی و ۳۷۹ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. فیلم ترسناک «ارث» (Hereditary) یک میلیون دلار دیگر در پنجمین هفته‌ی اکرانش به جیب زد و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۴۱ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار رساند. «اولین اصلاح‌شده» (First Reformed)، دیگر محصول استودیوی A24 هم تاکنون ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در خانه کسب کرده است.

راستی، «دونده‌ی هزارتو: علاج مرگ» (Maze Runner: The Death Cure) کارش را با کسب ۲۲۹ میلیون دلار در کشورهای خارجی به پایان رساند که تقریبا برابر با فروش ۲۳۰ میلیون دلاری «آزمون‌های اسکورچ» (The Scorch Trials) و فقط ۱۵ میلیون دلار کمتر از درآمد ۲۴۵ میلیون دلاری خارجی قسمت اول «دونده‌ی هزارتو» از سال ۲۰۱۴ است. این سه‌گانه با مجموع بودجه‌ی ۱۵۵ میلیون دلار، ۹۵۸ میلیون دلار از سرتاسر دنیا به دست آورد. سه‌گانه‌ی «پنجاه طیف گری» (The Fifty Shades of Grey) هم فوریه امسال به یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار فروش جهانی از مجموع بودجه‌ی ۱۵۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. به این دلیل به این دو مجموعه اشاره کردم که به زودی قرار است شاهد به پایان رسیدن مجموعه‌های بیشتری باشیم. سال آینده میزبان مجموعه‌های متعددی خواهد بود که به سرانجامشان خواهند رسید. البته که تعدادی از این فینال‌ها به سرانجام‌های قطعی نمی‌رسند و تقریبا هیچکدامشان به پایانی نمی‌رسند که هیچ‌وقت احتمالا ساخته شدن ادامه‌ی آنها وجود نداشته باشد، ولی کافی است نگاهی گذرا به تقویم سینمایی ۲۰۱۹ بیاندازید تا با دو الگوی تکرارشونده روبه‌رو شوید. اولی استودیوهایی هستند که با بهترین بازیکن‌هایشان وارد میدان شده‌اند. شاید هیچ دنباله‌ی انیمیشنی بزرگ‌تر از «یخ‌زده ۲» (Frozen 2) وجود نداشته باشد، شاید هیچ دنباله‌ی پیکساری بزرگ‌تر از «داستان اسباب‌بازی ۴» (Toy Story 4) وجود نداشته باشد و شاید در بین فیلم‌های آینده‌ی دی‌سی هیچ فیلمی بزرگ‌تر از «واندر وومن ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) نباشد. اما الگوی دوم تعداد بالای مجموعه‌های کله‌گنده‌ای هستند که به پایان می‌رسند. خیلی‌ها اعتقاد دارند که «افراد ایکس: دارک فینیکس» (X-Men: Dark Phoenix) حکم فینال غیررسمی مجموعه‌ی فعلی «افراد ایکس» را دارد که از سال ۲۰۰۰ تاکنون ادامه‌دار بوده است. مجموعه‌ای که شامل «افراد ایکس»، «ایکس ۲: افراد ایکس»، «افراد ایکس: آخرین ایستادگی»، سه‌گانه‌ی اسپین‌آف وولورین و چهار پیش‌درآمد «افراد ایکس: فرست کلاس»، «افراد ایکس: روزهای گذشته آینده»، «افراد ایکس: آپوکالیپس» و «افراد ایکس: دارک فینیکس» است. اما اگر قرارداد پیوستن فاکس به دیزنی به واقعیت تبدیل شود، آن‌وقت افراد ایکس سر از دنیای سینمایی مارول در می‌آورند و «دارک فینیکس» به‌طور اتوماتیک نقش فینالِ فیلم‌های «افراد ایکس» را خواهد داشت.

Black Widow in Avengers: Infinity War

این تازه آغازی است بر خداحافظی‌های سینمایی ۲۰۱۹. «گلس» (Glass)، ساخته‌ی ام. نایت شیامالان حکم دنباله‌‌ای را دارد که قرار است قوس داستانی دو فیلم «گسست» (Split) و «ناشکستنی» (Unbreakable) را به سرانجام برساند. استودیوی دریم‌ورکس با «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان» (How to Train Your Dragon: The Hidden World)، تحسین‌شده‌ترین مجموعه‌اش را به نتیجه‌گیری می‌رساند. استودیوی لاینزگیت با «جان ویک ۳: پارابلوم» (John Wick: Parabellum)، ماجراجویی‌های خونین کیانو ریوز را به انتها خواهد رساند. این وسط «اونجرز ۴» را فراموش نکنیم. دنباله‌ی «جنگ اینفینیتی» اگرچه سرانجام همیشگی دنیای سینمایی مارول نخواهد بود، اما با این حال بیست و دومین فیلم مارول فاز سوم اولین دوره‌ی این مجموعه را در حالی به اتمام می‌رسد که احتمالا برخی از کاراکترهای فاز اول برای همیشه از این مجموعه کنار خواهند رفت. اگرچه «اونجرز ۴» میدان را برای یک شروع دوباره پاک می‌کند، اما این فیلم ایستگاه پایانی مسیری خواهد بود که تونی استارک بیش از ۱۰ سال پیش آغاز کرده بود. از سوی دیگر اگرچه اقتباس از روی کتاب «آن» (It) فقط دو قسمت بودند، اما محصول برادران وارنر که قسمت اولش به موفقیت فک‌اندازی رسید، با قسمت دومش که حدود ۲۷ سال بعد از اتفاقات قسمت اول جریان دارد به پایان می‌رسد. همزمان پنجمین و احتمالا آخرین حضور دنیل کریگ در نقش مامور ۰۰۷ را داریم که دنی بویل کارگردانی‌اش را برعهده دارد و به احتمال خیلی زیاد سرانجامی بر سری جدید بسیار موفق جیمز باند خواهد بود. یکی دیگر از مجموعه‌هایی که در سال ۲۰۱۹ با آن خداحافظی کنیم «جنگ ستارگان: اپیزود نهم»، به کارگردانی جی. جی. آبرامز خواهد بود؛ فیلمی که نه تنها سه‌گانه‌ی رِی، فین و کایلو رن را به نتیجه می‌رساند، بلکه قوس داستانی ۹ قسمتی حماسه‌ی لوک اسکای‌واکر را هم به سرانجام خواهد رساند. با توجه به کشته شدن هان سولو و لوک و با توجه به مرگ کری فیشر که پرنسس لیا را به‌طور اتوماتیک از فیلم‌های آینده «جنگ ستارگان» کنار می‌گذارد، اپیزود نهم پایان مجموعه‌ی جرج لوکاس از بیش از ۳۰ سال گذشته تاکنون خواهد بود. دیزنی و لوکاس‌فیلم از این به بعد باید بدون بهره بردن از دارایی‌های آشکارِ باقی‌مانده از مجموعه‌ی اورجینال، به ساخت «جنگ ستارگان»‌های بیشتر ادامه بدهند.

در این میان، بعضی از این خداحافظی‌های همیشگی‌تر از بقیه خواهد بود. احتمالا ما حالاحالا‌ها قسمت جدیدی از سری «جان ویک»، «ناشکستنی» یا «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید» را نخواهیم دید. بعضی از این فینا‌ل‌ها حکم پایان یک دوران و آغاز بلافاصله‌ی یک دوران جدید را دارند. دنیای سینمایی مارول، فیلم‌های بیشتری خواهد داشت. «مرد عنکبوتی: دور از خانه» (Spider-Man: Far From Home) دو ماه بعد از «اونجرز ۴» اکران خواهد شد. فیلم‌های «افراد ایکس» بیشتری در نوبت اکران هستند؛ «میوتنت‌های جدید» (New Mutents) برای اکران در دوم آگوست ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده است و البته که از همین حالا می‌دانیم که دستور ساخت چندین و چند فیلم جدید از «جنگ ستارگان» داده شده است. اما با این حال خیلی از این مجموعه‌های پرطرفدار سال آینده به پایان عمر طبیعی‌شان می‌رسند؛ جایی که آنها یا به سرانجامی آشکار می‌رسند یا قوس داستانی‌ای که در ابتدا به خاطرش معروف شده بودند به نتیجه‌گیری می‌رسد. از خداحافظی با رِی و تونی استارک گرفته تا جیمز باندِ دنیل کریگ و پروفسور اگزویرِ جیمز مک‌ووی. اما سوال این است که بعد از ۲۰۱۹ چه می‌شود؟ احتمالا هرگز دنیای سینمایی مارول نمی‌تواند فیلمی بزرگ‌تر از «اونجرز ۴» عرضه کند و «جنگ ستارگان» بزرگ‌تر از اپیزود هفتم یا اپیزود نهم نخواهد شد. نمی‌توان دی‌سی را در حال اکران دنباله‌ای بزرگ‌تر از «واندر وومن ۱۹۸۴» تصور کرد. احتمالا هیچ فیلمی از استودیوی بلام‌هوس بهتر از «گلس» یا «ما» (Us)، به کارگردانی جوردن پیل ظاهر نخواهد شد. احتمالا هیچکدام از فیلم‌های ترسناک آینده‌ی استودیوی نیولاین بهتر از «آن» و «آن: فصل دوم» نخواهد بود. بازیسازی‌های لایو اکشن دیزنی با «شیر شاه» (The Lion King)، پیکسار با «داستان اسباب‌بازی ۴» و انیمیشن‌های دیزنی با «یخ‌زده ۲» به نهایت اوج خود می‌رسند. این موضوع درباره‌ی سونی و دنباله‌های «جومانجی» و «مرد عنکبوتی» هم صدق می‌کند. چه اتفاقی برای جیمز باند بعد از دنیل کریگ می‌افتد؟ آیا سینماروها بعد از جدا شدن «جنگ ستارگان» از میراثِ لوک اسکای‌واکر با همین قدرت همراهش باقی می‌مانند؟ آیا ریبوت دوباره‌ی «افراد ایکس» می‌تواند محبوبیت این مجموعه را مثل گذشته حفظ کند؟ آیا مردم به اندازه‌ی «اونجرز ۲» برای تماشای «اونجرز ۶» هم سر و دست می‌شکنند؟ آیا مردم برای تماشای «آواتار ۲» در سال ۲۰۲۰ به سینماها هجوم خواهند آورد و دوباره برای جیمز کامرون رکوردشکنی می‌‌کنند؟ آیا مجموعه‌ی درجه‌یک جدیدی خواهد بود که در کنارشان بیاستد یا جای آنها را بگیرد یا آیا محصولات فعلی صنعت حکم دوران کلاسیکی را پیدا خواهد کرد که هیچ چیزی روی دستش نخواهد آمد؟

فعلا معلوم نیست، اما هالیوود در سال‌های اخیر نشان داده است که شرایط خوبی در ساختن مجموعه‌های لایو اکشن جدید با موفقیت‌های تجاری‌ای در حد و اندازه‌ی «هانگر گیمز» و «گرگ و میش» دارد. با اینکه سودای استودیوها برای رسیدن به «اونجرز» خودشان، باعث دیوانه شدن آنها با دنیاهای سینمایی شده باشد، اما همزمان الان در دورانی هستیم که آغاز مجموعه‌های جدید با استفاده از آی‌پی‌های پرطرفدار خیلی آسان‌تر از شروع کردن از صفر است. این یعنی تمایل استودیوها به ادامه دادن آی‌پی‌های قدیمی خیلی بیشتر از معرفی مجموعه‌های کاملا نو است. پس تصور روبه‌رو شدن با مجموعه‌های کاملا جدید در کنار بزرگان فعلی در آینده خیلی سخت است. اما همزمان شکست دنیاهای سینمایی با امثال «جاستیس لیگ»، «سولو» و «مومیایی» نشان داده است که دنیای سینمایی مارول یک اتفاق منحصربه‌فرد است و هر کسی از مادر گرامی‌اش قهر کند نمی‌تواند یکی برای خودش دست و پا کند. از یک طرف هالیوود در معرفی فیلم‌های لایو اکشن درجه‌یک جدید مشکل دارد و از طرف دیگر مخاطبان نشان داده‌اند که فقط به تماشای فیلم‌هایی می‌روند که حکم رویدادهای سینمایی را دارند. بنابراین حالا که سال ۲۰۱۹ حکم پایان‌بندی یا استراحت موقت خیلی از آی‌پی‌های بزرگ فعلی صنعت را دارد، سوال این است که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا مردم به تماشای مجموعه‌های درجه‌ دو یا فیلم‌های غیررویداد می‌روند؟ آیا آنها رویدادهای سینمایی‌ای را که حول و حوش ابرقهرمانان و آی‌پی‌های قدیمی نیستند انتخاب می‌کنند؟ جواب این سوالات چند سال بعد مشخص می‌شود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱Ant-Man and the Wasp۷۶ میلیون دلار۷۶ میلیون دلار
۲Incredibles 2۲۹ میلیون دلار۵۰۴ میلیون دلار
۳Jurassic World: Fallen Kingdom۲۸/۵ میلیون دلار۳۳۳/۳ میلیون دلار
۴The First Purge۱۷/۱ میلیون دلار۳۱/۱ میلیون دلار
۵Sicario: Day of the Soldado۷/۳ میلیون دلار۳۵/۳ میلیون دلار
۶Uncle Drew۶/۶ میلیون دلار۲۹/۹ میلیون دلار
۷Ocean's 8۵/۲ میلیون دلار۱۲۶/۷ میلیون دلار
۸Tag۳/۱ میلیون دلار۴۸/۳ میلیون دلار
۹Won't You Be My Neighbor۲/۵ میلیون دلار۱۲/۳ میلیون دلار
۱۰Deadpool 2۱/۶ میلیون دلار۳۱۴/۵ میلیون دلار


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده