نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۳

FIFA یا PES؛ کدام یک در ایران محبوب‌تر است؟

موسسه دایرک اخیرا در تحقیقی، میزان محبوبیت بازی‌های PES و FIFA را در ایران بررسی کرده است. 

PES و FIFA دو مجموعه بازی فوتبال سالیانه شرکت‌های کونامی و الکترونیک آرتز هستند که هرکدام، طرفداران خاص خود را دارند. این دو مجموعه هم مثل اکثر بازی‌های ویدیویی، دوران پر فراز و نشیب زیادی داشته‌اند و در برخی سال‌ها، سری PES عملکرد بهتری داشته و در برخی سال‌ها هم مجموعه فیفا. با اینکه بسیاری از علاقه‌مندان بازی‌های فوتبال هر ساله هر دو این بازی‌ها را تجربه می‌کنند، اما این دو مجموعه طرفداران متعصبی هم دارند که صرفا فقط به یکی از بازی‌ها علاقه نشان می‌دهند و حتی، دشمنی سرسختی هم با بازی رقیب دارند! حال موسسه دایرک که معمولا تحقیقات مختلفی را با محوریت بازی‌های ویدیویی در ایران انجام می‌دهد، در جدید‌ترین تحقیق خود به سراغ این دو مجموعه بازی رفته و محبوبیت آن‌ها را در ایران طی سال ۱۳۹۶ بررسی کرده است. 

طبق اعلام دایرک، در حالی که در جهان سری بازی فیفا محبوبیت بیش‌تری نسبت به PES طی سال‌های اخیر داشته است و توانسته فروش بیش‌تری را هم ثبت کند، در ایران قضیه کاملا برعکس است و این بازی PES است که طرفداران بیش‌تری را در سال ۱۳۹۶ به خود اختصاص داده است. البته این را باید در نظر داشته باشیم که دایرک، هنگام سوال کردن از جامعه کاربری خود تمام نسخه‌ها، اعم از قانونی و غیر قانونی را لحاظ کرده است. 

برای سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

FIFA VS PES

۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از گیمر‌های ایرانی بازی PES یا فیفا را تجربه می‌کنند

دایرک چندی پیش اعلام کرده بود که ایران، ۲۸ میلیون نفر گیمر دارد و حال در گزارش جدید این شرکت، اشاره شده است که از این ۲۸ میلیون، ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بازی‌های فیفا یا PES را تجربه کرده‌اند. از این میزان ۲۵ درصد طرفدار بازی فیفا، ۴۹ درصد طرفدار بازی PES و ۲۶ درصد هم طرفدار هر دو بازی هستند. همچنین در تفکیک پلتفرمی، ۹ درصد از بازیکنان فیفا را کاربران پی‌سی، ۱۳ درصد را کاربران کنسولی و ۳ درصد را کاربرانی تشکیل می‌دهند که بازی را هم روی پی‌سی و هم روی کنسول تجربه می‌کنند. در طرف مقابل، ۲۳ درصد از طرفداران PES بازی را روی پی‌سی، ۱۷ درصد روی کنسول و ۹ درصد هم روی هر دو پلتفرم تجربه می‌کنند.

یک مورد دیگر از اطلاعات ارائه‌شده توسط دایرک، به رده سنی و جنسیت بازیکنان این دو بازی مربوط می‌شود. بر این اساس، میانگین سنی بازیکنان فیفا، ۱۷ سال و ۸ ماه است و سهم کل این بازی از گیمر‌های ایرانی مرد ۱۶ درصد و سهم آن از گیمر‌های ایرانی زن هم ۳ درصد است. در نقطه مقابل، میانگین سنی بازیکنان PES هم ۱۷ سال و ۷ ماه عنوان شده و سهم این بازی از گیمر‌های ایرانی مرد ۲۴ درصد و سهم آن از گیمر‌های ایرانی زن هم ۲ درصد است. در تفکیک رده‌های سنی، بیش‌ترین علاقه به این دو بازی را می‌توان در گیمر‌های نوجوان دید که ۱۸ درصد از کل بازیکنان فیفا و ۲۸ درصد از کل بازیکنان PES را نوجوانان تشکیل می‌دهند. یکی دیگر از نکات جالب در مورد این دو بازی، به شغل طرفداران آن‌ها مربوط می‌شود که از این حیث، بیش‌ترین میزان کاربران این دو بازی را سرباز‌ها تشکیل می‌دهند و ۲۱ درصد از طرفداران فیفا و ۴۰ درصد از طرفداران PES را سرباز‌ها تشکیل می‌دهند. 

بازی PES 2018

در نهایت از حیث میزان طرفدار در استان‌های مختلف ایران، تهران در هر دو بازی بیش‌ترین میزان طرفدار را به خود اختصاص داده است و مشهد هم در هر دو بازی دوم است. تنها تفاوت از این حیث در رتبه سوم دیده می‌شود که خوزستان در رتبه سوم طرفداران فیفا و فارس در رتبه سوم بیش‌ترین میزان طرفداران PES قرار دارد و البته طبیعی است که پرطرفدار‌ترین ژانر بازی‌های ویدیویی بین بازیکنان این دو بازی، ژانر ورزشی است. 

نظرات خود را در مورد آمار ارائه‌شده توسط دایرک با زومجی به اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده