نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Dear Alice

انیمیشن کوتاه Dear Alice به عنوان اولین ساخته‌ی مت سرینی، انیمیشن‌ساز خوش آتیه‌ی آمریکایی، اثری قابل تامل و دل گرم کننده است. با معرفی این انیمیشن با ما همراه باشید.

وقتی بحث انیمیشن‌های کوتاه در میان است، آثار مستقل یا مدرسه‌ای هیچگاه چیزی از ساخته‌های پر زرق و برق استودیو‌های بزرگ کم نداشته‌اند. صد البته بعضی تفاوت‌ها را می‌شود در میزان جزئیاتی که استودیو‌های بزرگ در قاب تصویر می‌گنجانند و یا وسواسی که برای طبیعی به نظر رساندن شخصیت‌ها و محیط به خرج می‌دهند، مشاهده کرد، اما آثار کوچک‌تر همیشه با استفاده از روش‌های خلاقانه در طراحی و داستان سرایی یا پیام و حس نهفته در تار و پود محصول نهایی،‌ جایگاه به خصوصشان را در بین بینندگان و طرفداران فیلم‌ها و انیمیشن‌های کوتاه حفظ کرده‌اند و بدون یک رقابت جانانه زمین مسابقه را به نفع آثار پر خرج‌تر ترک نخواهند کرد. انیمیشن کوتاه Dear Alice (آلیس عزیز) یکی از همین دسته آثار است. این انیمیشن که به عنوان پروژه‌ی فارغ التحصیلی مت سرینی، دانش آموخته‌ی آموزشگاه با سابقه‌ی School of Visual Arts شهر نیویورک آمریکا، در سال ۲۰۱۷ تولید و سپس در فضای اینترنت منتشر شد، ساخته‌ای است نه چندان جاه طلبانه و پر خرج، اما زیبا، قابل تامل و تاثیر گذار.

dear alice

«آلیس عزیز» با پسر جوانی شروع می‌شود که در حال کشیدن طرح مردی است که با فاصله‌ی نه چندان زیادی از او، در وسط اتوبوسی در حال حرکت ایستاده است. پسر که کارش کم و بیش با نقاشی تمام شده، به ناگاه متوجه می‌شود که شخصی دیگری نیز در این اتوبوس در حال نقاشی کردن است؛ دختر کوچکی به همراه مادرش روی صندلی رو به روی پسر نشسته و تمام مدت در حال کشیدن نقاشی پسر بوده است. دختر می‌خواهد اثر هنری‌اش را به مادرش نشان دهد اما مادر آنچنان گرم صحبت با تلفن همراهش است که وقت توجه به دخترش را ندارد. دختر این بار با شوق و علاقه‌ی کمتری نقاشی کردن را از سر می‌گیرد ولی باز هم سعی در جلب کردن نظر مادرش دارد تا اینکه وقتی در حال رنگ کردن بخشی از نقاشی است، اتوبوس از روی دست اندازی رد می‌شود و این مسئله باعث می‌شود دست او تکان بخورد و نقاشی خراب شود. پسر نگران به دختر نگاه می‌کند که حال با ناراحتی نقاشی را مچاله می‌کند و به زمین می‌اندازد، تا اینکه متوجه می‌شود اتوبوس به ایستگاه او رسیده و باید پیاده شود...

اگر بخواهیم از نقاط قوت جلوه‌ی بصری «آلیس عزیز» بگوییم، حتما باید به نور پردازی بسیار خوب و انتخاب زوایای دوربین زیبا و چشم نواز اشاره کنیم

مت سرینی با اولین ساخته‌ی خود می‌خواهد با روایت داستانی احساسی و دلگرم کننده باعث شود حسی به بیننده دست دهد که پیش از این تجربه نکرده یا با دیدی متفاوت به مسئله‌ای که شاید قبل‌ها بی تفاوت از کنارش گذشته، نگاه کند. داستان «آلیس عزیز» برای هیچکس غریبه نیست. همه‌ی ما شاهد خاموش شدن شعله‌ی استعداد و علاقه‌ی افراد زیادی به دست طوفان بی توجهی بوده‌ایم. خیلی از اوقات شاید حمایت یا حتی توجه و تشویق یک نفر باعث تغییرات مثبت زیادی در مسیر زندگی اشخاص مختلف شده باشد؛ همانگونه که این اتفاق برای مت سرینی کارگردان این اثر افتاده است. مت سرینی «آلیس عزیز»‌ را مو به مو بر اساس اتفاقی که در دنیای واقعی برای خودش افتاده، به تصویر کشیده است و از آن به عنوان مهم‌ترین رویداد زندگی‌اش یاد می‌کند. او به خاطر دارد که درست مثل پسر داستان در اتوبوس نشسته بود که متوجه شد دختر بچه‌ای در حال کشیدن نقاشی او است و همین رویداد مسیر زندگی حرفه‌ای و هنری او را برای همیشه تغییر داد. این انیمیشن در تلاش است که به بیننده بفهماند تشویق و توجه به اقدامات مثبت و فعالیت‌های کوچک و بزرگ افراد مختلف از جمله کودکان چه تاثیر غیرقابل انکار و مهمی در هر دو طرف می‌گذارد و تا چه حد می‌تواند آینده ساز باشد. مت سرینی در ابتدا درباره‌ی اینکه محوریت داستان این فیلم درباره‌ی دخترک باشد، نه شخصیت پسر که بر اساس خودش خلق شده، دچار تردید بود اما بعد‌ها با الهام از آثاری سینمایی و انیمشین‌هایی که سعی در پرداختن به شخصیت‌های چند لایه‌ی زنان را دارند، تصمیم گرفت در کنار پرداختن به موضوع حمایت از استعداد‌ها، در اولین ساخته‌اش پیامی نیز به گوش تمام زنان و دخترانی که در مسیر خود دچار مشکلات متعددی هستند برساند که آن‌ها سدی بر راه خود ندارند و می‌توانند با پشت کار کافی در هر مسیری که می‌خواهند قدم بگذارند و رویاهای خود را دنبال کنند.

dear alice

مت سرینی با اولین ساخته‌ی خود می‌خواهد با روایت داستانی احساسی و دلگرم کننده باعث شود حسی به بیننده دست دهد که پیش از این تجربه نکرده

«آلیس عزیز» به عنوان انیمیشنی که مسئولیت اکثر بخش‌های مهم تولید آن بر عهده‌ی یک نفر بوده، بلاشک نمره‌ای بسیار بالاتر از قبولی می‌گیرد. شاید بتوان این مسئله را مطرح کرد که به عنوان یک اثر منتشر شده در اواخر سال ۲۰۱۸، سبک طراحی خالی از جزئیات خیره کننده است و برخی حرکات کوچک هنوز جای کار دارند اما نباید فراموش کرد که وقتی اثر کوچک و مستقلی به اینجا می‌رسد که بخواهیم از نظر کیفیت با ساخته‌های دو غول صنعت انیمیشن سازی یعنی دیزنی و پیکسار مقایسه‌اش کنیم یعنی تیم سازنده‌ی آن کار خود را بسیار خوب انجام داده‌اند. در دست دیگر، اگر بخواهیم از نقاط قوت جلوه‌ی بصری «آلیس عزیز» بگوییم، حتما باید به نور پردازی بسیار خوب و انتخاب زوایای دوربین زیبا و چشم نواز اشاره کنیم. تصویر پردازی در این اثر به خوبی به خدمت حس و حالی می‌آید که داستان سعی در روایتش را دارد، سپس انیمیشن با روایت شمرده و متین خود، هر آنچه را که «آلیس عزیز» بر آن استوار است برای مخاطب رو می‌کند.

«آلیس عزیز» داستانی ساده و قابل پیش بینی دارد و سبک طراحی انیمیشن آن هم بیشتر یادآور آثار قابل توجه ساخته شده در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی است، اما با تمام این اوصاف اثری است که ارزش دیدن دارد. این انیمیشن قصد دارد مسئله‌ای مهم در دنیای اطرافمان را که بارها آن‌ را سرسری گرفتیم، دوباره به ما گوشزد کند و همراه با ارائه‌ی حسی دل گرم کننده به بیننده، باعث شود در رفتار خود تغییری ایجاد کنیم که هر چند کوچک اما دنیا و زندگی ما و دیگران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این انیمیشن را در زیر تماشا یا دریافت کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دانلود انیمیشن کوتاه از آپارات


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده