نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Heart of a Lio

شاید انیمیشن کوتاه Heart of a Lio بهترین اثری باشد که بر اساس زندگی لیونل مسی، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های تاریخ فوتبال، ساخته شده است. با معرفی این انیمیشن با زومجی همراه باشید.

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که لیونل مسی، اسطوره‌ی سی و یک ساله‌ی ورزش فوتبال را نشناسد. این بازیکن تیم باشگاهی بارسلونا و تیم ملی آرژانتین از همان دوران کودکی نبوغ و استعداد خود را در این ورزش به نمایش گذاشت و با پا گذاشتن به دوره‌ی حرفه‌ای فعالیت خود توانست افتخارات زیادی از جمله چهار بار کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و پنج بار دریافت جایزه‌ی توپ طلا را به دست آورد. با وجود تمام موفقیت‌ها و محبوبیت کم نظیر اما زندگی مسی آنقدرها هم آسان و بی پستی و بلندی نبوده است. Gatorade، یکی از شرکت‌های تابع PepsiCo که در زمینه‌ی تولید خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی با تم ورزشی فعالیت می‌کند، در آستانه‌ی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه سفارش ساخت یک انیمیشن کوتاه در رابطه‌ با زندگی مسی را به شرکت تبلیغاتی TBWA\Chiat\Day داد. نهایتا وظیفه‌ی ساخت این انیمیشن برعهده‌ی استودیو Gizmo، که چهارده سال پیش توسط آندری باسیگالپ و امانوئل ورونو تاسیس شده بود گذاشته شد و تیمی شامل بیش از ۸۰ انیمیشن ساز با سابقه مشغول کار روی آن شدند. این انیمیشن کوتاه زیبا و خوش ساخت که کمی جنبه‌ی تبلیغاتی هم داشت، با نام Heart of a Lio در میان ویژه برنامه‌های مسابقات جام جهانی یا برنامه‌های تحلیلی-خبری از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد و توانست بین بینندگان تلویزیونی و کاربران اینترنتی از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

heart of a lio

به وضوح این مسئله را می‌توان مشاهده کرد که سازندگان Heart of a Lio چهره‌ی مسی را به طور دقیق در تمام طول زندگی او مورد مطالعه قرار داده‌اند

همانطور که پیش‌تر گفتیم، داستان انیمیشن Heart of a Lio درباره‌ی زندگی لیونل مسی است. انیمیشن با تولد او شروع می‌شود و سپس به نمایش دادن دوران کودکی او و زمانی که در باشگاه Newell's Old Boys توپ می‌زد، می‌پردازد. اوضاع برای مسی جوان که از همان سنین کودکی استعداد‌های درخشان خود را به همگان نشان می‌داد خوب پیش می‌رفت تا اینکه او متوجه شد با کمبود هورمون رشد مواجه است. این بیماری هرگز نتوانست سدی بر راه پیشرفت این فوتبالیست خوش آتیه شود؛ کارلس رکساچ مدیر وقت باشگاه بارسلونا بعد از دیدن استعداد‌های شگرف مسی حاضر شد طی قراردادی به شرط نقل مکان او به کشور اسپانیا و عضویت در باشگاه بارسلونا، هزینه‌ی درمان ماهانه‌ی او را که چیزی حدود ۹۰۰ دلار بود متقبل شود. این رویداد سرآغاز داستان بازیکنی بود که ادامه‌ی آن کم و بیش برای همه آشنا است.

این انیمیشن چهار دقیقه‌ای یکی از بهترین آثاری است که درباره‌ی زندگی مسی ساخته شده است. Heart of a Lio با وجود استفاده از عنصر طنز، عناصر حماسی اغراق آمیز و صحنه‌های دراماتیک تاثیرگذار، کماکان به حقایق زندگی و شخصیت مسی وفادار است و بدون اتلاف وقت یا پرداختن به جزئیاتی که ممکن است باعث ایجاد کسالت در بینندگان شود، دغدغه‌ها، مشکلات، تلاش‌ها و پیروزی‌های او را به تصویر می‌کشد. Heart of a Leo اثری واقع‌گرایانه است و به اصل روایت دقیق آثار زندگینامه‌ای پای‌بند است، با این وجود در چند سکانس برای تاثیر‌گذاری بیشتر از عناصر فرا واقع‌گرایی (سورئالیسم) استفاده شده که باعث جذابیت بیشتر آن نیز شده است. این انیمیشن تاثیرگذار در کنار روایت داستان یکی از مطرح‌ترین چهره‌های فوتبال، قصد دارد با شعار «اگر در پی هدفی هستی، هیچ چیز نمی‌تواند جلوی‌ تو را بگیرد» پیام‌هایی در رابطه با ارزش تلاش، سر خم نکردن در مقابل سختی‌های زندگی و در پی رویاهای خود رفتن روایت کند. این پیام‌ها شاید منحصر به فردترین مضامینی نباشند که در آثاری از این دست دیده‌ایم، اتفاقا برعکس؛ آنقدر این پیام‌ها در اشکال مختلف رسانه از جمله همین فیلم‌های زندگینامه‌ای دیده شده‌اند که دیگر کلیشه محسوب می‌شوند و خیلی اوقات مخاطب آن‌ها را زیاد جدی نمی‌گیرد، اما با این حال این مسائل بخشی جدا ناشدنی از زندگی هر فرد موفق از جمله ورزشکاران هستند و نمی‌توان تاثیر دیدن انعکاس ‌آن‌ها در چنین مثال‌های واقعی و حاضری را رد کرد.

heart of a lio

این انیمیشن با وجود استفاده از عنصر طنز، عناصر حماسی اغراق آمیز و صحنه‌های دراماتیک تاثیرگذار، کماکان به حقایق زندگی و شخصیت مسی وفادار است

با وجود اینکه سبک طراحی انیمیشن در این اثر بیشتر از آثار فوق واقع گرایانه‌ی برخی آثار CGI امروزی به بازی‌های ویدیویی شباهت دارد، اما طراحی ظاهر شخصیت‌ مسی درست مثل روایت داستانی بسیار دقیق و ظریف است. به وضوح این مسئله را می‌توان مشاهده کرد که سازندگان Heart of a Lio چهره‌ی مسی را به طور دقیق در تمام طول زندگی او مورد مطالعه قرار داده‌اند و تمام سعی خود را کرده‌اند که نزدیک‌ترین چهره را به لیونل مسی واقعی ارائه دهند؛ رعایت این مسئله در آثار زندگینامه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و انیمیشن سازان استودیو Gizmo به خوبی توانسته‌اند از پس آن بربیایند. در کنار طراحی شخصیت، به دلیل اینکه این انیمیشن در دسته آثار ورزشی نیز قرار می‌گیرد، طراحی نرم و باور‌پذیر حرکات در آن امری ضروری است که البته در این زمینه هم جای صحبت خاصی برای بینندگان و منتقدین گذاشته نشده؛ صحنه‌های اکشن انیمیشن بسیار نرم و طبیعی هستند و سرعت بالای آن‌ها همان حس شور و هیجان نابی را که از یک مسابقه‌ی فوتبال انتظار دارید به شما ارائه می‌کند. یکی از نکاتی که در ساخت Heart of a Lio باعث جذابیت دو چندان آن شده، رفتار سینمایی سازندگان با این اثر است؛ به راحتی می‌توان ویژگی‌های سینماتوگرافی خوب را در این انیمیشن مشاهده کرد. حرکات و زوایای خوب دوربین احساساتی مثل نزدیکی، سرعت و هیجان را به خوبی به بیننده القا می‌کند و در سمت دیگر، تغییر سکانس‌های نرم و جالب این اثر، حس دیدن فیلم‌هایی را که دوربین هرگز در ‌آن‌ها قطع نمی‌شود به بیننده منتقل می‌کنند. لازم به ذکر است علاوه بر مسی، کریستیانو رونالدو، ستاره‌ی پرتغالی سابق تیم رئال مادرید هم حضور بسیار کوتاهی در این انیمیشن دارد که البته تنها به چشم بینندگان تیزبین می‌آید.

دانلود انیمیشن از آپارات

Heart of a Lio اثری مهیج، خوش ساخت و از نظر روایت دقیق است. این انیمیشن نه تنها اثری ارزشمند برای طرفداران لیونل مسی‌ است، بلکه دیدن آن برای تمامی هواداران ورزش فوتبال و یا انیمیشن‌های کوتاه لذت بخش است. نظرات خود را درباره‌ی این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده