هرمن هالست، موسس استودیو گوریلا گیمز، رئیس جدید استودیوهای جهانی سونی خواهد بود
در یکی از مهمترین اخبار بازی در هفتهی جاری، سونی و پلی استیشن اعلام کردند که کارگردان شناختهشده و همموسس استودیوی بازیسازی گوریلا گیمز یعنی هرمن هالست زینپس وظیفهی ریاست استودیوهای جهانی سونی را به دوش میکشد. به این معنی که از حالا هر چهارده استودیوی اختصاصی پلیاستیشن همچون ناتی داگ، مدیا مولکول و گوریلا گیمز نه زیر نظر یوشیدا که در سایهی مدیریت هالست فعالیت میکنند و او اصلیترین فردی است که روی کار تمامی آنها نظارت دارد. شوهی یوشیدا هم با ترک این جایگاه، به سراغ مدیریت یک تیم مبتکر میرود که به پرورش بازیهای مستقل انحصاری برای پلیاستیشن توسط استودیوهای کوچکتر خارجی میپردازد. همهی اینها یکی دیگر از گامهای سونی برای چینش دوبارهی تیم مدیریتی بخش بازیهای ویدیویی خود تا پیش از عرضهی PS5 هستند و حالا باید صبر کرد و دید که ژاپنیها چه زمانی جانشین سخنگوی سابق استودیوهای جهانی خود یعنی شان لیدن را معرفی میکنند. جیم رایان، مدیر اجرایی پلیاستیشن هم باور دارد که انتخاب هالست برای این مقام، نشاندهندهی تعهد سونی برای داشتن تفکر جهانی هنگام حرکت به سمت نسل بعدی کنسولها است. او میگوید از آنجایی که هرمن فردی هلندی و اروپایی است، انتخاب او برای این جایگاه، تمامی کارمندهای شرکت در کشورهای اروپایی را مفتخر، شاد و هیجانزده میکند. جیم رایان البته پای خود را فراتر میگذارد و در همین مصاحبهی تازه هرمن هالست را یکی از تاثیرگذارترین و محترمترین رهبرهای حاضر در جهان بازیهای ویدیویی، یک حامی مشتاق برای تیمهای تحت مدیریت خود و فردی مسلط روی روشهای افزایش خلاقیت در افراد با هدف افزایش شانس ساخته شدن تجربههای فوقالعاده توسط آنها صدا زده است.
استودیوی گوریلا گیمز که به خاطر ساخت مجموعههای ویدیوگیمی Killzone و Horizon: Zero Dawn شناخته میشود، خالق یکی از بهترین موتورهای بازیسازی برای پلیاستیشن هم بوده است؛ موتور دسیما که نهتنها بازی Until Dawn از استودیوی سوپرمسیو گیمز به کمک آن تولید شد، بلکه خود هرمن هالست بیش از سه و نیم سال قبل، به محض ورود کوجیما به استودیو آن را بدون شرط برای ساخت بازی Death Stranding تقدیم وی کرد. این اقدامی بود که خود خالق نخستین بازی پستمدرن تاریخ هم بارها و بارها در رویدادهای مختلف به خاطر آن از اعتماد هالست تشکر کرده است. راستی حالا که هرمن هالست دیگر نمیتواند رئیس استودیوی گوریلا گیمز باشد، انجی اسمتز، جن-بارت ون بیک و مایکل ون در لیو وظیفهی ریاست اشتراکی این استودیوی محبوب هلندی را برعهده میگیرند.
من کوچکترین شکی ندارم که هرمن میتواند تیمهای ما را برای ارائهی تجربههای درگیرکننده و متنوع به مخاطب آن هم در ریتمی مداوم رهبری کند. - جیم رایان
هرمن هالست: من از سال ۲۰۰۱ میلادی با پلیاستیشن و تمامی استودیوهای جهانی سونی بهصورت نزدیک همکاری کردهام و آنها را به خاطر خلاقیت و ایدههای جاهطلبانهای که دارند، لایق بیشترین تحسینها و احترامات میدانم؛ همهی این استودیوها که در آمریکا، اروپا و ژاپن قرار گرفتهاند. شوهی یوشیدا نیز در جایگاه تازهی خود به استقبال از استودیوهای مستقل خارج از استودیوهای جهانی سونی میرود که مشغول ساختن تجربههای جدید و غیرمنتظره هستند.
جیم رایان هم در بخشی از مصاحبهی تازه و مفصل خود، اینگونه صحبتهای هالست را تکمیل میکند:
همه میدانند که یوشیدا چهقدر با اشتیاق به بازیهای مستقل عشق میورزد. او آنها را سازندهی خون جاریشده در رگهای صنعت میداند و معتقد است که این آثار میتوانند به وجود آورندهی لحظاتی بسیار خاص برای گیمرهای ما باشند. این تجربههای شدیدا خلاقانه اما برای تولید شدن به بهترین شکل لیاقت قرار گرفتن در مرکز توجهات را دارند و قهرمانی اثباتشده مثل شوهی در پلیاستیشن میتواند مطمئن شود که استودیوهای جهانی سونی بهترین همکاری و روابط را با آنها برای قرار دادنشان در مرکز توجهات خواهد داشت؛ در چارچوب فرهنگی حمایتمحور و استقبالکننده که مشارکت آنها برای تولید محتوا برای پلتفرمهای پلیاستیشن را قدر میداند. با اینکه طی ماههای گذشته برخی استودیوهای بازیسازی مستقل نگرانیهای خود دربارهی اهمیت ندادن سونی به آثار اینچنین سازندههایی را با بعضی رسانهها مطرح کرده بودند، ما با اصرار میگوییم که مستقلها همچنان برای پلتفرم ما پراهمیت هستند. کافی است برای سنجش این ادعا به حجم قابل توجهی از سرگرمیهایی نگاه کنید که پلیاستیشن همراهبا جامعهی مخاطبان خود طی سه الی پنج سال اخیر برای تولید کرد. مردم گاهی این را از یاد میبرند ولی دخالتی که استودیوهای بازیسازی مستقل در طراحی محتواهای داشتهاند، بسیار قابلتوجه است. ما در همکاری با آنها بسیار فعال هستیم، از نظر مالی حامی بودهایم و از به اشتراک گذاشتن تجربههای خود برای ساخت تجربههای عالی در فضای واقعیت مجازی دریغ نکردهایم.
هرمن هالست با پذیرش ریسکهایی همچون طراحی کامل موتور بازیسازی گوریلا گیمز از ابتدا برای خلق یک بازی تماما متفاوت با آثار پیشین این استودیو و اعتماد به کوجیما پروداکشنز برای استفادهی بهجا از دسیما و بهبود بخشیدن این موتور، نشان داده است که میتواند فردی اهل خطر برای رسیدن به نتایج لایق توجه باشد و برای برخی افراد، این مهمترین صفتی است که رئیس استودیوهای جهانی مرکز سرگرمیهای تعاملی سونی باید یدک بکشد.
نظرات