بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts
تابهحال بازیهای اکشن تیراندازی زیادی ساخته شدهاند که هرکدام از آنها سعی بر این داشتهاند که بخشی از جذابیتهای این سبک را بهتصویر بکشند. برای مثال، سری Hitman بهواسطهی مخفی کاری این کار را انجام داده است. از طرفی مجموعه Sniper Ghost Warrior هم سعی براین داشته است که ازطریق المانهای مخفیکاری و نبردهای نزدیک، یک تجربه اکشن تیراندازی هیجانانگیز را در دسترس کاربران خود قرار دهد. سهگانه Sniper Ghost Warrior، نتوانسته است آنطور که باید و شاید در ارائه محتویات و گیمپلی عملکرد خوبی داشته باشد و تجربهی قابل قبولی را در اختیار مخاطبان این دسته از بازیها قرار دهد. این در حالی بود که استودیو سیآی گیمز (CI Games) سازنده سری Sniper Ghost Warrior، اعلام کرده بود که بازی بعدی آنها، تجربهی بهتری را ارائه میدهد و از گذشته خود درس گرفتهاند. مدتی است که Sniper Ghost Warrior Contracts، جدیدترین ساخته سیآی گیمز روانه بازار شده است. Sniper Ghost Warrior Contracts با اینکه یک بازی AAA نیست، اما در طراحی و داستان مشکلاتی را در خود جاده است که مانع از تبدیل شدن این بازی به یک محصول خوب میشود.
داستان بازی Sniper Ghost Warrior Contracts، روایتگر گروهی مزدوری است که باید مداخلان و آشوبگران در کشور صربستان را از بین ببرد؛ اشخاصی که سعی دارند با نقشههای پلید خود، یک جنگ را میان روسیه و صربستان شعلهور کنند. ازاینرو بازیکن در نقش یک جستوجوگر یا همان سیکر(Seeker) قرار میگیرد که از کارفرمای خود جزئیات هر مأموریت را دریافت میکند و باید با کشتن اهداف و انجام کارهای مختلف، داستان را پیش ببرد. اولین مشکل Sniper Ghost Warrior Contracts، نبود شخصیتپردازی برای کاراکترهای بازی و یک داستانسرایی قابل قبول است. بااینکه شما در نقش یک مزدور بینام و نشان هستید، اما تیم سازنده میتوانست از شخصیتپردازی و پیشزمینه داستانی برای شما استفاده کند. درواقع استودیو سیآی گیمز سعی کرده است که قراردادهای Escalation بازی Hitman محصول سال ۲۰۱۶ را با شاخ و برگ دادن، بهعنوان یک محصول جدید در دسترس مخاطب قرار دهد.
از نظر گیمپلی و کاربردی بودن مکانسیمهای استفاده شده در بازی، کانترکتس یک سر و گردن از سهگانه گوست واریور بالاتر است
انجام این کار مورد بدی نیست، اما سیآی گیمز نتوانسته است آن را از نظر داستانی جذاب جلوه دهد. با اینکه Sniper Ghost Warrior Contracts با برچسب ۳۰ دلاری در دسترس مخاطبان قرار داده شده است، اما آنطور که باید و شاید داستان بازی شما را به خود جذب نمیکند و از زمان شروع تا کشتن آخرین هدف، این حس به شما داده میشود که در حال تجربهی یک حالت PvE از یک بازی اصلی هستید که هیچوقت عرضه نشده است. بااینحال از نظر گیمپلی و کاربردی بودن مکانسیمهای استفاده شده در بازی، کانترکتس یک سر و گردن از سهگانه گوست واریور بالاتر است. ساختار انجام قراردادها بدین شکل است که پنج قرار داد در اختیار شما گذاشته میشود و باید بهترتیب آنها را کامل کنید. هر قرار داد شامل تعدادی مأموریت اصلی و فرعی است که به رنگ قرمز و آبی نمایش داده میشوند. برای پشت سر گذاشتن یک مرحله و آزاد کردن مرحله بعد، حتما باید تمامی مراحل فرعی و اصلی را کامل کنید. همچنین یک سری چالش هم برای هر مرحله درنظر گرفته شده است که اگر آنها را هم انجام دهید یا آیتمهای جمعآوری را بهصورت کامل بهدست آورید، امتیازهای مخصوصی را کسب میکنید.
المانهای مخفیکاری بازی تنها به شکار دشمنان ازطریق سلاح تکتیراندازی ختم نمیشود، بلکه میتوانید بهواسطه Melee Attack و پیستول صداخفهکن هم دشمنان را از بین ببرید
گشتوگذار در هر مرحله، انجام چالشها و پیدا کردن آیتمها درکنار انجام مأموریتهای اصلی و فرعی زمانی لذت بخش است که تیم سازنده بتواند مکانیسمهای گیمپلی را به خوبی در دل بازی قرار دهد که بازیکن را ترغیب کند تا وقت بیشتری را برای بازی بگذارد . استودیو سیآی گیمز برای ارائه یک تجربه لذت بخش، از المانهای مخفیکاری و مبارزات نزدیک برای Sniper Ghost Warrior Contracts استفاده کرده است. بازیکن میتواند با شناسایی بهترین مکان برای مخفی شدن، دشمنان را با سلاح تکتیرانداز خود از بین ببرد. اگر میخواهید بههنگام شکار اهداف و سایر دشمنان شناسایی نشوید، سلاحهای تکتیراندازی که دارای صداخفهکن هستند، بهترین گزینه خواهند بود. البته این دسته از سلاحها آسیب کمتری را وارد میکنند و حتما باید اهداف خود را هدشات کنید. همچنین همانطور که شما یک دوربین برای علامتگذاری دشمنان دارید، آنها هم میتوانند این کار را انجام دهند. ازاینرو اگر مکان مناسبی برای استتار و شلیک به دشمنان انتخاب نکرده باشید، قطعا محل شما را با دوربین خود شناسایی میکنند.
البته المانهای مخفیانه بازی تنها به شکار دشمنان ازطریق سلاح تکتیراندازی ختم نمیشود، بلکه میتوانید بهواسطه Melee Attack و پیستول صداخفهکن هم وارد هر پایگاه شوید، از راههای مخفی استفاده کنید و درنهایت مأموریت خود را بدون ایجاد سروصدا از بین ببرید. اگر اهل هیچکدام از این سبک بازی هم نیستید، تنها کافی است اسالت رایفل خود را به دست گرفته و ازطریق گجتهای مختلف کاراکتر داستان، دشمنان را یکی پس از دیگری از بین ببرید. گجتهای شما در Sniper Ghost Warrior Contracts هم شامل Turretها، پهپادها و نارنجک و موارد دیگری است که روند انجام مراحل را بیشازپیش ساده میکند. مورد بعد که گیمپلی بازی را جذاب کرده، بخش ارتقای کاراکتر Sniper Ghost Warrior Contracts است. ارتقای کاراکتر سیکر به چهار دسته مختلف تقسیمبندی میشود که هرکدام از آنها زیرمجموعههای مخصوصبه خود را دارند. برای مثال دستهبندی اول مربوطبه ماسک سیکر است که ازطریق آن میتوانید محل دشمنان یا دوربینهای داخل محیط را بهتر از قبل شناسایی کنید. همچنین دستهبندی چاقو به شما این اجازه را میدهد که بتوانید سربازهای کنار یکدیگر را هم بهصورت همزمان از بین ببرید. دراینمیان ارتقاهای آخر هر دستهبندی، نیازمند داشتن امتیازهای مخصوصی است.
این امتیازها بهواسطهی انجام چالشها و پیدا کردن آیتمهای جمعآوری هر مرحله بهدست میآیند. ازاینرو بازی شما را مجبور میکند که برای کسب تمامی ارتقاها و قویتر کردن کاراکتر خود، مراحل به کاملترین شکل ممکن تمام کنید. موردی که تاحدی در گیمپلی شما را اذیت میکند، عدم طراحی یک مینی مپ درست و حسابی است. مینی مپ طراحی شده برای بازی، همانند یک رادار عمل میکند و به هیچوجه جزئیات مکان فعلی شما را نشان نمیدهد. این درحالی است که دانستن جزئیات یکی از اصلیترین موارد در Sniper Ghost Warrior Contracts بهحساب میآید. ازاینرو مجبور میشوید که ثانیهبهثانیه، نقشه خود را باز کنید تا متوجه جزئیات دقیق از مکان فعلی خود شوید. همچنین سیستم Fast Travel بازی هم آنطور که باید و شاید کاربردی نیست. البته این مورد بهخاطر این است که اگر وارد درگیری شوید، حتی اگر تمامی دشمنان داخل محیط را هم بکشید، بازی از حالت نبرد خارج نمیشود. ازاینرو تا زمانیکه در حالت نبرد یا Combat قرار داشته باشید، نمیتوانید به بخشهای مختلف نقشه بازی سفر کنید.
تیم سازنده برای بهتصویر کشیدن خشونت، از انیمیشنهای ویژههای برای کشتن و هدشات کردن دشمنان استفاده کرده است
هوش مصنوعی هم یکی دیگر از مواردی است که شما را در بازی اذیت میکند. حتی در سختترین درجه سختی بازی هم هوشمصنوعی عملکرد خوبی ندارد. در بعضی از قسمتها، دشمنان همانند یک عقاب شما را میبینند و در بعضی دیگر از قسمتهای بازی، حتی اگر سرباز کنار آنها را هم از بین ببرید، خطر را حس نمیکنند. در حالت کلی، هوشمصنوعی Sniper Ghost Warrior Contracts فاقد ثبات است. سیآی گیمز از موتور گرافیکی کرای انجین برای Sniper Ghost Warrior Contracts استفاده کرده است. ازنظر بصری، Sniper Ghost Warrior Contracts در سطح مطلوبی قرار دارد. تیم سازنده برای بهتصویر کشیدن خشونت، از انیمیشنهای ویژههای برای کشتن و هدشات کردن دشمنان استفاده کرده است. زمانیکه دشمنان را هدشات میکنید، شلیک گوگله و اصابت آن به هدف بهصورت صحنه آهسته نمایش داده میشود. همچنین یک سری میانپرده هم طراحی شده است که مأموریت شما را توضیح میدهد و با اهداف خود آشنا میشوید. از نظر فنی هم Sniper Ghost Warrior Contracts فاقد مشکل خاصی است و برای محصولی که AAA بهحساب نمیآید، طراحی بصری و بافتها و نورپردازیها در سطح مطلوبی قرار دارند. این در حالی است که در بخش طراحی، جدا از مینی مپ، طراحی دشمنان و سربازان هم پس از مدتی تکراری میشود.
بااینحال طراحی محیطهای بازی تنوع خوبی دارد. بااینکه قراردادها در محیطهای برفی و جنگلی قرار دارند، اما هرکدام از این محیطها ساختار مخصوصبه خود را دارند و تجربهی متفاوتی را ارائه میدهند. از نظر موسیقی، Sniper Ghost Warrior Contracts آنچنان موسیقی خاصی ندارد و تیم سازنده بیشتر روی صداگذاریهای بازی تمرکز کرده است. صدا گذاری سلاحها بهخوبی از یکدیگر متمایز شده است و هر سلاح صدای شلیک مخصوصبه خود را دارد. همچنین در طول انجام مراحل، کارفرمای شما با دیالوگهای مختلف اطلاعات بیشتری را از هدف اصلی در اختیار شما قرار میدهد. Sniper Ghost Warrior Contracts نه یک بازی AAA است و نه قصد دارد که بهعنوان یک بازی AAA خودنمایی کند. این در حالی است که میتوان آن را بهترین نسخه عرضه شده در میان سری Sniper Ghost Warrior دانست. قطعا نبود مشکلات ذکر شده میتوانست باعث شود که کاربر تجربهی بهتری را کسب کند.
بازی Sniper Ghost Warrior Contracts روی پیسی بررسی شده است
Sniper Ghost Warrior Contracts
نقاط قوت
- سیستم ارتقای کاراکتر
- المانهای مخفیکاری و درگیری کارآمد
- تنوع خوب طراحی محیطهای بازی
نقاط ضعف
- نبود داستان درگیر کننده و مناسب
- شخصیتپردازی ضعیف
- طراحی نامناسب مینی مپ
- عدم ثبات در طراحی هوش مصنوعی دشمنان
- طراحی تکراری دشمنان