اپل آرکید و آینده سرویسهای اشتراکی گیمینگ موبایل
بهروزرسانی: این مطلب در تاریخ ۲۵ شهریور بهروزرسانی و مجددا منتشر شده است.
امروزه محتوای دیجیتال بیش از هر زمان دیگر در دسترس کاربران دنیا قرار گرفته است. پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت اینترنت در اقصی نقاط دنیا باعث شده است تا محتوای فیزیکی جای خود را به محتوای دیجیتال دهد. از موسیقی و فیلم گرفته تا بازیهای ویدیویی که امروزه تبدیل به یک صنعت سودآور برای بسیاری از کشورها شدهاند. تمامی این اتفاقات دست به دست یکدیگر دادهاند تا به امروزی رسیدیم که بسیاری از شرکتها محصولات خود را بهجای عرضه روی دیسکهای فیزیکی، آن را بهصورت دیجیتالی روی اینترنت در دسترس کاربران قرار میدهند. عرضه فیزیکی محصولات محدودیتهایی همانند دشواری در ارسال به اقصی نقاط دنیا و هزینهبر بودن دیسک فیزیکی را دارند. اما بهلطف پیشرفت تکنولوژی، طبیعی است که شرکتها ترجیح دهند تا محتویات خود را راحتتر و بهصورت دیجیتالی در دسترس کاربران قرار دهند تا موانع مذکور را پشت سر بگذارند. اگر به آمار فروش محصولات سرگرمی شامل موسیقی، فیلم و بازیهای ویدیویی نگاهی بیاندازیم متوجه میشویم که در چند سال اخیر تمایل کاربران به محصولات دیجیتال در مقایسه نسخه فیزیکی آنها بسیار افزایش پیدا کرده است. در مقاله نگاهی به تاریخچه فروشگاههای دیجیتال که قبلا در سایت زومجی منتشر شد، اشاره کردیم که در سالهای اخیر توزیع دیجیتالی بازیهای ویدیویی بهشکل قابل ملاحظهای افزایش یافته است و بسیاری از ناشران به استفاده از این روش برای توزیع بازیهایشان روی آوردهاند. از جمله این فروشگاهها میتوانیم به استیم، گیم استاپ، فروشگاه زنجیرهای GAME، آمازون، فروشگاه ویندوز و فروشگاه پلیاستیشن اشاره کنیم. براساس تحقیق مؤسسه تحقیقاتی سوپردیتا، ظرفیت پخش دیجیتالی بازیهای ویدویی در جهان بهصورت ماهیانه به رقم ۶.۲ میلیارد دلار در ماه فوریه ۲۰۱۶ رسید. این تحقیق همچنین رقم فوق را برای ماه آوریل ۲۰۱۷، ۷.۷ میلیارد دلار و برای ماه فوریه ۲۰۱۸، ۹.۱ میلیارد دلار اعلام کرده است که افزایش ۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. از همینرو شرکتهای مختلف بهدنبال راههایی بودند تا بتوانند کاربران و مشتریان خود را بیشازپیش نسبت به خرید محتوایی از این دست تشویق کنند. بههمین دلیل پدیدهای به نام سرویسهای اشتراکی به عرصه محصولات دیجیتال پا گذاشت.
سرویسهای اشتراکی
سرویسهای اشتراکی چندسالی است که پا به عرصه دنیای دیجیتال گذاشتهاند و شرکتهای مختلف بهمنظور تسهیل دسترسی کاربران به محتوا، آنها را در اختیار کاربران قرار دادهاند. برای مثال حتما نام سرویسهای اسپاتیفای و نتفلکیس را در زمینه پخش موسیقی و ویدیو شنیدهاید. این سرویسها با دریافت مبلغ ماهانه از کاربران، بهترتیب انبوهی از موسیقیها و ویدیوها را در اختیار کاربران خود قرار میدهند.
حال چندسالی است که این نوع سرویس راه به دنیای بازیهای ویدیویی پیدا کرده است. سرویسهایی همانند Humble Bundle و Origin Access در پیسی و سرویسهای Xbox Game Pass شرکت مایکروسافت و پلیاستیشن Now شرکت سونی بهترتیب برای کنسولهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 از جمله سرویسهایی هستند که در سالهای اخیر به کاربران اجازه میدهند تا با پرداخت مبلغ ماهانه، به مجموعهای از بازیها دسترسی پیدا کنند و آنها را بدون پرداخت اضافه، تجربه کنند. البته جالب است بدانید که پیش از این در سال ۱۹۹۴ شرکت سگا سرویسی مشابه با نام Sega Channel را برای کنسول سگا جنسیس عرضه کرده بود که حدود ۵۰ بازی مختلف این کنسول را ازطریق کابل تلویزیون در اختیار دارندگان آن قرار میداد.
ظهور اپل آرکید
پنجم فروردینماه (۲۵ مارس ۲۰۱۹) امسال شرکت اپل در یک رویداد ویژه در سالن تئاتر استیو جابز واقع در اپل پارک سرویسهای ویژه را برای اولینبار رونمایی کرد. این سرویسها +Apple New+ ،Apple Card ،Apple TV و اپل آرکید نام داشتند که بهترتیب محتویات تلویزیون، کیف پول اپل، سرویسخبرگزاری و سرویس اشتراکی بازی را در اختیار کاربران قرار میدهند.
برخلاف سرویس گوگل Stadia، سرویس اپل آرکید نیاز دائمی به اینترنت ندارد و کاربران میتوانند در هر زمان بازیهای آن را بهصورت آفلاین تجربه کنند
شاید در بین سرویسهای معرفی شده بیشتر از همه نام «Apple Arcade» بود که توجه همگان را بهخود جلب کرد. این سرویس به کاربران این شرکت اجازه میدهد تا با پرداخت هزینه ماهانه، به بیش از ۱۰۰ بازی پولی و انحصاری مختلف دسترسی رایگان داشته باشند. برخلاف سرویس گوگل Stadia، سرویس اپل آرکید نیاز دائمی به اینترنت ندارد و کاربران میتوانند در هر زمان بازیهای آن را بهصورت آفلاین تجربه کنند. همچنین بازیهای این فهرست هیچگونه تبلیغات و پرداخت درونبرنامهای نخواهد داشت و کاربران تا زمان عضویت در این سرویس، میتوانند تمامی بستههای الحاقی و بهروزرسانی بازیها را بهصورت رایگان دریافت کنند. کاربرانی که در این سرویس عضو میشوند میتوانند با یک حساب کاربری و بهلطف قابلیت Family Support بهصورت ۶ نفره روی تمام دستگاههای اپل شامل آیفون، آیپد، مک و اپل تیوی از محتوای اپل آرکید استفاده کنند. بازیها بهصورت Cross-Platform هستند، یعنی کاربران میتوانند بازی خود را روی یک دستگاه متوقف کنند و بعد آن را روی دستگاه دیگر ادامه دهند. شرکت اپل اعلام کرده است که سرویس آرکید پاییز امسال در ۱۵۰ کشور مختلف در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و شرکتهای بازیسازی مختلفی با این شرکت برای خلق آثار انحصاری همکاری خواهد کرد.
دانلود از وبسایت آپارات
از بین شرکتهایی که در توسعه این سرویس با اپل همکاری داشتهاند میتوان به شرکتهایی همانند Annapurna Interactive، استودیوی Bossa، کارتون نتورک، فینجی، جاینت اسکوئید، کلی اینترتینمنت، کونامی، Mistwalker Corporation، سگا، اسنومن و استو گیمز اشاره کرد. بهنظر میرسد همکاری اپل با این شرکتها تنها اجازه پخش بازیها روی سرویس اپل آرکید خلاصه نمیشود و اپل بهصورت مستقیم روی روند توسعه برخی از این بازیها نظارت داشته و حتی با سازندگان همکاری هم داشته است. علاوهبرآن به نقل از اپل اینسایدرز گزارشهایی از فایننشیالتایمز بهدست رسیده که حاکی از سرمایهگذاری نیم میلیارد دلاری اپل روی سرویس اشتراکی است که خود نشان میدهد این شرکت تا چه حد روی موفقیت اپل آرکید حساب باز کرده است؛ بخشی از این مبلغ به هزینهای مربوط میشود که اپل به توسعهدهندگان پرداخت میکند تا آنها را تشویق کند بازیهایشان را بهصورت انحصاری برای این پلتفرم منتشر کنند یا قبل از عرضه جهانی چند ماهی این بازیها در انحصار اپل آرکید باشند.
درکنار شرکتهای بزرگی که با اپل همکاری کردهاند، نام توسعهدهندگان بزرگی همانند چارلز سسیل (Charles Cecil) از استودیو Revolution Software که مجموعه Broken Sword را در کارنامه خود دارد، هیرونوبو ساکاگوچی (Hironobu Sakaguchi) خالق مجموعه فاینال فانتزی، کن وانگ (Ken Wong) طراح ارشد بازی Monument Valley و ویل رایت (Will Wright) خالق مجموعه The Sims هم بهچشم میخورد.
نام شرکتهای بزرگ بازیسازی درکنار توسعهدهندگان نامآشنا میتواند نوید سرویسی با محتویات بسیار قوی را بدهد که شاید در آینده کمتر شرکتی بتواند با آن رقابت کند. برخی از این شرکتهای بازیسازی در جریان رویداد معرفی آیفون ۱۱ از بازیهای انحصاری خود برای این سرویس رونمایی کردند. اولین بازی نسخه جدید مجموعه Frogger بود که استودیو Q-Games وظیفه توسعه آن را بهعهده داشته است. در این بازی بازیکنان قادر خواهند بود تا با استفاده از ابزارهایی مشابه با بمب، موانع را از بین ببرند و به یک Super Frogger تبدیل شوند. همچنین کمپانی کپکام هم از بازی Shinsekai Into The Depths که یک اثر گشتوگذار در زیر آب است، رونمایی کرد و درنهایت نوبت به استودیو آناپورنا رسید که بازی Sayonara Wild Hearts خود را بهصورت رسمی برای این سرویس معرفی کند. علاوهبر این سه بازی، کمپانی اپل در وبسایت خود از یازده بازی جدید دیگر که پیش از این اشارهای به آنها نشده بود، رونمایی کرد. این بازیها شامل نسخه جدید بازی معمایی Chu-Chu Rocket، دنباله بازی Enter the Gungeon، نسخه جدید بازی Shantae از استودیو WayForward و درنهایت یک بازی کاملا جدید از تیم سازنده Octopath Traveler است. با این وجود فهرست تمامی بازیهایی را که تاکنون برای این سرویس معرفی شده است، میتوانید در ادامه مطالعه کنید:
- Atone: Heart of the Elder Tree
- Ballistic Baseball
- Beyond a Steel Sky
- Box Project
- Cardpocalypse
- ChuChu Rocket! Universe
- Doomsday Vault
- Down in Bermuda
- Enter The Construct
- Exit the Gungeon
- Fantasian
- Frogger In Toy Town
- Hitchhiker
- Hot Lava
- Kings of the Castle
- Lego Arthouse
- Lego Brawls
- Lifelike
- Little Orpheus
- Mr Turtle
- Monomals
- No Way Home
- Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm
- Overland
- Pac-Man Party Royale
- Projection: First Light
- Rayman Mini
- Repair از Ustwo
- Sayonara Wild Hearts
- Shantae and the Seven Sirens
- Shinsekai Into The Depths
- Skate City
- Sneaky Sasquatch
- Sonic Racing
- Spidersaurs
- Steven Universe: Unleash the Light
- Super Impossible Road
- the Artful Escape
- The Pathless
- The Bradwell Conspiracy
- UFO on Tape: First Contact
- Various Daylife
- Where Cards Fall
- Winding Worlds
- Yaga
در این فهرست بازیهایی مانند Projection: First Light ،Shantae 5 ،The Pathless ،Yaga و غیره از جمله مواردی هستند که قرار است علاوهبر پلتفرم اپل آرکید روی دیگر پلتفرمها هم منتشر شوند و بهنظر میرسد باتوجه به سیاستهای اپل، این بازیها در انحصار زمانی اپل باشند و پس از چند ماه به دیگر پلتفرمها راه پیدا کنند.
هدف اپل از راهاندازی سرویس اپل آرکید
اما هدف اصلی اپل از راهاندازی این سرویس چیست؟ ورج درمقالهای این موضوع را بهخوبی بررسی کرده است و برای پاسخ به این سؤال باید به ۱۵ اکتبر سال ۲۰۰۹ بازگردیم. زمانیکه این شرکت به توسعهدهندگان اپاستور ایمیلی زد و در آن اعلام کرد که از این بهبعد آنها اجازه دارند تا در برنامهها و بازیهای خود پرداخت درونبرنامهای قرار دهند. همین مسئله راه را برای بازیهای Free-to-Play باز کرد تا قدرت اپاستور را بهدست گیرند. با اینکه در آن زمان اسکات فارستال (Scott Forstall) معاون ارشد اپل در جریان رویداد WWDC 2009 اعلام کرد که پرداختهای درونبرنامهای تنها مختص برنامههای پولی خواهد بود و برنامههای رایگان همچنان رایگان باقی خواهد ماند. اما طولی نکشید که توسعهدهندگان از این قانون جدید بهنفع خود بهره بردند. برای مثال میتوان بازی پلتفرمر Rolando 2 را نام برد که در زمان انتشار بهصورت یک دموی رایگان منتشر شد و بازیکن پس از تجربه چند مرحله برای ادامه بازی باید برای آن پول پرداخت میکرد. درکنار آن بازیهای دیگری همانند Eliminate شرکت Ngmoco وجود داشتند که سبک جدیدی از Free-to-Play را پیش گرفت و بازیکن را مجبور میکردند پس از چندساعت تجربه بازی برای ادامه پول واقعی پرداخت کند. در اینگونه بازیها، هیچ محدودیتی برای تجربه مراحل وجود نداشت، اما زمانیکه منبع مشخصی از انرژی در بازی بهاتمام میرسد بازیکنان در سر دوراهی صبر کردن برای باز شدن مرحله یا پرداخت پول برای تجربه سریع بازی میماندند. مشخصا یکی از این دو روش این روزها بیشتر مورد توجه سازندگان قرار گرفته است؛ بهعنوان مثال در بازی Harry Potter: Hogwarts Mystery بازیکنان کمتحمل باید بهصورت مداوم برای ادامه بازی پول واقعی پرداخت کنند.
اکثر بازیهای سودآور اپاستور همگی بهصورت Free-to-play هستند و با وجود تلاشهای این شرکت برای پررنگ جلوه دادن بازیهای پولی و اختصاص دادن یک تب جداگانه بهآنها، باز هم این بازیها تمرکز اصلی توسعهدهندگان نیستند
جالب است بدانید که در ماه ژانویه ۲۰۱۱ گزارشی تحلیلی از سایت Flurry منتشر شد که تخمین میزد بازیهای Free-to-Play حدود سیونه درصد سود iOS را بهخود اختصاص دهند. درحالی که تا ماه ژوئن آن سال، درآمد این بازیها به ۶۵ درصد سود کل iOS رسید و باعث شد بازیهای پولی بهشکل قابل ملاحظهای بهحاشیه بروند. در آن سال بود که بازیهایی همانند Candy Crush Saga (با فروشی حدود ۳.۹۱ میلیارد دلار) و Clash of Clans (با فروشی حدود ۶.۴ میلیارد دلار) منتشر شدند و با مکانیزمهای مشابه تبدیل به معدن طلای بازیهای Free-to-play شدند. این روزها بازیهای Free-to-Play حرف اول را در فروشگاه اپل میزنند. برای مثال در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۹، در بین ۲۵۰ بازی اول فهرست Top Grossing (فهرست سودآورترین بازیهای اپاستور براساس تعداد دانلود، قیمت و پرداخت درونبرنامهای) تنها نام دو بازی پولی Minecraft و Bloons TD 6 بهچشم میخورد که بهترتیب رتبههای ۵۵ و ۲۲۶ را بهخود اختصاص دادهاند. البته که بازی Minecraft هم دیگر یک بازی مستقل بهحساب نمیآید و در حال حاضر توسط شرکت مایکروسافت خریداری شده است.
اکثر بازیهای سودآور اپاستور همگی بهصورت Free-to-play هستند و با وجود تلاشهای این شرکت برای پررنگ جلوه دادن بازیهای پولی و اختصاص دادن یک تب جداگانه بهآنها، باز هم این بازیها تمرکز اصلی توسعهدهندگان نیستند. چرا که آنها با خود میگویند وقتی میتوان یک بازی رایگان با درآمد بیشتر ساخت، چرا باید به سراغ یک بازی پولی بروند؟ حتی اگر آن بازی از نظر گیمپلی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. حتی خود اپل هم از این قاعده مستثنی نبوده است و در فروشگاه اپاستور درکنار بازیهای پولی، بسیاری از بازیهای Free-to-play به کاربران پیشنهاد میشوند. کافی است زمانی را بهیاد بیاورید که اپل کاربران را تشویق میکرد تابرای بازی Pokemon Go پیشثبتنام کنند. درست است که برخی بازیها همانند 2 Monument Valley در مقایسه با انبوه بازیهای Free-to-play موفق شدهاند تا امروز هم در فهرست بهترینهای اپاستور قرار گیرند. اما نباید فراموش کنیم که این بازی، دنباله یک بازی موفق و پرفروش بود که نظر بسیاری از منتقدان را بهخود جلب کردهبود. با تمام این اوصاف اما دن گِرِی (Dan Gray) رئیس استودیو Ustwo در مصاحبه با ورج معتقد است که بازیهای پولی اوضاع خوبی ندارند و نمیتوانند با بازیهای Free-to-Play رقابت کنند.
توسعهدهندگان برجستهای که اپل در پروژه آرکید با آنها همکاری میکند
چارلز سسیل؛ طراحی بازی بریتانیایی و موسس استودیوی Revolution Software که مجموعه Broken Sword و بازی Beneath a Steel Sky از جمله آثار برجسته او بهشمار میروند.
هیرونوبو ساکاگوچی؛ طراح بازی و کارگردان مشهور ژاپنی که خالق مجموعه فاینال فانتزی بهشمار میرود. او در سال ۲۰۰۴ اسکوئر انیکس را ترک و استودیو Mistwalker را تأسیس کرد.
کن وانگ؛ گرافیست استرالیایی و طراح ارشد بازی Monument Valley که در سال ۲۰۱۶ استودیو Mountains، سازنده بازی بسیار موفق FLORENCE را تأسیس کرد.
ویل رایت؛ طراح بازی امریکایی که به همراه جف براون استودیو بازیسازی Maxis را در سال ۱۹۸۷ تأسیس کرد. از آثار برجسته او میتوان به مجموعه سیمز و بازی Spore اشاره کرد.
.
در نگاه اول شاید تمامی موارد گفته شده اهمیت چندانی برای اپل نداشته باشد. بالاخره ۳۰ درصد تمامی خریدهای اپاستور به آنها میرسد؛ چه این خریدها جان اضافه در بازی Candy Crush باشد، چه دانلود نسخه کامل بازی Alto's Odyssey. اما سرویسی همانند اپل آرکید یک رویکرد کاملا ایدهآلگرایانه از جانب اپل بهشمار میرود. نباید فراموش کنیم که اپل شرکتی است که با هنر و نوآوری خود شناخته میشود، نه شرکتی که برای ساخت زودتر چند ساختمان در Clash of Clans، جیبهای مشتریانش را خالی کند. این مسئله مخصوصا امروزه بیشتر از قبل پراهمیت جلوه میکند. چرا که این روزها نگرانیهای بسیاری در رابطه با مکانیزمهای اعتیادآور بازیهای Free-to-play (همانند خرید لوتباکس) وجود دارد که میتوانند بسیار آسیبرسان باشند و راحت میتوان فهمید که چرا شرکتی همانند اپل قصد دارد از اینگونه بازیها دوری کند. درواقع اپل با ارائه سرویس اپل آرکید قصد دارد هیولایی را که خود خلق کرده است، نابود کند.
بهنقل از وبسایت اپل، اپاستور با حدود سیصد هزار بازی رایگان و پولی مختلف به موفقترین و پر استفادهترین پلتفرم بازی تبدیل شده است. در این بین بازیهای رایگان که با تبلیغات و پرداخت درونبرنامهای حمایت میشوند، توسط میلیونها کاربر مورد توجه قرار میگیرند. درصورتی که بازیهای پولی که معمولا نقدهای خوبی دریافت میکنند و کسانی که آنها را میخرند از آنها تعریف و تمجید میکنند، معمولا مخاطبان کمتری دارند و افراد کمی حاضر هستند برایشان پول دهند. اپل قصد دارد تا اپل آرکید را در مقابل بیش از یک میلیارد مشتری اپاستور قرار دهد و آنها را به استفاده از آن تشویق کند. از سویی اپل ادعا میکند که اپاستور مکانی امن برای کسب درآمد توسعهدهندگان است. اپاستور برای توسعهدهندگان در سراسر جهان حدود ۱۲۰ میلیارد دلار سودآوری داشته است و با نیم میلیارد بازدید هفتگی به مکانی امن و پراستفاده برای آنها تبدیل شده است. همگی این موارد درکنار یکدیگر میتواند باعث شود تا توسعهدهندگان با خیالی راحت به اپل اعتماد کنند و برای اپاستور و اپل آرکید بازی بسازند.
دِرِک بردلی (Derek Bradley) موسس و کارگردان استودیو A44 Games معتقد است که در بازار انبوه بازیهای ویدیویی، هیچ تضمینی وجود ندارد که بازیکنان تنها جهت اینکه ببینند بازی شما خوب است یا خیر، آن را خریداری و تجربه کنند
سایت Fastcompany در مقالهای به ابعاد مختلف سرویس پرداخته است. همانطور که ذکر شد، بازیکنان با عضویت در سرویس اپل آرکید میتوانند جدا از تمامی بازیهای رایگان بیکیفیت و پرتبلیغاتی که در اپاستور وجود دارد، فهرستی از بازیهای پولی و باکیفیتی را دراختیار بگیرند و هرکدام از آنها را که بخواهند بهصورت رایگان دانلود و تجربه کنند. سرویسهای اینچنینی به کاربران اجازه میدهند تا بازیهای باکیفیت در ژانرهای مختلفی را تجربه کنند که پیش از این تجربه نکرده بودند. علاوهبرآن، بازیهای ناشناخته پولیای که شاید در روزهای اولیه انتشار چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفتهاند، با این سرویسها به کاربران معرفی میشوند و به کاربران این اجازه را میدهند هرکدام از این بازیها را تجربه کنند. دِرِک بردلی (Derek Bradley) موسس و کارگردان استودیو A44 Games معتقد است که در بازار انبوه بازیهای ویدیویی، هیچ تضمینی وجود ندارد که بازیکنان تنها جهت اینکه ببینند بازی شما خوب است یا خیر، آن را خریداری و تجربه کنند و بههمین جهت خدماتی مانند Game Pass، کمک شایانی به معرفی شدن و شناخته شدن بازی Ashen کرده است. خدماتی مانند اپل آرکید نیز میتواند این کار را در زمینه بازیهای موبایل انجام دهد و بهکمک آن بسیاری از بازیهای پولی اپاستور که کمتر مورد توجه کاربران قرار گرفتهاند، دیده و تجربه شوند.
این سرویسها میتوانند باعث شوند تا کاربران، کمی از سبکهای شوتر و اکشن-ماجراجویی که در بین کنسولها رایج شده است، فاصله بگیرند و دیگر سبکها را هم تجربه کنند. مت پرسی (Matt Percy) رئیس برنامهریزی و توسعه بازار سرویس Game Pass مایکروسافت ادعا میکند ۴۰ درصد مردمی که بازی معمایی Human: Fall Flat را روی گیمپس تجربه کردهاند، تاکنون هیچ بازی معمایی را روی ایکسباکس بازی نکرده بودند. او در اینباره میگوید:
چیزی که ما از سرویس Game Pass متوجه شدیم، این بود که با آزادی عمل یک سرویس اشتراکی، شما بهعنوان یک مشتری قدرت ریسک کردن پیدا میکنید. این سرویس بهشما اجازه میدهد تا بازیهایی را تجربه کنید که تاکنون بازی نکردهاید و سپس به کارهای یک توسعهدهنده یا یک سبک جدید علاقهمند شوید و بعدا بازیهای بیشتری از آن توسعهدهنده یا سبک را تجربه کنید.
در مجموع هدف اپل از راهاندازی این سرویس ایجاد مکانی امن برای توسعهدهندگانی است که میخواهند بازیهایشان دیده و تجربه شود و بتوانند از فروش آنها سود خوبی کسب کنند. با پیشینه اپل و کارنامهای که در زمینههای مختلف از خود بهجای گذاشته است، وقوع این اتفاق بعید نیست و ممکن است در آینده شاهد همهگیر شدن اپل آرکید و سرویسهای مشابه آن باشیم. تحلیلگران مؤسسه HSBC بهعنوان یکی از بزرگترین بانکهای جهان معتقد هستند که شرکت اپل مبلغی حدودا ۱۲.۹۹ دلار برای اشتراک ماهانه این سرویس درنظر بگیرد و تا سال ۲۰۲۰ به سود ۳۷۰ میلیون دلاری از اپل آرکید دست پیدا کند. همچنین انتظار میرود این سود تا سال ۲۰۲۲ به ۲.۷ میلیارد و تا سال ۲۰۲۴ با جذب ۲۹ میلیون کاربر، این رقم به مبلغ شگفتانگیز ۴.۵ میلیارد دلار برسد.
تاثیرات منفی احتمالی این سرویس
درکنار تمامی مواردی که گفته شد، نگرانیهایی هم در مورد ایجاد سرویسهای اینچنینی وجود دارد که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. یکی از موارد مورد بحث راجع به این سرویس، موضوع حق و حقوق توسعهدهندگان مستقل است. اگر این سرویسها تبدیل به راهی شوند که اکثر مردم ازطریق آنها به تجربه بازی بپردازند، برخی از سازندگان مستقل میگویند که نتیجه آن رقابت بین این سازندگان برای سود بسیار کم خواهد بود. مایک رُز (Mike Rose) موسس استودیو No More Robots معتقد است که ایجاد روشهای جدید اینچنینی برای فروش بازیها، بیش از همه توسعهدهندگان کوچک و مستقل را تحتتاثیر قرار میدهد. این مسئله قابل پیشبینی است که شرکت اپل در آغاز کار این سرویس به سراغ توسعهدهندگان مختلف برود و از آنها بخواهد که برای این سرویس بازی انحصاری تولید کنند. اما پس از مدتی که از عمر این سرویس گذشت، این توسعهدهندگان خواهند بود که باید برای افزوده شدن بازی خود به فهرست بازیهای این سرویس وارد مذاکره شوند و افرادی همانند Rose نگران هستند که آن موقع شرکتهایی که این سرویسها را ارائه میدهند دیگر نیازی نبینند که پول کافی برای اضافه شدن بازیها به سرویسشان پرداخت کنند. Rose دراینباره میگوید:
فرض کنید من یکی از شرکتهای اسم و رسمدار هستم و یک سرویس اشتراکی راهاندازی کردهام. با گذشت سه سال، من ذره ذره بازیهای مختلف به سرویس خود اضافه میکنم و حالا یک مجموعه بزرگ از بازیهایی در اختیار دارم که مردم حاضر هستند برای تجربه رایگان آنها ماهانه حق اشتراک پرداخت کنند. من دیگر بیش از این لازم نمیبینم که به توسعهدهندگان پول زیادی پرداخت کنم. چرا که حالا اوضاع تغییر کرده است و بهجای آنکه من به آنها نیاز داشته باشم، آنها هستند که نیاز دارند تا به پلتفرم من راه پیدا کنند.
او معتقد است بسیاری از توسعهدهندگان مستقل، افرادی هستند که در اتاقهای کوچک خود به طراحی یک بازی پرداختهاند و بسیار بعید بهنظر میرسد که بتوانند وارد مذاکره با شرکتی همانند اپل شوند و اگر بخواهیم آنها را با شرکتهای معتبری همانند Gameloft ،Klei Entertainment یا SEGA مقایسه کنیم، متوجه میشویم که شانسی برای آنها باقی نمیماند. هرچه بازیهای این توسعهدهندگان بزرگتر باشد، به پلتفرم بزرگتری بهعنوان میزبان نیاز دارند.
ضمنا برخلاف بازیهای کنسول ایکسباکس وان و ویندوز که در بین فهرست Game Pass قرار گرفتهاند، موفقیت مالی بازیهای موبایل و توسعهدهندگان مستقل تضمینشده نیست. شایعههایی وجود دارد که حق اشتراک توسعهدهندگانی که بازیهایشان در این فهرست قرار میگیرد، براساس میزان ساعاتی که کابران بازی آنها را تجربه میکنند، پرداخت میشود. این درحالی است که یک بازی صرفا طولانی و زمانبر قرار نیست کیفیت و ارزش مالی بیشتری نسبت به یک بازی کوتاهتر داشته باشد. علاوهبرآن بسیاری از برنامههای موبایل را بازیهای Free-to-playای تشکیل دادهاند که شاید از نظر زمانی بازیکنان را بسیار درگیر خود کنند، اما کیفیت پایینی داشته باشند.
این مسئله قابل پیشبینی است که شرکت اپل در آغاز کار این سرویس به سراغ توسعهدهندگان مختلف برود و از آنها بخواهد که برای این سرویس بازی انحصاری تولید کنند. اما پس از مدتی که از عمر این سرویس گذشت، این توسعهدهندگان خواهند بود که باید برای افزوده شدن بازی خود به فهرست بازیهای این سرویس وارد مذاکره شوند
در سرویسهایی همانند اسپاتیفای، یک کاربر ممکن است یک آهنگ را بارها و بارها گوش دهد و سپس بهسراغ دیگر آهنگهای آن خواننده برود، اما در رابطه با بازیهای ویدیویی این قضیه صادق نیست. معمولا بازیکنان یک بازی داستانی کوتاه را تنها یکبار تجربه میکنند و از آنجایی که آنقدر بازیهای مختلف در موبایل عرضه شده است، دیگر نیازی نمیبینند که دوباره آن را بازی کنند و در نتیجه بهسراغ دیگر بازیها میروند. این مسئله خود میتواند باعث شود تا شرکتها بهسمت توسعه بازیهای Free-to-playای سوق پیدا کنند که بازیکنان مجبور هستند زمان زیادی را به تجربه آنها بپردازد.
پالیگان در مقالهای بهبررسی اوضاع بازیهای مستقل در سال ۲۰۱۹ میلادی پرداخته است. این مقاله اشاره میکند که در حال حاضر بازیهای زیادی برای انتخاب کردن وجود دارند و درکنار آنها وبسایتها و یوتیوبرهای زیاد دیگری هم هستند که سعی میکنند نظر مخاطبان را به آنها جلب کنند. در سالهای گذشته بخشی از فروش یک بازی به تبلیغاتی وابسته بود که استریمرها از آن بازی ارائه میدادند. اما امروزه با افزایش تعداد این استریمرها و زیاد شدن متغیرهای مختلف موفقیت، دیگر تبلیغات اینچنینی تضمینکننده فروش و شناخته شدن بازیها نخواهد بود. حال با تمامی این مشکلاتی که در راه شناخته شدن یک بازی وجود دارد، سرویسهای اشتراکی هم به نگرانیها اضافه میشوند و یک دردسر جدید برای آنها ایجاد میکنند. با اینکه هیچکس نمیداند که در آینده سرویسهای اشتراکی به روش اصلی فروش بازیها تبدیل میشود یا خیر، اما بدون شک توسعهدهندگان برای ماندن در رقابت باید آنها را بهعنوان یک روش اصلی برای انتشار بازی خود در نظر بگیرند.
مسئله دیگر، درآمدی است که توسعهدهندگان از اضافه شدن بازیهایشان به این فهرست بهدست میآورند. باتوجهبه انحصاری بودن بازیها در این سرویس، توسعهدهندگان دیگر قادر نخواهد بود تا بازی خود را روی پلتفرم محبوب اندروید منتشر کنند و سودی که از قرار گرفتن این بازیها در این فهرست بهدست میآید، بایستی بهاندازهای باشد که آنها را متقاعد کند این ریسک را قبول کنند. به نقل از ورج افرادی همانند de Jongh (سازنده بازی Hidden Folks) که بازیشان از پلتفرم موبایل به دیگر پلتفرمها هم راه پیدا کرده است، امیدوار هستند که بازیهایی که توسط سرویس Apple Arcade معرفی میشوند بتوانند پس از مدتی به دیگر پلتفرمها هم راه پیدا کنند تا بهخاطر درآمدی که در کوتاهمدت از انتشار بازیها روی سرویس Apple Arcade بهدست میآورند، بعدا آسیب نبینند.
اپل آرکید روی دستگاههای مک، آیفون، آیپد و اپلتیوی قابل استفاده خواهد بود
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، اپل اشاره کرده است که این سرویس بیش از ۱۰۰ بازی جدید و انحصاری را در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد و باتوجهبه قرار گرفتن نام بازیهایی همانند Hot Lava در این فهرست، میتوان انتظار داشت که منظور از انحصاری، تنها پلتفرم موبایل است، چرا که Klei Entertainment قصد دارد این بازی را روی استیم هم عرضه کند. این رویکرد اپل، مشابه رویکردی است که در حال حاضر اپیکگیمز در قبال استیم اتخاذ کرده است و باید منتظر ماند و دید که پاسخ گوگل بهعنوان مرکزی برای ارائه بازی اندروید به اپل آرکید چه خواهد بود.
از بین بازیهایی که تاکنون برای این سرویس معرفی شده است میتوان به Where Cards Fall ،Oceanhorn 2 و Beyond a Steel Sky اشاره کرد که مشخصا کاربران اندروید هیچوقت نخواهد توانست این بازیها را تجربه کنند. این مسئله به مذاق کاربران اندرویدی چندان خوش نخواهد آمد، اما شاید توسعهدهندگان چندان هم از این رویکرد ناراضی نباشند. پلتفرم اندروید به امنیت کم خود معروف است و توسعهدهندگان در این پلتفرم مجبورند بازیهایی را که روی پلتفرم iOS بهصورت پولی عرضه کرده بودند، بهصورت رایگان منتشر و کاربران را مجبور کنند تا پس از گذشت چند مرحله در بازی با پرداخت هزینه به تجربه کامل آن بپردازند.
سخن آخر
اپل در جریان رویداد معرفی آیفون ۱۱ اعلام کرد که سرویس اپل آرکید از ۲۸ شهریورماه در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. با این حال هنوز مشخص نیست که این شرکت به چه صورت میخواهد سود توسعهدهندگانی را که بازیهایشان در فهرست قرار میگیرد، پرداخت کند. درنهایت اگر بخواهیم یکی دیگر از نکاتی را که میتواند در موفقیت یا عدم موفقیت این سرویس اثر بگذارد، نام ببریم، میتوانیم به هزینه اشتراک آن اشاره کنیم. سرویسهایی همانند گیمپس و پلیاستیشن Now از کاربران بهصورت ماهانه بهترتیب ۱۰ و ۱۵ دلار پول دریافت میکنند، درصورتی که در ازای پرداخت این مبلغ بازیهای بسیار با قیمتهای بالایی را در اختیارشان قرار میدهند که همین مسئله باعث میشود از دید کاربران پرداخت این مبالغ بسیار ناچیز جلوه کند. در حالیکه اکثر بازیهای اپاستور قیمتی بین ۲ الی ۶ دلار دارند و در بین آنها تنها بازیهای اندکی همانندCivilization VI(با قیمت ۲۰ دلار برای نسخه کامل) وجود دارند که قیمت نسبتا بالایی داشته باشند. با تمامی این اوصاف کمپانی اپل اعلام کرده است که کاربران برای تجربه این سرویس باید ماهیانه ۴.۹۹ دلار پرداخت کنند که رقم مناسبی بهنظر میرسد. حال تنها باید منتظر ماند و دید که آیا کاربران حاضر خواهند شد برای تجربه بازیهای پولی اپاستور به پرداخت این هزینه روی بیاورند یا خیر؟ چیزی که واضح است، این است که اپل برای جذب مخاطبان راه سختی را در پیش دارد و باید قدم بسیار بزرگی را برای موفقیت این سرویس بردارد.
نظرات