بررسی بازی The Division 2: Warlords of New York
سال گذشته همین روزها بود که نسخه دوم مجموعه دیویژن، توسط یوبیسافت منتشر شد و از قضا برخلاف نسخه اول، توانست تا حد خیلی زیادی اثری سرگرمکننده و خوشساخت باشد. این بازی، بازیکنان را به شهر واشنگتن میبَرَد تا در قالب مامورهای گروه دیویژن، بهتنهایی یا همراه با سایر بازیکنان ماموریتهای مختلف را پشت سر بگذارند یا با وارد شدن به منطقه دارکزون، تجربهای بیرحمتر داشته باشند و باهم به شکار دشمنان کنترلشده توسط هوش مصنوعی بروند یا حتی با انتخاب مسیر تبدیل شدن به یک Rogue، بلای جانِ سایر بازیکنان حاضر در دارکزون شوند. حال یک سال پس از انتشار نسخه اصلی، سازندگان یک بسته الحاقی پولی و ۳۰ دلاری با نام Warlords of New York برای دیویژن ۲ منتشر کردهاند که خب از اسمش هم میتوان حدس زد وقایع آن، در شهر نیویورک جریان دارند؛ یعنی همانجایی که نسخه اول مجموعه در آن جریان داشت. با این تفاوت که اگر در دیویژن ۱ شاهد نسخهای برفی و زمستانی از نیویورک بودیم که از قضا اتمسفر فوقالعادهای هم داشت، این بار در شرایط آب و هوایی گرمتری پا به این شهر میگذاریم و درگیر روایت داستانی این DLC میشویم.
داستان بازی شدیدا کلیشهای و آبکی است
Warlords of New York قبل از هرچیز، یک بسته الحاقی داستانی برای دیویژن ۲ است. به این صورت که در ابتدای بازی و پس از تماشای یک میانپرده، وارد شهر نیویورک میشویم و سلسله ماموریتهای داستانی پیشروی ما قرار میگیرند تا آنها را انجام دهیم. برای آغاز بسته Warlords of New York، شما به یک شخصیت با سطح ۳۰ نیاز خواهید داشت؛ اگر قبلا دیویژن ۲ را بازی کرده و چنین شخصیتی داشته باشید، میتوانید سفر به نیویورک را با همان کاراکتر آغاز کنید و در غیر اینصورت، بازی این امکان را فراهم کرده که بتوانید بدون نیاز به تجربه محتویات نسخه اصلی، یک شخصیت سطح ۳۰ بسازید و بسته الحاقی را تجربه کنید. خب وقایع Warlords of New York، از این قرار است که آرون کینر، شخصیتی که بازیکنان نسخه اول دیویژن با وی آشنا هستند، بهنوعی کنترل منطقهای از نیویورک را در دست گرفته و عملا در حال ویران کردن بهبودهای جزئی است که پس از شیوع بیماری، در آن رخ دادهاند. از این رو باز هم مامورهای گروه دیویژن وظیفه پیدا میکنند تا کینر را از بین ببرند که این کار، به همین سادگی هم نیست. Warlords of New York، با در پیش گرفتن ساختاری شبیه به نسخه آخر سری گوست ریکان، شما را مامور میکند تا پیش از روبهرو شدن با خودِ کینر، چهار فرمانده وی را از بین ببرید. از این رو چهار نقطه روی نقشه بازی در ابتدا مشخص میشود که تلاش برای پیدا کردن این چهار نفر را باید از آنها آغاز کنید و با از بین بردنشان، در نهایت به خودِ کینر برسید.
تجربه داستانی Warlords of New York را از دو نظر میتوان بررسی کرد؛ اول اینکه اجازه بدهید بگویم اگر به دنبال شنیدن داستان خوبی در این بسته الحاقی هستید، اصلا به سراغش نروید! چرا که باور کنید یا نه، داستان بازی و جزییات آن به همین دو خطی خلاصه میشوند که بالاتر اشاره کردم و همهچیز صرفا به وارد شدن به نیویورک و از بین بردن آدمهای بد قصه در سادهترین و سطحیترین حالت ممکن خلاصه میشود! Warlords of New York در این نقطه ضعف تا حدود زیادی با نسخه اصلی دیویژن ۲ مشترک است و البته دروغ نیست اگر بگویم که حتی دیویژن ۲ هم داستان بهتری نسبت به این بسته داشت. ولی خب با کنار گذاشتن این موضوع، اجازه بدهید این بار حسابی از بازی تعریف کنم؛ چرا که Warlords of New York از حیث طراحی مرحله برخی از بهترین دقایق کلِ سری دیویژن ۲ را ارائه میدهد. ساختار بازی به این شکل است که شما آزاد هستید تا با هر ترتیبی که دوست دارید، به شکار چهار فرمانده آرون کینر بروید. این چهار شخصیت، هرکدام یک سری خصوصیات و ویژگیهای منحصربهفرد دارند که بر اساس آنها، مراحل مرتبط با آنها هم حال و هوای خاص و ویژهای پیدا میکند. فرایند پیدا کردن هریک از این شخصیتها و روبهرو شدن با آنها در قالب باس فایت، تقریبا شامل سه یا چهار مرحله جزئیتر میشود که در مجموع، تقریبا ۶-۷ ساعت گیمپلی را برای محتوای داستانی DLC به ارمغان آوردهاند؛ مدت زمانی که با در نظر گرفتن برچسب ۳۰ دلاری بسته، کمی کوتاه هم بهنظر میرسد.
دیویژن ۲ بهترین تعریف از باس فایت را تا به امروز در نسخههای این مجموعه ارائه میکند
معمولا در سری دیویژن، تعریفی که از باس فایت تا به امروز داشتیم، دشمنانی با قدرت و سطح سلامت بالا بود که بهواسطه جثه بزرگشان یا صرفا دسترسی داشتن به سلاحهایی خاص متمایز میشدند. با این حال در Warlords of New York، سازندگان پا را کمی فراتر گذاشته و شخصیتهایی طراحی کردهاند که بیش از پیش از دشمنان معمولی بازی متمایز هستند و وجه تمایزشان هم فقط به قدرت و سلامت بیشتر خلاصه نمیشود؛ برای مثال، یکی از باسها میتواند کلونهایی از خودش بسازد و همین موضوع مبارزه با وی را به چالشی جدی و در عین حال جالب تبدیل میکند. فرماندهان دیگر هم هرکدام چنین خصوصیات منحصربهفردی دارند که باعث میشود تا حس یک باسفایت واقعی را در نبرد با آنها تجربه کنیم. جدا از خصوصیات خاص هر یک از فرماندهان، مورد دیگری که باعث جذابیت گیمپلی کلی این بسته الحاقی میشود، طراحی مراحل واقعا خوب مخصوصا در مرحله نهایی مبارزه با هریک از این چهار نفر است. مثلا اگر در دیویژن ۱ و ۲ مبارزهها تقریبا همیشه به سنگر گرفتن و شلیک کردن به دشمنان تا به اتمام رسیدن سلامتی آنها خلاصه میشد، در Warlords of New York شاهد تنوع بیشتری در طراحی مرحلهها هستیم؛ به طوریکه این موضوع باعث میشود تا برای رسیدن به موفقیت و کشتن دشمنتان، مجبور میشوید محیط اطراف را بهطور دقیق بررسی کنید، خصوصیات و نقاط ضعف احتمالی دشمن را حدس بزنید و با نهایت استفاده از این موارد برای راحتتر کشتن این دشمنان تلاش کنید؛ در واقع اگر با چنین دیدی به سراغ باسها نروید، مجبور خواهید بود برای مدت زمان خیلی طولانی درگیر مبارزه با آنها شوید و خیلی وقتها هم راحت طعم شکست را بچشید.
بهطور خلاصه، پربیراه نیست اگر بگوییم که سازندگان سری دیویژن، در Warlords of New York سطح طراحی مراحلِ بازی را یک یا شاید حتی چند قدم بهبود دادهاند و با اینکه تجربه کلی بخش داستانی بازی خیلی طولانی نیست، اما کیفیت مراحل تا حد زیادی این نقص را هم جبران میکند و پس از تمام کردن محتوای داستانی این بسته الحاقی، از تجربه کلی آن بهشخصه رضایت داشتم؛ مخصوصا برخلاف آنچه که قبلا هم در خیلی از بازیهای یوبیسافت دیدهایم، این بسته خیلی کاربر را مجبور نمیکند تا برای بالا بردن سطح خودش به سراغ ماموریتهای فرعی و فعالیتهای جانبی برود و با اینکه مرحله نهایی بازی نیازمند رسیدن به سطح ۴۰ است، ولی صرفا با تجربه مراحل قبلی و نهایتا انجام چند ماموریت فرعی که از قضا کیفیت بدی هم ندارند، خیلی راحت به این سطح خواهید رسید. راستی حالا که صحبت از ماموریتها و فعالیتهای فرعی شد، بد نیست کمی هم در موردِ آنها صحبت کنیم؛ دقیقا مثل نسخه اصلی دیویژن ۲، در اینجا هم اکثر فعالیتهای جانبی در قالب اتفاقاتی رخ میدهند که حین حرکت در محیط با آنها روبهرو میشوید؛ افرادی که در حال کشته شدن به دست دشمنان هستند و باید نجاتشان بدهید، سخنرانیهای افراطی گروههای وابسته به آرون کینر که میتواند آنها را بههم بریزید، دشمنانی که در حال حمل محمولهای ارزشمند هستند و با کشتنشان محتویات آن متعلق به شما خواهد بود و موارد دیگری از این دست که در حقیقت از دیویژن ۲ به Warlords of New York کپی پیست شدهاند و خیلی موردِ جدیدی در بین آنها دیده نمیشود. با این حال در کنارِ اینها که فعالیت جانبی بهحساب میآیند، تعدادی ماموریت فرعی هم وجود دارد که کیفیت بدی ندارند ولی سطح طراحی مرحلهشان بهمراتب پایینتر از ماموریتهای اصلی بازی است.
بسته Warlords of New York محتوای ارزشمندی است که البته، اگر قیمتش کمتر از ۳۰ دلار بود راحتتر هم میشد آن را پیشنهاد کرد
Warlords of New York یک بسته الحاقی برای دیویژن ۲ بهحساب میآید و طبیعی است که خیلی مکانیکهایش هم عینا مثل نسخه اصلی باشند؛ سیستم سنگرگیری و گانپلی شدیدا جذاب دیویژن ۲ در این بسته هم تکرار شده است و بعد از یک سال، هنوز هم لذت در دست گرفتن اسلحههای بازی و از بین بردن دشمنان با آن جذابیتش را حفظ کرده است. البته در رسیدن به این هدف، محتویات تازهای مثل اسلحههای جدید که در این DLC به بازی اضافه شدهاند یا Skillهای جدیدی که پس از کشتن باسها باز میشوند، بیتاثیر نیستند و جالب است بدانید که یوبیسافت، سیستم کلی نشان دادن سطح اسلحهها و خصوصیات آنها را هم تغییر داده تا مشخصات نمایش دادهشده، سادهتر باشد و راحتتر بتوان فهمید که در مقایسه دو اسلحه، کدام یک کیفیت بهتری دارد. Warlords of New York همچنین از آنجایی که به جای واشنگتن در نیویورک جریان دارد، دشمنان مربوط به این شهر را که در نسخه اول بازی هم آنها را دیده بودیم، پیشِ رویِ شما میگذارد؛ از این رو خودتان را آماده مبارزه با رایکرها و کلینِرها کنید که مخصوصا گروه دوم با اسلحههای آتشزنی که دارند، حسابی بلای جان شما خواهند بود. در کنار دشمنان معمولی و چهار فرماندهی که بالاتر به آنها اشاره داشتیم، یک سری مینیباس هم در بازی وجود دارند که کلا به دو نوع تقسیم میشوند؛ اولی دشمنی با جثه بزرگ که اسلحه آتشزن دارد و دومی هم دشمنی با جثه مشابه که سپری بزرگ در دست گرفته است و برای راحتتر کشتنش، اول باید قسمت شیشهای این سپر را بشکنید. این دو مینیباس اصلا ایرادی ندارند و من هم مشکلی با آنها ندارم؛ ولی قضیه وقتی بد میشود که بدانیم همین دو گونه تا پایان بازی بارها و بارها دقیقا با همین ظاهر و رفتار ظاهر میشوند و اینجاست که احتمالا شما هم مثل من از مبارزههای تکراری با آنها کلافه خواهید شد.
در مجموع، محتوای داستانی Warlords of New York ترکیبی از یک سری ویژگیهای خوب و بد است؛ از طرفی سطح کلی طراحی مراحل در این بخش واقعا کیفیت خوبی دارد و یک سری مبارزههای واقعا جذاب و چالشبرانگیز را به مخاطب هدیه میدهد که خصوصیات رفتاری جالب و خاص فرماندهان دشمن جذابیت آنها را دوچندان هم میسازد. از طرف دیگر اما کیفیت کلی داستانی که بازی قصد روایتش را دارد واقعا پایین است و خلاصه بخواهم بگویم، تقابل خیر و شر در بازی دیگر از این سادهتر و کلیشهایتر شدنی نبود! با این حال در مجموع تجربه محتوای داستانی این DLC، ارزش یک بار بازی کردن را دارد؛ هرچند با در نظر گرفتن قیمت ۳۰ دلاری کمی کوتاه هم بهنظر میرسد. اما خب سوالی که قطعا برای شما هم پیش آمده، این است که Warlords of New York، به جز این بخش داستانی دیگر چه چیزی برای ارائه دارد که بهخاطر آن بخواهیم ۳۰ دلار برایش پرداخت کنیم؟ خب شاید جوابِ اصلی این سوال، محتویاتی باشد که سازندگان برای پس از تمام کردن بخش داستانی در این DLC در نظر گرفتهاند. این بسته سطح نهایی بازیکن در بازی را از ۳۰ به ۴۰ رسانده است و پس از رسیدن به این سطح و تمام کردن بخش داستانی، سیستم سطح نامحدودی به اسم SHD Levels باز میشود؛ سیستمی که سازندگان هدف از آن را تشویق بازیکن به ادامه دادن بازی و تلاش برای کسب XP عنوان میکنند.
ساختار SHD Levels، به این صورت است که با کسب امتیاز تجربه پس از سطح ۴۰، شما در این سطح به پیشرفت ادامه خواهید داد و با هر بار بالا رفتن سطحتان، یک امتیاز بهتان داده میشود تا از طریق آن بتوانید مامورِ خودتان را در یکی از پنج مولفه موجود، بهبود ببخشید. ساختاری شبیه به بازیهای نقش آفرینی کلاسیک که خب در عمل هم ارزش خوبی به تجربه کردن بازی پس از به پایان رساندن محتویات داستانی میدهد. اما شاید سوال بعدی که برایمان پیش بیاید این است که اصلا چه محتویاتی داریم که بتوانیم با بازی کردن آنها این سطح را افزایش بدهیم؟ راستش را بخواهید پس از رسیدن به سطح ۴۰، SHD Levels تنها چیزی نیست که در دسترس قرار میگیرد و سیستمهای دیگری شامل درجه سختی جهانِ بازی و Directives را هم شاهد هستیم. این دو از قسمت نقشه بازی قابل تنظیم هستند و خب بالا بردن درجه سختی جهان بازی، باعث میشود تا هر اتفاقی در دنیای بازی درجه سختی بالاتری داشته باشد و بهازای آن، لوت ارزشمندتر و XP بیشتری هم برای شما بهارمغان بیاورد. Directiveها هم مولفههایی هستند که با فعال کردن آنها، میتوانید خودتان را با چالشهای خاصی مثل مهمات کمتر یا غیرفعال شدن مینیمپ روبهرو کنید و بهازای هر یک از مولفههای فعالشده، ۲۵ درصد XP بیشتری بهدست بیاورید. با در نظر گرفتن این موارد، یکی از جذابیتهای همیشگی بازی این خواهد بود که مخصوصا به شکل Co-Op و گروهی، همراه با دوستانتان درجه سختی بازی را با تتظیم مولفههای مذکور بالا ببرید و از افزایش سطح شخصیتتان در سیستم SHD، به دست آوردن لوت ارزشمند و از همه مهمتر پشت سر گذاشتن نبردهای سخت ولی هیجانانگیز، لذت ببرید. سیستم لوت بازی هم کماکان ارزشمند و یکی از اصلیترین نقاط قوت آن است. یوبیسافت همچنین یک سیستم فصل هم به بازی اضافه کرده که فصل اول آن، از چند وقت پیش آغاز شده است و با انجام کارهای مختلف و مخصوصا کشتن دشمنانی که به مرور قرار است در دسترس قرار بگیرند، میتوانید در آن هم سطح خودتان را بالا ببرید و جوایز مختلفی بهدست بیاورید.
باگها و مشکلات فنی کماکان بخش جدانشدنی از بازی هستند
Warlords of New York، بازگشتی به شهر نیویورک برای سری دیویژن است و سازندگان، این کار را از نظر هنری به شکل واقعا عالی انجام دادهاند. طراحی بخشی از شهر که بازی در آن جریان دارد بسیار عالی صورتگرفته و آن حس و حال دنیایی که به آشوب کشیده شده است، در آن کاملا بهچشم میآید. علاوه بر این در مراحل بازی هم تنوع بصری و هنری خوب بهچشم میآید و برای مثال، در مرحلهای وارد محیطی فاضلابمانند میشویم و در بخشی دیگر باید در یک پالایشگاه وسیعتر مشغول نبرد با دشمنان شویم. اما در کنار این موضوع، بازی کماکان از حیث فنی مشکلاتی دارد؛ دیر لود شدن بافتها یکی از مواردی است که همیشه پای ثابت سری دیویژن بوده و در Warlords of New York هم دیده میشود؛ به طوریکه حتی بعضی وقتها پس از خارج شدن از خانه امن، به دلیل لود نشدن بافت دشمنان شاهد دشمنانی نامرئی در بازی بودم که سادهترین کار برایشان کشتن شخصیتم بود و خوشبختانه که همیشه در دفعه بعدی لود میشدند! همچنین در بازی کماکان شاهد باگ هم هستیم که حتی پس از منتشر شدن آپدیتی برای رفع آنها هم از بین نرفتهاند و در نتیجه اگر گاهی دشمنانتان اصطلاحا فریز شدند و به جای شلیک به شما در گوشهای ثابت ایستادند، میتوانید نهایت استفاده را از موقعیت برده و خیلی راحت آنها را از بین ببرید! یا حتی اگر گاهی شخصیتتان در حین هدفگیری وارد سنگر شد یا دستهایش برای چند ثانیه خیلی کوتاه با یکدیگر گره خوردند، تعجیب نکنید! Warlords of New York، مثل نسخه اصلی بازی از نظر صداگذاری واقعا در سطح خوبی است و صدای اسلحههای مختلف بسیار خوب کار شده است. البته چنین توصیفی را برای موسیقیهای بازی نمیتوانم داشته باشم و هرچند در این زمینه شاهد ایراد اساسی نیستیم، ولی چیزی که بتوان از آن تعریف کرد هم وجود ندارد.
بسته الحاقی پولی دیویژن ۲، در مجموع تجربهای سرگرمکننده است. این بسته از یک طرف تجربه داستانی با مراحل جذاب را به بازی اضافه میکند و از طرفی دیگر هم بازگشتی به شهر نیویورک است که بخش در دسترسِ آن، خیلی خوب طراحی شده است. محتویات دیگری مثل سیستم ارتقای سطح بیپایان بازی و بهبودهای کلی که البته خیلیهایشان روی نسخه اصلی بازی هم اعمال شدهاند، مواردی هستند که تجربه کلی از دیویژن ۲ و بسته الحاقی آن را بهبود بخشیدهاند و حتی اگر نسخه اصلی بازی را هم داشته باشید، میتوانید با دانلود کردن آخرین آپدیتش از خیلی از این بهبودهای جزئی و کلی بهره ببرید. ولی شاید اصلیترین سوالی که همه ما داریم، این است که آیا تمامِ اینها ارزش ۳۰ دلار را دارند؟ خب در اینکه محتوای ارائهشده در Warlords of New York جذاب و ارزشمند است، شکی نیست ولی وقتی بخواهیم میزان محتوا را با قیمت بسته مقایسه کنیم، پیشنهاد من این است که حتی اگر عاشق دیویژن ۲ هم هستید، با در نظر گرفتن ویژگیهای مثبت و منفی که در متن بررسی به آنها اشاره کردیم، بهتر است مدتی صبر کنید و این بسته الحاقی را زمانی که تخفیف خورد خریداری کنید.
بررسی بازی روی پلیاستیشن 4 و بر اساس نسخه ارسالشده توسط ناشر بازی صورت گرفته است.
The Division 2: Warlords of New York
نقاط قوت
- کیفیت خوب طراحی مراحل بخش داستانی بازی
- باس فایتهای جذاب بهلطف خصوصیات خاص هر باس
- سلاح و تجهیزات جدید که لوت بازی را ارزشمندتر میکنند
- طراحی هنری بسیار خوب شهر نیویورک
- محتویات جدید End Game بازی
- گانپلی بسیار جذاب دقیقا مثل نسخه اصلی
نقاط ضعف
- باگها و مشکلات فنی
- مینی باسهای تکراری
- کلیشهای بودن بیش از حد داستان کلی
- قیمت ۳۰ دلاری