Animal Crossing چگونه از یکی از بزرگترین شکست های نینتندو زاده شد
پس از مدتها انتظار، بالاخره نسخه جدید مجموعه انیمال کراسینگ با نام Animal Crossing: New Horizons برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه شد. این بازی موفق شد در همان روزهای اول، به فروش فوقالعادهای دست پیدا کند و حتی توانست در نقاط مختلف دنیا از رقیب قدرتمندی با نام DOOM Eternal پیشی بگیرد.
نسخه جدید انیمال کراسینگ، تقریبا ۲۰ سال پس از معرفی اولین نسخه عرضه شد و در طی این مدت توانسته به یکی از محبوبترین و بزرگترین مجموعههای نهتنها نینتندو، بلکه دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل شود. نینتندو تقریبا برای هر کدام از کنسولهای مدرن خود نیز درکنار ماریو و زلدا، نسخهای از انیمال کراسینگ نیز عرضه کرده است و همین باعث شده که بازی بتواند در سرتاسر جهان میلیونها میلیون نسخه به فروش برساند.
بسیاری از طرفداران این مجموعه، انیمال کراسینگ را در سال ۲۰۰۲ و با نسخه گیمکیوب بیاد میآورند. اما این مجموعه در حقیقت برای کنسول نینتندو ۶۴، کنسول پیش از گیمکیوب، بهوجود آمده بود و در حقیقت از یکی از بزرگترین شکستهای تجاری تاریخ نینتندو زاده شد.
اولین نسخه از مجموعه بازیهای انیمال کراسینگ که در ژاپن با نام دوبوتسو نو موری (جنگل حیوانات) شناخته میشد، زاده ذهن خلاق کاتسویا ایگوچی و هیساشی ناگومی، دو نفر از طراحان نینتندو است. با اینکه هیچکدام از این دو نفر به اندازه افرادی مانند شیگرو میاموتو و ایجی اونوما معروف نبودند، هر کدامشان در بخشی از حرفهشان مسول ساخت تعدادی از محبوبترین بازیهای نینتندو را بر عهده داشتند. ایگوچی کار خود را در نینتندو با طراحی مراحلی برای بازی سوپر ماریو بروز ۳ آغاز کرد و بعد از آن نیز وظیفه کارگردانی بازیهای استار فاکس و ویو ریس ۶۴ را بر عهده گرفت. در سوی دیگر، ناگومی یکی از طراحان شخصیتهای بازیهای یوشیز آیلند و ماریو کارت ۶۴ بود. البته Splatoon، یکی دیگر از بازیهای فوقالعاده موفق نینتندو که برای اولینبار برای کنسول وی یو عرضه شد نیز، به تهیهکنندگی ناگومی بود.
باتوجهبه صحبتهای اگوچی، Animal Forest ابتدا کار خود را بهعنوان یک بازی برای وسیله جانبی 64DD آغاز کرد. 64DD وسیله جانبیای برای کنسول نینتندو ۶۴ بود که به بخش زیرین دستگاه متصل میشد و ازطریق آن کاربر میتوانست بازیها را روی فلاپیهای با ظرفیت بالاتری اجرا کند. اگوچی در مصاحبهای که در سال ۲۰۰۳ انجام داده بود، در رابطه با این مجموعه گفته بود:
بازی زندگی خود را بهعنوان یک پروژه روی 64DD آغاز کرد. سپس ما به ایده ساخت یک بازی رسیدیم که در آن گیمر میتوانست با افراد دیگر در یک منطقه مشخص به تجربه کارهای مختلف بپردازد. پس از آن، یکی بعد از دیگری ایدههای مختلفی به سراغ ما میآمدند و Animal Forest در حقیقت مجموعهای از این شاخههای مختلف بود. درنهایت حقیقت این بود که ما قصد داشتیم که یک بازی برای 64DD بسازیم.
64DD دقیقا مانند یکی دیگر از وسایل جانبی نسل قبلتر نینتندو یعنی Stellaview برای کنسول سوپر فمیکام (این وسیله جانبی نیز به بخش زیرین دستگاه متصل میشد و با بالا بردن حافظه کنسول، به آنها اجازه میداد از ماهوارههای شرکت St. Giga ژاپن، بازی، مجله و موارد دیگری را دانلود کنند) عملکرد کنسول را بهتر میکرد. 64DD دارای یک دیسک درایو بود که فلاپیهای مخصوصی که میشد رو آنها دادههای مختلفی ریخت را ازطریق آن اجرا میشد. همچنین دسترسی محدود به اینترنت و ساعتی که زمان واقعی را بازگو میکرد نیز از دیگر ویژگیهای این وسیله جانبی بود. نینتندو امید داشت که این ویژگیها، بازیها و ژانرهای جدیدی را به سمت کنسول نینتندو ۶۴ روانه کند و طراحان این شرکت بهدلیل امکاناتی که این وسیله جانبی در اختیار آنها قرار میداشت، هیجانزده بودند. شیگساتو ایتوی خالق EarthBound در سال ۱۹۹۷ در رابطه با این وسیله جانبی میگوید:
64DD اجازه داد که ما ایدههای جدید و تازهای به ذهن ما خطور کند. امری که اگر این وسیله جانبی وجود نداشت، هرگز میسر نمیشد.
اما مهمترین ویژگی 64DD که باعث بهوجود آمدن بازی Animal Forest شد، ساعت آن بود. تمام ایده اصلی بازی حول این ویژگی میچرخید. دقیقا مانند دنیای واقعی، روزها و فصلها در بازی Animal Forest در زمان واقعی جریان داشت. بهطور مثال در ماههای سرد زمستان، دهکده بازی با برف پوشیده میشد و شکوفهها در ماه بهار روی درختها جوانه میزد. علاوهبر این، ماهیها و حشرات مختلف نیز باتوجهبه تقویم واقعی در بازی ظاهر میشدند و مراسمی مانند سال نو و هالووین نیز همزمان با دنیای واقعی، در بازی جشن گرفته میشدند. این ویژگی، به کاربر این حس را القا میکرد که درون کنسول خود، یک دنیای دیگر زنده نیز جریان دارد. حتی زمانیکه کاربر بازی را انجام نمیداد، اتفاقات مختلف در دنیای بازی باتوجهبه تقویم واقعی در حال رخ دادن بودند.
با اینکه 64DD پتانسیل بسیار زیادی داشت، این وسیله جانبی با مشکلات بسیار زیادی روبهرو شد. در ابتدا نینتندو برنامه داشت که این وسیله جانبی را در سال ۱۹۹۷، یک سال پس از عرضه نینتندو ۶۴ روانه بازار کند اما مشکلات زیادی که در زمان تولید این وسیله جانبی پیش آمد، باعث تأخیر چندباره آن شد. اواخر سال ۱۹۹۹ و زمانیکه کنسول نینتندو ۶۴ به پایان حیات خود نزدیک شده بود، بالاخره این وسیله جانبی به بازار عرضه شد و تنها بازیهای انگشتشماری از آن پشتیبانی میکردند. این مشکلات باعث شد که فقط زمانیکه حدود یکسال از عرضه آن میگذشت، نینتندو کار ساخت آن را متوقف کند.
درنهایت و باتوجهبه شکست 64DD، سازندگان بازی مجبور شدند که Animal Forest را روی کارتریجهای سنتی نینتندو ۶۴ عرضه کنند و با اینکه بهدلیل نبود 64DD نمیتوانستند بهراحتی ویژگیهای بازی را پیادهسازی کنند، اما با تلاش بسیار راههای مختلفی برای قرار دادن این ایدهها در بازی پیدا کردند. کنسول نینتندو ۶۴ فاقد یک ساعت داخلی بود. به همین دلیل نینتندو در داخل کارتریجهای Animal Forest ساعتی قرار داده بود که توسط باتری کار میکرد و از این طریق به بازی اجازه میداد که ساعت و روز دقیق تقویم را تشخیص دهد. از طرف دیگر، با نبود 64DD، سازندگان بازی باید راهی پیدا میکردند که دادههای بازی روی آن ذخیره شود. آنها برای اینکار از کنترلر پک، یک کارت حافظه که به گیمپد نینتندو ۶۴ متصل میشد، استفاده کردند. این خلاقیتهای به سازندگان بازی اجازه داد تا بدون حذف کردن ویژگیهای منحصربفرد بازی، آن را روی کنسول پایه نینتندو ۶۴ عرضه کنند.
بالاخره در آوریل ۲۰۰۱، بازی انیمال فارست در ژاپن عرضه و تبدیل به یکی از آخرین بازیهای فرست پارتی کنسول نینتندو ۶۴، پیش از عرضه نینتندو گیمکیوب شد. زمانبندی بد عرضه بازی، محبوبیت بازی را تحتالشعاع قرار داد و به همین دلیل این نسخه از بازی تنها برای بازار ژاپن عرضه شد. اما نینتندو که پتانسیل بازی را دریافته بود، دسامبر سال ۲۰۰۱ نسخهای از بازی را برای کنسول گیمکیوب پورت کرد. گیمکیوب، به خانه بسیار بهتری برای بازی تبدیل شد زیرا بسیاری از ویژگیهای سختافزاری 64DD بهصورت پیشفرض روی کنسول گیمکیوب قرار داشت.
سال بعد، بازی در بازار ایالات متحده با نام Animal Crossing و پس از بومیسازی بسیار زیاد در دسترس علاقمندان قرار گرفت. این نسخه از بازی موفق شد در سرتاسر جهان بیش از ۲ میلیون نسخه به فروش برساند. رقمی که برای یک IP جدید که با بازیهای قبلی تفاوتهای اساسی داشت، رقم فوقالعادهای به حساب میآمد. اما نسخه بعدی بازی با نام Animal Crossing: Wild World که برای کنسول قابل حمل DS عرضه شد بود که نام این مجموعه را در سرتاسر جهان بر زبانها انداخت. Wild World موفق شد در سرتاسر جهان به فروش خیره کننده ۱۱ میلیون نسخه در طول حیاتش دست پیدا کند. پس از آن نیز تمامی نسخههایی که از بازی عرضه شد، به فروش چند میلیونی در سطح جهان دست یافتند.
نینتندو با هر نسخه از مجموعه انیمال کراسینگ، سعی داشت با افزودن ویژگیهای جدید مانند فعالیتهای بیشتر و قابلیتهای شخصیسازی بهتر، علاقمندان به این مجموعه را راضی نگه دارد اما اصلیترین ویژگی و دلیل محبوبیت این مجموعه هرگز تغییر نکرد: بازیای که در زمان واقعی جریان داشت و هر کسی با هر سن و علاقهای میتوانست به تجربه آن بپردازد و از آن لذت ببرد و تمام این بازیها، مدیون یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ نینتندو هستند: 64DD
با اینکه این وسیله جانبی یک شکست تمامعیار و گرانقیمت تجاری برای نینتندو بود اما همانطور که آنها قول داده بودند، باعث بهوجود آمدن نوع جدیدی از بازیهای ویدیویی شد. کاری که بدون این شکست، هرگز به وقوع نمیپیوست.
نظرات