بررسی بازی Minecraft Dungeons
بازیهای دانجن کرالر نظیر دیابلو زمانی یکهتاز صنعت بازیهای ویدیویی بودند، جایی که پیسی بازها بهلطف آزادی عمل ماوس و کیبورد قادر بودند تا در سیاهچالهها گشتوگذار کنند و با جمع کردن و غارت دشمنان یا صندوقها، درنهایت به دیدار باسهای قدرتمند بروند.
امابه مرور ظهور دیگر سبکها، گیمرهای جوان را به سمت بازیهای متفاوتی کشاند. اکنون دیگر بازیهای اول شخص و ماجرایی حرف اول را در صنعت بازیهای ویدیویی میزنند و بازیکنان کمتر نسبت به بازیهای دانجن کرالر روی خوش نشان میدهند. اکنون بعد از موفقیت مجموعه ماینکرفت، شاهد ظهور بازیهای دیگری از این مجموعه اما با ظاهری متفاوت هستیم. درحالیکه دنیای سندباکس ماینکرفت هنوز هم جذابیت خودش را برای بروز خلاقیت دارد، حضور بازیهای دیگری از این مجموعه نظیر بازی واقعیت مجازی Minecraft Earth یا بازی داستان محور Minecraft: Story Mode به خوبی به همگان ثابت کرده است که این مجموعه تا چه اندازه میتواند گسترده باشد.
سادگی را میتوانید در تمام ویژگیهای بازی ماینکرفت دانجز مشاهده کنید
در همین ابتدا باید گفت بازی Minecraft Dungeons ساخته اخیر موجانگ و دابل ایلون بههیچ عنوان یک محصول پیچیده و مناسب برای کهنهکارهای بازیهایی نظیر دیابلو نیست. ماینکرفت دانجز سعی دارد تا با نگه داشتن برخی ویژگیهای یک بازی دانجن کرالر در مینیمالترین شکل ممکن، جوانان را با دنیای این سبک آشنا کند. با وجود تبلیغات گسترده پیرامون ماینکرفت دانجز باید گفت که تنها هرآنچه سازندگان نمایش دادند در بازی حضور دارد و نباید انتظار ویژگی جدیدی را داشته باشید.
داستان ماینکرفت دانجز با نمایش ایلیجر جوان آغاز میشود؛ جایی که ایلیجر کودک از خانواده خود رانده شده است و برای پیدا کردن خانهای جدید به یک روستا میرسد، اما آنجا چیزی جز نفرت روستاییان نمیبیند. خشم و نفرت ایلیچر بهخاطر ظلمی که روستاییان به او کردند او را باری دیگر سرگردان میکند، اما تغییری در راه است.
ایلیگر خشمگین و پر از نفرت در پایان راه درنهایت به کوهی باستانی میرسد که در آنجا سنگی قدرتمند نهفته است؛ Orb of Dominance. با لمس Orb of Dominance اکنون قلب او تنها انتقام را میبیند. هر آنکه در مقابل آرچ ایلیجر تعظیم کند زنده میماند و هرکس که مقاومت کند خواهد مرد. خونخواهی آرچ ایلیجر درنهایت انگیزه جمعی از قهرمانان را برای نابودی او برمیانگیزد.
داستان ماینکرفت دانجز ساده و بیآلایش است. اما این سادگی به خوبی با دنیای زیبای بازی در هارمونی قرار دارد. با ورود به هریک از مأموریتها راوی روایتی از شرایطی را که منطقه در آن بهسر میبرد، بازگو میکند.
بازی ماینکرفت دانجز هم بهصورت آفلاین و هم بهصورت آنلاین قابل انجام است
باید به بازی Minecraft Dungeons بهعنوان یک بازی ۲۰ دلاری نگاه کنید. با قیمت یک سوم بازیهای AAA، ماینکرفت دانجز محتوایی در همین حد شاید کمی کمتر را به بازیکنان ارائه میدهد. داستان بازی میتوانست فراز و فرودهای بیشتری را از گذشته ایلیجرها، روستاها و اتفاقی که برسر روستاییان آمده است، بازگو کند اما متاسفانه تنها به روایت یک داستان کلی بسنده میکند.
ماینکرفت دانجز هم بهصورت آفلاین و هم بهصورت آنلاین قابل بازی است. اما تنها تفاوت این دوحالت در تجربه مراحل با سه بازیکن دیگر است. برای تمام کردن ماینکرفت دانجنز تنها به ۵ ساعت زمان نیاز دارید اما بهلطف حضور درجه سختی متفاوت، ارزش تکرار بالایی دارد. درحالیکه در ابتدا روی درجه سختی نورمال بازی را شروع میکنید، بعد از پایان بازی قادر به آزادسازی درجه سختی ادونچر و در ادامه آپوکالیپس خواهید بود. در درجات سختی بالاتر قدرت ضربه و سلامت دشمنان افزایش پیدا میکند اما با کشتن آنها نیز آیتمهای بهتری را بهدست میآورید.
سادگی در تمام ویژگیهای ماینکرفت دانجز دیده میشود. در طول مراحل دشمنانی با ظاهر متفاوت از زامبیها بگیرید تا اسکلتها، غولهای سنگی و حتی ارواح دیده میشوند. برخلاف بازیهای دانجن کرالر در ماینکرافت دانجنز به کلاسهای مختلف دسترسی ندارید. در نتیجه بهصورت همزمان قادر به استفاده از قویترین تیرکمان و شمشیر خواهید بود.
با استفاده از Enchantments Point میتوانید اسلحه و زره را ارتقاء دهید. با Salvage کردن سلاح میتوانید Enchantments Point را برای استفاده روی سلاحهای دیگر بازیابی کنید
در مجموع شما قادر به شخصیسازی ۶ جایگاه از جمله سه جایگاه برای سلاح، تیروکمان و زره و سه جایگاه برای آیتمهای ویژه هستید. سادگی طراحی این بخش باعث شده است تا خبری از درخت مهارتهای رایج در بازیها نباشد. با وجود تعریف «سطح» برای شخصیت اصلی داستان، افزایش سطح تنها یک پوینت Enchantment برای افزایش سطح سلاحها به کاربر میدهد.
زرهها، تیروکمانها و اسلحه امکان ارتقاء با Enchantments Point را دارند و شما میتوانید با افزایش سطح و بهدست آوردن پوینت ویژگی هر سلاحها را ارتقاء دهید. هر سلاح تنها یک مجموعه ویژگی خاص دارد و شما قادر به انتخاب یک تا سه ویژگی مورد نظر خواهید بود. شیوه ارتقاء اسلحه، تیروکمان و زره با پوینتهای Enchantments بهویژه در مراحل بالاتر بهدلیل تنوع دشمنان نزدیکبرد و دوربرد اهمیت زیادی پیدا میکند.
نکته مهم در رابطه با ارتقاء سلاحها امکان تجزیه سلاح ارتقاء یافته و بازگرداندن پوینتهای Enchantments استفاده شده برای ارتقاء سلاح مربوطه است. بهلطف این ویژگی میتوانید به سرعت در یک مأموریت سلاحهای قدرتمند جدیدی را بردارید و از شر سلاحهای ضعیفتر خلاص شوید.
اما مبارزات ماینکرفت دانجز نیز بسیار ساده طراحی شده است بهطوری که در کوتاهترین زمان ممکن به آن عادت میکنید. امکان ترکیب حملات با سلاح و تیرکمان درکنار سه ویژگی دیگر باعث شده است تا آزادی زیادی در مبارزه با دشمنان داشته باشید.
البته بهشخصه انتقادهایی از سادگی بیش اندازه این بازی دارم درحالی که مشخصا میتوانستیم با بازی کاملتر و سرگرمکنندهتری روبهرو باشیم. بازی متاسفانه هیچ ویژگی کرفتینگی ندارد. درحالیکه در کمپ اصلی شاهد حضور یک دورهگرد و یک آهنگر هستیم، این دو تنها با استفاده از زمردها، پول رایج بازی امکان خرید یک سلاح، زره یا تیروکمان شانسی را میدهند. درحالیکه بهراحتی میشد با قرار دادن فروشگاهی پر محتوا، اهمیت جمعآوری پول و انگیزه برای خرید آیتمهای خوب را افزایش داد.
از طرفی بهشدت امکان ارتقاء ویژگیهای اصلی زره و اسلحه از جمله سلامت، قدرت ضربه و قدرت دفاع در بازی احساس میشود که متاسفانه هیچ یک از این خصوصیات بهصورت کارآمد برای یک بازی دانجن کرالر حتی در حد مینیمال نیز دیده نمیشود. کم توجهی سازندگان به اهمیت نقش آهنگر در بازی باعث ناکارآمدی زمردها، پول رایج درون بازی شده است.
با وجود نقشههای بزرگ و زیبا، برخی نقاط نقشه خالی از هرگونه لوت و صندوقچه پاداش است
بااینحال هنوزهم تنوع بالایی را در آیتمها شاهد هستیم و بهویژه در درجه سختی ادونچر با آیتمهای بهتری روبهرو میشوید که دل کندن از آنها را کمی مشکل میکند. خوشبختانه سازندگان چالشهای کوچکی مانند مواد مذاب، پنلها و تیغههای کشنده را نیز برای افزایش تنوع مراحل در بازی گنجاندهاند.
در بازیهای دانجن کرالر وجود لوت در جایجای نقشه اهمیت زیادی دارد. متاسفانه در ماینکرفت دانجنز گاهی مناطقی قرار داده شده است که رسیدن به آنجا هیچ پاداشی را به همراه ندارد. سیستم لوت بازی میتوانست از لحاظ دسترسی کاربر گستردگی بیشتری داشته باشد. وجود نقشههای عظیم هرچند نکته مثبتی است اما باید سازندگان لوتهای بیشتری را برای پاداش قرار دهند.
اما میخواهم کمی از خوبیهای بازی بگویم. گیمپلی سریع ماینکرفت دانجز مانع تکراری شدن سریع آن میشود. شما همواره در تکاپو برای کشتن دشمنانی از انواع مختلف هستید و گاهی باید با یک عنکبوت سر و کله بزنید و گاهی نیز باید یک سایهی ترسناک را از بین ببرید. خوشبختانه باتوجهبه تعداد مراحل، دشمنان بازی تنوع خوبی دارند. بهویژه با نزدیک شدن به پایان بازی باید با دشمنان سختتری نیز سر و کله بزنید که در جای خود دلنشین است.
بازی کمی بیشتر از ۱۰ مأموریت اصلی دارد، چند مرحله مخفی نیز در آن دیده میشود. هر یک از مأموریتها در یک منطقه خاص با ظاهری کاملا متفاوت از مأموریتهای دیگر انجام میشود. ظاهر ماینکرفت دانجز دقیقا همان دنیای بلوکی ماینکرفت با دوربین ایزومتریک است. با ورود بهبازی امکان انتخاب ظاهر شخصیت از میان چندین آواتار مختلف به کاربر داده میشود که هرکدام در جایگاه خود زیبا هستند.
متاسفانه هیچگونه سیستم کرفتینگی برای بازی تعریف نشده است
دنیای بلوکی ماینکرفت دانجز بسیار زیبا طراحی شده است. دیزاین مراحل تنوع زیادی دارند؛ گاهی باید زامبیها رو بین روستاها بکشید و گاهی به سراغ دشمنانی در محیطی بیابانی میرود و گاهی نیز با ورود به قلعه از نمایش زیبای نور رعد و برق در پس پنجرهها لذت میبرید. نورپردازی ماینکرفت دانجز در جایگاه خود ظاهری چشمنواز دارد و اتفاقا یکی از نقاط قوت بازی بهحساب میآید.
اما متاسفانه شما در طول بازی هیچ تعاملی با محیط اطراف خود ندارید. در طول بازی دهها صندوق، میز یا کمد میبینید که نمیتوانید آنها را برای پیدا کردن آیتم بشکنید. متاسفانه با وجود طراحی نقشههای بزرگ برای هر منطقه درنهایت پاداش درخوری به کاربر برای گشتن بیشتر سیاهچالهها داده نمیشود. گاهی احساس میکنید در پایان این سیاهچاله قرار است تا یک معما را حل کنید اما با رسیدن به پایان سیاهچاله تنها یک دیوار میبیند.
دنیای ماینکرفت و گرافیک آن را مدتها است که با همین ظاهر قبول کردهایم و باید گفت که از قضا درجایگاه خود زیبا و متنوع است. سازندگان توانستهاند مراحلی بسیار متفاوت از یکدیگر را ایجاد کنند و این تنوع در باسها و دشمنان نیز دیده میشود. هرچند استودیوی موجانگ و دابل ایلون سعی کردهاند تا شیوه مرگ برخی دشمنان مانند زامبیهای انفجاری را با انیمیشنی زیبا همراه کنند، اما این انیمیشنها را در مرگ بیشتر دشمنان نمیبینیم.
بااینحال، نور، جرقهها و درخشش حمله با برخی سلاحها یا آیتمها به خوبی در بازی چشمان شما را نوازش میکند و از تماشای آنها بدون شک لذت خواهید برد. تیرهای نورانی پرتاب شده از تیروکمان، برخورد دشمنان با رعد و برق یا انفجار TNT همگی در بازی خودنمایی میکنند. حال این نورپردازی را با موسیقی و صداگذاری خوب سازندگان همراه کنید.
بازی موسیقی دلنواز و آرامی دارد که گاهی با صدای رعد وبرق یا بارش باران همراه میشود. این موسیقی حتی در زمان متوقف کردن بازی نیز به گوش میرسد و بهشدت آرامشبخش است. از طرفی هر یک از دشمنان نیز صدای خود را دارند و اگر سلاحتان ویژگی خاصی داشته باشد، تاثیر صوتی آن روی دشمنان مانند صدای سوختن دشمنان را خواهید شنید.
بازی Minecraft Dungeons محصولی ۲۰ دلاری با ویژگیهای محدود اما مناسب برای افرادی است که میخواهند با دنیای یک بازی دانجن کرالر آشنا شوند. گشتوگذار در دنیای رنگارنگ و گاهی تاریک بازی بسیار لذتبخش است، هرچند توقع تنوع بیشتری را در گیمپلی بازی داشتیم. Enchantments ها بهویژه نقش مهمی در بازی ایفا میکنند و عمق بیشتری را به گیمپلی نهچندان پیچیده بازی میدهند.
امیدوارم در آینده بتوانم یک بازی دانجن کرالر بزرگتری از مجموعه ماینکرفت را تجربه کنم، مجموعهای که بدون شک هنوز کل پتانسیل خود را برای حضور در بازیهایی با سبکهای مختلف بهطور کامل نشان نداده است.
برای مشاهده و مقایسه مشخصات فنی و قیمت گوشی در فروشگاههای اینترنتی معتبر به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید: بهروزترین قیمت گوشی شیائومی و گوشی هواوی در این بخش در کنار تصاویر رسمی، بررسی کاربران و پرسشهای متداول در اختیار کاربران قرار گرفته است
بازی Minecraft Dungeons روی نسخه پیسی بررسی شده است.
Minecraft Dungeons
نقاط قوت
- طراحی زیبا و متنوع هر یک از مراحل
- تنوع دشمنان و تفاوت استراتژی نبرد با آنها
- Enchantment Point نقش مهمی را در گیمپلی ایفا میکنند
- حضور دهها آیتم متنوع برای استفاده
- موسیقی و صداگذاری دلنشین بازی
- طراحی زیبای هر یک از مناطق بازی
- حالت چندنفره لوکال و آنلاین
نقاط ضعف
- سیاهچالههایی بزرگ با صندوقچههای کوچک پاداش
- ناکارآمدی زمردهای جمعآوری شده برای خرید آیتم جدید
- نبود هیچگونه سیستم کرفتینگ
- کمپ بزرگ، بدون محتوای خاص
نظرات