آیا بازسازی Demon’s Souls ارزش یک نسل انتظار را دارد؟
بازی Demon’s Souls در سال ۲۰۰۹ بهصورت انحصاری برای پلیاستیشن 3 عرضه شد. استودیو فرامسافتور (FromSoftware) با توسعه دیمنز سولز شالوده و پایههای زیرژانر سولزبورن را بهوجود آورد. در جریان رویداد بازیهای پلی استیشن 5 نسخه بازسازی شده Demon’s Souls معرفی شد که احتمالا بهعنوان بازی روز عرضه کنسول نسل نهمی سونی در اختیار کاربران قرار میگیرد. همچنین مشخص شد که بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games)، توسعهدهندهی نسخه بازسازی شده بازی است.
تقریبا در ماه مارس ۲۰۱۸ بود که شایعاتی از پروژه بعدی استودیو بلوپوینت گیمز منتشر شد. در ادامه این استودیو در جریان اخبار مختلف اعلام کرده بود که روی یک پروژه جاهطلبانه کار میکند. ازاینرو ما باید چه انتظاری از استودیویی داشته باشیم که میتوان آن را استاد ریمستر کردن بازیهای ویدیویی نامید؟ تریلر رونمایی Demon's Souls Remake، درواقع یک تیزر کوتاه بود که بهدنبال آن تصاویر مختلفی هم از جهان بازی منتشر شد.
دانلود از آپارات
موردیکه اهمیت زیادی دارد، این است که بهعنوان یک بازی روز عرضه، احتمالا محصولی را مشاهده میکنیم که قدرت پلیاستیشن 5 را نشان میدهد. در جریان بازسازی دیمنز سولز، تمامی موارد بازی نظیر کیفیت مدلها تا افکتهای حجمی دستخوش تغییرات شده است. بهلطف قدرت پلیاستیشن 5، بازی با رزولوشن 3860x2160 واقعی (Native) اجرا میشود؛ البته دراینمیان دو روش برای اجرای بازی در اختیار کاربران قرار داده شده است.
پس از رونمایی نسخه ریمیک بازی Demon’s Souls، در وبسایت پلیاستیشن اعلام شد که جدا از سایهزنیهای حیرتانگیز بازی و ویژگی ریتریسینگ، کاربران میتوانند یکی از دو حالت گرافیکی در نظر گرفته شده را انتخاب کنند. اولین حالت، روی عملکرد و کیفیت محیط تمرکز دارد و دومین حالت هم نرخ فریم بالاتری را در اختیار کاربر قرار میدهد. جدا از این موارد، در این مقاله نگاهی دقیق به تیزر رونمایی بازی و مقایسه آن با نسخه اصلی Demon’s Souls، خواهیم داشت تا متوجه شویم بلوپوینت گیمز به چه شکل بازی را مدرنیزه کرده است.
شروع تریلر، CGI مربوطبه سرزمین Boletaria از بازی اصلی است که بلوپوینت گیمز فریم به فریم آن از آن رندر گرفته است. ازاینرو شاهد اینترو بازی Demon’s Souls هستیم که اینجا با رنگ و لعابی بهتر بهنمایش گذاشته میشود. برای مثال صحنه نمایش باس درگن گاد در اینجا عمیقتر و ملموستر کار شده است. در ادامه باسهای دیگری نظیر استورم کینگ، تاور نایت و فلیملرکر درکنار دشمنان معمولی بازی مثل ریپر و کارگویلها نمایش داده میشوند.
شروع تریلر، CGI مربوطبه سرزمین Boletaria از بازی اصلی است که بلوپوینت گیمز فریم به فریم آن از آن رندر گرفته است
موارد نشان داده شده، بخش کوچکی از تواناییهای موتور گرافیکی بلوپوینت گیمز است که ظاهر اصلی بازی را نشان میدهد و بهصورت In-Game ضبط شده است. از نظر زمانبندی و نمایش محتویات نسخه بازسازی شده درکنار نسخه اصلی، نحوه کارکرد رندر گرفتن موتورهای گرافیکی داخلی در طول نسلهای مختلف بسیار جذاب است.
اصلیترین ارتقا رزولوشن بازی است. نسخه بازسازی شده دیمنز سولز با رزولوشن 3840x2160 و ۳۰ فریم برثانیه اجرا میشود. البته نرخ فریم بازی هنوز از سوی سونی یا استودیو بلوپوینت گیمز تایید نشده است، اما اینکود تریلر رونمایی بازی، روی ۳۰ فریم برثانیه است. این مورد را میتوان یک ارتقای بزرگ نسبتبه بازی دانست که ۱۱ سا ل پیش با رزولوشن 720p و ۳۰ فریم برثانیه عرضه شد.
نسخه اصلی Demon's Souls همچنان درجه سختیای زجردهنده را به تصویر میکشد
متاسفانه سرورهای Demon’s Souls در سال ۲۰۱۸ از دسترس خارج شدند، اما زمانیکه بهصورت آفلاین وارد بازی میشوید، Demon's Souls همچنان درجه سختیای زجردهنده را به تصویر میکشد. دراینمیان مواردی وجود دارند که امیدوارم در نسخه بازسازی شده حضور داشته باشند. برای مثال تمرکز خاصی روی ارائه فیزیک Havok محیطها و دشمنان غیرمعمولی باشد. همچنین استفاده از سایهزنیهای همزمانی برای بازیکنان و موشن بلور صفحهنمایش از دیگر مواردی هستند که انتظار میرود در این نسخه از آنها استفاده شود.
ازطرفی پلهای طولانی بازی اصلی بهندرت محدودیتهایی را برای نمایش عمق میدان بهخود اختصاص داده بودند. زمانیکه به بالای Boletaria Palace میرسیم، با باس فایت تاور نایت روبهرو خواهیم شد که میتوان اولین مقایسه مناسب میان سکانس رویارویی بازیکن با این باس را در پلیاستیشن 3 و پلیاستیشن 5 انجام داد. فریم به فریم که مقایسه کنیم، یکی ارتقای همهجانبه را میبینیم.
تاورنایت در Demon's Souls Remake از نظر ظاهری تغییرات بسیاری داشته و زره جنگی و سپر او با عظمت طراحی شده است
در این نسخه علفها و سبزهها زیر پای شما له میشوند و همانند بازی Shadow of the Colossus، در طراحی زمینهای بازی از هندسهی پیچیدهتری استفاده شده و یک مزیت برای بازی به حساب میآید. ارتقای جزئیات بصری تاور نایت بههمراه کیفیت بسیار بالای منابع پایهای در طراحی او، از دیگر مواردی است که در نمای نزدیک قابل مشاهده است. زره جنگی تاور نایت دارای نشانههایی از به کارگیری رزولوشن بالا در طراحی و افزودن رنگ آبی و برنز در آن است. این در حالی است که یک ناحیه خاکی و گلآلود هم به پایین سپر غول پیکر او اضافه شده که در اینجا هم از رنگ آبی و برنز استفاده شده است.
بازتاب پرتوهای نور در اطراف زره جنگی تاور نایت بهصورت کاملا واضح قابل مشاهده نیست، اما بهطور واضح میتوان جزئیات وسیع و گسترده مدل جدید نورپردازی را حس کرد. موشن بلور ارتقا یافته بههنگام کوبیده شدن پای تاور نایت روی زمین، اثرات ذرات حاصل از برخورد شیلد به زمین و برپایی گرد و خاک از دیگر تغییرات بازی به حساب میآید.
از نظر طراحی محیط، کاخها و محیطها به کل بازطراحی شدهاند. در نسخه بازسازی شده طراحیهای گاتیکتر نسبتبه نسخه اصلی یک جهش فنی بسیار بزرگ را بهوجود آورده است. درواقع این طراحی هنری متفاوتی که بلوپوینت گیمز بهسراغ آن رفته، محیطهایی اشباعتر، تاحدی روشنتر و پرجزئیاتتری را در اختیار کاربران قرار میدهد. یکی از دلایل طراحی محیطهای تاریک و افسرده با جزئیات پایین بهخاطر محدودیت فنی دوران پلیاستیشن 3 بود که از این نوع طراحی هنری استفاده شده بود. این در حالی است که پلیاستیشن 5 قدرت بسیار زیادی را در این زمینه در اختیار سازنده قرار میدهد و بلوپوینت گیمز میتواند در زمینه ارائه جزئیات، کارهای جاهطلبانهتری را انجام دهد.
در زیر مقایسههایی را میان محیطهای یکسان در نسخه اصلی و نسخه بازسازی شده مشاهده خواهیم کرد.
بازسازی Demon’s Souls به واسطهی بهبودهای بزرگی در جزئیات علفها، سبزهها، سنگها و افکتهای حجمی برای غبار و گرد و خاک در شرایط خوبی بهسر میبرد.
بلوپوینت گیمز با طراحیهای گاتیک خود برای ساختمانها، جاهای خالی و طراحیهای تیره و تار بازی اصلی را پوشانده است. همچنین برای دیوارهای سمت راست و چپ هم شاهد موزائیککاریهایی با کیفیت بالا هستیم.
باسهایی نظیر ونگارد هم تغییرات اساسی کردهاند. تکسچرهای با کیفیتتر برای پوست آنها و جزئیاتی نظیر دستبندهای فلزی شکوفایی هنری در طراحیها را نشان میدهد.
خزهها، علفهای هرز و برگهای درخت مو در گوشهوکنار جهان Boletaria به چشم میخورد که باعث شده کاربر حسوحال نابود شدن چیزی را حس کند؛ موردیکه بهخاطر محدودیتهای پلیاستیشن 3 جای خالی آن حس میشد.
زره جنگی تاور نایت با علامتها و نشانههای مختلف تقویت شده و جزئیات بیشتری دارد. همچنین این مورد برای ساختمان پشت سر او هم صدق میکند.
سکانسی که سه گارگویل به قهرمان داستان حمله میکنند، از نظر قاببندی شباهت بسیاری به نسخه اصلی دارد، اما با موتور گرافیکی جدید بلوپوینت گیمز برای پلیاستیشن 5 طراحی شده است.
برای نمایش شکوفایی جدید تیم سازنده، دیجیتال فاندری روی اَسِتها و دادهای بیشتری کار کرده است. سونی یک پک پنجتایی از تصاویر بازی Demon’s Souls با رزولوشن 4K را منتشر کرده که محیطهای آغازین بازی را نشان میدهد. با قدم زدن در تونل ابتدایی Demon's Souls، حجم زیادی از گیاههای مختلف را میبینیم که درکنار شوالیه داستان قرار گرفته که هر کدام از آنها در بازتاب نور مهتاب تاثیر گذار هستند. در نسخه اصلی، این کار امکانپذیر نبود. همچنین نورپردازی و کیفیت حجمی (کیفیت ذرات که این ذرات بیانگر هر نوع جسمی در محیط است که حجم خاصی را به خود اختصاص داده است) در فواصل دور هم بهبود یافته است.
دیمنز سولز عرضه شده روی PS3 همچنان کیفیت مناسبی دارد و بازسازی آن روی PS5 همانند یک نقاشی با کیفیتتر است
نقشه برداری انسداد منظر (Parallax Occlusion Mapping) بهصورت آزادانه در نسخه بازسازی شده دیمنز سولز استفاده شده تا جزئیات بیشتری به بازی اضافه شود؛ موردیکه حاصل توسعه Shadow of the Colossus توسط بلوپوینت گیمز است. تمامی این موارد در Demon’s Souls Remake با مقیاس بزرگتری پیادهسازی شده تا مکانها و سکانسهای مختلف بازی به کل از اول بازطراحی شود. مشاهده آپدیتهای صورت گرفته روی لباس شوالیه (قهرمان داستان) هم در نوع خود کنجکاو کننده است.
باتوجهبه تصاویری که در بالا قرار گرفته است، دیجیتال فاندری مقایسهای را در این زمینه انجام داده که در جریان آن شاهد تغییراتی در کلاه جنگی (هلمت) شوالیه و زوایای آن هستیم و باعث بهوجود آمدن لبههای بیشتری برای کلاه جنگی شده است. دیوارهای صاف نسخه اصلی را کنار بگذاریم، دیمنز سولز عرضه شده روی PS3 همچنان کیفیت مناسبی دارد و بازسازی آن روی PS5 همانند یک نقاشی با کیفیتتر است.
نورپردازی در تمامی نقاط بازی بهبود یافته و دلیل اصلی آن ویژگی ریتریسینگ است
این مورد (نغییرات ظاهر باس نسبتبه نسخه اصلی) را برای باس ونگارد هم میتوان درنظر گرفت. محفظه باس و محیط باس فایت از بالا دارای بازتاب نور است و متریالهای مربوطبه بافتهای (تسکچر) دشمنان هم به کل بازطراحی شده است تا بتواند از نورپردازی موتور گرافیکی بازی پشتیبانی کند. تیم سازنده با ارائه موارد تزئینی مختلف و تغییرات هندسی در ساختار باس فایت و محیط آن، سعی کرده تا تجربهی جدیدی را ارائه دهد. برای مثال، دور دستان ونگارد در اینجا دستبندهای فلزی مختلفی قرار گرفته که ظاهر جدیدی را نشان میدهد. تغییرات این سکانس آنچنان قابل تشخیص نیست، اما نگاه کردن به آن لذت بخش است.
جالب است که بدانید تصویر مربوطبه باس ونگارد، رزولوشن 2560x1440 را نشان میدهد. این تنها بخشی است که رزولوشنی کمتر از رزولوشن 4K دارد و شاید، نشاندهنده حالتی است که در آن بازی کیفیت کمتر، اما نرخ فریم بالاتری روی پلیاستیشن 5 خواهد داشت. نورپردازی در تمامی نقاط بازی بهبود یافته و دلیل اصلی آن ویژگی ریتریسینگ است. برای عکسی که سه گارگویل به سمت قهرمان داستان حملهور میشوند، بهنظر میرسد میانپرده بازی اصلی در نقش یک نقطه شروع برای نسخه بازسازی شده بوده است. در این کلیسا پرتوهای نور بیشتری اضافه شده است. همچنین شمعهای متعددی را میبینیم که همانند یک حلقه بزرگ در اطراف کلیسا قرار داده شده است. این تصویر به ما میگوید که ریتریسینگ بصری به چه شکل روی پلیاستیشن 5 کار میکند.
در اینترو سایر باسهای نمایش داده شده بلوپوینت گیمز با بهبود مواردی مثل باران، نورپردازی و رزولوشن بالا تغییراتی را روی اتمسفر نمایش آنها بهوجود آورده است
در وبسایت پلیاستیشن اعلام شده که در درجه اول، ریتریسینگ در بازی Demon’s Souls روی سایهها خواهد بود. این مورد کمک میکند که در محیطهای تاریک مثل سکانس گارگویلها نورپردازی، خودنمایی بیشتری داشته باشد. همانند ویژگی SSAO یا HBAO در نسل فعلی، امکان دارد با نزدیک شدن بازیکن به دیوارها یا بههنگام گشتوگذار در تونلها و سایر محیطهای دیمنز سولز، شاهد ارتقاهایی در نحوه نمایش و تاثیر این ویژگی در بازی باشیم.
باز هم به عقب برگردیم. بازی Demon’s Souls روی پلیاستیشن 3 از نظر ویژگیهای عمق میدان، Lens Flares (ویژگیای که باعث روشنتر شدن محیط میشود) و Bloom عملکرد خوبی را از خود بهنمایش گذاشته بود، اما پلیاستیشن 5 با ترکیب این سه ویژگی و طراحی مجدد خروجی آنها، باعث شده تا تاثیر عمیقتری داشته باشند. در اینترو سایر باسهای نمایش داده شده نظیر فلیملرکر و استورم کینگ، استودیو بلوپوینت گیمز با بهبود مواردی مثل باران، نورپردازی و رزولوشن بالا تغییراتی را روی اتمسفر نمایش آنها بهوجود آورده است.
از نظر بصری هم بازی پیشرفت چشمگیری نسبتبه سایر بازیهای سولزبورن دارد. از همه مهمتر، بهلطف استفاده از یک موتور گرافیکی جدید، Demon’s Souls را میتوان با ۳۰ فریم برثانیه و بدون هیچگونه افت فریمی تجربه کرد. موردیکه در جریان آن تمامی ساختههای فرامسافتور، از Dark Souls گرفته تا Bloodborne، با مشکل افت فریم در بخشهایی از بازی مواجه بودند. برای مثال، تنها کافی است در محیطهای ابتدایی Boletaria قدم بزنید تا در زمان ورود اژدها به محیط، متوجه کاهش فریم بازی و قرارگیری آن روی ۱۲ فریم برثانیه شوید. ترکیب دشمنهای مختلف، حداکثر مسافت قابل دید (Draw Distance) و افکتهای حاصل از آتش، حسابی کنسول سونی را بهچالش میکشد. بااینکه هنوز نرخ فریم نسخه بازسازی شده اعلام نشده است، اما ۳۰ فریم برثانیه اینکود شده روی تریلر بازی، هیچ نوع کاهشی را نشان نمیدهد.
از حیث عملکرد هم بلوپوینت گیمز جزو آن دسته از استودیوهایی است که همیشه راههای مختلفی را برای تجربهی یک بازی در اختیار مخاطب قرار میدهد. در بازی Shadow of the Colossus بازیکنان میتوانستند بازی را روی پلیاستیشن 4 پرو با ۳۰ فریم برثانیه و رزولوشن 1440p تجربه کنند یا اینکه رزولوشن پایینتری را انتخاب، اما Shadow of the Colossus را با ۶۰ فریم برثانیه اجرا کنند. قطعا مورد هیجانانگیزی است که بدانیم Demon’s Souls روی پلیاستیشن 5 چه ساختاری را ارائه میدهد. باتوجهبه اطلاعات موجود و رزولوشن حاصل از تصویر باس فایت ونگارد، میتوان احتمال داد که در حالت عادی بازی با رزولوشن 4K و ۳۰ فریم برثانیه اجرا میشود، اما بازیکنان میتوانند از حالت Performance هم استفاده کنند که رزولوشن 1440p با ۶۰ فریم برثانیه را در اختیار مخاطب قرار میدهد. بااینحال باید منتظر بمانیم و ببینیم که سونی و استودیو بلوپوینت گیمز چه روشهایی را برای بازیکنان درنظر گرفتهاند.
پس از گذشت ۱۱ سال، اولین نسخه از سری سولز قرار است بهعنوان بهترین نسخه از این مجموعه با ظاهری چشمنواز و تغییر یافته مجددا عرضه شود. بلوپوینت همانند همیشه قصد دارد کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و انتظار برای این بازی بسیار سخت است. در تریلر معرفی بازی تاریخ انتشاری برای Demon’s Souls Remake اعلام نشد، اما ارزش صبر کردن را دارد. بهعنوان بازیای که مثالی برای قدرت پلیاستیشن 5 است و از رزولوشن 4K واقعی هم پشتیبانی میکند، دارای جلوههای بصری ارتقا یافته است و ریتریسینگ را به بهترین شکل ممکن پیادهسازی کرده، امکان دارد شاهد یک بازی روز عرضه برای کنسول نسل نهمی سونی باشیم.
نکتهی بسیار خوب این است که Demon’s Souls فقط از نظر فنی تغییر نکرده است، بلکه از نظر بصری هم استودیو سازنده قرار است ظاهر جدیدی از سرزمین Boletaria را بهنمایش بگذارد. طراحیهای هنری درنظر گرفته شده از سوی بلوپوینت گیمز با فرامسافتور متفاوت است و بهخاطر قدرت گرافیکی بالای پلیاستیشن 5، آنها میتوانند جزئیات متفاوتتری را بهنمایش بگذارند. امیدواریم در آینده نه چندان دور، نمایشهای بیشتری را از Demon’s Souls Remake مشاهده کنیم.