کنترل بازیها با حرکات چشم با استفاده از فناوری Tobii لپتاپهای MSI
شرکت اماسآی از مدتها پیش با همکاری شرکت توبی، در حال کار روی حسگر تشخیص حرکات چشم است. این شرکت در نمایشگاه کامپیوتکس سال گذشته برای اولینبار عملکرد این حسگر را در بازی Assassin's Creed Rogue نشان داد و امسال هم در جریان نمایشگاه CES 2016، از لپتاپ GT72 Dominator Pro Tobii رونمایی کرد که در آن از حسگر تشخیص حرکات چشم هم استفاده شده است.
این تکنولوژی چشم کاربر را شناسایی و پس از آن حرکات چشمهای وی را دنبال میکند. به این صورت که وقتی اولینبار روبروی لپتاپ مینشینید، با استفاده از تنظیمات مخصوص توبی و خیره شدن به نقاط مشخص شده، این حسگر چشمان شما را شناسایی میکند و سپس قادر خواهید بود برای دستورها مختلف از آن استفاده کنید. نسخه تکامل یافته توبی که در لپتاپ GT72 استفاده شده، توانایی شناسایی چشم را حتی از پشت عینک هم دارد و افرادی که آن را در جریان CES تست کردند، از سرعت بالای توبی در تشخیص چشم و حرکات آن خبر میدهند.
ولی شاید مهمترین استفاده این حسگر برای گیمرها، توانایی کنترل بازیهای مختلف با استفاده از آن باشد. اماسآی در جریان CES 2016 عملکرد توبی را روی چند بازی مختلف نشان داد. اولین اثر Grand Theft Auto V بود که اماسآی، توبی را برای تنظیمات مختلفی در آن برنامهریزی کرده بود. برای مثال امکان حرکت دوربین با استفاده از حرکات چشم وجود داشت و کاربران میتوانستند با نگاه کردن به لبههای تصویر، دوربین را به چپ، راست، بالا و پایین هدایت کنند.
یکی دیگر از استفادههای توبی در GTA V، هدفگیری دشمنان و وسایل نقلیه با چشم است. برای مثال میتوان فقط با نگاه کردن به دشمن هدفگیری و سپس شلیک کرد. این ویژگی هم به خوبی با استفاده از توبی عملی است و بهلطف دقت و سرعت بالای این حسگر در تشخیص حرکات چشم، میتوان اهداف را خیلی راحت و سریع از بین برد.
البته استفاده از توبی در بازی GTA V فقط برای نمایش دادن تواناییهای این حسگر بود و بهصورت رسمی توسط راکاستار پشتیبانی نمیشود. ولی یکی از شرکتهایی که بازیهای جدید خود را با استفاده از این فناوری عرضه خواهد کرد، یوبیسافت است. در جریان CES 2016 اماسآی از بازی Assassin's Creed: Syndicate برای نمایش دادن تواناییهای این حسگر استفاده کرد که میتوان با استفاده از چشم، اهداف مختلف و محل دقیق مأموریتها را هدفگذاری کرد یا برای نشانهگیری محل پرتاب قلاب از آن استفاده کرد. دیگر بازی یوبیسافت که بهطور کامل از این فناوری پشتیبانی خواهد کرد، اثر موردانتظار The Division است که اسفند ماه عرضه خواهد شد. به همین دلیل هم اماسآی لپتاپ مخصوص بازی GT72 خود را با این بازی در دسترس علاقهمندان قرار میدهد و خریداران میتوانند همراه لپتاپ یک نسخه رایگان از این بازی را هم دریافت کنند. لازم به ذکر است که فعلا جزییات دقیقی از چگونگی عملکرد توبی در The Division منتشر نشده است.
به هر حال فناوری تشخیص حرکات چشم توبی، فعلا عملکرد خیلی زیادی ندارد و در مراحل اولیه استفاده عملی است. بااینحال کارشناسان حاضر در CES 2016، اعتقاد دارند که این فناوری برای آینده بازیها و علیالخصوص واقعیت مجازی بسیار کاربردی خواهد بود. چرا که امکان انجام برخی کارها با استفاده از حرکات چشم در بازیهای واقعیتمجازی، به هرچه بیشتر واقعی بودن این آثار کمک خواهد کرد و در عین حال کنترل آنها را هم سادهتر میکند. جالب است بدانید که شرکت توبی در حال همکاری با شرکت استاربریز (Starbreeze) است تا از فناوری تشخیص حرکات چشم در هدستهای واقعیت مجازی StarVR این شرکت استفاده کند. البته هدست مذکور فعلا در مراحل اولیه ساخت است و احتمالا زمان زیادی برای عرضه آن باید منتظر بمانیم.
نظر شما در مورد فناوری توبی چیست؟ آیا این تکنولوژی میتواند تاثیری در آسانتر شدن کنترل بازیها داشته باشد؟