نویسنده: رضا اسکندری
// جمعه, ۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۸

معرفی مستند The Class of '92 | دوران شکوهمند منچستریونایتد

در این مقاله به معرفی مستند The Class of '92 خواهیم پرداخت. مستندی که دوران شکوهمند تیم منچستریونایتد در دهه ۹۰ میلادی را به‌تصویر می‌کشد. با زومجی همراه باشید.

در ادامه معرفی مستندهای فوتبالی بعد از معرفی مستندهایی درباره استیون جرارد و تیم محبوب لیورپول و قبل از آن درباره منچسترسیتی امروز تصمیم گرفتیم دوباره به شهر منچستر برگردیم و این بار درباره سمت قرمز این شهر صحبت کنیم که بدون شک نه‌تنها تیم محبوب‌تری نسبت‌به آبی‌های منچستر هستند که از لحاظ افتخارات هم دست بالاتر را دارند.

شیاطین سرخ یا همان منچستریونایتد که پس از نخستین قهرمانی خود در اروپا با سِر مت بازبی خیلی روزهای خوشی را سپری نمی‌کردند، در اواخر دهه ۸۰ میلادی با استخدام یک سرمربی اسکاتلندی بی‌نام‌ونشان به نام الکساندر چپمن فرگوسن دوران جدیدی را در باشگاه خود شروع کردند. پس از گذشت دو یا سه فصل از شروع فعالیت آقای فرگوسن خیلی‌ها اعتقاد داشتند که به‌دلیل نتایج ضعیف باید باشگاه را ترک کند و خود او هم تا مرز استعفا پیش رفت ولی درنهایت تصمیم گرفت یک سال دیگر در سمت سرمربی من‌یونایتد باقی بماند. تصمیمی که نه‌تنها تاریخ یونایتد که تاریخ تمام فوتبال جهان را تغییر داد.

باقی ماندن الکس فرگوسن در تئاتر رویاها دوران باشکوه یونایتد در دهه ۹۰ میلادی را درپی داشت که نام این مستند دقیقا از همین منظر گرفته شده است. در سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ بازیکن‌هایی به این تیم اضافه شدند که امروزه تک‌تک آن‌ها را به‌عنوان اسطوره‌های یونایتد و انگلستان می‌شناسیم. بازیکن‌هایی مانند دیوید بکهام، رایان گیگز، پل اسکولز، برادران نویل یعنی گری نویل و فیل نویل، نیکی بات، اوله‌گنار سولسشر و البته حضور بازیکنی مانند روی کین در میانه میدان همه و همه باعث شدند تا ستون فقرات تیمی را شکل دهند که یکی از بهترین تیم‌های تاریخ انگلستان به‌شمار می‌رود.

پوستر تبلیغاتی از مستند the Class of 92

کلاس ۹۲ دقیقا لقبی است که به بازیکنان تیم منچستریونایتد در اوایل دهه ۹۰ داده بودند و به بازیکنانی می‌گویند که در آن سه سال به‌خصوص در سال ۹۲ به تیم اضافه شدند. بازیکنانی که با حضورشان در تیم یونایتد توانستند سال‌هایی را رقم بزنند که هنوز طرفداران یونایتد از آن سال‌ها و دستاوردهای آن دوران برای کری‌خوانی‌های خود استفاده می‌کنند.

سر الکس فرگوسن در دوران حضورش در یونایتد توانست ۱۳ بار قهرمان لیگ برتر شود و لیورپول را از تخت پادشاهی پرافتخارترین تیم این کشور پایین بکشد. تقریبا تمام این قهرمانی‌ها در دهه ۹۰ و دهه اول ۲۰۰۰ شکل گرفتند و کلاس ۹۲ عضو پررنگی از تمام این قهرمانی‌ها بودند. همچنین دو قهرمانی چمپیونزلیگ و دو نایب قهرمانی هم دستاوردهای بسیار بزرگی بودند که یونایتدی‌ها باحضور این بازیکن‌ها به آن‌ها رسیدند.

در مستند ۹۲ شاهد حضور بازیکنانی هستیم که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم. همان بازیکنانی که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به تیم اضافه شدند و در مسیر افتخارآمیز منچستریونایتد همراه آن‌ها بودند. در مستند با هرکدام از این بازیکن‌ها به‌طور جداگانه مصاحبه می‌شود و هرکدام از آن‌ها درباره لحظات ماندگار و مهمی که در باشگاه‌ داشتند صحبت می‌کنند.

از کرنرهای مهم دیوید بکهام و گل سولشر در فینال سال ۱۹۹۹ گرفته که یونایتد در لحظات پایانی باخت را با برد عوض کرد و قهرمان یو‌سی‌ال شد تا گل‌های ماندگار پل اسکولز که هرکدام از آن‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد. همچنین از زبان هرکدام از آن‌ها می‌توانیم درباره سایر بازیکن‌ها هم بشنویم که با چه رویکرد و طرز فکری در تیم حضور داشتند. برای مثال همه عقیده داشتند که دیوید بکهام زمان زیادی را به ظاهر خودش اختصاص می‌داد و تایم زیادی را صرف کارهای ظاهری می‌کرد، دقیقا برخلاف بازیکنان دیگری مانند اسکولز و گیگز.

بازیکنان من یونایتد به همراه سر الکس فرگوسن

درباره نقاط ضعف مستند اگر قصد صحبت داشته باشیم می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که افراد حاضر در مستند درباره لحظات سخت تیم خیلی صحبت نمی‌کنند و بیشتر درباره افتخارات صحبت می‌کنند‌. برای مثال باخت‌های مهمی در دهه ۹۰ میلادی برای یونایتد شکل گرفته که همین باخت‌های مهم را می‌توان پایه شکل‌گیری افتخارات تیم دانست.

مهم‌ترین بخش مستند کلاس ۹۲ بدون شک به همان فصل رویایی ۱۹۹۸-۱۹۹۹ مربوط می‌شود که بدون هیچ شکی مهم‌ترین فصل تاریخ قرمزهای یونایتد به‌شمار می‌رود. فصلی که در آن موفق شدند یک سه‌گانه تاریخی را به‌دست آورند و به تنها تیم انگلیسی تاریخ تبدیل شوند که سه‌گانه کسب کرده است (تا اینکه سیتی در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به این مهم دست پیدا کرد). فصل ۱۹۹۹ از هر جهت یک فصل دراماتیک برای شیاطین سرخ بود. آن‌ها در لیگ در یک نبرد هیجان‌انگیز در روزهای آخر قهرمانی را به چنگ آوردند، در فینال جام حذفی به سختی برنده بازی شدند و از همه مهم‌تر فینال چمپیونزلیگ تلقی می‌شود.

فینال فصل ۱۹۹۹ در شهر بارسلونا بین منچستریونایتد و بایرن مونیخ برگزار شد و تا دقیقه ۸۹ نه‌تنها تیم بایرن مونیخ تیم برتر زمین بود و حتی یک بر صفر از یونایتد جلو بود که با بدشانسی و برخورد ضرباتشان به تیر دروازه نتوانسته بودند گل‌های بعدی را بزنند. بااین‌حال در آن فصل ابر و باد و مه و خورشید با یونایتد بودند و در دقایق پایانی بازی با دو کرنر از دیوید بکهام و ضربات شرینگهام و سولشر توانستند یکی از دراماتیک‌ترین قهرمانی‌های تاریخ این مسابقات را تجربه کنند.

درنهایت باید بگوییم که اگر به فوتبال علاقه دارید تماشای این مستند را از دست ندهید و اگر آن را تماشا کرده‌اید، نظرتان را درباره آن با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده