نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۱

فیلم Furiosa: A Mad Max Saga چرا در گیشه شکست خورد؟

فیلم Furiosa: A Mad Max Saga در گیشه جهانی با شکست بزرگی مواجه شد و احتمال ساخت دنباله مد مکس به‌شدت کاهش یافته است، اما دلایل این موضوع چیست؟

مدتی می‌شود که فیلم Furiosa: A Mad Max Saga روی پرده‌های سینما رفته به‌تازگی نسخه با کیفیت این فیلم اکشن و پسا‌آخرالزمانی منتشر شده است. فیلم توانست تحسین منتقدان را به‌دست بیاورد و بسیاری انتظار داشتند تا فیلم در گیشه عملکرد خوبی داشته باشد، اما درنهایت فیلم به بزرگ‌ترین شکست و ناامیدی سال ۲۰۲۴ تبدیل شد. همچنین شکست این فیلم باعث شده است تا احتمال ساخت دنباله فیلم Mad Max: Fury Road یا حتی فیلم دیگری از دنیای مکس دیوانه به‌شدت کاهش پیدا کند.

اما چه کسی مقصر است؟ تماشاگران؟ جرج میلر؟ برادران وارنر؟ یا دلایل دیگری وجود دارد. در این مقاله قرار است به دلایل احتمالی شکست فیلم Furiosa: A Mad Max Saga در گیشه جهانی بپردازیم و ببینیم چه کسی یا کسانی مقصر هستند و ببینیم آیا واقعا ساخت این فیلم درست بوده است یا جرج میلر می‌توانست تصمیم بهتری برای آینده مجموعه مد مکس بگیرد. پس در ادامه با زومجی همراه باشید تا بیشتر به دلایل شکست فیلم فیوریوسا بپردازیم.

آنیا تیلور جوی در نقش ایمپریتر فیوریوسا در حال تماشا جاده خالی از سکنه در فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

بودجه سرسام‌آور و مارکتینگ بحث‌برانگیز فیلم Furiosa!

اولین مورد بدون شک بودجه فیلم Furiosa: A Mad Max Saga است که طبق اطلاعات منتشر شده، این فیلم با بودجه‌ای در حدود ۱۶۸ میلیون دلار تولید شده است. در نگاه اول اینطور به‌نظر می‌رسد که بودجه فیلم احتمالا مناسب است، اما در واقعیت فیلم هزینه تولید بالایی دارد. حتی با اینکه دولت استرالیا هم به ساخت فیلم کمک مالی کرده است، اما نکته اولی که مطرح می‌شود این است که آیا فیلم‌های مد مکس اصلا آثار پر فروشی در گیشه هستند؟ اینکه چقدر فیلم‌ها تحسین شده باشند در اینجا اهمیتی ندارد، نکته اصلی درواقع عملکرد تجاری یک اثر در گیشه است.

فیلم Furiosa با بودجه ۱۶۸ میلیون دلاری تولید شده است که باعث شد تا فیلم با خطر ریسک عدم سودآوری و بازگرداندن هزینه تولید مواجه شود

نکته اصلی این است که فیلم‌های مد مکس هرگز آثاری که در گیشه عملکرد بسیار درخشانی داشته باشند و حتی باعث تشویق تماشاگران به سینما رفتن شوند، نبوده‌اند. حتی فیلم Mad Max: Fury Road که با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری تولید شده بود در سال ۲۰۱۵ تنها کمی بیش از ۳۸۰.۴ میلیون دلار در گیشه جهانی فروش کرد. پس می‌توان با یک حساب کوچک هم متوجه شد که ساخت فیلمی با بودجه ۱۶۰ میلیون دلاری در دنیای مد مکس روی کاغذ ریسک بزرگی است؛ به‌خصوص اینکه فیلم یک پیش درآمد براساس یک شخصیت دیگر است و در آن شاهد شخصیت مکس دیوانه هم نیستیم.

نکته اصلی این است که برادران وارنر و جرج میلر در اینجا ریسک بزرگی را قبول کردند و بدون اینکه نگاهی به عملکرد این مجموعه و فیلم قبلی آن داشته‌ باشند با دادن یک بودجه بزرگ عملا آینده مجموعه را به خطر انداختند. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که فیلم Godzilla x Kong: The New Empire با بودجه‌ای در حدود ۱۳۵ تا ۱۵۰ میلیون دلار تولید شده است یا بودجه ساخت فیلم Kingdom of the Planet of the Apes حدود ۱۶۰ میلیون دلار بوده است.

کریس همسورث در نقش جنگ‌سالار دمنتوس فیلم Furiosa: A Mad Max Saga از موتور پیاده شده است

اما این تمام ماجرا نیست و مارکتینگ و تبلیغات فیلم یکی دیگر از عواملی است که باعث گیج شدن تماشاگران شده بود. براساس واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، تماشاگران نمی‌توانستند تفاوت خاصی بین فیلم Furiosa یا فیلم Fury Road پیدا کنند و درواقع تریلرهای فیلم فیوریوسا تا حد زیادی شبیه به فیلم Mad Max: Fury Road ساخته شده بودند. اوضاع زمانی بدتر شد که عملا در یک تریلر شاهد ترکیب صحنه‌های دو فیلم بودیم که در این نقطه ظاهرا برادران وارنر میخ نهایی خود را به تابوت فیلم زد.

بسیاری نمی‌توانستند متوجه شوند که کدام تصویر به کدام فیلم تعلق دارد و این موضوع باعث گیج شدن بسیاری شده بود. حتی بسیاری تصور می‌کردند آن‌ها درواقع یک ریبوت یا ریمیک از فیلم‌های مد مکس ساخته‌اند و شخصیت اصلی را از مرد به زن تغییر داده‌اند! تبلیغات فیلم بدون شک نقش مهمی در عملکرد ضعیف فیلم در گیشه داشته است؛ چرا که به‌جای اینکه باعث هیجان طرفداران شود، بیشتر باعث گمراهی آن‌ها شده بود و بسیاری حتی علاقه‌ای به تماشا فیلم نداشتند؛ چرا که فکر می‌کردند این فیلم را یک‌بار ۹ سال پیش تماشا کرده بودند.

درواقع آن‌ها در نظر داشتند تا باتوجه‌به محبوبیت فیلم گذشته بتوانند تماشاگران را به سالن‌های سینما بیاورند، اما در عمل نتیجه عکس داد و باعث شد تا بسیاری از تماشا فیلم منصرف شوند. درواقع عوامل مهمی مثل بودجه بالا و مارکتینگ اشتباه ضربه سختی به عملکرد فیلم در گیشه زد. درواقع سازندگان فیلم بدون توجه به عملکرد فیلم‌های گذشته سیاست اشتباهی را در پیش گرفتند و فیلم می‌توانست با یک بودجه و برنامه معقول‌تر عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد.

کاور گرفتن آنیا تیلور جوی در نقش ایمپریتر فیوروسا در فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

آیا کسی منتظر فیلم Furiosa: A Mad Max Saga بود یا طرفداران، دنباله فیلم Mad Max: Fury Road را می‌خواستند؟

از زمان اعلام ساخت فیلم پیش درآمد امپراتور فیوریوسا توسط جرج میلر، از همان ابتدا سؤال بزرگی مطرح شد و آن هم این بود که آیا واقعا ساخت چنین فیلمی ضرورت دارد؟ اولین نکته این بود که ما تقریبا داستان کامل فیوریوسا را می‌دانیم و تقریبا خبر داریم که او چه سرنوشتی را پشت سر گذاشته است. حتی بسیاری اعتقاد داشتند که او شخصیت اصلی فیلم Mad Max: Fury Road است و همین موضوع بیشتر این سؤال را مطرح می‌کرد که چرا تازه ما باید داستان پیش‌درآمد این شخصیت را تماشا کنیم.

جرج میلر با ساخت فیلم Furiosa به‌جای ساخت دنباله فیلم Mad Max: Fury Road اشتباه بزرگی کرده است!

سوالات زیادی مطرح است که آیا واقعا ساخت چنین فیلمی پس از ۹ سال ضرورت داشت؟ بدون شک جرج میلر علاقه زیادی به داستان فیوریوسا دارد و این موضوع کاملا مشخص است که فیلم بیشتر برای او مثل یک پروژه شخصی بوده است و آن را در اولویت خود قرار داده بود. نکته این است که ساخت فیلم Furiosa در یک فاصله کوتاه با فیلم Fury Road می‌توانست ایده جذابی باشد، اما زمانی‌که زمان زیادی از ساخت این فیلم گذشته باشد، بدون شک انتظار طرفداران دیدن ادامه داستان مکس دیوانه است تا اینکه تمرکز فیلم روی شخصیت دیگری باشد.

اگرچه جرج میلر از همان ابتدا ساخت فیلم Mad Max: The Wasteland با بازی تام هاردی را تایید کرده بود، اما همان زمان هم گفته بود که او اول فیلم فیوریوسا را خواهد ساخت و سپس به سراغ فیلم دیگر می‌رود. چنین تصمیمی زمانی می‌توانست درست باشد که فاصله ساخت فیلم‌ها کمتر باشد و تنها ۹ سال را منتظر یک فیلم پیش‌درآمد نباشیم که بخش زیادی از داستان و سرنوشت شخصیت آن را هم می‌دانیم.

مدمکس در حال رانندگی در فیلم مدمکس جاده خشم

شاید برای مقایسه و درک بهتر موضوع بد نباشد به فیلم Black Widow اشاره کنیم که زمان ساخت فیلم کاملا اشتباه بوده است. درواقع فیلم مستقل بلک ویدو درست زمانی ساخته شد که این شخصیت در فیلم Avengers: Endgame کشته شده بود و ما دقیقا می‌دانستیم او چه سرنوشتی دارد. همچنین فیلم در فاز جدید MCU ساخته شده بود و دیدن گذشته یک شخصیت نمی‌توانست خیلی ایده جذابی در آن بازه زمانی باشد و این فیلم باید بسیار زودتر ساخته و اکران می‌شد؛ حتی اگر پیش‌زمینه حضور چند شخصیت را در آثار آینده این مجموعه ایجاد کرده باشد.

دقیقا هم به همین دلیل است که فیلم The Wasteland باید در اولویت جرج میلر قرار می‌گرفت و او باید به سراغ این فیلم می‌رفت؛ چرا که احتمال موفقیت فیلم بیشتر بود و همچنین می‌توانست توجه بیشتری را هم جلب کند. همچنین موفقیت این فیلم می‌توانست باعث ایجاد پتانسیل ساخت فیلم‌های بیشتر از این مجموعه شود، اما میلر اشتباه عجیبی در اینجا کرد و درنهایت تصمیم گرفت تا به سراغ فیلمی برود که اولویت پایین‌تری داشت و صرفا بیشتر برای خود او بیشتر جذاب و مهم بود تا اینکه برای طرفداران مد مکس باشد.

نکته بعدی تغییر بازیگر امپراتور فیوریوسا است. در توانایی آنیا تیلور جوی شکی نیست و بازی او از نکات مثبت و قوت فیلم محسوب می‌شود، اما بسیاری این شخصیت را با شارلیز ترون می‌شناسند و حتی اگر بحث سنی مطرح باشد، باز هم تکنیک‌های زیادی امروز وجود داشتند که میلر می‌توانست از آن استفاده کند. نکته دیگر هم این است که آن‌ها بودجه بزرگی برای فیلم داشتند، اما مشخص نیست دقیقا این هزینه‌ها را در چه بخشی استفاده کرده‌اند. تغییر بازیگر فیوریوسا باعث شد بسیاری فکر کنند که فیلم ممکن است یک ریبوت یا یک ریمیک باشد و همین موضوع باعث گیج شدن تماشاگران شده بود.

شارلیز ترون در نقش فیوروسا با اسنایپری در دست در کنار تانکر آب در فیلم Mad Max: Fury Road

این یک واقعیت است که همه قرار نیست اخبار را هر روز در شبکه‌های اجتماعی مثل ایکس دنبال کنند و همه به‌حدی درگیر نیستند که مرتب دنبال دلیل تغییر بازیگر باشند. درواقع این برداشت اشتباهی است که ما صرفا فکر کنیم همه در حال خواندن اخبار به هر نحوی هستند و بسیاری حتی زمانی از یک فیلم آگاه می‌شوند که تریلر آن را پیش از تماشا یک فیلم دیگر ببینند. به همین دلیل تغییر بازیگر نقش اصلی فیلم ریسک بالایی بود که میلر آن را قبول کرد و درنهایت هم نتیجه منفی از سوی تماشاگران دریافت کرد.

یک مقایسه بهتر در این زمینه وجود دارد و آن هم فیلم Top Gun: Maverick است. اینکه فیلم می‌توانست بدون تام کروز هم به این موفقیت برسد یا نه مشخص نیست، اما بدون شک بدون تام کروز نمی‌توانست به این فروش برسد. درواقع اگر از تام کروز در فیلم استفاده نمی‌شد و بازیگر جوان‌تری برای فیلم استخدام می‌شد، ممکن بود باعث شود بسیاری از تماشا فیلم خودداری کند و فیلم هرگز نمی‌توانست به این فروش برسد. پس بدون شک شناخته شدن یک شخصیت با یک بازیگر در بین عموم مردم مهم است و نباید آن‌ها با شخصیت‌های ابرقهرمانی مثل بتمن و مرد عنکبوتی مقایسه شود که در اصل خود این شخصیت‌ها محبوب هستند و صرفا تغییر یک بازیگر نمی‌تواند باعث عدم دیده شدن فیلم شود.

ازطرفی محبوبیت ترون درنهایت بیشتر از تیلور جوی است بازگشت ترون به هر نحوی می‌توانست کمک بیشتری به تبلیغات فیلم هم کند. البته این یک واقعیت هم است که ستارگان یک فیلم نمی‌توانند به‌تنهایی عملکرد تجاری یک فیلم را تضمین کنند. درواقع حضور بازیگری مثل کریس همسورث قرار نیست صرفا باعث شود فروش فیلم Furiosa مثل فروش فیلم Deadpool and Wolverine شود و عوامل زیادی مثل محبوبیت و شناخته شدن یک مجموعه هم دخیل است.

والپیپر فیلم Mad Max: Fury Road

آینده مجموعه مد مکس؟!

اما آینده مکس دیوانه چیست؟ متاسفانه فروش ضعیف و فاجعه‌بار فیلم Furiosa: A Mad Max Saga مثل یک تیر خلاص به این مجموعه بوده است و احتمال زیاد خیلی بعید است که در آینده کوتاه شاهد فیلم دیگری از این مجموعه باشیم؛ مگر اینکه جرج میلر درنهایت سکان این مجموعه را در اختیار اشخاص دیگری بدهد. حتی خود میلر هم اخیرا به ساخت فیلم Thor 5 علاقه نشان داده است و این می‌تواند نشانه خوبی نباشد؛ چرا که حتی خود میلر هم به‌نظر می‌رسد که از ادامه یافتن این مجموعه ناامید شده است و می‌خواهد کار خود را در مجموعه دیگری ادامه دهد.

پس از عملکرد ضعیف فیلم Furiosa، احتمال ساخت فیلم دیگری از مجموعه مد مکس بسیار ضعیف است!

مجموعه مد مکس هرگز یک مجموعه پر فروش و بسیار محبوب نبوده است و درواقع این مجموعه طرفداران خاص خودش را دارد. درست است که همیشه شاهد حضور بازیگران سرشناسی مثل مل گیبسون تا تام هاردی، شارلیز ترون و نیکلاس هولت تا اخیرا آنیا تیلور جوی و کریس همسورث بوده‌ایم، اما همان‌طور که جلوتر هم گفتم، حضور بازیگران شناخته شده نمی‌تواند صرفا کلید موفقیت یک فیلم در گیشه باشد و عوامل دیگری مثل شهرت مجموعه تا شخصیت‌ها هم دخیل است.

برخی از شخصیت‌ها مثل ماوریک و ایتن هانت با تام کروز گره خورده‌اند و بدون آن نمی‌شود این آثار را تصور کرد، اما شخصیت‌هایی مثل بتمن و اسپایدرمن می‌توانند در هر نسل بازیگر جدیدی داشته باشند و باز هم گیشه‌ها را فتح کنند. مکس دیوانه هیچکدام از این دو ویژگی را ندارد و بدین ترتیب فیلم Furiosa نیاز به سیاست بهتری داشت تا بتواند در گیشه بهتر عمل کند. میلر می‌توانست با ساخت دنباله فیلم Fury Road احتمال ادامه حیات این مجموعه را محیا کند، اما او در انتخاب مسیرش بدون هیچ شکی اشتباه کرده است.

آنیا تیلور جوی در نقش ایمپریتر فیوریوسا با ظاهر نهایی در فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

درست است که شارلیز ترون و تام هاردی اختلاف زیادی در زمان فیلم Fury Road داشته‌اند، اما میلر بهتر بود تمرکز فیلم The Wasteland را روی شخصیت مکس دیوانه قرار می‌داد تا اینکه بخواهد به‌خاطر اختلاف دو بازیگر اول به سراغ پروژه دیگری برود که ساخت آن ریسک بالایی داشته است و درنهایت باعث مرگ احتمالی مجموعه‌ای که خود آن را خلق کرده است شود. مد مکس شاید به‌طور کامل نمرده باشد، اما آینده مشخصی ندارد و بعید است که فعلا برادران وارنر علاقه‌ای به ادامه دادن آن داشته باشد.

آن‌ها الان از فروش فیلم Godzilla x Kong خوشحال هستند و از همین الان به ساخت دنباله آن چراغ سبز نشان داده‌اند، اما آن‌ها دلیلی ندارند تا ادامه مد مکس را تولید کنند. البته خود وارنر در این قضیه مقصر است و آن‌ها نیاز داشتند در مدیریت بودجه یا برنامه تبلیغاتی فیلم عملکرد بهتری داشته باشند. آن‌ها حتی همین الان هم برای فیلم Mickey 17 حدود ۱۵۰ میلیون دلار خرج کرده‌اند که می‌تواند برای آینده کار بونگ جون هو در غرب خطرناک باشد و اگر فیلم نفروشد، او شاید مجبور شود صرفا به سراغ فیلم‌های کوچک‌تر برود. آن‌ها حتی از بودجه بالا و عملکرد ضعیف فیلم Blade Runner 2049 که از فیلم‌های محبوب من است، درس نگرفته‌اند و این اتفاق مثبتی نیست.

البته اعتقاد دارم که مجموعه مد مکس همچنان می‌تواند شانس جدیدی در مدیوم‌های دیگر داشته باشد. به‌طور مثال مجموعه بلید رانر توانسته است شانس مجددی با سریال Blade Runner 2099 پیدا کند و می‌تواند باعث شود این مجموعه در دنیای تلویزیون به رستگاری برسد؛ اگرچه فعلا انتخاب‌های بحث برانگیزی داشته‌اند. یا نمونه دیگر انیمه Terminator Zero است که می‌تواند باعث احیای ترمیناتور شود. بااین‌حال هنوز احتمال ادامه یافتن مد مکس در دنیای سینما وجود دارد، اما سؤال این است که چه زمانی استودیوها دوباره به Mad Max و جرج میلر یا بدون او فرصت خواهند داد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده