معرفی کتاب پیراهن های همیشه | تک‌نگاری‌های زیبای دکتر صدر

یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۹
مطالعه 5 دقیقه
کتاب پیراهن های همیشه نوشته دکتر صدر
در این مقاله به معرفی کتاب پیراهن‌های همیشه از دکتر صدر خواهیم پرداخت که مطالعه آن برای فوتبال‌دوستان یکی از کارهای ضروری است. با زومجی همراه باشید.
تبلیغات

بعد از معرفی چندین مستند فوتبالی امروز تصمیم گرفتیم تا کتابی را به شما معرفی کنیم که اگر فوتبالی هستید باید آن را مطالعه کنید. همچنین اگر فوتبالی هستید و به‌دنبال کتاب مناسبی برای مطالعه می‌گردید، این کتاب می‌تواند بهترین گزینه برای شروع باشد. کتاب پیراهن‌های همیشه، اثر دکتر صدر عزیز است که چندی پیش ما را تنها گذاشت و در نبرد با سرطان لعنتی شکست خورد.

احتمالا دکتر حمیدرضا صدر را می‌شناسید. شخصیتی که با آن ادبیات مسحورکننده خود فوتبال را برای خیلی‌ها از جمله بنده بسیاز لذت‌بخش‌تر کرد‌. کسی که یادمان داد کل‌کل‌ها خیلی اهمیت زیادی ندارند و باید تا جایی که می‌توانیم از خود فوتبال لذت ببریم و کاری به حاشیه‌های آن نداشته باشیم. کسی که یادمان داد تیم‌های کوچک‌تر هم خدایی دارند و آن‌ها هم می‌توانند در دنیای بزرگ فوتبال روزهای خوبی را سپری کنند.

اما به خود کتاب پیراهن‌های همیشه برسیم. دکتر صدر در یک سه‌گانه بسیار زیبا سه کتاب فوق‌العاده را نوشته است که اولین کتاب این سه‌گانه را می‌توانیم همین پیراهن‌‌های همیشه بدانیم. البته این کتاب‌ها عناوینی شبیه به یکدیگر ندارند و خود دکتر صدر هم از آن‌ها به‌عنوان سه‌گانه یاد نکرده ولی می‌توانیم به‌راحتی به آن‌ها به چشم یک مجموعه سه بخشی نگاه کنیم.

پیراهن‌های همیشه در شروع این مجموعه قرار می‌گیرد. برای اهالی فوتبال که این ورزش را شاید سطحی‌تر و کمتر از خوره‌های فوتبال دنبال می‌کنند این کتاب بسیار مناسب است و به همین ترتیب کتاب‌های بعدی مجموعه رفته‌رفته جزییات بیشتری را دربرمی‌گیرند. اگر به‌طور خلاصه بخواهیم توضیح دهیم، پیراهن‌های همیشه به معرفی بازیکن‌های ماندگار، محبوب و تأثیرگذار تاریخ فوتبال می‌پردازد و دکتر صدر در تگ‌نگاری‌هایی شگفت‌انگیز و بسیار زیبا هرکدام از این بازیکن‌ها و نقش مهم آن‌ها در تاریخ فوتبال را بازگو می‌کند. بنابراین برای لذت بردن از این کتاب باید از اطلاعات تاریخی خوبی در فوتبال برخوردار باشیم و حداقل بدانیم که شخصیتی مانند دی‌استفانو که بود و در چه تیم‌هایی بازی می‌کرد تا به این صورت از تک‌نگاری دکتر صدر برای او لذت ببریم‌.

کتاب‌های بعدی این مجموعه به ترتیب کتاب‌های «نیمکت داغ» و «روزی روزگاری فوتبال هستند» که قبل از مطالعه آن‌ها حتما و حتما باید پیراهن‌های همیشه را مطالعه کرده باشید تا با تاریخ بازیکنان فوتبال آشنایی خوبی پیدا کنید. چراکه در کتاب نیمکت داغ دکتر صدر با این فرض که شما تاریخ بازیکنان مهم تاریخ فوتبال را می‌دانید، آن را به رشته تحریر درآورده است. بااین‌حال این مقاله درباره پیراهن‌های همیشه است و در این مقاله کاری با کتاب‌های بعدی نداریم و در مقاله‌های بعدی به آن‌ها هم خواهیم پرداخت.

فهرست کتاب پیراهن های همیشه

فصل نخست کتاب درباره ریکاردو زامورا جریان دارد که در سال ۱۹۰۱ متولد شد و نخستین بازیکنی است که دکتر صدر در این کتاب به او می‌پردازد. در فصل بعدی به سراغ جوزپه مئاتزا می‌رویم؛ بله همان بازیکن بزرگی که نامش را روی ورزشگاه سن‌سیرو زیاد شنیده‌ایم و نام این ورزشگاه برای طرفداران اینتر میلان چیزی جز جوزپه مئاتزا نیست. شخصیت مهمی که در سال ۱۹۱۰ متولد شد و با همین مسیر می‌توانیم متوجه شویم که کتاب قصد دارد براساس تاریخ تولد این چهره‌های ماندگار از بازیکن‌های قدیمی شروع کند و به بازیکن‌های دوران مدرن فوتبال برسد. به‌همین‌ترتیب آخرین بازیکن‌هایی که در این کتاب حضور دارند، کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، گرت بیل و نیمار جونیور به شمار می‌روند و پس از آن‌ها خبری از بازیکن‌های جوان‌تر نیست.

هرکدام از بخش‌های کتاب به یک بازیکن مهم در تاریخ فوتبال تعلق دارد و درباره هرکدام از این بازیکن‌ها می‌توانید چند صفحه‌ای را با قلم و ادبیات دکتر صدر مطالعه کنید. برای مثال برای توضیحات یکی از بازیکن‌ها از زبان چمن زیرپای بازیکن به توصیف بازیکن می‌پردازد؛ نمی‌گوییم در توضیحات کدام بازیکن تا حس و حال مطالعه آن در دفعه اول برای شما از بین نرود.

اگر مثل بنده از خوره‌های فوتبال هستید و می‌دانید که مثلا در فلان سال فلان بازیکن چه کار کرده است، بدون شک از مطالعه این کتاب کیف خواهید کرد چراکه اطلاعاتی که کمابیش می‌دانید را با ادبیاتی بسیار زیبا و لذت‌بخش دوباره مرور خواهید کرد. از طرفی دیگر اگر از خوره‌های فوتبال نیستید و فقط فوتبال را دنبال می‌کنید و دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره بازیکن‌های بزرگ تاریخ کسب کنید، کتاب پیراهن های همیشه بهترین گزینه برای شما خواهد بود. برای مثال اگر تنها نام تونی آدامز را شنیده‌اید و نمی‌دانید این بازیکن بزرگ چه کارهایی انجام داده و اصلا چرا در تاریخ فوتبال نامی بسیار پراهمیت تلقی می‌شود، کتاب پیراهن‌های همیشه به بهترین شکل ممکن این شخصیت را برای شما به تصویر می‌کشد و این کار را به ساده‌ترین و البته زیباترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

راستی باید به این نکته هم اشاره کنیم که در این کتاب نام دو بازیکن ایرانی هم به چشم می‌خورد؛ آقایان ناصر حجازی و همایون بهزادی که هر دوی آن‌ها را در دهه ۹۰ خورشیدی از دست دادیم در این کتاب حضور دارند. دکتر صدر می‌گوید که افراد دیگری مانند علی دایی هم می‌توانستند در این کتاب حضور داشته باشند ولی تمرکز کتاب بیشتر روی افرادی بود که شاید توضیحات بیشتری نیاز داشتند و بازیکن مهمی مثل علی دایی برای ما که ایرانی هستیم نیازی به تعریف و تمجید ندارد و همه ما او را به خوبی می‌شناسیم. به همین دلیل از بازیکن‌های دوران مدرن فوتبال تعداد بسیار کمی در این کتاب حضور دارند تا خوانندگان کتاب بیشتر با بازیکن‌های مهم و تأثیرگذار تاریخ فوتبال در دوران گذشته آشنا شوند.

درنهایت باید این را هم بگوییم که اگر شما یک فرد فوتبالی نیستید ولی تک‌نگاری درباره شخصیت‌های مهم تاریخ را دوست دارید، باز هم می‌توانید از این کتاب لذت ببرید چراکه ادبیات دکتر صدر بدون شک می‌تواند به شما آرامش خاصی دهد و شما را در تک‌تک نوشته‌های خودش غرق کند. بااین‌حال اگر کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره فوتبال داشته باشید طبیعتاً لذت شما از مطالعه پیراهن‌های همیشه بسیار بیشتر خواهد بود.

راستی اگر شما هم این کتاب را مطالعه کرده‌اید، نظرتان را با ما و سایر همراهان سایت زومجی به اشتراک بگذارید و به ما بگویید که دوست دارید کتاب‌های بیشتری در این زمینه را برای شما معرفی کنیم یا خیر؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات