معرفی کتاب نیمکت داغ | ادامه معنوی برای کتاب پیراهن‌های همیشه

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
مطالعه 4 دقیقه
کتاب نیمکت داغ از دکتر صدر
در این مقاله به معرفی کتاب نیمکت داغ خواهیم پرداخت که به معرفی تاثیرگذارترین سرمربی‌های تاریخ فوتبال می‌پردازد. با زومجی همراه باشید.
تبلیغات

در سری معرفی کتاب‌های فوتبالی امروز به کتابی می‌رسیم که در مقاله قبلی قول داده بودیم به معرفی آن خواهیم پرداخت‌. کتاب «نیمکت داغ» به نوشته دکتر حمیدرضا صدر که بعد از کتاب پیراهن‌های همیشه می‌تواند دنباله معنوی آن کتاب لقب بگیرد. بعد از پیراهن‌های همیشه که به بازیکنان در زمین فوتبال اختصاص داشت و به معرفی بهترین و تاثیرگذارترین بازیکنان تاریخ فوتبال می‌پرداخت، این بار نوبت به مغزهای کنار زمین رسیده تا آن‌ها را معرفی کنیم.

به بیان دیگر در کتاب نیمکت داغ با سرمربی‌‌ها سروکار خواهیم داشت که چگونه در طول تاریخ فوتبال توانستند این ورزش را تا این اندازه تغییر دهند و احتمالا می‌توان آن‌ها را مهم‌ترین افراد در محبوبیت امروز فوتبال دانست. مربی‌هایی که از قرن نوزدهم کار خودشان را آغاز کردند و امروز پس از گذشت بیش از ۱۳۰ سال همچنان درحال ارائه المان‌های جدید به جهان فوتبال هستند.

در این کتاب مسیری تقریبا مشابه با پیراهن‌های همیشه را جلوی خودمان می‌بینیم. نیمکت داغ دقیقا مانند پیراهن‌های همیشه در بیش از ۳۰ فصل به معرفی سرمربی‌هایی در تاریخ فوتبال می‌پردازد که بیشترین نقش را در تغییرات فوتبال داشته‌اند یا اینکه بیشترین موفقیت را نسبت به سایرین کسب کرده‌اند. از هلنیو هررا گرفته تا سرالکس فرگوسن و حشمت مهاجرانی.

بله حشمت مهاجرانی عزیز هم در این کتاب حضور دارد و خود دکتر صدر درباره این موضوع می‌نویسد:

امیدوارم خوانندگان ناآشنا با تاریخ فوتبال ایران و آسیا از دیدن نام حشمت مهاجرانی در سیاهه ارائه شده، تعجب نکنند. این کتاب بدون پرداختن به فوتبال ایران با حفره‌ای خالی روبه‌رو می‌شد. جایگاه مهاجرانی میان مربیان آسیایی یگانه‌ است. پیش از او اکثر تیم‌های آسیایی در دیدارهای مقدماتی جام جهانی غایب بودند و نمایندگان راهی شده مسیر کوتاهی را طی می‌کردند. مهاجرانی اولین نماینده واقعی آسیا را راهی جام جهانی کرد. او تیمش را در مصاف با همه نمایندگان قارهٔ آسیا به‌علاوه استرالیا، در ویترین جام جهانی جای داد. او برای اولین‌بار تیمی از غرب آسیا را راهی جام جهانی کرد. او در ایران با سامان‌دهی تیم‌های ملی جوانان، بنایی نو درانداخت و رکورد قهرمانی در آسیا را بر جای گذاشت.

همین توضیحات کوتاه دکتر صدر نشان می‌دهد که چرا حشمت مهاجرانی درمیان تاثیرگذارترین سرمربی‌های تاریخ فوتبال قرار گرفته است و این توضیحات تنها بخش کوتاهی از توضیحات مربوط‌به حشمت مهاجرانی عزیز هستند. چراکه در هر فصل از کتاب با یک سرمربی ویژه طرف هستیم و در هر فصل در چند صفحه با قلم شیوای دکتر صدر درباره اهمیت آن سرمربی و تاثیرگذاری او در فوتبال بیشتر آشنا می‌شویم.

یوهان کرایف در لباس هلند

اگر بخواهیم مثالی کوتاه بزنیم در گذشته‌های نسبتا دور تیم‌های فوتبال با روش‌هایی بازی می‌کردند که تعداد مهاجمان نسبت‌به مدافعان بیشتر بود، مثلا ترکیب ۵-۳-۲ دارای دو مدافع و پنج مهاجم بود و به‌همین‌دلیل در بازی‌ها گل‌های بیشتری زده می‌شد. پس از هلنیو هررا بود که تیم‌ها کم‌کم به سمت دیگری حرکت کردند که ترکیب ۵-۳-۲ در دهه‌ها پیش را امروز می‌توانیم به شکلی کاملا برعکس و با نمایش ۲-۳-۵ در زمین فوتبال ببینیم. این موضوع که تیم‌ها از ترکیب‌های هجومی کم‌کم به ترکیب‌های دفاعی حرکت کردند بدون شک از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال است و در این کتاب در چند فصل و در توضیحات چند سرمربی می‌توانیم این تغییرات را مشاهده کنیم. هرکدام از این سرمربی‌ها تغییری را در نظام فوتبال شکل دادند که روی هم رفته یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فوتبال را رقم زدند.

یا برای مثالی دیگر در یکی از فصل‌ها با یوهان کرایف فقید روبه‌رو خواهیم شد که به جرات می‌توان گفت فوتبال مدرن را مدیون او هستیم. کرایف با ابداع «توتال فوتبال» مسیری را شکل داد که فوتبال امروز از همان مسیر متولد شده است. فوتبالی که در آن از تک‌تک قسمت‌های زمین استفاده می‌شود و تک‌تک بازیکنان حاضر در تیم اهمیت بالایی در بازی تیم دارند. توتال فوتبالی که آن را به وضوح در بازی تیم‌های پپ گواردیولا می‌بینیم و گواردیولا را می‌توانیم وارث توتال فوتبال یوهان کرایف بدانیم‌.

البته باید به نکته مهم دیگری هم اشاره کنیم. قبل از مطالعه نیمکت داغ، پیشنهاد می‌کنیم کتاب پیراهن‌های همیشه را مطالعه کنید. چراکه در آن کتاب اطلاعات خوبی از اتفاقات تاریخ فوتبال و بازیکنان مهم تاریخ این ورزش به‌دست می‌آورید که در زمان مطالعه نیمکت داغ به شما کمک زیادی می‌کنند. برای مثال زمانی‌که درباره دوران مربیگری یوهان کرایف صحبت می‌شود اگر بدانید این شخصیت بزرگ در زمان بازی کردن خود چه دستاوردهایی داشته بدون شک مطالعه نیمکت داغ را برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

درانتها مانند معرفی پیراهن‌های همیشه این را هم بگوییم که حتی اگر از خوره‌های فوتبال نیستید می‌توانید از تک‌نگاری‌های استادانه دکتر صدر لذت ببرید و در صورتی که از خوره‌های فوتبال هستید و پیراهن‌های همیشه را خوانده‌اید از مطالعه نیمکت داغ لذت بسیار بیشتری خواهید برد. به شما قول می‌دهیم اگر از مطالعه پیراهن‌های همیشه و تک‌نگاری‌های دکتر صدر در آن کتاب لذت برده‌اید خیلی سریع به سراغ نیمکت داغ هم خواهید آمد.

راستی اگر شما هم این کتاب را مطالعه کرده‌اید نطر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید و به ما بگویید که از معرفی کتاب‌های فوتبالی استقبال خواهید کرد یا خیر.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات