معرفی سریال راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب (A Good Girl's Guide to Murder)

پنج‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اما مایرز در نقش پیپ فیتز-آموبی در سریال A Good Girl's Guide to Murder
سریال راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب (A Good Girl's Guide to Murder)، مجموعه جدیدی از شبکه بی بی سی و نتفلیکس است که براساس یک کتاب پرفروش ساخته شده است.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۹، کتابی با عنوان A Good Girl's Guide to Murder منتشر شد که اولین اثر هالی جکسون هم به شمار می‌رفت؛ رمانی که ژانر اسرارآمیز و جنایی داشت و قشر نوجوان را خطاب قرار می‌داد. این کتاب، اولین قسمت از سری مجموعه‌ی خودش بود که قسمت دوم با نام Good Girl, Bad Blood در سال ۲۰۲۰، قسمت سوم با نام As Good As Dead در سال ۲۰۲۱ و قسمت چهارم هم با نام Kill Joy در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این کتاب جزو پرفروش‌ترین آثارِ هم‌رده‌ی خودش بود و موفقیت‌های مختلفی را هم کسب کرد؛ بماند که چقدر در میان قشر کتاب‌خوانِ دنیا هم محبوب شد و امتیاز ۴.۳ از ۵ را در وبسایت محبوب آن‌ها یعنی گوودریدز دریافت کرد.

اواخر سال ۲۰۲۲، شبکه BBC Three اعلام کرد که قصد دارد یک نسخه تلویزیونی از اولین رمان هالی جکسون بسازد. اواسط سال ۲۰۲۳، با اضافه شدنِ بازیگران نقش‌های اصلی یعنی اما مایرز و زین اقبال در نقش‌های پیپ و راوی، فیلم‌برداری این پروژه کلید خورد. سریال A Good Girl's Guide to Murder (راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب) که در ۶ قسمت داستان خود را روایت می‌کند، توانست رضایت منتقدین مختلفی را کسب کند؛ در سایت راتن تومیتوز که رضایت ۸۶ درصدی منتقدان را کسب کرد و در سایت متاکریتیک هم میانگین نمره‌ی ۶۶ از ۱۰۰ را گرفت. مخاطبان تلویزیونی هم تا حدودی آن را دوست داشتند و با وجود ۶.۷ هزار رأی، میانگین امتیاز ۶.۸ را در سایت IMDB به آن دادند.

اما مایرز در مدرسه سریال A Good Girl's Guide to Murder

خلاصه داستان این سریال، به این شرح است: « دختر محبوب و جذابی به اسم اندی بل، که سال آخر دبیرستان هم بود، توسط دوستش یعنی سَل سینگ، کشته شده است؛ کسی که خودش را هم کشته است. این اتفاق، سر زبان همه بود و همه‌ی مردم شهر درباره‌اش صحبت می‌کردند. ۵ سال بعد از این ماجراها، دختری به اسم پیپ سر و کله‌اش پیدا می‌شود که می‌فهمد سایه‌ی این اتفاق وحشتناک، هنوز هم که هنوز است روی شهر سنگینی می‌کند. اما اصلا نمی‌تواند از فکر اینکه چیزهای دیگری پشت پرده این تراژدی وجود دارد، بیرون بیاید؛ برای همین هم تصمیم می‌گیرد که خودش دنباله‌ی این قضیه را بگیرد و ته و در ماجرا را در بیاورد.»

ادامه‌ی این مطلب ممکن است بخش‌هایی از داستان کتاب و سریال A Good Girl's Guide to Murder را برای شما فاش کند.

با اینکه سریال راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب تا حد زیادی سعی می‌کند شبیه به منبع اقتباس خود باشد، اما عمدا نکاتی را تغییر داده تا بتواند داستان خود را در قالب همان ۶ قسمت روایت کند (هرچند که در مقایسه با کتاب، اتفاقات به‌شدت تند پیش می‌رود و جزئیات خیلی زیادی در طی مسیر حذف شده‌اند). یکی از تفاوت‌هایی که بین کتاب و سریال وجود دارد، جایگاه شخصیت «نَت دا سیلوا» در زندگی اندی بل است؛ در رمان، نَت دختری است که مدام مورد آزار و اذیت و قلدریِ اندی قرار می‌گرفت و حتی دشمن اندی به شمار می‌رفت اما در سریال، این شخصیت یکی از دوستانِ نزدیک و صمیمیِ اندی شده بود و بخش زیادی از مشکلات و درگیری‌های آن‌ها حذف شد.

2024-4-a-good-girl-s-guide-to-murder-first-look-02

تفاوت بعدی، داستانِ فرعی درباره پدر پیپ بود که ما در رمان اصلا چنین چیزی نداشتیم و سازندگان سریال آن را به داستان اضافه کرده بودند. از آنجایی که داستان سریال در سال ۲۰۱۹ رخ می‌دهد (برخلاف کتاب که در ۲۰۱۶ جریان دارد)، پیپ تا حد زیادی از سوشال مدیا برای پیش رفتن در تحقیقات خود استفاده می‌کند؛ حتی برای تحریکِ قاتل و بیرون کشیدنِ او از سایه‌ها هم از همان شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. البته در خیلی مسائل دیگر هم تفاوت‌های کوچک و بزرگی (حتی خیلی بزرگ) بین کتاب و سریال وجود دارد؛ حتی در پایان‌بندی! اما یکی دیگر از چیزهایی که در سریال حذف شده، عواقبی است که نتیجه‌ی تحقیقاتِ پیپ به همراه دارد؛ اینکه چقدر این پرونده، زندگی تمام افرادی را که به‌نوعی درگیر این ماجرا بودند، تحت تاثیر قرار داده است.

پایان اسپویل

همین حالا هم صحبت‌هایی از ساخت فصل دوم است اما به‌صورت قطعی مشخص نیست که آیا واقعا این اتفاق میفتد یا نه. طبق گفته‌ی یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب، فصل اول این مجموعه پایان خوب و قطعی‌ای داشت؛ بنابراین، مسیر این پروژه می‌تواند در همین نقطه به پایان برسد. اما از آنجایی که ۳ قسمت دیگر هم در مجموعه‌ی این کتاب وجود دارد، احتمال ادامه دادنِ آن هم زیاد است و می‌توانیم امیدوار باشیم که ماجراهای بعدیِ این سری کتاب را هم به‌صورت سریالی تماشا کنیم و راهِ پیپ را به‌عنوان یک کاراگاه و محقق پرونده‌های جنایی را ادامه دهیم. حتما پیشنهاد می‌کنم که قبل از شروع سریال، کتاب را بخوانید؛ چون قطعا خواندن تمام آن جزئیات و هم‌مسیر شدن با پیپ و راوی، لذت بیشتری خواهد داشت.

سریال های شبیه سریال راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب

سه تن از بازیگران اصلی سریال One Of Us Is Lying

سریال One Of Us Is Lying

سریال یکی از ما دروغ می‌گوید

بازیگران: آنالیزا کاکرین، چیبوکم اوچ و مراینلی تاجدا

سال پخش: ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲

یک مغز متفکر، یک ورزشکار، یک شاهدخت، یک مجرم و یک آدم بی‌مصرف، بازداشت می‌شوند اما فقط چهار نفر اول می‌توانند زنده بیرون بیایند و به زندگی ادامه بدهند. این چهار تا دانش آموز دبیرستانی وقتی از بازداشت بیرون می‌آیند، متوجه می‌شوند که نفر پنجم به اسم سایمون در شرایط نامعلومی مرده است. به همین دلیل هم یک پرونده تحقیقاتی برای او تشکیل می‌شود تا متوجه شوند که دقیقا چه بلایی سر این بچه بیچاره آمده است. هرکدام از این چهار نفر، انگیزه کافی و قوی برای کشتن سایمون را داشتند؛ خصوصا که بلافاصله هم مشخص می‌شود مرگ او، تصادفی نبوده است. داستان این سریال براساس یک رمان اسرارآمیز و معمایی با همین اسم نوشته شده است که فوق‌العاده هم مورد استقبال منتقدان قرار گرفته شده بود.

پوستر سریال سریال Pretty Little Liars

سریال Pretty Little Liars

سریال دروغ‌گوهای کوچک زیبا

بازیگران: ترویان بلیزاریو، اشلی بنسون و لوسی هیل

سال پخش: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷

داستان مرموز این سریال درباره پنج دختر دروغ‌گو جریان دارد که گروهی کوچک را تشکیل می‌دهند و پس از گم شدن یکی از آن‌ها تقریبا همه‌چیز به‌هم می‌ریزد و آشوب شکل می‌گیرد. شخصی به نام A چهار نفر باقی‌مانده را تهدید می‌کند که رازهای آن‌ها را لو خواهد داد و دقیقا پس از لو رفتن رازها و دروغ‌های این چهار نفر و شخص گمشده همه‌چیز رنگ‌وبوی دیگری به خود گرفت. سریال Pretty Little Liars تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا نشان دهد دروغ گفتن زیاد در نوجوانی نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. رمان سارا شپرد با همین نام پس از انتشار در سال ۲۰۰۶ چنان محبوبیتی پیدا کرد که بسیاری از استودیوها به‌دنبال تهیه یک اقتباس تلویزیونی از روی آن بودند.
بازیگران اصلی سریال 13 Reasons Why در راهروی مدرسه

سریال 13 Reasons Why

سریال ۱۳ دلیل برای اینکه

بازیگران: دیلن مینت، کاترین لنگفورد و کریستین ناوارو

سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰

«اگر دارید به این نوار گوش می‌کنید، یعنی دیگر خیلی دیر شده است.» سیزده دلیل برای اینکه، براساس کتاب‌های پرفروش جی اشر ساخته شده است. نوجوانی به نام کلی جنسن را دنبال می‌کند که از مدرسه به خانه باز می‌گردد و جعبه اسرارآمیزی را پیدا می‌کند که در ایوانش قرار دارد و نام خودش روی آن نوشته شده است. در داخل این جعبه تعدادی از نوارهای کاست را پیدا می‌کند که توسط هانا بیکر، همکلاسی و دوستش، که دو هفته قبل به‌طرز غم‌انگیزی خودکشی کرده، ضبط شده بود. هانا از این نوارها به‌عنوان یک دفترچه خاطرات صوتی استفاده کرده است تا ۱۳ دلیل برای اینکه به زندگی‌اش پایان داده را با جزئیات شرح دهد. سیزده دلیل برای اینکه، ازطریق روایت‌های دوگانه هانا و کلی، داستانی پیچیده و دلخراش از سردرگمی و ناامیدی را به تصویر می‌کشد که عمیقاً بینندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات