آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه ناپدید شدن هاروهی سوزومیا تا یک پلیس

چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
مطالعه 5 دقیقه
آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟
در این شماره از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» با یکدیگر انیمه ناپدید شدن هاروهی سوزومیا (The Disappearance of Haruhi Suzumiya) و دو فیلم دو مرد در شهر ( Two Men in Town) و یک پلیس (Un Flic) را با یکدیگر خواهیم دید. با این مقاله همراه زومجی باشید.
تبلیغات

در این شماره از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» در ابتدا به سراغ یک انیمه می‌رویم. انیمه‌ای فانتزی که متاثر از جهان موازی داستانی جذاب را خلق می‌کند. در ادامه به بهانه‌ی مرگ «آلن دلون» به تماشای دو فیلم نسبتا کم‌دیده شده از او می‌نشینیم. دلون یکی از چند فرد باقی‌مانده از دورانی طلایی در سینما بود. بازیگری توانا، کاریزماتیک و جذاب که با صورت و نگاه‌های منحصربفردش همراه با کارگردانان موج نویی آثاری ماندگار خلق کرد.

کیون در حال خندیدن در انیمه ناپدید شدن

انیمه ناپدید شدن هاروهی سوزومیا

انیمه The Disappearance of Haruhi Suzumiya

  • کارگردان‌: تاتسویا ایشیهارا، یاسوهیرو تاکموتو
  • نویسنده:فومیهیکو شیمو
  • سال انتشار:۲۰۱۰

این انیمه‌ی سینمایی براساس لایت ناولی به همین نام و نوشته‌ی ناگارو تانیگاوا ساخته شده است. پیش از این نیز یک انیمه‌ی ۲۶ قسمتی از این ناول اقتباس شده بود که مورد قبول منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. ناپدید شدن هاروهی سوزومیا یکی از طولانی‌ترین انیمه‌های جهان است که در زمان انتشار عنوان دومین انیمه طولانی جهان را دریافت کرد. سازندگان ناپدید شدن از همان ابتدا نگران طولانی شدن این اثر بودند به‌همین دلیل تا زمان تکمیل شدن فیلمنامه‌ی آن، ترجیح دادند هیچ استوری بوردی در رابطه با دکوپاژ آن کشیده نشود، چراکه حدس می‌زدند نتوانند همه‌ی هزینه‌ی تولید این نمایش را تامین کنند.

اگر بخواهیم به ابتدای داستان این انیمه برسیم باید سری به سریال آن بزنیم، جائی که نشان می‌دهد شخصیت‌های این قصه چگونه یکدیگر را پیدا می‌کنند و با هم باشگاهی عجیب را تشکیل می‌دهند. اما بدون دیدن این ۲۶ قسمت نیز، قصه‌ی سینمایی این انیمه به‌طور مستقل هم کار می‌کند. داستان ناپدیدشدن هاروهی سوزومیا درباره‌ی تعدادی دانش‌آموز دبیرستانی است که هرکدام توانایی منحصربفردی دارند و در یک جهان موازی باید دنیا را از دست خرابکاران نجات دهند. حال در این بخش سینمایی زمان و مکان بهم می‌ریزد و کیون باید به دنبال دوستان خود بگردد و دوباره زمان را سر جایش بازگرداند.

این انیمه یکی از بهترین انیمه‌های ژاپنی است که با داستان فانتزی و هزارتویش شما را به درون خود می‌کشاند. فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که دوستانتان تغییر کرده‌اند و چندتایشان نیز دیگر وجود ندارند. این انیمه دقیقا همینگونه شروع می‌شود و شوک جذابی به تماشاگر می‌دهد. واقعیت در این شرایط ناپدید می‌شود و کیون باید راهی برای بازگشت همه چیز پیدا کند. سفر قهرمانی کیون، طرح پیچیده انیمه، ژانر هیبریدی اثر و از همه مهمتر موسیقی فوق‌العاده The Disappearance of Haruhi Suzumiya، این اثر را تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین انیمه‌های ژاپنی کرده است.

دلون در حال نگاه کردن در فیلم دو مرد در شهر

فیلم دو مرد در شهر

فیلم Two Men in Town

  • کارگردان:ژوزه جیووانی
  • بازیگران: آلن دلون، ژان گابن، ژرارد دوپاردیو
  • سال انتشار:۱۹۷۳

آلن دلون در طول دو دهه‌ی ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ دوران طلایی بازیگری خود را طی کرد. سال‌هایی که یکه‌تاز سینمای اروپا بود و کارگردانان بزرگی با او همکاری می‌کردند. دلون در طول این سال‌ها شهرت بسیاری کسب کرد و بخاطر بازی در فیلم‌های هنری کارگردانان سرشناس ایتالیایی و فرانسوی در تاریخ سینمای جهان ماندگار شد. دلون در فیلم دو مرد در شهر با یکی از بهترین بازیگران سینمای جهان یعنی ژان گابن همبازی است، دو بازیگری که با نامشان می‌توانستند، تضمینی برای گیشه و صف کشیدن مردم در سالن‌های سینما باشند. اما این فیلم آخرین ملاقات بین گابین و دلون روی پرده‌ی سینما بود.

ژوزه جیووانی نیز یکی از بهترین نویسندگان سینمای فرانسه بود، کسی که سابقه‌ی همکاری چندین باره با آلن دلون را در کارنامه‌ی خود دارد. هنر در ذات خود صحنه‌ی اعتراض هنرمند نسبت به وضعیت جامعه و مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که اگر غیر از این باشد، هنر خود را تنها وسیله‌ای برای سرگرمی طبقه‌ی مرفه عنوان می‌کند. جیووانی در فیلم دو مرد در شهر پیام‌آوری هنر را به تصویر می‌کشد. این فیلم به بی‌عدالتی‌های قانون فرانسه می‌پردازد و با نمایش زندگی آلن دلون مرد همیشه تنهای سینمای فرانسه به درون سیستم تاریک قضایی یک کشور نفوذ می‌کند. Two Men in Town داستانی براساس واقعیت است که بخشی از کمپینی بود که علیه مجازات اعدام در فرانسه به راه افتاده بود.

دلون در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که بعد از سال‌ها از زندان آزاد شده و قرار است با کمک یک مددکار اجتماعی شرافتمند دوباره به زندگی بازگردد. اما در این میان، سرنوشت، دلون را رها نمی‌کند و او نمی‌تواند یک زندگی عادی داشته باشد. دو مرد در شهر یک جنایی پرتعلیق، درامی کوبنده همراه با دو ستاره‌ی بزرگ دهه‌ی هفتاد سینمای فرانسه است. فیلمی متفاوت‌تر از همقطاران خودش که با بازی همیشگی اما جذاب آلن دلون بزرگ همراه بود. دو مرد در شهر برخلاف آثار گنگستری پرزدوخورد آن سال‌ها به مسائل روانی و انسانی می‌پردازد و ریتمی آرام‌تر و موقرتر دارد. ژوزه جیووانی در این فیلم روی بازی‌ها مانور زیادی می‌دهد و بی‌راه نیست اگر بگوییم که این اثر روی دوش آلن دلون و البته ژان گابن سوار است. دلون عصیانگر می‌داند که در چه قصه‌ای در حال خودنمایی است. او مردی تنها در شهری متزلزل و نابسامان است.

دلون در حال نگاه کردن در فیلم یک پلیس

فیلم یک پلیس

فیلم Un Flic

  • کارگردان:ژان پیر ملویل
  • بازیگران: آلن دلون، کاترین دنوو، ریچارد سرنا، مایکل کنراد
  • سال انتشار:۱۹۷۲
پس از یک سرقت کوچک و گمراه‌کننده، سارقان یک سرقت بزرگ را برنامه‌ریزی می‌کنند.

ژان پیر ملویل و آلن دلون در درامی جنایی و پلیسی! یک لحظه فکر کنید که قرار است شاهد چه اثر معرکه‌ای باشید! دو وزنه‌ی تکرارنشدنی برای سینمای جهان. کارنامه‌ی پیر ملویل پر از آثاری تکرارنشدنی با شخصیت‌های منحصربفردی است که نظیرش را کمتر می‌توان در سینما یافت. ملویل و دلون در سال ۱۹۶۷ سامورایی را ساختند. یک اثر موج نویی مهم در سینمای فرانسه. دلون در آن فیلم یکی از بهترین بازی‌های تمام دوران کاری خود را ارائه داد و ملویل نیز اثری خلق کرد که ادای احترام کارگردانان بزرگی مثل اسکورسیزی، کاپولا و فینچر را با خود ‌به‌همراه داشت. نتیجه‌ی همکاری‌های پیر ملویل و آلن دلون شاهکارهای بزرگی بودند که تا همیشه‌ی تاریخ سینما در ذهن مخاطب باقی خواهند ماند.

فیلم یک پلیس اگرچه به پای سامورایی و دیگر همکاری‌های قدرتمند ملویل و دلون نمی‌رسد اما کمتر از آن‌ها نیز نیست. این فیلم آخرین اثر ملویل قبل از مرگ اوست. نمایشی پرچالش، پرتعلیق و البته خیره‌کننده. دلون در این فیلم در نقش یک پلیس ظاهر می‌شود. او مسئولیت به دام انداختن گروهی سارق را برعهده دارد. در این فیلم نیز همانند همه‌ی فیلم‌های آلن دلون، او وزنه‌ی مهمی برای سرپا ماندن اثر است. دلون همانند یک قهرمان موج نویی می‌داند که کجای قصه ایستاده است و باید چگونه شخصیتی را بازی کند که نه کاملا سیاه است و نه کاملا سفید. دلون ماهیت پلیس و آنچه که در سر ملویل اتفاق می‌افتد را به‌خوبی به اجرا درمی‌آورد و بر فضای سرد و سخت این فیلم منطبق می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات