بهترین انیمیشن های استاپ موشن | از عروس مرده تا مری و مکس

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
مطالعه 22 دقیقه
کاور بهترین انیمیشن های استاپ موشن
در این مقاله قرار است ۲۰ انیمیشن استاپ موشن برتر تاریخ سینما را معرفی کنیم و بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.
تبلیغات

در ابتدا بهتر است با مفهوم استاپ موشن و تاریخچه آن بیشتر آشنا شویم. استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن شی را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط می‌کنند و بیننده احساس می‌کند که این اشیا خود در حال حرکت هستند. برای ساخت آثار استاپ موشن از عروسک‌هایی با مفاصل متحرک یا عروسک‌های ساخته شده با خمیر یا لگو استفاده می‌شود، اما این تکنیک چقدر قدمت دارد؟

تکنیک استاپ‌موشن به اواخر قرن ۱۹ام باز می‌گردد و در اوایل قرن بیستم بیشتر از این تکنیک استفاده شد، اما تکنیک خیلی مرسومی محسوب نمی‌شد.از جمله شهرت استا‌پ‌موشن می‌توان به خلق کینگ کونگ در آن زمان با این تکنیک یاد کرد. در هر حال در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی شرکت ILM از استاپ موشن برای خلق جلوه‌های ویژه سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان و فیلم Raiders of the Lost Ark استفاده کرد. در ادامه استودیو انگلیسی آردمن انیمیشن شروع به تولید انیمیشن‌های کوتاهی با استفاده از تکنیک استا‌پ‌موشن برای شبکه کانال ۴ کرد.

گیرمو دل تورو در پشت صحنه انیمیشن Pinocchio

اما عمده شهرت این تکنیک از دهه ۹۰ میلادی آغاز شد و انیمیشن کابوس قبل از کریسمس به کارگردانی هنری سیلیک و به تهیه‌کنندگی تیم برتون باعث شهرت این آثار شد. اگرچه این آثار عمده با هدف قرار دادن افراد کم سن و سال ساخته می‌شدند، اما بسیاری عقیده داشتند که حرکات شخصیت‌ها در آثار استاپ موشن در آن زمان تا حد زیادی کریپی و ترسناک برای کودکان بوده است و همچنین داستان‌های این آثار تا حد زیادی جدی‌تر و ترسناک‌تر از انیمیشن‌های دیگر هستند.

به همین منظور استقبال از این آثار به مراتب پایین‌تر از دیگر آثار بوده است. بااین‌حال در گذر زمان بسیاری از سازندگان آثار استاپ موشن تصمیم گرفتند تا جامعه مخاطبان خود را افراد بزرگسال قرار دهند که یک نمونه آن انیمیشن Coraline است که در گذر زمان در بین افراد بزرگسال محبوبیت بیشتری پیدا کرده است یا گیرمو دل تورو برای ساخت انیمیشن پینوکیو گفت که هدف او مخاطبان بزرگسال است و انیمیشن‌ها نباید صرفا برای کودکان ساخته شوند. حالا در این مقاله قرار است با ۲۰ انیمیشن استاپ موشن برتر تاریخ سینما آشنا پشویم. پس بهتر است در ادامه با زومجی همراه باشید.

انیمیشن‌های این فهرست براساس نظر تیم تحریریه زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند.

کپی لینک

بهترین انیمیشن های استاپ موشن

دو حیوان کوچک در حال غذا خوردن با هم در فیلم The House
کپی لینک

۲۰- انیمیشن خانه

انیمیشن The House

  • کارگردان: اما دی سواف، مارک جیمز رولز، نیکی لیندروت فون باهر و پالوما بائسا
  • نویسنده: اندا والش
  • صداپیشگان: میا گاث، کلاودی بلکلی، متیو گود، مارک هیپ، میراندا ریچاردسون، استفانی کول، جارویس کوکر، دیزی راسکال، ویل شارپ، پل کی، سوزان ووکوما و هلنا بونهام کارتر
  • تاریخ اکران: ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲
  • میانگین امتیازات انیمیشن The House در IMDB: امتیاز ۶.۸ از ۱۰

اتفاقات انیمیشن The House در دوره‌های مختلف جریان دارد که یک خانواده فقیر، یک توسعه‌دهنده مضطرب و یک صاحب‌ خانه خسته در یک خانه مرموز در این انیمیشن گره خورده‌اند. انیمیشن خانه یک انیمیشن استاپ موشن و کمدی سیاه است که با درجه سنی بزرگسال برای شبکه نتفلیکس تولید شده است. انیمیشن با نقدهای مثبت منتقدان مواجه شده است و از آثار خوش ساخت این ژانر شناخته می‌شود. با اینکه انیمیشن The House اثری کمتر شناخته شده است، اما تماشا آن به‌عنوان یک اثر نسبتا متفاوت توسط بسیاری از منتقدان و بینندگاه پیشنهاد می‌شود.

انیمیشن Mad God
کپی لینک

۱۹- انیمیشن خدای دیوانه

انیمیشن Mad God

انیمیشن‌های استاپ موشن در طول حیات خود با تحول زیادی مواجه شده‌اند و پس از اینکه بیشتر این آثار مخاطبان بزرگسال را هدف قرار داده‌اند، اکنون شاهد ساخت اثری کاملا ترسناک هم هستیم. انیمیشن Mad God با اینکه هیچ دیالوگ یا صداپیشه‌ای ندارد، اما یکی از آثار استاپ موشن متفاوت سینما است. انیمیشن خدای دیوانه داستان یک قاتل را دنبال می‌کند که از آسمان به گودالی وحشتناک و پر از هیولا و ظلم فرود می‌آید و او اکنون باید با این هیولاها مبارزه کند و آن‌ها را بکشد. بدون شک انیمیشن Mad God اثری متفاوت و جذاب است که می‌تواند هر کسی را به خود جذب کند.

جیمز و حیوانات روی هلو غول پیکر در انیمیشن James and the Giant Peach
کپی لینک

۱۸- انیمیشن جیمز و هلوی غول‌پیکر

انیمیشن James and the Giant Peach

  • کارگردان: هنری سیلیک
  • نویسنده: استیون بلوم، کاری کرک‌پاتریک و جاناتان رابرتز
  • صداپیشگان: پل تری، ریچارد دریفوس، سوزان ساراندون، دیوید تیولیس، سایمون کالو و جین لیوز
  • تاریخ اکران: ۱۲ آوریل ۱۹۹۶
  • میانگین امتیازات انیمیشن James and the Giant Peach در IMDB: امتیاز ۶.۷ از ۱۰

انیمیشن James and the Giant Peach داستان پسری به‌نام جیمز را دنبال می‌کند که با خانواده مهربانش در انگلیس زندگی خوبی دارد. روز تولد جیمز پدر و مادرش به او می‌گویند که قصد دارند تا همگی به نیویورک بروند و بلندترین ساختمان جهان، ساختمان امپایر استیت را ببینند. بعد از آن هیولایی به شکل روح کرگدن، پدر و مادر او را می‌کشد و جیمز ناچار می‌شود تا با دو خاله ظالمش زندگی کند.

جیمز روزهای سخت زندگی‌اش را به امید رفتن به نیویورک می‌گذراند تا اینکه یک روز با مردی عجیب روبه‌رو می‌شود که به او یک کیسه زبان تمساح سبز جادویی می‌دهد و می‌گوید که نباید آن‌ها را گم کند. بعد از غیب شدن مرد عجیب، زبان‌های تمساح جادویی از دستش فرار می‌کنند و به سمت درخت هلو رفته و در زمین می‌روند. کمی بعد یک هلوی غول‌پیکر در آنجا رشد می‌کند.

انیمیشن جیمز و هلوی غول‌پیکر دومین اثر هنری سیلیک پس از موفقیت انیمیشن The Nightmare Before Christmas است و با اینکه نتوانست موفقیت انیمیشن اول خود را تکرار کند، اما همچنان یکی از با کیفیت‌ترین آثار استاپ موشن سینما محسوب می‌شود که حتی دیزنی تصمیم داشت تا فیلم لایو اکشن آن را تولید کند.

انیمیشن ژاپنی Junk Head
کپی لینک

۱۷- انیمیشن سر آشغال

انیمیشن Junk Head

اتفاقات انیمیشن Junk Head در آینده‌ای نه‌چندان دور رخ می‌دهد که بشریت توانایی خود را برای تولید مثل از دست داده است. یک اکسپدیشن به یک شهر زیرزمینی فرستاده می‌شود که در آن انسان نماهای مصنوعی هنوز بارور هستند. انیمیشن سر آشغال اثری متفاوت در انیمیشن‌های استاپ موشن است که توسط تاکهیده هوری، کارگردان ژاپنی ساخته شده است و در آن شاهد اثری با داستانی متفاوت هستیم. این انیمیشن به‌خوبی نشان می‌دهد که در قالب استاپ موشن می‌توان داستان‌های متفاوت و جذابی را روایت کرد که در گذشته کمتر کسی تصور می‌کرد می‌توان آن را در قالب یک انیمیشن روایت کرد.

اعضای خانواده انیمیشن ParaNorman در ماشین وحشت کردند
کپی لینک

۱۶- انیمیشن پارانورمن

انیمیشن ParaNorman

  • کارگردان: سم فل
  • نویسنده: کریس باتلر
  • صداپیشگان: کودی اسمیت-مک فی، جوی میکا فرلند، تاکر آلبریزی، جان گودمن، تمپست بلدسو، ججف گارلین، کیسی افلک، برنارد هیل و کریستوفر مینتز پلیس
  • تاریخ اکران: ۱۷ آگست ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات انیمیشن ParaNorman در IMDB: امتیاز ۷ از ۱۰

اتفاقات انیمیشن ParaNorman در شهر کوچکی به‌نام بلایت هالو در ماساچوست جریان دارد که داستان پسر بچه‌ای به اسم نورمن را دنبال می‌کند که می‌تواند تا با مردگان از جمله مادربزرگ خود و ارواح شهر صحبت کند. متأسفانه هیچ‌کس توانایی‌های او را جدی نمی‌گیرد و او از لحاظ احساسی از خانواده‌اش طرد شده، در‌حالی‌که به‌خاطر کارهای عجیب او، مورد تمسخر و آزار و اذیت همسایگان و دوستان خود قرار می‌گیرد.

انیمیشن پارانورمن دومین انیمیشن بلند استودیو لایکا محسوب می‌شود که توانست با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شود و حتی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال نیز شده است. انیمیشن ParaNorman را می‌توان یکی از با کیفیت‌ترین کارهای لایکا دانست که برای ساخت انیمیشن‌های استاپ موشن شناخته می‌شوند.

انیمیشن Marcel the Shell with Shoes On
کپی لینک

۱۵- انیمیشن مارسل، صدف کفش به پا

انیمیشن Marcel the Shell with Shoes On

  • کارگردان: دین فلیشر کمپ
  • نویسنده: دین فلیشر کمپ، جنی اسلیت و نیک پالی
  • صداپیشگان: جین اسلیت، دین فلیشر کمپ، رزا سلزار، توماس مان، لزلی شتال و ایزابلا روسلینی
  • تاریخ اکران: ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲
  • میانگین امتیازات انیمیشن Marcel the Shell with Shoes On در IMDB: امتیاز ۷.۷ از ۱۰

انیمیشن Marcel the Shell with Shoes On داستان حلزونی به‌نام مارسل را دنبال می‌کند که به‌دنبال یافتن خانواده خودش است. او برای رسیدن به هدفش از اینترنت و یک گروه مستندساز کمک می‌گیرد و یک ماجراجویی بزرگ را آغاز می‌کند. انیمیشن مارسل، صدف کفش به پا درواقع براساس یک انیمیشن کوتاه ساخته شده است که این انیمیشن کوتاه در سال ۲۰۱۰ در یوتیوب برای اولین‌بار آپلود و منتشر شد و پس از ۱۲ سال شاهد ساخت نسخه سینمایی و بلند آن هستیم.

انیمیشن Marcel the Shell with Shoes On درواقع صرفا یک انیمیشن استاپ موشن نیست و صحنه‌های ترکیبی از صحنه‌های استاپ موشن و لایو اکشن است که روایت آن به شکل مستندنما است. این انیمیشن اولین تجربه دین فلیشر کمپ محسوب می‌شود و توانست تحسین‌های زیادی را نیز به خود جلب کند.

پوستر انیمیشن Wallace and Gromit The Curse of the Were-Rabbit
کپی لینک

۱۴- انیمیشن والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش‌نما

انیمیشن Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit

انیمیشن Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit اولین انیمیشن استاپ موشن است که جایزه اسکار دریافت کرده است

انیمیشن Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit داستان والاس و گرومیت را دنبال می‌کند که کار خرگوش‌گیری را قبول کرده‌اند و پس مدتی وارد خانه یک خانم اشراف‌زاده می‌شوند و با یک شکارچی روبه‌رو می‌شوند که مخالف شیوه آنان است تا اینکه این خانم پیشنهاد می‌دهد که خرگوش‌ها را از خوردن سبزیجات زده کند.

شب زمانی‌که ماه کامل است آن‌ها این کار را انجام می‌دهند ولی به دلیل دستکاری والاس دستگاه خراب شده و جای مغز او با یک خرگوش عوض می‌شود و این باعث بروز داستان‌ها و اتفاقات عجیب و غریبی می‌شود. انیمیشن والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش‌نما توانسته است با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شود و درنهایت به اولین انیمیشن استاپ موشنی تبدیل شود که به جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال دست پیدا می‌کند.

انیمیشن My Life as a Courgette
کپی لینک

۱۳- انیمیشن زندگی من به‌عنوان یک کدو

انیمیشن My Life as a Courgette

انیمیشن My Life as a Courgette داستان یک پسر بچه را دنبال می‌کند که پس از اتمام نقاشی یک بادبادک بر کف خانه، خانه را با قوطی‌های خالی پر می‌کند. سپس با استفاده از قوطی‌ها یک هرم درست می‌کند، اما در نهایت آن هرم سقوط می‌کند و رول‌های قوطی از بالا به پایین می‌ریزند. در طبقه زیرین یک زن همیشه در حال تماشای یک سریال احساساتی از تلویزیون است. آن زن مادر آن پسر کوچولو است که پسرش را کدو صدا می‌زند.

پسر مادر خود را به شکل تصادفی می‌کشد و پلیس او را به پرورشگاه کودکان بی‌سرپرست منتقل می‌کند. انیمیشن My Life as a Courgette یک انیمیشن استاپ موشن فرانسوی و تحسین شده است که داستانی جذاب از تلاش یک پسر بچه برای رسیدن به یک زندگی بهتر را به تصویر می‌کشد. انیمیشن با ظاهر خمیری و متفاوت خود توانسته است نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند و از آثار موفق این بخش است. انیمیشن زندگی من به‌عنوان یک کدو همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال نیز شده است.

جک اسکیلنگتون در انیمیشن The Nightmare Before Christmas
کپی لینک

۱۲- انیمیشن کابوس پیش از کریسمس

انیمیشن The Nightmare Before Christmas

انیمیشن The Nightmare Before Christmas به کارگردانی هنری سیلیک شروع رسمی کار انیمیشن‌های استاپ موشن در سینما است

اتفاقات انیمیشن The Nightmare Before Christmas در شهر هالووین جریان دارد که کار تک تک شهروندان آن‌ها ساختن شوخی‌های ترسناک مخصوص شب هالووین است. جک که پادشاه کدوتنبل‌های ترسناک و شوخی‌ساز محبوب شهر است از یکنواختی هالووین احساس خستگی می‌کند و زمانی‌که تصادفاً وارد شهر مخصوص عید خوش کریسمس می‌شود، با استفاده از ایده‌های عجیب، تصمیم می‌گیرد که کریسمس و هالووین را با هم پیوند بزند.

او بابانوئل را می‌رباید و خودش را به جای او می‌گذارد و اشتباه بزرگی می‌کند. انیمیشن کابوس پیش از کریسمس اولین انیمیشن استاپ موشن هنری سیلیک است که با همکاری تیم برتون آن را تولید کرده است و این اثر به حدی موفق شد که به‌نوعی توانست شروع کار انیمیشن‌های استاپ موشن را در سینما رقم بزند. انیمیشن The Nightmare Before Christmas یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار استاپ موشن محسوب می‌شود که داستانی متفاوت در دل یک داستان همیشگی را روایت می‌کند.

انیمیشن Kubo and the Two Strings
کپی لینک

۱۱- انیمیشن کوبو و دو تار

انیمیشن Kubo and the Two Strings

  • کارگردان: تراویس نایت
  • نویسنده: مارک هیمز و کریس باتل
  • صداپیشگان: آرت پارکینسون، شارلیز ترون، متیو مک‌کانهی، رونی مارا، رالف فاینس و برندا واکارو
  • تاریخ اکران: ۱۹ آگست ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات انیمیشن Kubo and the Two Strings در IMDB: امتیاز ۷.۷ از ۱۰

انیمیشن Kubo and the Two Strings داستان پسری جوان به‌نام کوبو را دنبال می‌کند که به دنبال تاخت و تاز گروهی از ارواح و شیاطین مشمئز کننده به روستای خود، قصد از بین بردن آنها را دارد. تنها راه مقابله با آنها اما تَرک خانه و پیدا کردن زره ویژه پدر، آخرین سامورایی است که به او قدرت مبارزه با گروه‌های مختلف را می‌دهد.

انیمیشن کوبو و دو تار بدون شک یکی از بهترین و تحسین شده‌ترین آثار استودیو لایکا است که این استودیو را تا نزدیکی دریافت اولین جایزه اسکار این استودیو پیش برد. انیمیشن Kubo and the Two Strings با اینکه داستان خیلی تازه‌ای روایت نمی‌کند، اما کارگردانی و نویسندگی آن به‌همراه تیم صداپیشگان قدرتمندی که دارد باعث شده است از آن به‌عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های استاپ موشن تاریخ سینما یاد شود.

Shaun the Sheep Movie (2015)
کپی لینک

۱۰- انیمیشن فیلم شاون گوسفنده

انیمیشن Shaun the Sheep Movie

  • کارگردان: ریچارد استارزک و مارک بورتون
  • نویسنده: ریچارد استارزک و مارک بورتون
  • صداپیشگان: جاستین فلچر، جان اسپارکس، امید جلیلی و کیت هاربر
  • تاریخ اکران: ۴ آگست ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات انیمیشن Shaun the Sheep Movie در IMDB: امتیاز ۷.۳ از ۱۰

انیمیشن Shaun the Sheep Movie داستان شاون و گله‌اش را دنبال می‌کند که در شهری بزرگ برای نجات کشاوز مبتلا به فراموشی خود به ماجراجویی می‌پردازند، درحالی‌که یک کارگر کنترل حیوانات حریص و مشتاق آنها را تعقیب می‌کند. انیمیشن شاون گوسفنده درواقع نسخه سینمایی انیمیشن‌های کوتاهی به همین نام است که توانست با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شود.

استودیو آردمن انیمیشن با انیمیشن Shaun the Sheep Movie توانست نشان دهد که می‌تواند درکنار آثار تلویزیونی در سینما هم عملکرد خوب خود را حفظ کند و درکنار آن با شخصیت‌های محبوبی مثل شاون همچنان تماشاگران را به سالن‌های سینما بکشاند. این انیمیشن توانست نامزد دریافت جایزه اسکار شود و همچنین انیمیشن A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon که دنباله آن است، در سال ۲۰۱۹ اکران شد که البته نتوانست کیفیتی مشابه قسمت اول ارائه کند.

شخصیت های اصلی انیمیشن Chicken Run
کپی لینک

۹- انیمیشن فرار مرغی

انیمیشن Chicken Run

  • کارگردان: پیتر لرد و نیک پارک
  • نویسنده: کری کرک‌پاتریک
  • صداپیشگان: جولیا صوالحه، مل گیبسون، تونی هی‌گارث، میراندا ریچاردسون، فیل دنیلز، لین فرگوسن، تیموتی اسپال، ایملدا استونتون و بنجامین ویترو
  • تاریخ اکران: ۲۳ ژوئن ۲۰۰۰
  • میانگین امتیازات انیمیشن Chicken Run در IMDB: امتیاز ۷.۱ از ۱۰۰

انیمیشن Chicken Run داستانی گروهی از مرغ‌های انسان‌نما بریتانیایی را دنبال می‌کند که یک خروس آمریکایی به نام راکی رودز را تنها امید برای فرار از مزرعه‌ای می‌بینند که صاحبش تصمیم دارد همه آن‌ها را به پای گوشت تبدیل کند. اکنون زمان بزرگ‌ترین دشمن مرغ‌ها است و اگر نتوانند راهی برای فرار پیدا کنند، آینده شومی در انتظار آن‌ها است.

انیمیشن فرار مرغی توانست با روایت جذاب و نسبتا دلهره‌آور خود به یکی از خوش‌ساخت‌ترین و بهترین انیمیشن‌های استاپ موشن تاریخ سینما تبدیل شود. این ساخته آردمن همچنین در گیشه عملکرد بسیار درخشانی داشت و یکی از آثار پر فروش سال ۲۰۰۰ نیز بوده است. بااین‌حال سال‌ها بعد و در سال ۲۰۲۳ دنباله آن با نام Chicken Run: Dawn of the Nugget برای نتفلیکس تولید شد که البته نتوانست کیفیت و موفقیت قسمت اول را داشته باشد.

2016-06-anomalisa-xlarge-2
کپی لینک

۸- انیمیشن انومالیسا

انیمیشن Anomalisa

  • کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون
  • نویسنده: چارلی کافمن
  • صداپیشگان: دیوید تیولیس، جنیفر جیسن لی و تام نونان
  • تاریخ اکران: ۳۰ دسامبر ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات انیمیشن Anomalisa در IMDB: امتیاز ۷.۲ از ۱۰۰

انیمیشن Anomalisa داستان نویسنده‌ای به نام مایکل استون را دنبال می‌کند که درباره ارائه خدمات به مشتریان می‌نویسد. او به خوبی نمی‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند تا زمانی‌که با زنی منحصر به‌فرد به نام لیزا در یک هتل آشنا می‌شود. چارلی کافمن وظیفه کارگردانی این انیمیشن تحسین شده را بر عهده دارد که می‌توان آن را یکی از بزرگسالانه‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما هم یاد کرد.

انیمیشن انومالیسا توانست تحسین منتقدان و تماشاگران را جلب کند و حتی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شده است. بااین‌حال انیمیشن Anomalisa که با بودجه ۸ میلیون دلاری تولید شده بود در گیشه با شکست تجاری مواجه شد.

پوستر انیمیشن Frankenweenie
کپی لینک

۷- انیمیشن فرنکن‌وینی

انیمیشن Frankenweenie

  • کارگردان: تیم برتون
  • نویسنده: جان آگست
  • صداپیشگان: چارلی تاهان، وینونا رایدر، کاترین اوهارا، مارتین شورت، مارتین لاندو، رابرت کپرون، اتیکس شافر، جیمز هیرویکی لیائو، کانچاتا فرل و تام کنی
  • تاریخ اکران: ۵ اکتبر ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات انیمیشن Frankenweenie در IMDB: امتیاز ۶.۹ از ۱۰۰

انیمیشن Frankenweenie داستان ویکتور جوان بعد از مرگ اسپارکی، سگ مورد علاقه‌اش را دنبال می‌کند که با به کنترل گرفتن قدرت علم او را به زندگی بر می‌گرداند. ویکتور سعی می‌کند تا این ساخته‌اش را پنهان نگه دارد اما اسپارکی بیرون می‌رود و باعث خرابکاری و بی نظمی در شهر می‌شود.

انیمیشن فرنکن‌وینی دومین تلاش مستقل تیم برتون برای ساخت انیمیشن استاپ موشن است که همچنین آخرین انیمیشن استاپ موشن دیزنی هم محسوب می‌شود که در سال‌های سینما نمایش داده شده است. انیمیشن Frankenweenie همچنین اولین انیمیشن استاپ موشن تاریخ سینما محسوب می‌شود که به شکل سه‌بعدی تولید و اکران شده است. این انیمیشن با اینکه در زمان اکران نتوانست خیلی موفق عمل کند، اما در ادامه توانست محبوبیت بیشتری به‌دست بیاورد.

انیمیشن Fantastic Mr. Fox
کپی لینک

۶- انیمیشن آقای فاکس شگفت انگیز

انیمیشن Fantastic Mr. Fox

  • کارگردان: وس اندرسن
  • نویسنده: وس اندرسن و نوآ بامباک
  • صداپیشگان: جرج کلونی، مریل استریپ، جیسن شواتسمن، بیل مری، ویلم دفو، اوون ویلسون و مایکل گمبون
  • تاریخ اکران: ۸ می ۲۰۲۰
  • میانگین امتیازات انیمیشن Fantastic Mr. Fox در IMDB: امتیاز ۷.۹ از ۱۰

انیمیشن Fantastic Mr. Fox داستانی آقای فاکس به‌همراه همسرش را دنبال می‌کند که در دامنه یک تپه در همسایگی خانواده‌های گورکن، خز و خرگوش زندگی می‌کنند. فاکس هر شب به مزرعه یکی از سه مزرعه‌دار پایین تپه دستبرد می‌زند. تا اینکه کشاورزها به‌نام‌های باگیس، بانس و بین تصمیم می‌گیرند به کمک هم روباه را به دام بیندازند.

انیمیشن آقای فاکس شگفت انگیز که اقتباسی از رمانی به همین نام اثر رولد دال است، اولین انیمیشن استاپ موشن وس اندرسن محسوب می‌شود که توانست با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شود. این انیمیشن موفق شد نامزد دریافت ۲ جایزه اسکار برای بهترین انیمیشن سال و بهترین موسیقی متن سال شود. بسیاری اعتقاد دارند که انیمیشن Fantastic Mr. Fox یکی از بهترین کارهای اندرسن است.

شخصیت آتاری در انیمیشن Isle of Dogs جلوی سگ‌ها زانو زده است
کپی لینک

۵- انیمیشن جزیره سگ‌ها

انیمیشن Isle of Dogs

  • کارگردان: وس اندرسن
  • نویسنده: وس اندرسن
  • صداپیشگان: برایان کرانستون، ادوارد نورتون، بیل مری، جف گلدبلوم، باب بالابان، گرتا گرویگ، فرانسیس مک‌دورمند، کورتنی بی. ونس، هاروی کایتل، اسکارلت جوهانسون، تیلدا سوینتن و یوکو اونو
  • تاریخ اکران: ۲۳ مارس ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات انیمیشن Isle of Dogs در IMDB: امتیاز ۷.۸ از ۱۰

داستان و اتفاقات انیمیشن Isle of Dogs در ویران‌شهری واقع در آینده نزدیک در ژاپن دنبال می‌شود که داستان پسری جوان به‌نام کویو رانکین را روایت می‌کند که پس از شیوع بیماری آنفولانزای سگ‌سانان و تبعید این گونه جانوری به یک جزیره، به دنبال سگ خود در این جزیره می‌گردد. انیمیشن جزیره سگ‌ها دومین انیمیشنی محسوب می‌شود که وس اندرسن کارگردانی آن را بر عهده داشته است و دوباره او در این انیمیشن نشان داد که پتانسیل بالایی برای ساخت انیمیشن به‌خصوص آثار استاپ موشن دارد.

انیمیشن Isle of Dogs توانست با یک روایت جذاب و میخوب کننده با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شود و درنهایت این انیمیشن توانست نامزد دریافت ۲ جایزه اسکار در بخش بهترین انیمیشن سال و بهترین موسیقی متن سال شود. در هر حال اندرسن در اینجا هم نتوانست با این انیمیشن به جایزه اسکار دست پیدا کند، اما بدون شک انیمیشن جزیره سگ‌ها یکی از بهترین انیمیشن‌های استاپ موشن سینما است.

کورالاین و گربه سیاه در انیمیشن کورالاین
کپی لینک

۴- انیمیشن کورالاین

انیمیشن Coraline

  • کارگردان: هنری سیلیک
  • نویسنده: هنری سیلیک
  • صداپیشگان: داکوتا فانینگ، تری هچر، جنیفر ساندرز، دان فرنچ، جان هاگمن و ایان مک‌شین
  • تاریخ اکران: ۶ فوریه ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات انیمیشن Coraline در IMDB: امتیاز ۷.۸ از ۱۰

انیمیشن Coraline اقتباسی از رمانی به همین نام اثر نیل گیمن است. این انیمیشن داستان دختری به نام کورالین را دنبال می‌کند که همراه با خانواده‌اش به خانه‌ی جدیدی نقل مکان می‌کنند. پدر و مادر کورالین سخت مشغول کارهایشان هستند و برای همین چندان توجه زیادی به دخترشان نشان نمی‌دهند. در جریان گشت و گذار در خانه‌ی جدیدشان، کورالین دریچه‌‌ای مرموز پیدا می‌کند که پشت آن با آجر پوشیده شده است اما قرار نیست تا همیشه اینگونه بماند؛ چرا که در شب کورالین در کمال تعجب با یک راهروی نورانی به مکانی دیگر روبه‌رو می‌شود.

انیمیشن Coraline پس از اکران توانست به محبوبیت زیادی بین مردم دست پیدا کند

کورالین کنجکاو داستان با عبور از این راهرو به مکانی مشابه خانه خودشان با تفاوت‌های جزئی می‌رسد. ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که قهرمان داستان با همزاد‌های پدر و مادر خودش که فقط جای چشم‌هایشان دکمه دارند ملاقات می‌کند. آن‌ها خودشان پدر و مادر دوم کورالین معرفی می‌کند و از او پذیرایی جانانه‌ای می‌کنند؛ چیزهایی که پدر و مادر واقعی کورالین به خاطر مشغله زیادشان چندان برآورده نمی‌کردند. اما این تنها آغاز یک داستان مرموز است.

انیمیشن Coraline اولین انیمیشن استودیو لایکا و سومین انیمیشن هنری سیلیک محسوب می‌شود که این انیمیشن با تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران مواجه شد. اگرچه انیمیشن کورالین در زمان اکران نتوانست محبوبیت زیادی دست و پا کند، اما در طول زمان توانست به محبوبیت بیشتری دست یابد. انیمیشن Coraline همچنین توانسته است نامزد دریافت یک جایزه اسکار در بخش بهترین انیمیشن سال شود.

پینوکیو در انیمیشن Pinocchio گیرمو دل تورو و نتفلیکس
کپی لینک

۳- انیمیشن پینوکیو گیرمو دل تورو

انیمیشن Guillermo del Toro's Pinocchio

  • کارگردان: گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون
  • نویسنده: گیرمو دل تورو، پاتریک مک‌هیل، گریس گریملی و متیو رابینز
  • صداپیشگان: گرگوری مان، ایوان مک‌گرگور، دیوید بردلی، ران پرلمن، تیلدا سوئینتون، کریستف والتس، کیت بلانشت، تیم بلیک نلسون، فین ولفهارد، جان تورتورو و بورن گورمن
  • تاریخ اکران: ۹ دسامبر ۲۰۲۲
  • میانگین امتیازات انیمیشن Guillermo del Toro's Pinocchio در IMDB: امتیاز ۷.۶ از ۱۰

گیرمو دل تورو با انیمیشن Pinocchio توانست به جایزه اسکار دست پیدا کند

انیمیشن Pinocchio اقتباسی متفاوت از داستان ماجراهای پینوکیو اثر کارلو کلودی است که در آن پینوکیو در دهه ۳۰ میلادی و در کشور ایتالیا فاشیستی زنده می‌شود. مانند داستان اصلی این انیمیشن داستان یک عروسک چوبی به نام پینوکیو را دنبال می‌کند که توسط پدر ژپتو ساخته شده است که در ادامه پینوکیو زنده می‌شود و رویای تبدیل شدن به یک پسر واقعی را در سر می‌پروراند. این انیمیشن جدیدترین اقتباس و شاید متفاوت‌ترین آن از داستان کلاسیک پینوکیو باشد که هدف گیرمو دل تورو مخاطبان بزرگسال بوده است.

انیمیشن Guillermo del Toro's Pinocchio توانست با تحسین گسترده منتقدان و بینندگان نتفلیکس مواجه شود و این تحسین‌ها به حدی بود که این انیمیشن توانست برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شود تا به دومین انیمیشن استاپ موشن تاریخ سینما تبدیل شود که به این جایزه دست پیدا می‌کند. موفقیت انیمیشن Pinocchio باعث شد تا آغازی برای گیرمو دل تورو در بخش انیمیشن باشد.

انیمیشن Mary and Max
کپی لینک

۲- انیمیشن مری و مکس

انیمیشن Mary and Max

اتفاقات انیمیشن Mary and Max در سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۴ رخ می‌دهد و داستان دوستی یک دختر کوچولوی ۸ ساله و مردی ۴۴ ساله را دنبال می‌کند که در نیویورک زندگی می‌کنند. داستان بیشتر حول زندگی این دو نفر است، از وقتی دخترک ۸ ساله است تا وقتی ۲۶ ساله شود و نامه‌هایی که بین این دو نفر رد و بدل می‌شود. این انیمیشن بر‌اساس یک داستان واقعی ساخته شده است و ساخت کشور استرالیا است.

انیمیشن مری و مکس توانست با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شود و داستان جذاب و درگیر کننده تا کمدی خاص آن باعث شد تا اثری فراموش نشدنی را شاهد باشیم که بسیاری آن را یکی از بهترین انیمیشن‌های استاپ موشن تاریخ سینما می‌دانند. اگرچه انیمیشن Mary and Max با تحسین زیادی مواجه شد، اما در عین ناباوری برای اسکار نتوانست نامزد دریافت جایزه‌ای شود و بسیاری آن را یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌های این مراسم می‌دانند.

جانی دپ در نقش ویکتور در انیمیشن Corpse Bride
کپی لینک

۱- انیمیشن عروس مرده

انیمیشن Corpse Bride

  • کارگردان: تیم برتون و مایکل جانسون
  • نویسنده: تیم برتون و کارلوس گرنجل
  • صداپیشگان: جانی دپ، هلنا بونهام کارتر، امیلی واتسون، تریسی آلمن، جوانا لاملی، کریستوفر لی، پل وایتهاوس، آلبرت فینی و ریچارد ئی. گرانت
  • تاریخ اکران: ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۵
  • میانگین امتیازات انیمیشن Corpse Bride در IMDB: امتیاز ۷.۴ از ۱۰

انیمیشن عروس مرده اولین انیمیشن استاپ موشن مستقل تیم برتون است که حال و هوای کارهای او را کاملا دارد

انیمیشن Corpse Bride داستان ویکتور فن دورت و ویکتوریا دورگلات را دنبال می‌کند بنا به ملاحضات مالی و اجتماعی خانواده‌هایشان می‌خواهند با هم ازدواج کنند. در هنگام تمرین مراسم عروسی، ویکتور مدام خط ابه‌ای را که باید بگوید فراموش می‌کند. او به جنگل می‌رود و در حالی‌که خطابه‌اش را با خود تکرار می‌کند، حلقه را از شاخه درختی که مانند یک دست از زمین بیرون آمده است می‌گذراند. شاخه در حقیقت دست عروس مرده‌ای است که از خاک بیرون مانده است. ماجراهای ویکتور، سرگردانیش در دنیای مردگان و عشق یک طرفه عروس مرده به او از این جا آغاز می‌شود.

انیمیشن عروس مرده اولین تلاش مستقل تیم برتون برای کارگردانی یک انیمیشن استاپ موشن است و او در این انیمیشن توانست با ارائه یک داستان جذاب و درگیر کننده و دنیای تاریک و ترسناک به سبک آثار لایو اکشن خود، یکی از بهترین انیمیشن‌های استاپ موشن تاریخ سینما را خلق کند. انیمیشن Corpse Bride با داشتن صداپیشگان جذابش تا تیم تولید با استعدادش با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شود و درنهایت هم نامزد دریافت یک جایزه اسکار در بخش بهترین انیمیشن سال شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات