بهترین بازیگران مرد بالیوود راج کاپور و آمیتاب باچان و شاهرخ خان و سلمان خان

با بهترین بازیگران مرد سینمای هند آشنا شوید | از قدیم تا جدید

یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۹
مطالعه 29 دقیقه
سینمای هند به‌دلیل تنوع و گستردگی خود، صحنه حضور بازیگران بزرگ بسیاری بوده است. با زومجی در مرور تعدادی از معروف‌ترین بازیگران هند همراه باشید.
تبلیغات

بالیوود همیشه به‌عنوان مکانی برای عرض اندام کسانی معرفی می‌شود که چه از نظر ظاهری و چه از نظر برخورداری از استعداد بازیگری چیزی بیشتر از دیگران برای عرضه دارند. هرچند نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که بالیوود همچنین جایی برای تداوم حضور خانواده‌های مهم سینمایی است که نسل اندرنسل به بازیگری مشغول هستند.

باتوجه به وسعت کشور هند و علاقمندی عجیب و غریب مردم این کشور برای تماشای فیلم‌های هندی با حضور ستارگان محبوب‌شان، این مسئله چیز عجیبی نیست که بدانیم دنیای بالیوود سختگیرتر از چیزی است که تصور می‌کنید. درواقع شما برای ماندگار شدن در این دنیا باید در مهارت بازیگری استاد باشید و بتوانید با مخاطبان پرشمار خود ارتباط برقرار کنید.

درنتیجه درطول سال‌هایی که از عمر سینمای هند می‌گذرد، ما شاهد تولد و به اوج رسیدن بازیگرانی بودیم که محبوب قلب مخاطبان شده و نام‌شان برای همیشه در صنعت فیلمسازی هند جاودانه شد. استعدادهایی که از صحنه تئاتر و حتی مدلینگ روانه دنیای سینما شده و با موفقیت‌های چشمگیرشان جای پای خود را در دنیای پرزرق و برق بالیوود محکم کردند.

دراین مجال قصد داریم نگاهی به برخی از آن‌ها داشته باشیم. البته توجه داشته باشید این فهرست براساس سن بازیگران مرتب شده است.

کپی لینک

بهترین بازیگران مرد هندی

رانویر سینگ بازیگر محبوب سینمای هند با پیراهن رنگارنگ
کپی لینک

۲۵. رانویر سینگ

Ranveer Singh

  • تولد: ۶ جولای ۱۹۸۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «باجی‌رایو و مستانه» (Bajirao Mastani) محصول سال ۲۰۱۵، «پادماواتی» (Padmaavat) محصول سال ۲۰۱۸، «پسر خیابان» (Gully Boy) محصول سال ۲۰۱۹، «سارق» (Lootera) محصول سال ۲۰۱۳ و «۸۳» (83) محصول سال ۲۰۲۱
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر جوان و با استعداد تاکنون موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌هایی همچون استارداست، زی سینه اواردز، استارداست، فیلم‌فیر، جوایز آکادمی بین المللی فیلم هند، جوایز انجمن تهیه‌کنندگان و دیگر جشنواره‌های سینمایی هند شده است.

 رانویر سینگ بازیگر و مدل هندی است که در طول دوران فعالیت خود در بالیوود، به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرده و نام خود را به‌عنوان یکی از بازیگران محبوب و شناخته شده هند ثبت کرده است.

رانویر مثل بسیاری دیگر از کودکان هندی از همان دوران خردسالی دوست داشت بازیگر شود، بااین‌حال زمانی که وارد دانشگاه شد به این فکر افتاد که شاید ایده بازیگر شدن چندان هم دست نیافتنی نباشد و به‌همین خاطر توجه خود را معطوف آن کرد. در سال‌های پس از آن او به‌تدریج در آثار محبوبی حضور پیدا کرده و به‌این ترتیب جایگاه خود را به‌عنوان یکی از ستارگان جوان سینمای هند، تثبیت کرد.

رانویر معدن انرژی است و باکی از این ندارد که خود را با ایفای نقش‌های گوناگون به‌چالش بکشد. به‌همین دلیل کارگردان‌ها با خیال راحت او را به کار می‌گیرند تا صحنه را از آن خود کرده و به شخصیت‌های گوناگون جان ببخشد.

رانبیر کاپور فرزند ریشی کاپور با کت نارنجی
کپی لینک

۲۴. رانبیر کاپور

Ranbir Kapoor

  • تولد: ۲۸ سپتامبر ۱۹۸۲
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: زیبارویان فرار کنید (Bachna Ae Haseeno) محصول سال ۲۰۰۸، «بیدار شو سید» (Wake Up Sid) محصول سال ۲۰۰۹، «راک ‌استار» (Rockstar) محصول سال ۲۰۱۱ و «برفی» (Barfi!) محصول سال ۲۰۱۲
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند، جوایز استار گیلد (Star Guild Awards) برای بهترین بازیگر مرد نقش اول، جوایز زی سینه فیلم، جوایز انتخاب مردم (People's Choice Awards) و چندین جایزه سینمایی دیگر. در مجموع رانبیر کاپور تاکنون موفق به دریافت ۵۷ جایزه سینمایی شده است.

رانبیر کاپور که یکی از اعضای خانواده بزرگ و سینمایی کاپور است، بازیگر محبوب نسل جدید جوانان هندی است. خانواده او با صنعت سینمای هند و بالیوود ارتباطی تنگاتنگ دارند و او هم همچون عموزاده‌های دیگرش کاریشما و کارینا کاپور از این پیشینه خانوادگی بهره‌مند شده است.

او برای نخستین بار حضور در این عرصه را به‌عنوان دستیار کارگردان در فیلم «بیا برگردیم» (Aa Ab Laut Chalen) شروع کرد، فیلمی که کارگردانی آن را پدرش ریشی کاپور برعهده داشت. پس از اتمام این پروژه او علاقمند شد تا کار به‌عنوان دستیار کارگردان را ادامه دهد و برای مدتی با «سانجای لیلا بانسالی» (Sanjay Leela Bhansali) کارگردان بلندآوازه سینمای هند همکاری داشت. درنهایت او بازیگری را با حضور در فیلم «عشق من» (Saawariya) آغاز کرد. در طول سال‌ها فعالیت در عرصه بالیوود این بازیگر جوان با ستارگانی همچون نرگس فخری، پریانکا چوپرا، کاترینا کایف، دیپیکا پادوکونه و عالیا بات همبازی بوده است.

نوازالدین صدیقی بازیگر معروف بالیوود تکیه داده به ماشین
کپی لینک

۲۳. نوازالدین صدیقی

Nawazuddin Siddiqui

  • تولد: ۱۹ می ۱۹۷۴
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «مانتو» (Manto) محصول سال ۲۰۱۸، «تیرانداز» (Babumoshai Bandookbaaz) محصول سال ۲۰۱۷، «مونا قلدره» (Munna Bhai M.B.B.S) محصول سال ۲۰۰۳ و «برادر باجرانگی» (Bajrangi Bhaijaan) محصول سال ۲۰۱۵
  • مهم‌ترین جوایز: نوازالدین صدیقی برنده جوایز از جشنواره‌هایی همچون جوایز فیلم‌فیر، جوایز فیلم ملی و جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک شده است. 

شاید در بالیوود هیچ بازیگری به‌اندازه نوازالدین صدیقی در تجسم بخشیدن به مسیر زندگی مردم مستضعف موفق عمل نکرده باشد. این بازیگر پیش از اینکه قدم به دنیای سینما بگذارد، در رشته شیمی تحصیل کرده بود. برای همین برای موفقیت در عرصه بازیگری کار را از صحنه تئاتر و بازی کردن در نقش‌های فرعی و نه‌چندان شناخته شده آغاز کرد. سپس در ایفای نقش‌های مکمل جا افتاد، به‌طوری که بازی او در فیلم «ظرف ناهار» مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

از سوی دیگر صدیقی استاد ایفای نقش قهرمانانی است که از نظر معیارهای اخلاقی وضعیتی خاکستری دارند، یعنی نه می‌توان آنها را مورد توجه قرار داد و نه می‌توان به صورت کامل با آنها همدل بود. شکوه هنرنمایی او در فیلم حماسی جنایی و دو بخشی «دارودسته‌های واسیپور» (Gangs of Wasseypur) به کارگردانی «آنورانگ کاشیاب» غیرقابل انکار است.

درمجموع ممکن است صدیقی فاقد شاخصه‌های رایج یک ستاره اصلی بالیوود باشد، اما انرژی قابل توجهش او را متمایز می‌کند. او همیشه این قدرت را دارد که به بدترین جامعه بشری هم ظاهری انسانی ببخشد.

ریتیک روشن بازیگر جذاب بالیوود تکیه داده به دیوار
کپی لینک

۲۲. ریتیک روشن

Hrithik Roshan

  • تولد: ۱۰ ژانویه ۱۹۷۴
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «بگو... عاشقم هستی» (Kaho Naa... Pyaar Hai) محصول سال ۲۰۰۰، «کسی را پیدا کردم» (Koi Mil Gaya) محصول ۲۰۰۳ و «کریش» (Krrish) محصول سال ۲۰۰۶
  • مهم‌ترین جوایز: ریتیک روشن تاکنون برنده 117 جایزه از جشنواره‌هایی همچون جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند، اسکرین اواردز، زی سینه اواردز، جوایز فیلم بالیوود، جوایز استارداست و فیلم‌فیر شده است.

ریتیک روشن که اغلب با عنوان «خدای یونانی بالیوود» شناخته می‌شود، از استعدادهای خوش چهره و محبوب سینمای هند است که با اجرا و حضور مجذوب کننده خود، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

ریتیک روشن در ابتدا با حضوری موفق در فیلم «بگو.. عاشقم هستی» جای خود را در قلب سینما دوستان باز کرده و رفته رفته در نقش‌های اکشن درخششی قابل توجه پیدا کرد که از آن جمله می‌توان به فیلم «مبارز» (Fighter) اشاره کرد. این مسائل باعث شده است که این بازیگر به‌عنوان یکی از ستارگان برتر صنعت فیلمسازی هند شناخته شود.

او چه در اجرا، چه در انجام حرکات موزون و چه در انجام حرکات رزمی ماهر است، از طرف دیگر ظاهر و وضعیت بدنی عضلانی و جذاب او به‌سادگی توجه مخاطبان را به‌خود جلب می‌کند. به‌طوری که حتی کریستن استوارت بازیگر مجموعه فیلم‌های گرگ‌ومیش آرزو کرده با او همبازی شود. بسیاری امیدوار هستند این بازیگر در نسخه‌های بعدی آثاری همچون بگو عاشقم هستی، «موج یا انفجار» (Dhoom ۲)، کریش و «جودا اکبر» (Jodhaa Akbar) بازی کرده و دوباره به دوران اوج خود بازگردد.

اجی دیوگن با عینک و موی اصلاح شده
کپی لینک

۲۱. اجی دیوگن

Ajay Devgan

  • تولد: ۲ آوریل ۱۹۶۹
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «عشق» (Ishq) محصول سال ، «هرج و مرج» (Golmaal Again)، «بازگشت سینگهام» (Singham Returns) محصول سال ۲۰۱۴ و «تآن‌هاجی: جنگجوی ستایش‌نشده» (Tanhaji - The Unsung Warrior) محصول سال ۲۰۲۰
  • مهم‌ترین جوایز: او برنده جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر نقش اول و همینطور بهترین بازی در نقش منفی جوایز فیلم فیر را از آن خود کرده است. او در جوایز استارداست (Stardust) هم به‌عنوان بهترین بازیگر فیلمهای مهیج و اکشن و هیمنطور بهترین بازیگر فیلم‌های کمدی و عاشقانه شناخته شد. اجی دیوگن همچنین جوایزی را از جشنواره‌های سینمایی دیگری همچون جوایز زی سینما (Zee Cine Awards)، جوایز فیلم انجمن تهیه‌کنندگان و جوایز انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال دریافت کرده است. او همچنین برنده جایزه پادما شری است. 

اجی دیوگن یکی دیگر از بازیگران مشهور بالیوود است که بازیگری را با فیلم «گل و خار» (Phool Aur Kante) آغاز کرد و در همان ابتدا در نقش قهرمان فیلمی اکشن ظاهر شد.

او در طول دوران فعالیت خود با بازیگران زن معروفی همچون کارینا کاپور، سونالی بندره، نامراتا شیرودکار، مادوری دیکشیت، مانیشا، اورمیلا ماتوندکار، رانی موکرجی، ماهیما چودری و البته همسرش کاجول همبازی بوده است.

عرفان خان بازیگر فقید سینمای هند با کت نارنجی
کپی لینک

۲۰. عرفان خان

Irrfan Khan

  • تولد: ۷ ژانویه ۱۹۶۷
  • وفات: ۲۹ آوریل ۲۰۲۰
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: فیلم ظرف غذا (The Lunchbox) محصول سال ۲۰۱۳، میلیونر زاغه‌نشین (Slumdog Millionaire) محصول سال ۲۰۰۸، دنیای ژوراسیک (Jurassic World) محصول سال ۲۰۱۵ و «پان سینگ تومار» (Paan Singh Tomar) محصول سال ۲۰۱۲
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جوایز گوناگون از جشنواره‌های همچون جوایز ایندیپندنت اسپیریت (Independent Spirit Awards)، جوایز فیلم فیر، جوایز فیلم آسیایی (Asian Film Awards)، جوایز فیلم ملی (National Film Awards) و جایزه پادما شری 

یکی دیگر از بازیگران شناخته شده سینمای هند که هم در بالیوود و هم در صحنه آثار بین‌المللی حضوری موفق داشت، عرفان خان است. بازیگری با ظاهری غیرمتعارف و هیکلی لاغر که در هنر بازیگری خبره بود.

عرفان خان یکی از اولین بازیگرانی است که به دلیل مهارت‌های بازیگری، رفتار و توانایی‌های خود برای ایفای هر نقشی به شهرت رسید. او از مدرسه ملی نمایش فارغ‌التحصیل شده و درابتدا کار خود را با ایفای نقش در تلویزیون شروع کرد. انتخاب او در ایفای نقش‌های نامتعارف از جمله دلایلی است که این بازیگر رفته رفته مورد توجه قرار گرفت. در طول سال‌ها فعالیت، این خط مشی کاری باعث شد که او مبدل به‌ چهره‌ای شناخته شده در سینمای دیاسپورای بین‌المللی شود.

چهره ای جدی از آکشی کومار بازیگر همه فن حریف بالیوود
کپی لینک

۱۹. آکشی کومار

Akshay Kumar

  • تولد: ۹ سپتامبر ۱۹۶۷
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «اوه خدای من» (OMG) محصول سال ۲۰۱۲، فیلم مهره (Mohra) محصول سال ۱۹۹۴، «منو عصبانی نکن» (Rowdy Rathore) محصول سال ۲۰۱۲ و «خانه شلوغ ۴» (Housefull 4) محصول سال ۲۰۱۹
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر درمجموع تاکنون برنده ۵۱ جایزه از جشنواره‌های متعددی همچون آسیا اواردز، جوایز فیلم آسیا، جوایز فیلم ملی، فیلم‌فیر و اسکرین اواردز شده است.

آکشی کومار ملقب به «بازیگر» (Khiladi) از دیگر بازیگران محبوب بالیوود است که به‌دلیل تطبیق‌پذیری و تعهد خود به سینمای مرتبط با مسائل اجتماعی مورد تحسین فراوانی قرار دارد. او با حضور در آثاری همچون «اوه خدای من» و دنباله آن به‌خوبی از عهده سرگرم کردن مخاطبان برآمد. هرچند هدف آکشی کومار تنها سرگرم کردن مخاطب نیست و درکنار آن او اهداف مهمی را دنبال کرده و به‌دنبال ایجاد تغییرات اجتماعی و فرهنگی است.

آکشی کومار درکنار بازی در فیلم‌های بالیوود، در مقام تهیه کننده هم فعالیت داشته و در هنرهای رزمی هم تبحر دارد، هنرمندی که در بیش از صد فیلم هندی ظاهر شده است. او در زمینه ساخت آثار کمدی بسیار موفق عمل کرده است، به‌طوری که سبک کمدی او به‌ویژه در فیلم «پسران هندی» (Desi Boys) بسیار جلب توجه کرد. بااین‌حال او در آثار آکشن هم حضوری قابل قبول دارد. درمجموع آکشی کومار بازیگری همه‌کاره، خوش قیافه و صادق است که می‌تواند الگویی مناسب برای هر مخاطب سینمای هند باشد.

سلمان خان بازیگر محبوب بالیوود با عینک دودی و ژاکت چرم
کپی لینک

۱۸. سلمان خان

Salman Khan

  • تولد: ۲۷ دسامبر ۱۹۶۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «من برای تو چه کسی هستم!» (Hum Aapke Hain Koun) محصول سال ۱۹۹۴، «اسم تو» (Tere Naam) محصول سال ۲۰۰۳ و «دبنگ» (Dabangg) محصول سال ۲۰۱۰
  • مهم‌ترین جوایز: سلمان خان تاکنون جوایزی را از جشنواره‌های سینمایی همچون فیلم‌فیر، اسکرین اواردز، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند، جوایز استارداست و زی سینه اواردز دریافت کرده است.

سلمان خان یکی دیگر از بازیگران مطرح و محبوب بالیوود و یکی از سه خان برجسته صنعت فیلمسازی هند است که حداقل برای دو دهه به‌صورت کامل بر بالیوود تسلط داشت. بسیاری از طرفداران این هنرپیشه از نقش آفرینی او در فیلم‌های عاشقانه لذت می‌برند که در ابتدای حضورش در بالیوود در آن‌ها بازی می‌کرد. اما او هم مثل بسیاری دیگر از بازیگران به مرور زمان از ایفای نقش جوان عاشق فاصله گرفته و رفته رفته شخصیت‌های متفاوت‌تری را به تصویر کشید که حتی باوجود ظاهر بدخلق‌شان، همچنان محبوب و دوست داشتنی بودند.

عمده طرفداران سلمان خان را مردان جوانی تشکیل می‌دهند که او را به‌واقع می‌پرستند. میلیون‌ها طرفدارای که عاشقانه به تماشای آثار این بازیگر نشسته و صرفنظر از بحث کیفی یا کمی این فیلم‌ها، از تماشای آن‌ها لذت می‌برند. همین مسئله باعث شده است که شاهد درخشش سلمان خان در شماری از پرفروش‌ترین  آثار سینمای هند باشیم. برای بسیاری از این طرفداران، سلمان خان همان «سالو بای» (Sallu-bhai) است که هرگز مرتکب هیچ کار اشتباهی نمی‌شود.

شاهرخ خان سفید پوش
کپی لینک

۱۷. شاهرخ خان

Shah Rukh Khan

  • تولد: ۲ نوامبر ۱۹۶۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: بازیگر (Baazigar) محصول سال ۱۹۹۳، دیوانه عاشق عروس را می‌برد (Dilwale Dulhania Le Jayenge) محصول سال ۱۹۹۵ و دیوداس (Devdas) محصول سال
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر محبوب در طول سال‌هایی که از حضورش در سینمای هند می‌گذرد، موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌هایی همچون فیلم‌فیر، جوایز فیلم آسیایی، آسترا اواردز، جوایز سرگرمی ستاره بزرگ، جوایز فیلم بالیوود، جوایز جهانی فیلم هند و غیره شد. شاهرخ خان همچنین نشان هنر و ادبیات و مدال لژیون دونور فرانسه و همچنین جایزه پادما شری را هم به گنجینه افتخارات خود افزوده است.

آثار سینمایی ساخته شده با حضور شاهرخ خان، باعث توجه جهانی به صنعت فیلمسازی هند شد. شاهرخ خان پیش از آنکه جای پای خود را در آثار عاشقانه محکم کند، درابتدا حضور در نقش‌های منفی و ضدقهرمان را تجربه کرد که از جمله آثار درخشان او دراین زمینه می‌توان به فیلم‌هایی همچون «بازیگر» و «ترس» اشاره کرد. اما شاید جالب باشد که بدانید حتی حضور در نقش منفی هم باعث شد که شاهرخ خان محبوب بسیاری از مخاطبان جوان آن دوران شود. 

شاهرخ خان مشخصا با مهارت‌های بازیگری خود مخاطبان را تحت تأثیر قرار داده و از این رو به او لقب «پادشاه بالیوود» را داده‌اند. فرقی نمی‌کند ایفای چه نقشی به‌عهده او گذاشته می‌شود، او برای همه نوع چالشی آماده است. شاهرخ خان رفتاری دوستانه و صمیمی داشته و شوخ طبع است. بعد از دیلیپ کومار، این شاهرخ خان است که موفق به دریافت هشت جایزه فیلم‌فیر شده است.

عامر خان یکی از سه خان محبوب بالیوود با کلاه
کپی لینک

۱۶. عامر خان

Aamir Khan

  • تولد: ۱۴ مارس ۱۹۶۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «راجا هندوستانی» (Raja Hindustani) محصول سال ۱۹۹۶، «باج» (Lagaan) محصول سال ۲۰۰۱ و «۳ احمق» (۳ Idiots) محصول سال ۲۰۰۹
  • مهم‌ترین جوایز: عامر خان موفق به دریافت دو جایزه پادما شری و پادما بوشان شده است. او همچنین از سوی جشنواره‌های معتبری همچون انجمن تهیه‌کنندگان فیلم، جوایز بین‌المللی فیلم هند، اسکرین اواردز، زی سینه اواردز، جوایز انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال و جوایز فیلم بالیوود مورد تقدیر قرار گرفته است.

عامر خان را باید یکی از باهوش‌ترین و البته کاربلدترین بازیگران برتر سینمای هند دانست. او برای اولین بار در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ در نقش قهرمانی عاشق پیشه حضوری خیره‌کننده داشته و به‌سرعت محبوب قلب میلیون‌ها مخاطب سینمای هند شد. این موفقیت باعث شد که شاهد حضور او در چندین فیلم عاشقانه دیگر با مضمونی کمابیش مشابه باشیم. هرچند که عامرخان خیلی زود تصمیم گرفت از جاافتادن در این قالب پرهیز کرده و به‌سراغ آثاری باحال‌وهوای متفاوت برود.

از طرف دیگر او برخلاف بسیاری دیگر از بازیگران بالیوود، ترجیح می‌دهد به جای حضور در چندین اثر، در طول سال تنها در یک فیلم حضور داشته باشد تا با مشکلاتی همچون تداخل پروژه‌های مختلف سینمایی مواجه نشود.

باید پذیرفت این استراتژی جواب داده است و عامر خان به‌مدد این گزیده‌کاری و دقت در انتخاب نقش‌های سینمایی، شانس حضور در شماری از تحسین شده‌ترین و البته موفق‌ترین آثار سینمایی هند را داشته است که از آن جمله می‌توان به فیلم «باج» (Lagaan) اشاره کرد که نامزد دریافت جایزه اسکار بود. همچنین حضور او در فیلم «پی‌کی» (PK) محصول سال ۲۰۱۴ هم جنجال بسیاری به‌پا کرد، فیلمی که در مورد تعصبات دینی و مذهبی کور بود.

آنیل کاپور بازیگر قدیمی سینمای هند درکنار میز پینگ پنگ
کپی لینک

۱۵. آنیل کاپور

Anil Kapoor

  • تولد: ۲ دسامبر ۱۹۵۶
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «آقای هند» ( Mr. India) محصول سال ۱۹۸۷، «وراثت» (Virasat) محصول سال ۱۹۹۷، «جوانمرد» (Nayak: The Real Hero) محصول سال ۲۰۰۱، «اسید» (۱۹۸۸) محصول سال و «میلیونر زاغه‌نشین» (Slumdog Millionaire) محصول سال ۲۰۰۸
  • مهم‌ترین جوایز: آنیل کاپور در خلال سال‌هایی که از عمر حضورش در بالیوود می‌گذرد، موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌هایی همچون فیلم‌فیر، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند، جوایز استارداست، جوایز فیلم بالیوود، جوایز اسکرین، زی سینه اواردز، جوایز انجمن تهیه‌کنندگان و غیره شده است. این بازیگر همچنین به‌دلیل نقشش در درخشش بالیوود از سوی دولت هند مورد تقدیر و ستایش قرار گرفته و جوایزی را هم دراین زمینه از آن خود کرده است.

آنیل کاپور یکی از ستارگان بالیوودی است که حتی با گذشت چندین دهه از حضورش در بالیوود و پا گذاشتن به سنین میانسالی همچنان در صنعت فیلمسازی هند حضور داشته و به کار خود ادامه داده است. به‌نظر نمی‌رسد زمان به‌راحتی رد خود را روی چهره این بازیگر به جا گذاشته باشد، چراکه او هنوز هم باطراوت است. اما صرفنظر از رمز و راز او برای حفظ جوانی خود، آنیل کاپور یکی از بازیگران محبوب بالیوود است که به‌ویژه در دهه‌ی هشتاد میلادی مورد توجه بسیاری قرار داشت.

آنیل کاپور با انرژی فراوان و مهارت پویای خود در جان بخشیدن به شخصیت‌های گوناگون موفق به ارائه اجرایی جذاب شد که به‌خصوص در فیلم‌هایی همچون آقای هند و اسید قابل لمس بود. بدنیست بدانید آنیل یکی از معدود ستاره‌هایی است که نه فقط در دهه هشتاد، که حتی تا مدت‌ها پس از آن هم همچنان بدون وقفه در اوج بود. این‌درحالی است که تقریبا پنج دهه از عمر حضور او در بالیوود می‌گذرد.

انوپم کهیر بازیگر بانمک و کمدی سینمای هند در لباس مشکی
کپی لینک

۱۴. آنوپم کهیر

Anupam Kher

  • تولد: ۷ مارس ۱۹۵۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «خاندان» (Saaransh) محصول سال ۱۹۸۴، «یک چهارشنبه» (A Wednesday) محصول سال ۲۰۰۸، «پرونده‌های کشمیر» (The Kashmir Files) محصول سال ۲۰۲۲، «کارما» (Karma) محصول سال ۱۹۸۶ و «خانه کوسلا» (Khosla Ka Ghosla!) محصول سال ۲۰۰۶
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر تاکنون موفق به دریافت جوایز از جشنواره‌هایی همچون فیلم ملی، فیلم‌فیر، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند و جوایز جهانی فیلم هند شده است. او همچنین دو نشان افتخار پادما شری و پادما بوشان را از سوی دولت هند دریافت کرده است.

آنوپم بازیگری است که در طول دوران کاری خود، نقش‌های تحسین شده بسیاری را چه در سینمای هند و چه در سینمای خارج از این کشور برعهده داشته است، بااین‌حال او به‌طرزی شگفت‌انگیز بازیگری متواضع است. او هرزمان که لازم است برای آموزش مهارت‌های خود به‌عنوان یک بازیگر، قدم پیش گذاشته و از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کند.

این مسئله باعث شده است نمایشنامه «هر اتفاقی ممکن است بیفتد» (Kuch Bhi Ho Sakta Hai) که براساس داستان زندگی خود این بازیگر است، در طول دهه گذشته بارها و بارها به صحنه رفته و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شود.

پارش راوال بازیگر کمدی سینمای هند لبخند به لب
کپی لینک

۱۳. پارش راوال

Paresh Rawal

  • تولد: ۱۳ می ۱۹۵۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «سه نخاله» (Hera Pheri) محصول سال ۲۰۰۰، «اوه خدای من» (OMG) محصول سال ۲۰۱۲، «سردار» (Sardar) محصول سال ۲۰۲۲، «کار خود به شیوه خود» (Andaz Apna Apna) محصول سال ۱۹۹۴ و «هنگامه» (۲۰۰۳) محصول سال
  • مهم‌ترین جوایز: پارش راوال تاکنون از جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم ملی، جشنواره فیلم ملی، جوایز آکادمی بین المللی فیلم هند، جوایز استار اسکرین و جوایز زی سینه اواردز جوایزی دریافت کرده است. او همچنین جایزه پادما شری را از دولت هند دریافت کرده است.

پارش راوال بازیگر، کمدین و تهیه‌کننده سرشناس هندی است که بیشتر به‌خاطر بازی در آثار بالیوودی شناخته می‌شود. هرچند او تجربه حضور در آثار تامیل و حتی چند فیلم گجراتی را هم دارد. به‌این ترتیب می‌توان گفت او بازیگری همه فن حریف است.

از طرف دیگر پارش راوال در ایفای همه نوع نقشی باتجربه است، فرقی نمی‌کند شخصیت او در فیلم کمیک، جدی یا حتی شرور باشد، او از عهده اجرای آن به‌بهترین شکل ممکن برمی‌آید.

کمال حسن بازیگر قدیمی سینمای هند در لباس سفید
کپی لینک

۱۲. کمال حسن

Kamal Haasan 

  • تولد: ۷ نوامبر ۱۹۵۴
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: فیلم «قهرمان» (Nayakan) محصول سال ۱۹۸۷، «در سن شانزده‌سالگی» (16 Vayathinile) محصول سال ۱۹۷۷، «هی رام» (Hey Ram) محصول سال ۲۰۰۰ و «ده زندگی» (Dasavathram) محصول سال ۲۰۰۸
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر دارنده چندین مدال افتخار از جمله پادما شری، پادما بوشان و برنده مدال طلای ویژه رئیس جمهور برای کودک بازیگر خردسال، کمال حسن همچنین برنده جوایز متعدد از جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم ملی و جشنواره جوایز فیلم‌فیر است. 

بی‌ثبات یا جنجال‌براگیز، ممکن است بتوان کمال حسن را با هرکدام از این ویژگی‌ها توصیف کرد. بااین‌حال نمی‌توان یک مسئله را انکار کرد که کمال حسن یکی از بزرگ‌ترین بازیگرانی است که سینمای هند تابه‌حال به خود دیده است. او حتی در دهه هفتم زندگیش هم همچنان همان عطش سیری‌ناپذیر برای به کمال رساندن هنر بازیگری را به نمایش می‌گذارد.

کمال حسن درابتدا به‌عنوان یک بازیگر کودک وارد دنیای سینما شد و درنهایت موفق شد با بازی در شماری از فیلم‌های محبوب، جای پای خود را محکم کرده و برای ایفای نقش اول فیلم انتخاب شود.

میزان تطبیق پذیری این بازیگر برای ایفای هر نقشی واقعا ستودنی است. فرقی نمی‌کند مشغول بازی در نقش یک خلافکار است یا پسر ولخرج یک تاجر ثروتمند و حتی یک معلم مدرسه، طیف بازیگری او بی‌نظیر است. درنهایت کمال حسن بازیگری افسانه‌ای، ترانه‌سرا، آهنگساز، طراح حرکات موزون و حتی سیاستمداری است که به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران سینمای هند شناخته می‌شود. او همچنین به‌دلیل معرفی شماری از فناوری‌های روز و تکنیک‌های پیشرفته‌تری فیلمسازی به صنعت فیلم هند هم معروف است. 

راجینیکانت بازیگر قدیمی سینمای جنوب هند
کپی لینک

۱۱. رایجینیکانت

Rajinikanth

  • تولد: ۱۲ دسامبر ۱۹۵۰
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: فیلم «زندانبان» (Jailer) محصول سال ۲۰۲۳، «کابالی» (Kabali) محصول سال ۲۰۱۶، «روبات» (Enthiran) محصول سال ۲۰۱۰، «Baasha» محصول سال ۱۹۹۵ و «فرمانده» (Thalapathi) محصول سال ۱۹۹۱
  • مهم‌ترین جوایز: رایجینیکانت در طول دوران فعالیت خود جوایز متعددی را از آن خود کرده است که از آن جمله می‌توان به به دریافت جایزه از جشنواره‌های سینمایی معتبری همچون «Padma Vibhushan»، «Padma Bhushan» و همینطور جایزه « Kalaimamani» شده است 

رایجینیکانت از بازیگران سینمای جنوب هند است. او پس از حضور در مرکز فرهنگ هند در کانادا و شرکت در یک نمایش به‌اندازه‌ای مبهوت هنر بازیگری شد که تصمیم گرفت آینده کاری خود را در این زمینه ادامه دهد. 

از آنجایی که وضعیت مالی خانواده او چندان خوب نبود، مجبور شد درکنار تحصیل به کارهای دیگری همچون نجاری و باربری هم مشغول کار شده و برای مدتی در اتوبوس‌رانی بنگلور به‌عنوان راهنما کار کند. درنهایت او موفق شد در «مؤسسه فیلم مدرس» پذیرفته شده و هنر بازیگری را در آنجا بیاموزد. اولین فیلم رایجینیکانت فیلم «Apoorva Raagangal» محصول سال ۱۹۷۵ بود که فیلمی متعلق به سینمای تامیل است. پس از آن به‌تدریج شاهد شهرت او هستیم، تااینکه در دهه نود به‌عنوان یکی از ستارگان تجاری سینمای جنوب هند شناخته می‌شد که اغلب نقش قهرمانان رمانتیک، قهرمانان بزن بهادر و البته قهرمانان آثار کمدی را برعهده داشت. 

او در طول دوران فعالیت خود با نام‌های بزرگی همچون سری دیوی (Sridevi)، رادیکا، سیتا، رمبها و غیره همبازی بود. 

اوم پوری بازیگر قدیمی سینمای هند
کپی لینک

۱۰. اوم پوری

Om Puri

  • تولد: ۱۸ اکتبر ۱۹۵۰
  • وفات: ۶ ژانویه ۲۰۱۷
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «فقط اجازه بدهید بروم دوستان» (Jaane Bhi Do Yaaro) محصول سال ۱۹۸۳، «سه نخاله» (Hera Pheri) و «هی رام» (Hey Ram) هر دو محصول سال ۲۰۰۰ و «زعفرانی رنگش کن» (Rang De Basanti) محصول سال ۲۰۰۶
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جایزه لوتوس نقره‌ای به‌عنوان بهترین بازیگر مرد، همچنین کاندید جایزه بفتا برای ایفای نقش در فیلم «شرق شرق است» (East Is East) 

دهه هشتاد میلادی زمان چندان خوبی برای سینمای هند نبود، چراکه اکثریت فیلم‌های اکران شده در آن زمان از نوع آثار معمولی بودند که فقط برای قشر خاصی از طرفداران جذابیت داشتند. در این زمان بود که طرفداران واقعی سینما به‌خاطر نبود آثار شاخص بی‌قراری می‌کردند و همین مسئله باعث شکل‌گیری ژانری جدید در سینما شد که بعدها از آن با عنوان سینمای موازی یاد کردند و پرچم‌دار آن هم کسی نبود به جز اوم پوری که جانی دوباره به بالیوود بخشید.

اوم پوری فارغ‌التحصیل مدرسه ملی نمایش و مؤسسه فیلم و تلویزیون هند بود. این بازیگر نه چندان قد بلند بود و نه ظاهر دلفریبی داشت و به اصطلاح خوش قیافه نبود، بااین‌حال او چنان در جان بخشیدن به شخصیت‌های ضدقهرمان و شرور مهارت داشت که برای خود اسم و رسمی بهم زد. البته او چندین نقش در فیلم‌های کمدی را هم برعهده گرفت که جالب توجه بودند. درمجموع اوم پوری یکی از معدود بازیگران هندی است که به‌دلیل بازی در بسیاری از فیلم‌های انگلیسی زبان شهرت بین‌المللی پیدا کرده است و به‌همین خاطر می‌توان او را یکی از استعدادهای بزرگ بالیوود دانست.

بازیگر میتون چاکرابورتی بازیگر قدیمی و پیشکسوت سینمای هند
کپی لینک

۹. میتون چاکرابورتی

Mithun Chakraborty

  • تولد: ۱۶ جون ۱۹۵۰
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «رقصنده دیسکو» ( Disco Dancer) محصول سال ۱۹۸۲، «ویوکاناندا» (Vivekananda) محصول سال ۱۹۹۸، «Tahader Katha» محصول سال ۱۹۹۲، «متعهد عشق» (Prem Pratigyaa) محصول سال ۱۹۸۹ و «پرونده‌های کشمیر» محصول سال ۲۰۲۲
  • مهم‌ترین جوایز: از جمله افتخارات کارنامه حرفه‌ای میتون می‌توان به دریافت جایزه از جشنواره‌های سینمایی همچون جشنواره فیلم ملی، فیلم‌فیر، اسکرین اواردز، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند، زی سینه اواردز، جوایز استارداست، جوایز آسپارا، جایزه راج کاپور و دیگر جشنواره‌های سینمایی اشاره کرد. میتون همچنین نشان پادما بوشان را از دولت هند دریافت کرده است.

میتون چاکرابورتی بازیگر، تهیه کننده و سیاستمدار هندی است که به‌ویژه در سینمای بنگال و هند حضوری فعال داشته است. او برای اولین بار حضور در دنیای سینما را با فیلم «Mrigayaa» محصول سال ۱۹۷۶ تجربه کرد، اثری که دریافت اولین جایزه فیلم ملی را برای این بازیگر به‌همراه داشت. اما حضور در فیلم رقصنده دیسکو بود که موفقیتی بزرگ را برای این بازیگر به ارمغان آورد. این فیلم چه در گیشه هند و چه در اتحاد جماهیر شوروی آن دوران با استقبال فراوانی مواجه شد.

این بازیگر در سال ۱۹۹۲ به‌همراه دیلیپ کومار و سونیل دات «انجمن هنرمندان سینما و تلویزیون» (CINTAA) را تأسیس کرد که هدف آن کمک به بازیگران نیازمند بود. میتون همچنین دارای استودیو فیلمسازی بوده و اتحادیه‌ای را بنیان گذاشته است تا پیگیر مطالبات افراد شاغل در صنعت سینما بوده و رفاه آنها را تضمین کند. میتون در نمایش تلویزیونی معروف و محبوب هند یعنی «Dance India Dance» هم حضور داشته است. این بازیگر در دنیای سیاست هم حضوری فعال داشته و دراین زمینه فعالیت‌های قابل توجهی را انجام داده و حمایت احزاب گوناگونی را جلب کرده است.

نصیر الدین شاه بازیگر قدیمی سینمای هند در سنین میانسالی
کپی لینک

۸. نصیرالدین شاه

Naseeruddin Shah

  • تولد: ۲۰ ژانویه ۱۹۵۰
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «فقط اجازه بدهید بروم دوستان» (Jaane Bhi Do Yaaro) محصول سال ۱۹۸۳، «لمس» (Sparsh) محصول سال ۱۹۸۰، «تقاطع» (Paar) محصول سال ۱۹۸۴، «سرفروش» (Sarfarosh) محصول سال ۱۹۹۹ و «اومکارا» (Omkara) محصول سال ۲۰۰۶.
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر تاکنون برنده چندین جایزه در بخش بهترین هنرپیشه نقش اول مرد از جشنواره‌هایی همچون جوایز فیلم ملی، فیلم‌فیر، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند (IIFA Awards) و همچنین جایزه جام ولپی (Volpi Cup) از جشنواره فیلم ونیز برای بازی در فیلم تقاطع شده است. 

نصیرالدین شاه در هموار کردن مسیر موفقیت اوم پوری نقشی اساسی داشت، این دو حتی بعدها به دوستانی صمیمی و همیشگی تبدیل شدند. درنتیجه دور از ذهن نیست اگر بگوییم نصیرالدین شاه و اوم پوری جایگاهی خاص در سینمای هنری و متفاوت و همچنین در سینمای تجاری بالیوود را به‌خود اختصاص دادند.

این هنرپیشه به جز بازی در آثار مربوط به سینمای متفاوت هند، در شماری از آثار محبوب و سرگرم کننده تجاری هم حضور داشته و استعداد بازیگری خود را به نمایش گذاشته است. نصیرالدین شاه همچنین یکی از بازیگران برجسته تئاتر هند بوده و تاکنون شاهد اجرای او در نمایش‌های مختلفی بودیم. او هم مانند اوم پوری به مرور زمان نقش‌های شخصیت محور بیشتری را پذیرفته و به این ترتیب چهره خود را به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران این کشور تثبیت کرده است.

تصویر قدیمی راجش کانا بازیگر قدیمی سینمای هند
کپی لینک

۷. راجش کانا

Rajesh Khanna

  • تولد: ۲۹ دسامبر ۱۹۴۲
  • وفات: ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۲
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: باوارچی (Bawarchi) محصول سال ۱۹۷۲، لکه (Daag: A Poem of Love) محصول سال ۱۹۷۳، طبیعت (Kudrat) محصول سال ۱۹۸۱ و سعادت (Anand) محصول سال ۱۹۷۲
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر تاکنون بارها برنده جایزه بهترین بازیگر فیلم هندی از جشنواره‌های مختلف سینمایی شده است که از آن جمله می‌توان به «جوایز انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال» (Bengal Film Journalists' Association Awards) و جوایز فیلم فیر اشاره کرد. او همچنین دارنده مدال افتخار «پادما بوشان» (Padma Bhushan) 

راجش کانا بازیگر، تهیه کننده و سیاستمدار هندی است که در آثار سینمای متعددی حضور داشته است. او که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بازیگران تاریخ سینمای هند شناخته می‌شود، همچنین اولین سوپراستار سینمای هند هم بوده است. راجش کانا همچنین چهاردهمین بازیگر محبوب هندی است.

تصاویری از آمیتاب باچان در سنین جوانی و پیری
کپی لینک

۶. آمیتاب باچان

Amitabh Bachchan

  •   تولد: یازده اکتبر ۱۹۴۲
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: دیوار (Deewaar) محصول ۱۹۷۵- گاهی اوقات (Kabhie Kabhie) محصول سال ۱۹۷۶، امر اکبر آنتونی (mar Akbar Anthony) محصول سال ۱۹۷۷ و سیاه (Black) محصول سال ۲۰۰۵
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر کهنه‌کار در طول دوران کاری بیش از ۲۴۰ جایزه را از آن خود کرده است. او همچنین برنده مدال افتخار لژیون دونور فرانسه، جایزه پادما شری و مدال پادما بوشان و پادما ویبوشان است.

آمیتاب باچان اولین موفقیت بزرگ خود را با فیلم «زنجیر» (Zanjeer) جشن گرفت، فیلمی به سبک فیلم «هری کثیف» (Dirty Harry) که تمام هنجارهای قهرمانان فیلم هندی آن زمان را درهم شکست. او دراین فیلم ظاهری غیرمتعارف شد، قد بلند، لاغر و البته صدایی عمیق که او را به شخصیتی متفاوت تبدیل می‌کرد. 

از آنجا بود که آمیتاب جوان در نقش جوان عاصی و خشمگینی جا افتاد که علیه فساد حاکم برجامعه و ناعدالتی قد علم کرده و به مبارزه با بدی‌ها می‌پردازد. این موضوع دستمایه ساخت آثار متعددی با حضور آمیتاب باچان بود که مخاطبان سینما هند اواسط دهه ۱۹۷۰ را مجذوب خود کرد. قشری که به شکلی فزاینده از شیوه حکمرانی ایندیرا گاندی و بهبود وضعیت اسفبار آزادی‌های مدنی آن دوران ناامید شده بودند. 

از سوی دیگر آمیتاب باچان استعداد خود را در ایفای نقش‌های عاشقانه و کمدی به رخ می‌کشید که در بسیاری از موارد از نظر موفقیت با آثار جدی و اجتماعی او برابری می‌کردند. درمجموع آمیتاب باچان هر بار خود را در قالبی جدید معرفی می‌کرد و این مسئله را در حوزه‌های دیگر همچون ایفای نقش به‌عنوان مجری تلویزیونی و حتی سیاست نشان داد و همه این‌ها درحالی بود که همچنان شاهد حضور او در نقش‌های بزرگ‌تر بودیم. 

درست است که نسل جوان هند ارتباط عمیق‌تری را با بازیگران جدید برقرار کرده است، اما نباید فراموش کنیم بسیاری از آن‌ها الفبای بازیگری را از «بی بزرگ» آموخته‌اند. هنرپیشه‌ای که می‌توان از او به‌عنوان یکی از بازیگران افسانه‌ای سینمای هند یاد کرد.

درمندرا بازیگر فیلم شعله در سنین جوانی
کپی لینک

۵. درمندرا

Dharmendra

  • تولد: ۸ دسامبر ۱۹۳۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «شعله« (Sholay) محصول سال ۱۹۷۵. «دزدکی دزدکی» (Chupke Chupke) محصول سال ۱۹۷۵، «ساتیاکم» (Satyakam) محصول سال ۱۹۶۹، «حقیقت» (Haqeeqat) محصول سال ۱۹۶۴ و «پیروزی خاطرات» (Yaadon Ki Baaraat) محصول سال ۱۹۷۳
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جایزه فیلم‌فیر و فیلم ملی و همینطور دریافت نشان پادما بوشان

بدون تردید درمندرا یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینمای هند است که در فاصله سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ در نقش قهرمانی عاشق پیشه، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. او سپس در نقش‌های قهرمانان اکشن جا افتاده و دراین حوزه هم حضوری موفق داشت. درمندرا در طول دوران کاری خود در ۳۰۶ فیلم حضور داشته است.

او در بالیوود با نام «گارام» (Garam) شناخته می‌شود، درمندرا با قیافه‌ای ملایم و بدنی قوی و مردانه توجه مخاطب را به خود جلب کرد و وقتی هم بحث در مورد اجرایش می‌شد، دیالوگ و زبان طنز او از ویژگی‌هایی بود که از چشم مخاطب دور نمی‌ماند.

بدنیست بدانید درمندرا و همسرش هما مالینی را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین زوج‌های سینمای هند می‌شناسند، آن‌ها همچون در زمان خود به‌عنوان خوش‌تیپ‌ترین و زیباترین بازیگران هند شناخته شده و شاهد انتشار تصاویر آن‌ها روی جلد مجله‌ها بودیم.

چهره امریش پوری بازیگر فقید سینمای بالیوود
کپی لینک

۴. آمریش پوری

Amrish Puri

  • تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۳۲
  • وفات: ۱۲ ژانویه سال ۲۰۰۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «ایندیانا جونز و معبد مرگ» (Indiana Jones and the Temple of Doom) محصول سال ۱۹۸۴، «آقای هند» (Mr. India) محصول سال ۱۹۸۷، «ذغال» (Koyla) محصول سال ۱۹۹۷ و «داماد عاشق عروس را می‌برد» (Dilwale Dulhania Le Jayenge) محصول سال ۱۹۹۵
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جایزه از جشنواره‌های متعددی همچون فیلم فیر، جایزه استار اسکرین (Star Screen Award) و آکادمی سانجیت ناتاک (Sangeet Natak Akademi Award).

آمریش پوری یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین چهره‌های سینما و تئاتر هند است. این بازیگر در طول دوران حرفه‌ای خود در بیش از ۴۵۰ عنوان فیلم بازی کرده و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و نمادین‌ترین بازیگران بالیوود شناخته می‌شد.

آمریش پوری به‌دلیل ایفای نقش‌های مختلف در ژانرهای گوناگون به‌ویژه نقش شخصیت‌های شرور و نمادین سینمای هند و حتی سینمای بین‌الملل، خاطره‌ساز شده است. او دوازدهمین بازیگر محبوب هند است. از جمله این نقش آفرینی‌ها می‌توان به حضور او در فیلم «ایندیانا جونز و معبد مرگ» (Indiana Jones and the Temple of Doom) اشاره کرد. هرچند او دراین فیلم تصویری شرور از خود نشان داد، اما هریسون فورد همبازی او در این فیلم، آمریش پوری را یکی از خوب‌ترین و مهربانان‌ترین بازیگرانی توصیف کرد که تا آن زمان با او همکاری کرده بود.

راج کاپور بازیگر و کارگردان معروف هندی در صحنه ای از فیلم سنگام
کپی لینک

۳. راج کاپور

Raj Kapoor

  • تولد: ۱۴ دسامبر ۱۹۲۴
  • وفات: ۲ جون ۱۹۸۸
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: آواره (Awara) محصول سال ۱۹۵۱، سنگام (Sangam) محصول سال ۱۹۶۴ و قسم سوم (Teesri Kasam) محصول سال ۱۹۶۶
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر فقید در طول دوران کاری خود برنده سه جایزه فیلم ملی و ۱۱ جایزه فیلم‌فیر شد. همچنین دو فیلم «آواره» (Awaara) و «واکس» (Boot Polish) به کارگردانی و تهیه‌کنندگی راج کاپور نامزد دریافت جایزه نخل طلا کن بودند. همچنین بازی او در فیلم آواره از سوی مجله تایم به‌عنوان یکی از ده اجرای برتر تاریخ سینمای جهان انتخاب شد. راج کاپور مدال افتخار پادما بوشان و همینطور جایزه «داداصاحب پالکی» (Dadasaheb Phalke Award) را هم دریافت کرده که یکی از جوایز معتبر سینمای هند است.

بعید است کسی از علاقمندان آثار سینمای هند باشد، اما راج کاپور را نشناسد، هنرمندی که با تصویری از ولگردی دوست داشتنی و چاپلین مانند در ذهن بسیاری از مخاطبان جاودان شده است. راج کاپور در اغلب نقش آفرینی‌های خود در قالب جوانی بی‌گناه ظاهر می‌شد که در جامعه‌ای لبریز از بی‌عدالتی زندگی می‌کند و این مسئله به ویژه در سال‌های تاریک اقتصادی دوران پس از استقلال هند، ظاهر چشمگیرتری پیدا می‌کرد.

کاپور با لقب «شومن» (the Show Man) شرکت فیلمسازی خود را با عنوان «RK Films» تأسیس کرده و درهمان زمان چندین فیلم نمادین و پرزرق و برق ساخت که به همراه نرگس بازیگر زن معروف در آن‌ها حضور داشت. آثار او در خارج از هند هم مورد توجه قرار گرفته و به‌ویژه ساخته‌های او در اتحاد جماهیر شوروی سابق بسیار محبوب شدند. کاپور در سال‌های پایانی زندگی حرفه‌ای خود وسواس زیادی برای جلوه‌بخشیدن به هویت زنانه پیدا کرده و بسیاری از مرزهای مربوط‌به هنجارهای قابل قبول زمان خود را جابجا می‌کرد.

از همان ابتدا شاهد حضور پدر، برادران، پسران و بعدها نوه‌های راج کاپور در صنعت فیلم و سینمای هند بودیم، حضوری که تابه‌امروز همچنان ادامه داشته و باعث شده است که کاپورها به‌عنوان یکی از خانواده‌های مطرح سینمای بالیوود شناخته شوند.

تصویری سیاه و سفید از دیو آناند در فیلم قدیمی هندی
کپی لینک

۲. دیو آناند

Dev Anand

  • تولد: ۲۷ دسامبر ۱۹۲۳
  • وفات: ۳ دسامبر ۲۰۱۱
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «راهنما» (Guide) محصول سال ۱۹۶۵، «دزد جواهر» (Jewel Thief) محصول سال ۱۹۶۷ و «جانی نام من است» (Johny Mera Naam) محصول سال ۱۹۷۰
  • مهم‌ترین جوایز: دیو آناند در طول دوران حرفه‌ای خود برنده جایزه جشنواره‌های سینمایی معتبری همچون فیلم‌فیر، جایزه فیلم ملی، اسکرین اواردز، جوایز استارداست و غیره شد.

از نظر بسیاری از مخاطبان بالیوود، دیو آناند، «گریگوری پک» (Gregory Peck) سینمای هند است. این هنرمند اغلب تصویر قهرمانی رمانتیک، فوق‌العاده جذاب و بی‌نظیر را به تصویر می‌کشید، تصویری که با اجرای درخشان او به کمال می‌رسید. این هنرمند استودیوی فیلمسازی خود با عنوان «Navketan Films» را تأسیس کرده و به جز حضور در بالیوود در تولید و کارگردانی شماری از فیلم‌های بسیار پرفروش سینمای هند هم مشارکت داشت. 

دیو آناند به جز بازی در فیلم‌های بالیوود، به‌دنبال کشف استعدادهای جدید به‌خصوص درمیان بازیگران زن جوان بود و دراین راه موفق به معرفی شماری از معروف‌ترین چهره‌های زن بالیوود همچون «زینت امان» (Zeenat Aman)، «تینا آمبانی» (Tina Ambani)، «شبانه عظمی» (Shabana Azmi) و «پادمینی کولاپوری» (Padmini Kolhapure) شد که تصویری درخشان از خود برجای گذاشتند. 

دیو آناند تا واپسین سال‌های عمر همچنان به ساخت و بازی در آثار سینمای هند ادامه داد، اما متأسفانه هرگز نتوانست آن جادوی دوران طلایی خود در دهه‌ی ۱۹۶۰ را از نو زنده کند. 

دو تصویر از بازیگر قدیمی سینمای هند دیلیپ کومار
کپی لینک

۱. دیلیپ کومار

Dilip Kumar

  • تولد: ۱۱ دسامبر ۱۹۲۲
  • وفات: ۷ جولای ۲۰۲۱
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «دوداس» (Devdas) محصول سال ۱۹۵۵، «مغول اعظم» (Mughal-e-Azam) محصول سال ۱۹۶۰ و «گنگا و جمنا» (Gunga Jumna) محصول سال ۱۹۶۱
  • مهم‌ترین جوایز: هشت بار دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم‌فیر و دریافت جایزه داداصاحب پالکی- دریافت نشان افتخار پادما ویبوشان و جایزه پادما بوشان

دیلیپ کومار از دیگر بازیگران شناخته شده سینمای هند است که از او با عنوان پادشاه تراژدی یاد می‌شود. او سبک بازیگری خاص و باطراوت خود را به‌دنیای بالیوود آورد. هنرپیشه‌ای که به‌ویژه در زمینه ایفای نقش‌های عاشقانه تخصص داشته و اغلب تصویرگر مردی عاشق پیشه بود که خود را بازنده‌ای ضعیف دانسته و با غم و اندوهش و حتی با خودخواهی به زندگی ادامه می‌دهد. 

البته دیلیپ کومار خود را دراین قالب اسیر نکرده و به سراغ ژانرهای مختلف رفت و در حضور در نقش‌های متنوع هم موفق بود. شاید بتوان او را درکنار آمیتاب باچان، در شمار بهترین بازیگران تاریخ سینمای هند معرفی کرد. بدنیست بدانید دیلیپ کومار هم همچون مارلون براندو در سبک بازیگری متد، پیشگام بود.

درپایان نظر شما در مورد این فهرست چیست؟ اگر از علاقمندان سینمای هند و دنیای پرزرق و برق بالیوود هستید، هنرمندان کدام دوران را بیشتر ترجیح می‌دهید،‌ نسل جوان یا بازیگران قدیمی از دوران فیلم‌های کلاسیک گذشته؟ ما در زومجی همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، فراموش نکنید آن‌ها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید. سپاس

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات