معروفترین بازیگران زن سینمای هند سری دوی هم مالینی آیشواریا و دیپیکا

با بهترین بازیگران زن سینمای هند آشنا شوید | از قدیم تا جدید

پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸
مطالعه 27 دقیقه
سینمای هند شاهد حضور زنان بازیگر بااستعدادی بوده است که با حضورشان جذابیت بالیوود را دوچندان کرده‌اند. در مرور تعدادی از آنها با زومجی همراه باشید.
تبلیغات

باتوجه به وسعت سینمای هند و ساخت انبوهی از فیلم‌های سینمایی در گوشه و کنار این کشور، چندان عجیب نیست که صنعت فیلمسازی هند شاهد حضور پرشمار بازیگران زن بااستعدادی باشد که هرکدام به‌شکلی نام خود را جاودانه کرده‌اند.

انتخاب یک بازیگر خوب تنها به زیبایی ظاهری، لبخند خیره‌کننده و فیزیک بی‌عیب و نقص بستگی ندارد و درکنار آن فرد باید از استعداد و توانایی اجرای تأثیرگذار هم برخوردار باشد. مسئله‌ای که در مورد برخی از بازیگران برجسته بالیوود صدق می‌کند، بازیگرانی که به‌شکلی غیرقابل انکار یک سروگردن بالاتر از دیگر همکاران‌ خود ایستاده‌اند.

دراین مجال به مرور فهرست بهترین بازیگران زن بالیوود و سینمای هند خواهیم پرداخت. ذکر این نکته ضروری است که با‌توجه به سینمای پرکار هند، عجیب نیست اگر جای بسیاری از اسامی را در این فهرست خالی ببینید، چراکه فرصت کافی برای پرداختن به تمام آن‌ها را دراختیار نداریم. اما سعی کردیم، بهترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران زن بالیوود را به شما عزیزان معرفی کنیم.

کپی لینک

بهترین بازیگران زن هندی

بازیگر هندی عالیات بات با چهره خندان
کپی لینک

۲۵. عالیا بات

Alia Bhatt

  • تولد: ۱۵ مارس ۱۹۹۳
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «بزرگراه» (Highway) محصول سال ۲۰۱۴، «پسر خیابان» (Gully Boy) محصول سال ۲۰۱۹، «راضی» (Raazi) محصول سال ۲۰۱۸، «پنجاب مرتفع» (Udta Punjab) محصول سال ۲۰۱۶، «گانگوبای کاتیاوادی» (Gangubai Kathiawadi) محصول سال ۲۰۲۲
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر جوان برنده جوایزی همچون جوایز فیلم ملی، جوایز فیلم‌فیر، اسکرین اواردز، زی سینه اواردز، جایزه آکادمی تلویزیون هند، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند و چند جایزه هنری دیگر شده است.

عالیا بات از خانواده‌ای سینمایی می‌آید، پدرش ماهش بات یکی از کارگردانان مشهور هند است که به‌عنوان تهیه کننده هم فعالیت‌هایی داشته است.

عالیا معمولا عاشق پذیرفتن نقش زنانی است که شرایطی چالش‌برانگیز را تجربه می‌کنند. توانایی او در به‌تصویر کشیدن هنرمندانه تجربیات زنانه باعث شده است که او در این زمینه به شهرت رسیده و نمادین شود.

عالیا بات در سال ۲۰۲۲ با رانبیر یکی از نوه‌های راج کاپور ازدواج کرد که ماحصل زندگی مشترک این دو یک فرزند است. این بازیگر جوان همچنان روزهای پرکاری را سپری کرده و در صنعت فیلمسازی هند به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بازیگر انوشکا شرما، بازیگر محبوب بالیوود و سینمای هند
کپی لینک

۲۴. انوشکا شرما

Anushka Sharma

  • تولد: ۱ می ۱۹۸۸
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «تا وقتی که زنده‌ام» (Jab Tak Hai Jaan) محصول سال ۲۰۱۲، «پی‌کی» (PK) محصول سال ۲۰۱۴، «سلطان» (Sultan) محصول سال ۲۰۱۶، «خداوند زوج‌ها را می‌سازد» (Rab Ne Bana Di Jodi) محصول سال ۲۰۰۸، «گروه برنامه‌ریز عروسی» (Band Baaja Baaraat) محصول سال ۲۰۱۰
  • مهم‌ترین جوایز: انوشکا شرما به‌دلیل نقش‌آفرینی‌های درخشان خود در شماری از آثار سینمای بالیوود موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌های معتبری همچون فیلم‌فیر، زی سینه اواردز، اسکرین اواردز، استار داست، فستیوال فیلم هند در ملبورن، جوایز انجمن تهیه‌کنندگان فیلم و چندین جایزه دیگر شده است.

انوشکا شرما هم کار خود را از دنیای مدلینگ شروع کرده و درادامه وارد صنعت فیلمسازی شد. او اولین نقش بازیگری خود را با فیلم خداوند زوج‌ها را می‌سازد شروع کرد که یکی از فیلم‌های موفق گیشه بود. او دراین فیلم در کنار شاهرخ خان ستاره بزرگ بالیوود قرار گرفته و اجرای قابل قبولی را از خود به‌نمایش گذاشت. انوشکا شرما می‌گوید که بازی کارینا کاپور در فیلم «وقتی همدیگر را دیدیم» (Jab We Met) الهام بخش او برای دنبال کردن حرفه بازیگری بود.

در طول سال‌هایی که از عمر حضور او در بالیوود می‌گذرد، شاهد ساخت آثار پرفروش و محبوبی با حضور این بازیگر بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم سلطان اشاره کرد. انوشکا شرما هم اکنون برند لباس زنانه مخصوص خود را طراحی کرده است، او همچنین یکی از بنیان‌گذاران شرکت فیلمسازی «Clean Slate Filmz» است که ساخت آثاری همچون سریال تلویزیونی «دنیای مردگان» (Paatal Lok) محصول سال ۲۰۲۰ و فیلم «بولبل» (Bulbbul) محصول همین سال را درکارنامه دارد.

انوشکا شرما به‌عنوان سفیر در زمینه معرفی محصولات و برندهای گوناگون فعالیت کرده و درکنار آن از مطالبات اجتماعی همچون برابری جنسیتی و حقوق حیوانات حمایت می‌کند.

بازیگر جوان سینمای هند شرادا کاپور با موهای بلند تیره
کپی لینک

۲۳. شرادها کاپور

Shraddha Kapoor

  • تولد: ۳ مارس ۱۹۸۷
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «حیدر» (Haider) محصول سال ۲۰۱۴، «گستاخ» (Chhichhore) محصول سال ۲۰۱۹، «زن» (Stree) محصول سال ۲۰۱۸ و «یک تبهکار» (Ek Villain) محصول سال ۲۰۱۴
  • مهم‌ترین جوایز: جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره استارداست، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم‌فیر و جایزه انجمن تهیه‌کنندگان فیلم از جمله افتخارات کارنامه بازیگری این هنرمند جوان است.

شرادها کاپور از جمله بازیگران نسل نو سینمای هند است که قبل از ورود به‌دنیای سینما به مدت یک سال در دانشگاه بوستون در رشته تئاتر تحصیل می‌کرد. او برای ادامه حرفه بازیگری، تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها کرد. شرادها برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در فیلمی به نام «سه کارت» (Teen Patti) حضور پیدا کرده و از همان ابتدا به‌لطف استعداد خود در بازیگری نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم‌فیر شد. سال بعد از آن او برای بازی در درام «پایان عشق» (Luv Ka The End) جایزه بهترین بازیگر زن جوایز استارداست را از آن خود کرد.

اما این پایان مسیر موفقیت‌های او نبود، او در سال ۲۰۱۳ در موزیکال عاشقانه «عاشقی ۲» (Aashiqui 2) بازی کرده و یک بار دیگر مخاطبان را تحت تأثیر خود قرار داد. این فیلم به‌جز نامزدی جایزه بهترین بازیگر زن فیلم‌فیر، تحسین منتقدان را هم برای او به‌دنبال داشت.

دیپیکا پادوکونه بازیگر جوان بالیوود با آرایش و جواهرات رنگارنگ
کپی لینک

۲۲. دیپیکا پادوکونه

Deepika Padukone

  • تولد: ۵ ژانویه ۱۹۸۶
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «اوم شنتی اوم» (Om Shanti Om) محصول سال ۲۰۰۷، «پدماوتی» (Padmaavat) محصول سال ۲۰۱۸، «باجی‌رائو و مستانه» (Bajirao Mastani) محصول سال ۲۰۱۵، «پاتان» (Pathaan) محصول سال ۲۰۲۳ و «این جوانی دیوانگی است» (eh Jawaani Hai Deewani) محصول سال ۲۰۱۳
  • مهم‌ترین جوایز: دیپیکای جوان در طول دوران کاری خود موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌های سینمایی معتبری همچون جوایز فیلم‌فیر، جوایز استارداست،جوایز زی سینه، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند، جوایز انجمن تهیه‌کنندگان و غیره شده است.

دیپیکا پادوکونه به‌عنوان یکی از زیباترین بازیگران زن هندوستان و همینطور یکی از محبوب‌ترین بازیگران بالیوود شناخته می‌شود، ترکیبی از جذابیت و استعداد که باعث موفقیت او در سینمای هند شده است.

دیپیکا درابتدا در صنعت مد و فشن مشغول کار بود، اما دراولین گام برای حضور در بالیوود، شانس بازی در فیلم «اوم شنتی اوم» را پیدا کرده و در مقابل شاهرخ خان بازی قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت. درادامه او در شماری از آثار معروف سینمای هند حضور داشته و با کارگردانانی بااستعداد و مطرح همچون «سانجی لیلا بانسالی» همکاری داشته است. دیپیکا پادوکونه بدون شک یکی از بازیگران شناخته شده و محبوب دنیای رنگارنگ بالیوود است.

کاترینا کایف بازیگر زیبا و جذاب سینمای هند و بالیوود با لبخند دوست داشتنی
کپی لینک

۲۱. کاترینا کایف

Katrina Kaif

  • تولد: ۱۶ ژوئیه ۱۹۸۳
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «سلام لندن» (Namastey London) محصول سال ۲۰۰۷، «یک ببر» (Ek Tha Tiger) محصول سال ۲۰۱۲، «مادامیکه زنده‌ام» (Jab Tak Hai Jaan) محصول سال ۲۰۱۲، «زندگی روز به روزه» (Zindagi Na Milegi Dobara) محصول سال ۲۰۱۱، «موج ۳» (Dhoom 3) محصول سال ۲۰۱۳
  • مهم‌ترین جوایز: کاترینا کایف تاکنون موفق به دریافت جوایز گوناگون جشنواره‌هایی همچون جایزه ستاره بزرگ، اسکرین اواردز، زی سینه اواردز، استارداست و غیره شده است. هرچند او تاکنون او چندین مرتبه نامزد دریافت جایزه فیلم‌فیر شده، اما هنوز موفق به دریافت این جایزه نشده است.

دیگر بازیگر جذاب سینمای هند، کاترینا کایف است که نه‌تنها به‌عنوان یکی از نمادهای موفقیت سینمای هند شناخته می‌شود، بلکه دارای تأثیری فرهنگی خاص بوده و سبک خود را به‌شکلی نمادین به‌نمایش گذاشته است. این بازیگر در خلال حضورش در بالیوود، دستاوردهایی خیره‌کننده داشته است.

کاترینا کایف هنرپیشه بریتانیایی-هندی است که از همان اولین حضورش در بالیوود، مورد توجه علاقمندان قرار گرفت. او در طول دوران حرفه‌ای خود فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده و در تعدادی از فیلم‌های تجاری موفق و کلاسیک‌های دوست‌داشتنی حضور داشته است که تحسین مخاطبان را به‌دنبال داشتند.

کاترینا کایف در ابتدای حضورش در بالیوود، شناخت چندانی از زبان هندی نداشت و همین امر باعث شده بود که نتواند آنطور که باید و شاید در سینمای هند حضور داشته باشد. اما او با سخت‌کوشی این مشکل را حل کرده و موفق شد در شماری از پرفروش‌ترین آثار گیشه هند بازی کند.

پریانکا چوپرا جوناس بازیگر سینمای هند و بالیوود در حال ژست گرفتن برای عکاسی
کپی لینک

۲۰. پریانکا چوپرا

Priyanka Chopra

  • تولد: ۱۸ ژوئیه ۱۹۸۲
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «مد» (Fashion) محصول سال ۲۰۰۸، «دوستانه» (Dostana) محصول سال ۲۰۰۸، «دان» (Don) محصول سال ۲۰۰۶، «برفی» (Barfi!) محصول سال ۲۰۱۲، «مری کام» (Mary Kom) محصول سال ۲۰۱۴
  • مهم‌ترین جوایز: از جمله جوایز ثبت شده در کارنامه کاری پریانکا چوپرا می‌توان به جایزه فیلم آسیایی، جوایز انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال، جوایز جهانی فیلم هند و جوایز فیلم‌فیر اشاره کرد.

پریانکا چوپرا یکی از شناخته شده‌ترین بازیگران زن بالیوود در سطح جهانی است. او هم به‌دلیل زیبایی چهره و هم استعداد درخشانش به‌شهرت رسیده و هم در بالیوود و هم هالیوود موفق عمل کرده است.

پریانکا با جذابیت غیرقابل انکار و مهارت خود در هنر بازیگری، مخاطبان را در سراسر جهان مجذوب اجرای خود کرد. او یک بازیگر سرشناس بالیوودی است که در زمینه خوانندگی هم فعالیت‌هایی داشته است. در سال ۲۰۱۸ دو مجله تایم و فوربس از پریانکا چوپرا به‌عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار جهان و همچنین یکی از صد زن قدرتمند جهان نام بردند.

پریانکا چوپرا در زمینه دفاع از برابری جنسیتی، رفع شکاف دستمزد میان بازیگران زن و مرد و دیگر مسائل اجتماعی همچون حفاظت از محیط زیست و حقوق زنان فعالیت می‌کند. او به‌عنوان سفیر حسن نیت ملی و جهانی و همچنین سفیر یونیسف در امر دفاع از حقوق کودکان فعالیت کرده است. پریانکا همچنین در سال ۲۰۲۱ اولین رمان خود به‌نام «Unfinished» را منتشر کرد.

کارینا کاپور نوه راج کاپور با ساری قرمز و جواهرات هندی
کپی لینک

۱۹. کارینا کاپور خان

Kareena Kapoor Khan

  • تولد: ۲۱ سپتامبر ۱۹۸۰
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «چاملی» (Chameli) محصول سال ۲۰۰۳، «وقتی همدیگر را دیدیم» (Jab We Met) محصول سال ۲۰۰۷، «سه احمق» (3 Idiots) محصول سال ۲۰۰۹، «گاهی خوشی گاهی غم» (Kabhi Khushi Kabhie Gham) محصول سال ۲۰۰۱، «اومکارا» (Omkara) محصول سال ۲۰۰۶
  • مهم‌ترین جوایز: از جمله نکات برجسته کارنامه کاری کارینا کاپور می‌توان به دریافت جوایزی از جشنواره‌های معتبر سینمایی همچون جوایز فیلم بالیوود، فیلم‌فیر، استارداست، اسکرین اواردز، زی سینه اواردز، جوایز آکادمی بین المللی فیلم هند، جوایز جهانی فیلم هند و دیگر جوایز اشاره کرد.

کارینا کاپور که نوه راج کاپور بزرگ است، یکی دیگر از بازیگران نمادین و موفق سینمای هند و بالیوود است. کارینا به‌خاطر انرژی که به نقش‌های خود تزریق می‌کند، شناخته شده و از این طریق جای پای خود را در بالیوود محکم کرده است. او مخاطبان را با حضور، انرژی و جذابیت خود تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کارینا کاپور یکی از هنرپیشه‌های زن موفق و حرفه‌ای بالیوود است که کار خود را با فیلم «پناهنده» (Refugee) محصول سال ۲۰۰۰ آغاز کرده و از آن زمان تاکنون درشماری از آثار سینمای هند حضور داشته است. او تطبیق‌پذیری شگفت‌انگیز داشته و در طیف گسترده‌ای از آثار سینمایی حضور پیدا کرده و نقش‌های گوناگونی را اجرا کرده است. کارینا سابقه حضور در کمدی‌های عاشقانه تا درام‌‌های جنایی را درکارنامه داشته و در طول دوران فعالیت خود جوایز گوناگونی را کسب کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دریافت ۶ جایزه فیلم‌فیر اشاره کرد.

کارینا هم صاحب شرکت پوشاک و لوازم آرایشی مخصوص خود بوده و برای مدتی به‌عنوان مجری یک برنامه رادیویی فعالیت کرده است. او همچنین در زمینه ترویج آموزش دختران و بهبود کیفیت آموزشی در کشور هند همکاری‌های با یونیسف داشته است.

ویدیا بالن بازیگر هندی با چهره جذاب و خندان
کپی لینک

۱۸. ویدیا بالن

Vidya Balan

  • تولد: ۱ ژانویه ۱۹۷۹
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «داستان» (Kahaani) محصول سال ۲۰۱۲، «هزارتو» (Bhool Bhulaiyaa) محصول سال ۲۰۰۷، «تصویر کثیف» (The Dirty Picture) محصول سال ۲۰۱۱، «عاشقی» (Ishqiya) محصول سال ۲۰۱۰ و «زن متأهل» (Parineeta) محصول سال ۲۰۰۵
  • مهم‌ترین جوایز: کسب جایزه ملی فیلم، کسب شش عنوان جایزه فیلم فیر و دریافت نشان پادما شری از دولت هند

ویدیا بالن از بازیگران محبوب بالیوود است که بیشتر به‌خاطر ایفای نقش در فیلم‌هایی با محوریت حضور زنان به شهرت رسیده است، فیلم‌هایی که درجهت ایجاد تغییر در نگاه جامعه به جایگاه زنان در این کشور تهیه شده و مبارزه آنان برای رسیدن به‌این هدف بزرگ را به تصویر می‌کشند. عملکردی که باعث شد ویدیا بالن جزو بازیگران محبوب سینمای هند باشد.

ویدیا همواره از اهداف بشردوستانه و توانمندسازی زنان حمایت کرده است. او همچنین یک برنامه رادیویی مخصوص خود را اداره می‌کند.

رانی موکرجی بازیگر هندی در ساری طلایی رنگ و مهندی
کپی لینک

۱۷. رانی موکرجی

Rani Mukerji

  • تولد: ۲۱ مارس ۱۹۷۸
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «داره یه اتفاقایی میفته» (Kuch Kuch Hota Hai) محصول سال ۱۹۷۸، «سیاه» (Black) محصول سال ۲۰۰۵، «همدم» (Saathiya) محصول سال ۲۰۰۲، «من و تو» (Hum Tum) محصول سال ۲۰۰۴، «مردانگی» (Mardaani) محصول سال ۲۰۱۴
  • مهم‌ترین جوایز: برنده ۳ جایزه از جشنواره فیلم بالیوود، هشت جایزه فیلم‌فیر، ۵ جایزه آکادمی بین‌المللی فیلم هند، ۵ جایزه از زی سینه اواردز، هفت جایزه اسکرین اواردز و جوایزی دیگر از جشنواره‌های سینمایی و معتبر هند

رانی موکرجی یکی از استعدادهای شناخته شده و هنرپیشه‌های تحسین شده سینمای هند و بالیوود است. رانی به‌خاطر بازی‌های استثنائی و تأثیرگذار خود شناخته می‌شود که برایش جوایز متعددی از جمله چندین جایزه جشنواره فیلم‌فیر را به‌همراه داشته است.

او به‌ویژه به‌دلیل بازی در فیلم «سیاه» که در آن با آمیتاب بچن همبازی بود، مورد تحسین فراوانی قرار گرفت، فیلمی که باعث تثبیت موقعیت او به‌عنوان یکی از استعدادهای قدرتمند سینمای هند شد.

رانی هم همچون بسیاری دیگر از بازیگران سینمای هند، از خانواده‌ای سینمایی می‌آید و والدین و دیگر اقوام او همچون کاجول در صنعت فیلمسازی بالیوود فعالیت داشته و دارند. باوجود این همه موفقیت در جشنواره‌های سینمایی و حضور در آثار موفق کمدی یا درام‌های رمانتیک تأثیرگذار، می‌توان از رانی موکرجی به‌عنوان یکی از هنرپیشه‌های زن تأثیرگذار سینمای هند نام برد.

بازیگر جذاب سینمای هند پریتی زینا با موهای شینیون شده
کپی لینک

۱۶. پریتی زینتا

Preity Zinta

  • تولد: ۳۱ ٰٰژانویه ۱۹۷۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «خواسته دل» (Dil Chahta Hai) محصول سال ۲۰۰۱، «شاید فردایی نباشد» (Kal Ho Naa Ho) محصول سال ۲۰۰۳، «ویر-زارا» (Veer-Zaara) محصول سال ۲۰۰۴، «یکی پیدا شد» (Koi... Mil Gaya) محصول سال ۲۰۰۳، «سرباز» (Soldier) محصول سال ۱۹۹۸
  • مهم‌ترین جوایز: پرینتی زینتا کسب جوایزی همچون جایزه فیلم بالیوود، جایزه یادبود اسمیتا پاتیل، جایزه فیلم‌فیر، جایزه اسکرین اواردز، جایزه آکادمی بین‌المللی فیلم هند، جایزه انجمن تهیه‌کنندگان فیلم و چندین جایزه از جشنواره‌های معتبر دیگر را درکارنامه دارد.

پریتی زینتا بازیگر جذاب بالیوود است که نه‌تنها با زیبایی چهره خود مخاطبان آثار سینمایی بالیوود را مجذوب خود کرد، بلکه با انجام اعمال بشردوستانه هم تأثیری عمیق از خود برجای گذاشته است.

بسیاری پریتی زینتا را با چال گونه و لبخند بانمکش می‌شناسند، لبخندی که قلب میلیون‌ها طرفدارش را تسخیر کرده است. پریتی اگرچه مدتی است صنعت سینمای بالیوود را ترک کرده، اما همچنان یکی از بازیگران کاریزماتیک سینمای هند است که طرفداران بسیاری دارد.

این بازیگر به‌جز زیبایی ظاهری به‌خاطر شخصیت جسور و صداقت جالب‌توجهش هم به محبوبیت رسیده است، صداقتی که باعث می‌شود از ابراز نظرات مخالف هیچ ابایی نداشته باشد. پریتی زینتا یک فعال اجتماعی، یک مجری تلویزیونی و همینطور مالک تیم کریکت است و درمجموع چه در دنیای بازیگری و چه در زندگی اجتماعی، ایفاگری نقش‌های متعددی بوده و است.

سونالی بندره  با چهره خندان با جواهرات
کپی لینک

۱۵. سونالی بندره

Sonali Bendre

  • تولد: ۱ ٰٰژانویه ۱۹۷۵
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «ما با هم هستیم» (Hum Saath Saath Hain) محصول سال ۱۹۹۹، «سرفروش» (Sarfarosh) محصول سال ، «دلسوز» (Diljale) محصول سال ۱۹۹۶، «زخم» (Zakhm) محصول سال ۱۹۹۸، «همشکل» (Duplicate) محصول سال ۱۹۹۸
  • مهم‌ترین جوایز: سونالی بندره برنده چندین جایزه سینمایی از جشنواره‌هایی همچون فیلم‌فیر و اسکرین اواردز شده است.

سونالی بندره بازیگر و چهره‌ای برجسته در فهرست بهترین بازیگران زن بالیوود است که مثل دیگران از زیبایی، ظرافت و البته استعداد بازیگری خوبی برخوردار است. او اگرچه به‌خاطر بازی‌های به‌یادماندنی خود به شهرت رسیده، اما درابتدا کار خود را از دنیای مد شروع کرده است.

این بازیگر که از بیماری سرطان رنج می‌برد، موفق شد پیروزی الهام بخش را به نمایش گذاشته و ضمن غلبه بر این بیماری، شجاعت و انعطاف‌پذیری خود را به نمایش بگذارد و همین مسئله سونالی بندره را چه روی پرده نقره‌ای سینما و چه در زندگی واقعی محبوب و دوست داشتنی کرده است.

کاجول بازگیر زیبای هندی با چهره خندان و موهای بلند پریشان
کپی لینک

۱۴. کاجول

Kajol

  • تولد: ۵ اوت ۱۹۷۴
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «داماد عاشق عروس را می‌برد» (Dilwale Dulhania Le Jayenge) محصول سال ۱۹۹۵، «داره یه اتفاقایی میفته» (Kuch Kuch Hota Hai) محصول سال ۱۹۹۸، «گاهی خوشی گاهی غم» (Kabhi Kushi Kabhi Gham) محصول سال ۲۰۰۱، «اسم من خان است» (My Name is Khan) محصول سال ۲۰۱۰، «فنا» (Fanaa) محصول سال ۲۰۰۶
  • مهم‌ترین جوایز: کاجول موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌هایی همچون فیلم‌فیر، جوایز فیلم بالیوود، اسکرین اواردز، زی سینه اواردز، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند، جوایز انجمن تهیه‌کنندگان، جوایز استارداست و جوایز انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال شده است.

کاجول دختر یکی از کارگردانان سینمای هند است که کار خود را از سن هفده سالگی با حضور در فیلم «بی‌خودی» (Bekhudi) محصول سال ۱۹۹۲ آغاز کرد. علاقه او به بازیگری به‌اندازه‌ای بود که تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها کرد تا به صورت تمام وقت به بازیگری بپردازد.

یکی از مشخصه‌های اصلی کاجول ابروهای پرپشت او بود که به‌سرعت به‌یکی از ویژگی‌های برجسته درمیان خانم‌های دهه نود میلادی هند تبدیل شد. او همچنین اولین بازیگر هندی بود که برای افتتاح بازار بورس نیویورک (NYSE) دعوت شد.

کاجول در سال ۲۰۲۱ با حضور در فیلم «تریبونگا» (Tribhanga) اولین همکاری خود با شرکت نتفلیکس را تجربه کرد. این بانوی هنرپیشه همچنین با مشارکت همسرش اجی دیوگن شرکت خود را با‌عنوان «Ajay Devgn Films» راه‌اندازی کرده است. این زوج هنرمند دو فرزند دارند. همکاری مشترک کاجول و شاهرخ خان بایکدیگر خالق شماری از جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین فیلم‌های بالیوود شده است و از این رو، بسیاری این دو نفر را بهترین زوج سینمای هند می‌دانند.

کاریشما کاپور نوه راج کاپور با موهای بلند و لباس تیره
کپی لینک

۱۳. کاریشما کاپور

Karisma Kapoor

  • تولد: ۲۵ جون ۱۹۷۴
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «راجا هندوستانی» (Raja Hindustani) محصول سال ۱۹۹۶، «دل دیوانه است» (Dil To Pagal Hai) محصول سال ۱۹۹۷، «زبیدا» (Zubeidaa) محصول سال ۲۰۰۱، «همسر شماره یک» (Biwi No. 1) محصول سال ۱۹۹۹، «ما با هم هستیم» (Hum Saath Saath Hai) محصول سال ۱۹۹۹
  • مهم‌ترین جوایز: برنده چندین جایزه از جشنواره‌هایی همچون انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال، جوایز فیلم بالیوود، جوایز فیلم‌فیر، جوایز آکادمی بین‌المللی فیلم هند و زی سینه اواردز

میراث کاریشما کاپور در بالیوود، ماندگار و همیشگی است. این عضو شناخته شده خانواده کاپورها به‌خاطر اجرای استثنایی و زیبایی جاودانه خود محبوب سینما دوستان این کشور است. هرچند تحسین به‌تنهایی کافی نبوده و این بانوی بازیگر هندی تاکنون موفق به دریافت چندین جایزه سینمایی معتبر از جمله جایزه فیلم ملی شده است.

کاریشما کاپور را می‌توان یکی از بازیگران زن شناخته شده صنعت فیلمسازی بالیوود دانست که برای چندین دهه در صنعت سینمای هند حضوری نمادین داشته است. او روی هر نسل از جوانان هند، تأثیرگذار بوده و در اغلب آثار خود با ستارگان مرد شناخته‌شده‌ای همچون شاهرخ خان، سلمان خان، عامر خان و دیگران همبازی بوده است. متأسفانه این بازیگر مدتی به‌دلیل مشکلات خانوادگی از دنیای سینما دور شد، هرچند از سال ۲۰۱۸ شاهد بازگشت او به بالیوود و حضورش در شماری از آثار سینمایی این کشور بودیم.

آیشواریا رای باچان بازیگر سینمای هند با چهره خندان
کپی لینک

۱۲. آیشواریا رای باچان

Aishwarya Rai Bachchan

  • تولد: ۱ نوامبر ۱۹۷۳
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: من قلبم را برای محبوبم می‌فرستم (Hum Dil De Chuke Sanam) محصول سال ۱۹۹۹، «دیوداس»، «جودا اکبر» (Jodhaa Akbar) محصول سال ۲۰۰۸، «موج ۲» (Dhoom 2) محصول سال ۲۰۰۶ و «گورو» (Guru) محصول سال ۲۰۰۷
  • مهم‌ترین جوایز: آیشواریا رای تاکنون برنده ۶ جایزه آکادمی بین‌المللی فیلم هند، ۶ جایزه زی سینه اواردز، چهار جایزه از جوایز استارداست و ۶ جایزه از اسکرین اواردز شده است و این‌ها تنها بخشی از جوایزی است که او تاکنون از جشنواره‌های سینمایی هند دریافت کرده است.

آیشواریا رای، بازیگر هندی است که در بالیوود به‌عنوان مظهر زیبایی و استعداد شناخته شده و میلیون‌ها نفر را مجذوب بازی و جذابیت خود کرده است. او در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان دختر شایسته جهان انتخاب شده و به‌همین خاطر خیلی زود وارد عرصه بازیگری شد.

البته این به معنای بی‌استعداد بودن او نیست، چراکه آیشواریا رای در طول دوران کاری خود در شماری از آثار تحسین شده بالیوود حضور داشته و بازی خیره‌کننده‌ای را از خود به نمایش گذاشته است. اجرایی که همراه با کاریزمای بی‌نظیر و البته ظرافت و زیبایی بوده و چشم بیننده را به خود خیره می‌کرد.

بازیگر هندی مادوری دیکشیت با لبخند دوست داشتنی
کپی لینک

۱۱. مادهوری دیکشیت

Madhuri Dixit

  • تولد: ۱۵ می ۱۹۶۷
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «دل دیوانه است» (Dil To Pagal Hai) محصول سال ۱۹۹۷، «شرور» (Khalnayak) محصول سال ۱۹۹۲، «من برای تو چه کسی هستم» (Hum Aapke Hain Koun..! ) محصول سال ۱۹۹۴، «اسید» (Tezaab) محصول سال ۱۹۸۸، «دیوداس» (Devdas) محصول سال ۲۰۰۲
  • مهم‌ترین جوایز: مادهوری دیکشیت در طول دوران کاری خود موفق به دریافت جوایز گوناگونی از جشنواره‌هایی همچون فیلم‌فیر، انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال، اسکرین اواردز، زی سینه اواردز، جشنواره بین‌المللی فیلم هند و غیره شده است. مادهوری همچنین دریافت جایزه پادما شری را هم درکارنامه دارد.

مادهوری دیکشیت بازیگر شناخته شده سینمای هند است که به‌خاطر زیبایی دلربا و حرکات موزون دلنشین خود به شهرت رسیده است. او در طول دوران حرفه‌ای خود در نقش‌های خاطره‌انگیز متعددی بازی کرده و نام خود را در ذهن مخاطب هندی جاودانه کرده است.

این ستاره متولد شهر بمبئی برای اولین بار در اواسط دهه‌ی هشتاد میلادی وارد عرصه بازیگری شده و به‌دلیل خصوصیات ظاهری و استعداد بازیگری و انجام حرکات موزون به‌سرعت محبوب شده و مورد توجه قرار گرفت. این تطبیق پذیری و جذابیت ظاهری باعث شد که حتی او را مادهوبالای دهه‌ی ۱۹۹۰ بنامند.

سری دوی بازیگر جذاب هندی در ساری سیاه و جذاب طراحی شده به وسیله مانیش مالهوترا
کپی لینک

۱۰. سری دوی

Sridevi

  • تولد: ۱۳ اوت ۱۹۶۳
  • وفات: ۲۴ فوریه ۲۰۱۸
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «مهتاب» (Chandni) محصول سال ۱۹۸۹، «لحظه» (Lamhe) محصول سال ۱۹۷۱، «آقای هند» (Mr. India) محصول سال ۱۹۸۷، «اینگلیش وینگلیش» (English Vinglish) محصول سال ۲۰۱۲، «مامان» (Mom) محصول سال ۲۰۱۷
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جایزه ملی بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم مامان، به‌علاوه این بازیگر محبوب به‌خاطر بازی در شماری از آثار جاودانه سینمای هند برنده جوایزی همچون جایزه فیلم‌فیر، جوایز ناندی، جایزه جشنواره فیلم کرالا، جایزه استارداست، جایزه جشنواره زی سینه اواردز و غیره شده است. این بازیگر فقید همچنین جایزه پادما شری را هم دریافت کرده است.

سری دوی، هنرپیشه افسانه‌ای و فقید سینمای هند که به‌عنوان یکی از زیباترین بازیگران زن هند هم شناخته می‌شود، با ظرافت بی‌نظیر و بازی جذاب خود علاقمندان آثار بالیوودی را شیفته اجرای خود کرد. این هنرپیشه به‌لطف استعداد استثنائی خود، کمکی قابل توجه به درخشش و پیشرفت صنعت فیلم هند کرد. سری دوی به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران صد سال اخیر سینمای هند شناخته می‌شود.

او برای اولین بار در دهه هشتاد و با حضور در آثاری همچون «والا همت» (Himmatwala)، «سرکش» (Mawaali) و «تحفه» (Tohfa) مورد توجه قرار گرفته و از آن پس شاهد درخشش او در دیگر آثار محبوب سینمای هند بودیم. بااین‌حساب چندان تعجب‌آور نیست اگر بگوییم سری دوی به‌عنوان یکی از اولین سوپراستارهای زن سینمای هند شناخته‌ می‌شود.

رکا بازیگر قدیمی و محبوب سینما یهند با آرایش جذاب و تزئینات زیبای موی سر
کپی لینک

۹. رکا

Rekha

  • تولد: ۱۰ اکتبر ۱۹۵۴
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «امرائو جان» (Umrao Jaan) محصول سال ۱۹۸۱، «خون روی پیشانی» (Khoon Bhari Maang) محصول سال ۱۹۸۸، «بازیکنی از بازیکنان» (Khiladiyon Ka Khiladi) محصول سال ۱۹۹۶، «یکی پیدا شد» (Koi…Mil Gaya) محصول سال ۲۰۰۳، «اجازه» (Ijaazat) محصول سال ۱۹۸۷
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جوایزی همچون جایزه فیلم ملی، جایزه فیلم‌فیر، جایزه آکادمی بین‌المللی فیلم هند، جایزه انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال، زی سینه اواردز و اسکرین اواردز. رکا همچنین موفق به دریافت جایزه پادما شری شده است.

رکا هم از خانواده‌ای سینمایی می‌آید. او فرزند دو بازیگر معروف سینمای هند «جمینی» و «پوشپاوالی» است، درنتیجه حتی قبل از ورود به دنیای سینما هم چندان با آن غریبه نبود.

رکا حرفه بازیگری را از دوران کودکی و با حضور در فیلم «Rangula Ratnam» شروع کرد که در آن با مادرش همبازی بود. پس از نقل مکان خانواده به بمبئی، او برای ورود به صنعت فیلمسازی شمال هند به‌صورت فشرده شروع به یادگیری زبان این منطقه، حرکات موزون و یوگا کرده و درنهایت مزد تلاش‌های خود را گرفت. رکا بازیگری است که بیشتر به‌دلیل ایفای نقش شخصیت‌های زن بااراده و قدرتمند به شهرت رسیده است.

بازیگر هما مالینی با موهای تیره و چهره خندان
کپی لینک

۸. هما مالینی

Hema Malini

  • تولد: ۱۶ اکتبر ۱۹۴۸
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «شهر عشق» (Prem Nagar) محصول سال ۱۹۷۴، «شعله» (Sholay) محصول سال ۱۹۷۵، «نصیب» (Naseeb) محصول سال ۱۹۸۱، «نیزه سه شاخه» (Trishul) محصول سال ۱۹۷۸، «باغبان» (Baghban) محصول سال ۲۰۰۳
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر محبوب و قدیمی سینمای هند موفق به دریافت جوایز گوناگون از جشنواره‌های سینمایی معتبری همچون فیلم‌فیر شده است. هما مالینی همچنین جایزه پادما شری را هم دریافت کرده است.

هما مالینی یکی از بازیگران زن سینمای هند است که علاقمندان ایرانی بالیوود به‌خوبی با او آشنایی دارند. این بانوی بازیگر در ابتدای حضورش در بالیوود لقب «دختر رؤیایی هند» را از آن خود کرده بود. باوجوداینکه او درابتدا چندان علاقه‌ای به حضور در سینما نداشت، اما شاهد اجرای او در برخی از تأثیرگذارترین فیلم‌های سینمای هند هستیم که از آن جمله می‌توان به فیلم معروف و محبوب «شعله» اشاره کرد.

هما مالینی به‌جز بازیگری، به فعالیت‌های دیگری همچون کارگردانی و تهیه‌کنندگی هم مشغول بوده است و برای مدتی در مجلس هند فعالیت داشت. او همچنین در تلویزیون این کشور هم حضور داشته و درزمینه ساخت سریال‌های تلویزیونی متعدد فعالیت می‌کند.

جایا باچان هنرپیشه قدیمی سینمای هند در سنین مختلف و نقش های گوناگون
کپی لینک

۷. جایا باچان

Jaya Bachchan

  • تولد: ۹ آوریل ۱۹۴۸
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «غرور» (Abhimaan) محصول سال ۱۹۷۳، «شعله» (Sholay) محصول سال ۱۹۷۵، «شاید فردا نباشد» (Kal Ho Naa Ho) محصول سال ۲۰۰۳، «گاهی خوش گاهی غم» (Kabhi Khushi Kabhi Gham) محصول سال ۲۰۰۱، «کوشش» (Koshish) محصول سال ۱۹۷۲
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جایزه از جشنواره‌هایی همچون فیلم‌فیر، آکادمی بین‌المللی فیلم هند و همینطور جایزه پادما شری

جایا بهادری یکی دیگر از بازیگران زن موفق سینمای هند است که با ایفای نقش‌های خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی در ذهن مخاطبان بالیوود جاودانه شد.

جایا در سن ۱۵ سالگی برای اولین بار در فیلمی بنگالی به‌نام «Mahangar» بازی کرد و از اینجا بود که مسیر موفقیت او شروع شد. او همچون یک طوفان بالیوود را درنوردیده و در طول دوران فعالیت خود جوایز متعددی را کسب و شهرت بسیاری را از آن خود کرد.

ازدواج او و آمیتاب باچان یکی از ازدواج‌های موفق بالیوود است که با گذشت این همه سال، همچنان باطراوت و پابرجا است. ثمره ازدواج او و آمیتاب بچن دو فرزند به نام‌های آبیشک و شویتا است که آبیشک هم راه پدر و مادرش را دنبال کرده و وارد دنیای بازیگری شد.

شارمیلا تاگور بازیگر برجسته و قدیمی سینمای هند در سنین پیری
کپی لینک

۶. شارمیلا تاگور

Sharmila Tagore

  • تولد: ۸ دسامبر ۱۹۴۴
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «دنیای آپو» (The World of Apu) محصول سال ، «عبادت» (Aradhana) محصول سال ۱۹۶۹، «دوباره در جنگل» (Abar Aranye) محصول سال ۲۰۰۳، «دزدکی دزدکی» (Chupke Chupke) محصول سال ۱۹۷۵، «گل‌مور» (Gulmohar) محصول سال ۲۰۲۳
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جوایزی همچون جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم هند، جایزه فیلم ملی، جایزه فیلم‌فیر و همینطور جایزه پادما بوشان

شارمیلا تاگور معروف به «عایشه سلطانا» است که برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ به‌شهرت رسید. شارمیلا در شماری از معروف‌ترین و همینطور به‌یادماندنی‌ترین آثار سینمای هند حضور داشت، او همچنین تجربه تهیه کنندگی را هم درکارنامه دارد. شارمیلا علاوه براینکه یکی از چهره‌های محبوب درمیان علاقمندان بالیوود است، دو بازیگر را هم به بالیوود معرفی کرده است. دو فرزند او سیف علی خان و سوها علی خان هم تجربه حضور در بالیوود را دارند.

از دیگر دستاوردهای برجسته شارمیلا تاگور انتخاب شدن به‌عنوان سفیر حسن نیت یونیسف در سال ۲۰۰۵، ریاست هیأت سانسور فیلم هند از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ و جوایز مختلف سینمایی از جمله جوایز فیلم‌فیر اشاره کرد.

بازیگر قدیمی سینمای هند در دو سن جوانی و پیری
کپی لینک

۵. وحیده رحمان

Waheeda Rehman

  • تولد: ۳ فوریه ۱۹۳۸
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «سی.آی.دی» (C.I.D) محصول سال ۱۹۵۶، «راهنما» (Guide) محصول سال ۱۹۶۵، «نیلوفر آبی» (Neel Kamal) محصول سال ۱۹۶۸، «رشما و شرا» (Reshma Aur Shera) محصول سال ۱۹۷۱ و «سه قسم» (Teesri Kasam) محصول سال ۱۹۶۶
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جایزه فیلم‌فیر، جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، جوایز فیلم ملی، جایزه پادما شری، جایزه پادما بوشان و جایزه داداصاحب پالکی

وحیده رحمان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین بازیگران زن هندی شناخته می‌شود، او در زمان حضور در بالیوود بیشتر به‌خاطر چشمان قهوه‌ای رنگ خود محبوب بود.

وحیده رحمان درابتدا کار خود را در سال ۱۹۵۵ آغاز کرده و به‌عنوان یک رقصنده آموزش دید. رشد سریع و پیشرفت او در مسیر تبدیل شدن به یک ستاره سینما، شانس او برای حضور در آثار محبوب و مورد توجه را افزایش داد. او در زمان فعالیت با دیو آناند بازیگر و کارگردان پرآوازه سینمای هند همکاری نزدیک داشته و در هفت فیلم قابل توجه او حضور داشت.

وحیده رحمان پس از ازدواج، کمی از دنیای سینما فاصله گرفته و در عوض خط تولید غلات صبحانه خود را راه‌اندازی کرد و به کارآفرینی موفق تبدیل شد. در فاصله سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۴، او تنها در نقش مکمل بازی کرده و از بعد از فوت همسرش در سال ۲۰۰۰ به بعد هم تنها در ۹ فیلم دیگر حضور پیدا کرده است.

ویجینتی مالا بازیگر زیبا و قدیمی سینمای هند در ساری سبز رنگ در دوران جوانی
کپی لینک

۴. ویجینتی‌ مالا

Vyjayanthimala

  • تولد: ۱۸ اوت ۱۹۳۶
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «گنگا و جمنا» (Ganga Jamuna) محصول سال ۱۹۶۱، «مادهوماتی» (Madhumati) محصول سال ۱۹۵۸، «عصر جدید» (Naya Daur) محصول سال ۱۹۵۷، «سنگام» (Sangam) محصول سال ۱۹۶۴ و «دیوداس» (Devdas) محصول سال ۱۹۵۵
  • مهم‌ترین جوایز: برنده جایزه فیلم بالیوود، استارداست اواردز، فیلم‌فیر، انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال و جوایز فیلم تامیل نادو

ویجینتی مالا یکی دیگر از بازیگران شناخته شده و افسانه‌ای هند است که مخاطبان سینمای کلاسیک هند به‌خوبی با او آشنایی دارند. این هنرپیشه محبوب در طول دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ درخششی خاص را روی پرده سینما تجربه و درشماری از آثار شناخته شده و خاطره‌انگیز سینمای هند بازی کرد.

ویجینتی مالا بازیگری را از جوانی آغاز کرده و خیلی زود به‌دلیل زیبایی ظاهری و استعداد بازیگری خود به شهرت رسید. مهارت او در انجام حرکات موزون او را از بسیاری از بازیگران هم عصرش متمایز کرده و عنوانی خاص را برایش به ارمغان آورد. درواقع تبحر او در انجام رقص کلاسیک هندی باعث شد که تماشاگران آن دوران از تماشای او روی پرده سینما غرق لذت شوند.

ویجینتی مالا اولین تجربه بازیگری خود را با فیلم تامیلی «Vazhkai» به‌دست آورد که در سال ۱۹۴۹ اکران شد. پس از آن او در بسیاری از فیلم‌های هندی به زبان‌های مختلف از جمله هندی، تامیل و تلوگو بازی کرد.

دو تصویر یکی سیاه و سفید و دیگری رنگی از بازیگر قدیمی مینا کوماری
کپی لینک

۳. مینا کوماری

Meena Kumari

  • تولد: ۱ اوت ۱۹۳۳
  • وفات: ۳۱ مارس ۱۹۷۲
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «سرمه» (Kaajal) محصول سال ۱۹۶۵، «زن متأهل» (Parineeta) محصول سال ۱۹۵۳، «پاکیزه» (Pakeezah) محصول سال ۱۹۷۲ و «بایجو دیوانه» (Baiju Bawra) محصول سال ۱۹۵۲
  • مهم‌ترین جوایز: برنده چندین جایزه جشنواره فیلم‌فیر، جایزه انجمن روزنامه‌نگاران فیلم بنگال و جایزه جوایز «Shama-Sushma Film Awards»

مینا کوماری یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده سینمای بالیوود است. این هنرمند در طول دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ با نام مستعار ملکه سینمای هند و همینطور ملکه تراژی شناخته می‌شد.

مینا کوماری حرفه بازیگری را از دوران کودکی آغاز کرد، او تنها شش سال سن داشت وقتی اولین حضور روی پرده سینما را تجربه کرد. او بیشتر نقش کلیشه‌ای همسر خوب هندو را به‌تصویر می‌کشید و حضورش در درام‌های غم‌انگیز عالی بود. مینا کوماری به‌جز بازیگری، شاعری توانا بود. هرچند متأسفانه از اعتیاد به نوشیدنی‌های مضر رنج می‌برد. اعتیادی که درنهایت باعث مرگ غم‌انگیز این بازیگر در سال ۱۹۷۲ شد، یعنی زمانی که تنها ۳۹ سال داشت.

بازیگر جذاب و قدیمی سینمای هند مدهوبالا دو تصویر رنگی و سیاه و سفید
کپی لینک

۲. مدهوبالا

Madhubala

  • تولد: ۱۴ فوریه ۱۹۳۳
  • وفات: ۲۳ فوریه ۱۹۶۹
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «مغول اعظم» (Mughal-e-Azam) محصول سال ۱۹۶۰، «آنچه که حرکت می‌کند یک ماشین است» (Chalti Ka Naam Gaadi) محصول سال ۱۹۵۸، «پل هوراه» (Howrah Bridge) محصول سال ۱۹۵۸، «خانم و آقای ۵۵» (Mr. & Mrs. '55) محصول سال ۱۹۵۵، «عمارت» (Mahal) محصول سال ۱۹۴۹

مدهوبالا، هنرپیشه معروف و بانوی زیبا و جاویدان سینمای هند است که پرده نقره‌ای سینما را با ظرافت بی‌نظیر خود تزئین می‌کرد. او که به‌عنوان یکی از زیباترین بازیگران هند شناخته می‌شود، در دوران طلایی بالیوود به شهرت رسید.

ایفای نقش در فیلم مغول اعظم یکی از افتخارات بزرگ کارنامه کاری این بازیگر است که چیزی از یک شاهکار سینمایی تاریخی کم نداشت. بازی در این فیلم از او چهره‌ای افسانه‌ای ساخته و نام مدهوبالا را در تاریخ سینمای هند، جاودانه کرد. بد نیست بدانید این بازیگر به‌عنوان پردرآمدترین ستاره سینمای این کشور در دهه‌ی ۱۹۵۰ شناخته می‌شود.

نرگس بازیگر قدیمی آثار کلاسیک سینمای هند
کپی لینک

۱. نرگس

Nargis

  • تولد: ۱ جون ۱۹۲۹
  • وفات: ۳ می ۱۹۸۱
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «آواره» (Awaara) محصول سال ۱۹۵۱، «مادر هند» (Mother India) محصول سال ۱۹۵۷، «سبک» (Andaz) و «باران» (Barsaat) هردو محصول سال ۱۹۴۹، «آقای ۴۲۰» (Shree 420) محصول سال ۱۹۵۵، محصول سال ۱۹۴۹
  • مهم‌ترین جوایز: از جمله جوایز و افتخارات نرگس می‌توان به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم‌فیر، جایزه فیلم ملی و همینطور دریافت جایزه پادما شری اشاره کرد.

نرگس با نام «فاطمه رشید» را باید یکی از نمادین‌ترین بازیگران سینمای هند دانست که به دلیل زیبایی و استعداد استثنائی خود به‌شهرت فراوانی دست پیدا کرد. اوج موفقیت او در دهه‌ی ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ بود، به‌طوری که در آن زمان مبدل به یکی از زنان برجسته دوران طلایی سینمای هند شد.

نرگس برای اولین بار در پنج سالگی بازیگری را با حضور در فیلم «Talash-E-Haq» تجربه کرد. بااین‌وجود این بازی درخشان او در فیلم «باران» بود که مسیر او به‌سوی ستاره شدن را هموار کرد. بازی او در نقش یک دختر روستایی ساده، قلب بینندگان را تسخیر کرده و او را به‌عنوان یک بازیگر بااستعداد به‌مخاطب معرفی کرد.

اگرچه پرونده کاری نرگس مملو از اسامی به‌یادمانی است، اما این نقش آفرینی درخشان او در فیلم مادر هند است که او را به یکی از نمادهای سینمای هند تبدیل کرده و تحسین منتقدان را برایش به ارمغان آورد. فیلمی که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد. نرگس به‌خاطر انتخاب نقش‌هایش هم تحسین می‌شد، چرا که اغلب آنها زنانی قدرتمند بوده و شانه به شانه شخصیت‌های مرد داستان حرکت می‌کردند.

در پایان نظر شما درمورد این فهرست چیست؟ بازیگر محبوب شما کدام است؟ آیا بازیگران کلاسیک دوران طلایی سینمای هند را دوست دارید، یا از اجرای بازیگران نسل جدید بالیوود لذت می‌برید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی درمیان بگذارید. سپاس

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات