آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمیشن تردست تا تاکر و دیل در برابر شیطان
در این شماره از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» در ابتدا به سراغ انیمیشنی متفاوت بنام تردست خواهیم رفت. تردست یک انیمیشن جذاب و عمیق اما با ریتمی کند است که جهانی نسبتا گرفته را بهتصویر میکشد. بعد از آن یک تریلر کرهای و ترسناک بنام کلاس بازیگری را میبینیم فیلمی که در انتها به یک کابوس تبدیل میشود. و درنهایت یک کمدی ترسناک را خواهیم دید. فیلمی بسیار متفاوت با پیامی عمیق و تکاندهنده. فیلم تاکر و دیل در برابر شیطان تنها یک اثر ترسناک نخواهد بود.
انیمیشن تردست
انیمیشن The Illusionist
- کارگردان: سیلوین شومه
- سال تولید: ۲۰۱۰
یک تردست برای پیدا کردن کار به جزیرهای در اسکاتلند میرود، جائی که با دختری بنام آلیس آشنا میشود.
دههی پنجاه میلادی است و دیگر کسی با شعبدهبازی سرگرم نمیشود. یک شعبدهباز فرانسوی که شغل خود را در حال از دست رفتن میبیند به جزیرهای دورافتاده در اسکاتلند میرسد تا در آنجا به اجرا بپردازد. او در این جزیره با دختری بنام آلیس دوست میشود. این دو نفر وارد یکسری ماجراجوییهایی میشوند و زندگیشان را تغییر میدهند. قصهای پدر دختری در این میان شکل میگیرد و سفری جذاب پیش رویمان باز میشود. این انیمیشن روایتی متفاوت دارد و برخلاف انیمیشنهای مرسوم در دنیای سینما ساخته شده است. لحن تردست حتی شبیه انیمههای استودیو گیبلی نیز نیست. از طرفی دیگر نیز سبک بصری اثر ما را به خود جذب میکند. کارگردان همهی شهر را با جزئیات بهتصویر میکشد و از این طریق مخاطب را در روایتاش غرق میکند.
تردست شیوهای مالیخولیایی دارد، ریتماش تند نیست و به ندرت دیالوگهایی در آن ردوبدل میشود. این انیمیشن برای آنهایی است که به دنبال مفاهیم عمیق میگردند، چراکه تردست در پی سرگرم کردن مخاطب ساخته نشده است. غم و اندوهی که در این روایت وجود دارد مخاطب را به سمت مضمونی میبرد که سیلوین شومه در پی نمایش آن است. دو طردشده از جامعه با یگدیگر پیوند میخورند و جهانی متفاوت را برای خود بوجود میآورند. پیری، تنهایی، مدرنیته، سوگ، درد و امید چیزهایی هستند که در این انیمیشن به چشم میخورند.
فیلم آزمون بازیگری
فیلم Audition
- کارگردان: تاکاشی میکه
- بازیگران: ریو ایشیباشی، آیهی شینا
- سال انتشار: ۱۹۹۹
مردی برای انتخاب همسر یک آزمون بازیگری ترتیب میدهد، غافل از اینکه اتفاقاتی شوم در انتظارش است.
فیلمهای مستقل، غیرهالیووی و متعلق به اروپای شرقی، آسیای شرقی و نوردیک معمولا جهانی عجیب و منحصربفرد دارند. این فیلمها تحت تاثیر گیشه ساخته نمیشوند، بههمین دلیل میتوان روی دنیای عمیقشان حساب باز کرد. حال در این میان سینمای آسیای شرقی با تریلرها و آثار ترسناکاش مخاطب زیادی را در طی این سالها به خود جذب کرده است. فیلم آزمون بازیگری یک اثر ترسناک است، فیلمی جذاب از سینمای ژاپن که خارج از بحثهای گیشه ساخته شده است. اما اتفاقا به شدت مخاطبپسند نیز هست. آزمون بازیگری یک فیلم ترسناک روانشناختی است که پس از اکران خود در جشنواره روتردام سروصدای زیادی بپا کرد و خیلیها را ترساند. البته به شدت مورد توجه منتقدان غربی قرار گرفت.
این فیلم از دو جنبه حائز اهمیت است اول اینکه هم میداند چگونه از عناصر سبک بصری استفاده کند و هم اینکه از لحاظ پیشبرد مسیر قصه بهشدت هوشمندانه عمل میکند. نوع قاببندی و سبک طراحی میزانسنها برای یک فیلم ترسناک بهشدت یونیک است و درواقع امضای کارگرداناش را بههمراه دارد. فیلمساز از قاببندیها و میزانسنهای شلوغ پرهیز میکند تا به مخاطباش این امکان را برای قرارگیری در شرایط ترس و تعلیق بدهد. داستان از این قرار است که مردی پس از سالها وفاداری نسبت به همسرش تصمیم میگیرد تا ازدواج کند. او از طریق یک آزمون بازیگری جعلی با زنی آشنا میشود، یک آشنایی هولناک که زندگی مرد را بهسمت نابودی میکشاند. فیلم تا نیمههای ابتدایی خود اثری متعادل است اما از جائی به بعد Audition تبدیل به یک روایت ترسناک و تکاندهنده میشود.
کلاس بازیگری با بهرهگیری درست از ایدههای روانشناسی، تعلیق، معما و عناصر ژانر ترسناک تبدیل به فیلمی منحصربفرد میشود. Audition فیلمی دربارهی عشق بیمارگونه، فقدان، سوگواری و روابط است اثری که خیلی بیمحابا دربارهی اشتباهات آدمی در طول زندگیاش صحبت میکند و مخاطب را از اطرافیانش میترساند. نمایش دیوانگیهای بیحدومرز آسامی در این فیلم باعث ماندگاری این شخصیت در سینمای ترسناک ژاپن شده است. آسامی شخصیت سادیستی این فیلم استعارهای از دلباختگیهای بیمارگونه است که آدمی را به مرز نابودگی میکشاند. این فیلم برای سینمای ژاپن، اثری بسیار حائز اهمیت بود، چراکه توانست برای این کشور از مجامع سینمایی اروپایی اعتبار بخرد.
فیلم تاکر و دیل در برابر شیطان
فیلم Tucker and Dale vs. Evil
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: ویل فرل، آدام مککی
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
دو دوست برای استراحت به یک کلبه میروند غافل از اینکه گروهی آنها را به چشم قاتلانی خطرناک میبینند.
تاکر و دیل در برابر شیطان از آن دسته از فیلمهایی است که میداند چگونه با ژانر رفتار کند. این فیلم یکی از فیلمهای جذاب کمدی چند سال اخیر است که دست به پردازش ایدهای زده که نمونهاش خیلی کم در تاریخ سینما یافت میشود. Tucker and Dale vs. Evil یک کمدی ترسناک است که از شمایلشناسی فیلمهای ترسناک اسیتفاده میکند و از همان ابتدا مخاطب را به درون ماجرا میکشاند.
از طرفی هم فیلمساز از فرم ژانر ترسناک استفاده میکند تا یک نگرش جامعهشناسانه را پیش ببرد. فیلمساز در این فیلم به شناخت درستی از ژانر رسیده است و از این قالب تنها برای سرگرمکردن مخاطب استفاده نمیکند. درستش نیز همین است! فیلمی که استعاری صحبت میکند و به دنبال خلق دنیایی است که مخاطباش از همه عناصر آن لذت ببرد. Tucker and Dale vs. Evil در معنای نزدیک خود ما را به دل یک سوتفاهم خندهدار و ترسناک میکشاند اما در معنای دور خود نقدی است بر طبقات اجتماعی و نحوهی تعامل آنها با یکدیگر.
داستان از این قرار است که تاکر و دیل برای استراحت به جنگل میروند اما همان موقع گروهی از دانشجویان سر میرسند و آنها را با قاتلانی روانی اشتباه میگیرند. ماجرا کش پیدا میکند و دانشجویان برای کشتن این دو نفر نقشه میریزند. خونبازی زیادی اتفاق میافتد و مخاطب در محاصرهی ترس و خنده قرار میگیرد. این کمدی سیاه هم میداند چگونه فضاسازی کند و لحن روایت را در دست بگیرد و هم اینکه میداند در کجا ترس بیافریند و در کجا مخاطب را بخنداند. همه چیز در این فیلم بسیار عالی و جذاب است و شما میتوانید شاهد اثری باشید که همهی عناصر بهطرز حسابشدهای در کنار یکدیگر چیده شدهاند.