2015-08-quantum-break

Quantum Break نسخه پی سی : برداشت اول

جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
قبل از بررسی جامع و کامل راندمان Quantum Break، فرصت این را پیدا کردیم که تجربیات ابتدایی خود را با کاربران در میان گذاریم و نقطه نظراتی را در مورد حواشی‌های ایجاد شده در مورد آن مطرح کنیم. با زومجی همراه باشید.
تبلیغات

جدیدترین بازی استودیوی خوش نام Remedy (رمدی)، خالق بازی‌های مَکس پِین و Alan Wake مدت‌ها در صفِ انتظارِ گیمرها بود و هوادارانِ مشتاق را در مناسبت‌های مهمی مانند E3 با تریلرهای مختلف به تجربه‌ای جدید دعوت می‌کرد. سرانجام این بازی از انحصارِ کنسول خارج شد و مایکروسافت در اقدامی غیر منتظره وعده داد که بازی روی رایانه‌های شخصی و پلتفرم ویندوز 10 هم عرضه خواهد شد. حالا این بازی منتشر شده و زومجی هم قصد دارد مثل گذشته هم به نقدِ بازی و هم راندمان نسخه‌ی پی‌سی بپردازد. اما این بار لازم دیدیم نکاتی عمدتا فنی را قبل از بررسی راندمانِ جامع بازی با همراهان زومجی مطرح کنیم.

کپی لینک

برداشت فنی

با کارت گرافیک R9 NANO وضعیت بر خلافِ انتظار بسیار بهتر بود و عمدتا فریمِ میانگین ۵۰ را تجربه کردیم. ظاهرا بازی فعلا با درایورهای AMD سازگاری بهتری دارد و تحتِ دایرکت ایکس ۱۲ بسیار بهتر عمل می‌کنند.

Quantum B 3 1600
  • فارغ از توانِ سیستم شما، تمام صحنه‌های از پیش رندر شده و میان صحنه‌ها با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند که برای نسخه‌ی پی‌سی حالت ایده‌آلی نیست.
  • هیچ یک از ابزارهای بنچمارک و مانیتورینگِ رایج روی برنامه‌های UWP در حالت دایرکت ایکس ۱۲ قابل استفاده نیست، چون این Overlay ها را پشتیبانی نمی‌کنند و بنابراین مجبور شدیم از یک ابزارِ ثانویه به نام PresentMon برای مقایسه و ثبتِ نرخ فریم‌ها استفاده کنیم.
  • از اکانت ایکس‌باکس وان استفاده کردیم و سعی کردیم سیوهای بازی را با پی‌سی همگام سازی کنیم. متاسفانه متوجه شدیم که نمی‌توان اکانت را به صورت همزمان روی هر دو دستگاه استفاده کرد و پیغامی گرفتیم مبنی بر این‌که باید از یکی از دستگاه‌ها Log Out کنیم. در هنگام اجرای بازی نیز حتما باید به اکانتِ مایکروسافت متصل باشید و در صورت قطع ارتباطِ ناخواسته هم چشم بند مشهورِ Eye Patch مخصوص دزدانِ دریایی را هدیه خواهید گرفت، هر چند که بازی را خریداری کرده باشید!
  • و سرانجام برنامه‌های نوشته شده یا تبدیل شده به فرم UWP یا معماری یونیورسالِ ویندوز در حال حاضراز قابلیت استفاده از ترکیب کارت‌های گرافیکی چند گانه تحت هر استاندارد رایجی از جمله SLI و Crossfire بی بهره هستند. شرکت رِمِدی هم گفته که پیاده سازی چنین قابلیتی مستلزم صرفِ وقت و نیروی کاری زیادی است و بنابراین این کاستی هیچ‌گاه برطرف نخواهد شد.
Quantum B 4 1600
کپی لینک

برداشت کلی

روشن است که بیشتر مشکلاتی که در بازی وجود دارد نشات گرفته از ماهیتِ وجودی معماری ویندوز فراگیر یا همان UWP است، چیزی که سازنده‌ی بازی نمی‌تواند به تنهایی آنها را برطرف کند.

شاید برخی پیش از عرضه‌ی بازی گمان می‌کردند که می‌توانند بازی را در رزولوشن‌های بالا و آخرین تنظیمات به راحتی بازی کنند، چیزی که اکنون مشخص شده برای قوی‌ترین سیستم‌ها هم بدون اما و اگر و برخی ملاحظات نیست.

از نظر کنترل هم به نظر ما بهینه سازی بازی برای کنترل با صفحه کلید و ماوس خیلی بهینه نیست و تاخیر در واکنش ورودی‌ها چیزی است که پی‌سی گیمرها آن را برنمی‌‌تابند. خود ناشر هم استفاده از کنترلر Xbox را برای بازی توصیه کرده است.

هر چند که تجربه‌ی مثبت ، متفاوت و لذت بخشی را با این بازی سپری کردیم و گاهی اوقات هم از بنچمارک گیری غافل شده و به کنکاش در بازی و کشفِ ابتکارات بکار رفته در آن می‌پرداختیم،  چیزی که به تناوب ما را متوقف می‌کرد افتِ راندمان و گاهی اوقات هم کرش کردنِ‌های تصادفی بازی بود که دست کم این دو مورد آخر را قرار است Remedy در بروز رسانی‌های بعدی برطرف کند.

اما سوال بزرگی که در پایان برای ما ایجاد شده و هنوز هم پاسخ مشخصی برای ان نداریم این است که چرا خطِ مشی جدیدِ مایکروسافت در عرضه‌ی بازی‌های انحصاری و بسیار مورد انتظار کنسولی‌اش برای پی‌سی چنین سرانجامی پیدا کرده و چرا سیاستی که قرار بود به تبلیغ و تشویق کاربران برای استفاده از پلتفرمِ جدید ویندوز 10 و آزمودن راهکارِ نو پای ویندوز استور ختم شود، در مدت کوتاهی به یک ضد تبلیغ تبدیل شد و نارضایتی شدید کاربران را برانگیخت؟

Store Quantum Break Zoomg

حقیقت این است که فعلا راهکار اختصاصی فروشگاه نرم افزاری مایکروسافت با رقبایش (استیم، Origin، Uplay) فاصله‌ی بسیاری دارد و قبل از بلوغِ کاملش تعهدی به آن سپرده شده که با وجود محدودیت‌های فعلی قادر به پاسخ‌گویی به آنها نبوده و تا اطلاع ثانوی هم نخواهد بود. ای کاش دست کم بازی‌های ترازِ اولی مانند Gears of War: Ultimate Edition و Quantum Break از خدمت به UWP معاف می‌شدند تا کام گیمرهای پی‌سی تلخ نمی‌شد و پس از رفع مشکلات و رسیدن به سطح کیفی مناسب، مایکروسافت اقدام به عملیاتی کردن آن می‌کرد، چیزی که خود با گذشت سال‌ها از آغاز توسعه‌ی ویندوز 10، باید زودتر از اینها درباره‌اش چاره اندیشی می‌شد.

با این وجود و به رغم موارد مطرح شده تجربه‌ی بازی را حتما به دوستان توصیه می‌کنیم و در عین حال سعی داریم که بررسی راندمانِ بازی را بعد از انتشار بروز رسانی بازی و بهبود شرایط برای سخت افزارهای بیشتر تکمیل کنیم.

تهیه شده در زومجی

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات