حقایق جالب فیلم Jaws - آرواره ها
در این مطلب به حواشی فیلم آروارهها (Jaws) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بیان برخی حقایق جالب این اثر خواهیم پرداخت.
تبلیغات
فیلم آروارهها (Jaws) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بر اساس رمانی به همین نام نوشتهی پیتر بنچلی داستان حملات کوسهی سفید به یک شهرک ساحلی و در ادامه، تلاش گروهی کوچک شامل یک افسر پلیس، یک اقیانوس شناس و یک شکارچی کوسه برای از بین بردن این موجود ترسناک است. در ادامه نظر شما را به تعدادی از حقایق فیلم و حواشی پیرامون این اثر جلب میکنیم.
- در تابستان سال ۱۹۷۵، بیش از ۶۷ میلیون نفر در ایالت متحده به تماشای آروارهها رفتند. در ادامه این فیلم به عنوان نخستین اثر بلاکباستر تاریخ سینمای آمریکا لقب گرفت.
- رابرت شاو و ریچارد درایفس در طول تصویربرداری کار، قادر به تحمل یکدیگر نبودند و دائما با هم درگیری داشتند. اسپیلبرگ در این زمان به این فکر افتاد که اختلافات آنها را وارد روابط کوینت و مت هوپر کند. کوینت و هوپر نیز در طول فیلم دائما با هم درگیرند.
- پس از اینکه جان ویلیامز، موسیقی متن آروارهها را کامل کرد، نظر اسپیلبرگ را دربارهی آن جویا شد ولی اسپیلبرگ چندان نتیجهی کار ویلیامز را جدی نگرفت. پس از به نمایش درآمدن آروارهها، اسپیلبرگ در مصاحبهای عنوان کرد که بیش از نیمی از موفقیت فیلم، به موسیقی متن جان ویلیامز بر میگردد و اینچنین بود که همکاری بلند مدت اسپیلبرگ و ویلیامز آغاز شد. جان ویلیامز تا کنون ۵ بار برندهی جایزهی اسکار شده که ۳ تا از آنها یعنی آروارهها (Jaws)، ای تی: موجود فرازمینی (E.T. the Extra-Terrestrial) و فهرست شیندلر (Schindler's List) به واسطهی آهنگسازی برای فیلمهای اسپیلبرگ بوده است.
- برای این فیلم سه کوسهی مکانیکی با حالتهای مختلف (هر دو طرف کوسه بسته، سمت راست باز، سمت چپ باز) ساخته شد که هر کدام از آنها، ۲۵۰ هزار دلار هزینه برداشت.
- در هنگام پیش تولید آروارهها، مارتین اسکورسیزی، جورج لوکاس و جان میلیوس سر پروژه آمده و از مراحل ساخت کوسهها دیدن کردند. در این میان، لوکاس برای اینکه درون بدن کوسه را تماشا کند، سرش را داخل دهان آن کرد. در همین زمان، اسپیلبرگ و میلیوس به منظور شوخی با لوکاس، کنترل کوسه را برداشته و دهانش را میبندند اما کوسه اتصال کرده و سر لوکاس در میان دندانهای آن گیر میکند. پس از عملیات آزادسازی لوکاس، سه فیلمساز از ترس آسیب رساندن به تجهیزات پروژه به سرعت محل را ترک کردند.
- یک حادثه در پشت صحنهی فیلم، قایق اورکا را تا مرز غرق شدن پیش برد. در این هنگام اسپیلبرگ با بلندگو از قایقهای نجات خواست تا به کمک بازیگران بشتابند. همزمان با غرق شدن کشتی، جان کارتر به عنوان صدابردار کار، تا زانو در آب فرو رفت و از بازیگران خواست تا از غرق شدن دستگاههای صوتی جلوگیری کنند. در نهایت در این حادثه یکی از دوربینهای فیلمبرداری غرق شد.
- آروارهها در هفتهی اول اکران خود تنها در ۴۰۹ سینما به نمایش درآمد با این وجود این اثر در نهایت تبدیل به پرفروشترین فیلم تاریخ سینما تا زمان خود شد.
- اولین نمونهی کوسهی ساخته شده توسط اسپیلبرگ هیچگاه در آب مورد آزمایش قرار نگرفت. وقتی این کوسه برای نخستین بار در هنگام تصویربرداری در آب قرار گرفت، بلافاصله غرق شد و در ادامه گروهی از غواصان به زیر آب رفته و دوباره آن را پیدا کردند.
- استیون اسپیلبرگ در حقیقت اولین کارگردان فیلم نبود. پیش از وی، کارگردانی دیگر برای ساخت این فیلم سر پروژه آمد و در دیدارش با تهیه کنندگان کار، توضیح داد که دوست دارد در صحنهی اول فیلم، دوربین از داخل آب بیرون آمده و شهر را نشان بدهد. در این هنگام به طور ناگهانی یک نهنگ (او به اشتباه نهنگ گفت) از داخل آب بیرون میپرد. تهیهکنندگان نیز به کارگردان گفتند که آنها قصد ساخت آروارهها را دارند نه موبی دیک و اینکه حاضر نیستند وقتشان را با کار کردن با کسی که فرق کوسه و نهنگ را نمیداند هدر دهند.
- اسپیلبرگ تقریبا ۲۵ درصد از فیلم را روی اقیانوس تصویربرداری کرد.
- اسپیلبرگ در ابتدا به دنبال این بود که نقش برودی را چارلتون هستون بازی کند. اما از آنجا که هستون مدت کوتاهی پیش از تولید این فیلم، در فیلمهای هواپیمای 1975 (Airport 1975) و زمین لرزه (Earthquake) نقش قهرمانهایی را بازی کرده بود که دست به کارهایی بزرگ میزند، بنابراین اسپیلبرگ احساس کرد که با این وضعیت از نگاه تماشاگران، کوسهی آروارهها هیچ شانسی برای چیره شدن بر هستون نخواهد داشت و در ناخودآگاه تماشاگران، کوسه از پیش بازنده خواهد بود.
- اسپیلبرگ اعتراف میکند زمانی که برای نخستین بار رمان آروارهها را خواند، به دلیل نچسب بودن شخصیتهای اصلی داستان، طرفدار کوسه بود.
- پیتر پنچلی خالق رمان آروارهها گفته است که اگر در آن زمان با طبیعت کوسهها آشنایی داشت، هرگز این داستان را نمینوشت.
- سگ شخصیت برودی در این فیلم، در واقع سگ خود اسپیلبرگ بود که المر نام داشت.
- پیش از نمایش آروارهها تعداد توریستهای تابستانی جزیره مارتا وینیارد (لوکیشن فیلم) حدود ۵ هزار نفر بودند اما پس از نمایش فیلم این تعداد به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش یافت.
- رابرت دوال کسی بود که اسپیلبرگ را تشویق کرد تا کارگردانی آروارهها را بپذیرد. اسپیلبرگ نیز نقش برودی را به دوال پیشنهاد داد ولی او میخواست نقش کوینت را بازی کند. اسپیلبرگ معتقد بود که دوال برای نقش کویت زیاد از حد جوان است.
- ریچارد درایفس در ابتدا نقش مت هوپر را رد کرده بود. درایفوس به اسپیلبرگ گفت که ترجیح میدهد آروارهها را در سینما ببیند تا اینکه در آن بازی کند.
- آروارهها در فهرست بهترین فیلمهای دلهرهآور از نگاه موسسهی فیلم آمریکا جایگاه دوم را دارد.
- اورکا یک قایق ماهیگیری ۲۹ فوتی (نزدیک ۹ متر) بود که باید وزن بیش از بیست نفر از بازیگران و خدمهی فیلم را تحمل میکرد.
- اسپیلبرگ بسیاری از مشکلات پیش آمده در طول تصویربرداری را به کمالگرا بودن خود و بیتجربیگیاش نسبت داده است. او میگوید با اینکه میتوانسته فیلم را در یک دریاچهی حفاظت شده، سوله یا یکی از حوضچههای هالیوود تصویربرداری کند، تصمیم گرفت که لوکیشن کار را به اقیانوس اطلس ببرد. در مورد بیتجربگیاش نیز اعتراف میکند که در ابتدای کار بسیار خوشباورانه دربارهی تصویربرداری در اقیانوس فکر میکرده است.
- روی شایدر بعد از اینکه در خلال یک مهمانی به طور پنهانی به صحبتهای اسپیلبرگ با نویسندهاش دربارهی آروارهها گوش میکرد، علاقهمند شد که در این فیلم بازی کند.
- کوسهی آروارهها در فهرست بزرگترین شخصیتهای منفی تاریخ سینما در رتبهی هجدهم قرار گرفته است (به انتخاب موسسه فیلم آمریکا).
- از آنجا که اسپیلبرگ پیشبینی کرده بود که فیلم او با رمان آروارهها تفاوتهای زیادی داشته باشد، از ریچارد درایفس خواست تا به سراغ خواندن این کتاب نرود.
- آروارهها تنها حضور جاناتان فیلی در یک فیلم به عنوان بازیگر است. او یکی از افراد محلی بود که برای بازی در نقش کسیدی تست داد و نهایتا نقش را گرفت. او در ادامه قید بازیگری را زد و به عنوان تهیه کننده در سینما و تلویزیون فعالیت کرد. فیلی یکی از آثار اسپیلبرگ با عنوان جنگ دنیاها (War of the Worlds) را نیز تهیه کنندگی کرده است.
- پس از موفقیت غافلگیرکنندهی آروارهها، از داخل هالیوود مهمترین دلیل موفقیت فیلم را تدوین ورنا فیلدز قلمداد کردند تا کارگردانی اسپیلبرگ ۲۸ ساله که کسی وی را نمیشناخت. آروارهها آخرین فیلم فیلدز بود و او ۷ سال بعد در سن ۶۴ سالگی درگذشت.
- لورین گری اولین بازیگری بود که برای بازی در آروارهها قرارداد امضا کرد. اسپیلبرگ پس از دیدن گری در یکی از قسمتهای سریال Kojak بود که از بازی طبیعی وی خوشش آمد و نقش الن برودی را به او داد. لورین گری در دو ادامهی دیگر آروارهها نیز ایفای نقش کرد که از این لحاظ در میان تمام بازیگران این فیلم، رکورددار است.
- کار تصویربرداری فیلم قرار بود در ۵۵ روز به اتمام برسد ولی تا ۱۵۹ روز طول کشید. اسپیلبرگ در هر شبانه روز، نهایتا ۴ ساعت تصویربرداری میکرد.
- تهیه کنندگان فیلم حقوق رمان آروارهها به قلم پیتر بنچلی را به قیمت ۱۷۵ هزار دلار خریداری نمودند. بنچلی یک فیلمنامه را نیز به تهیه کنندگان ارائه داد که به شدت وفادار به رمان بود ولی در ادامه توسط اسپیلبرگ رد شد.
- اسپیلبرگ اعتقاد دارد که اثر دیگرش ژوراسیک پارک (Jurassic Park) ادامهی آروارهها است اما این بار در خشکی.
- پس از نمایش آروارهها، آمار شکار کوسه به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد.
- در نظرسنجی سال ۲۰۰۸ مجلهی امپایر، آروارهها در میان ۵۰۰ فیلم بزرگ تاریخ سینما در رتبهی پنجم قرار گرفت.
- کشتی اورکا متعلق به کوینت، توسط استودیو فقط برای این فیلم ساخته شده بود. پس از اتمام تصویربرداری، از آنجایی که اورکا به دلیل سنگینی بیش از حد، برای قرار گرفتن در آب مناسب نبود، بدنهی فلزی آن را برای استفاده به عنوان حفاظ در اتاق اشعهی ایکس فروختند. برای صحنهی غرق شدن اورکا نیز یک کشتی دیگر ساخته شد که آن کشتی از قضا برای استفاده در آب کاملا بهتر بود.
- ریچارد درایفوس ادعا کرده: در شرایطی کار تصویررداری فیلم را آغاز کردیم که نه فیلمنامهای در کار بود، نه گروه بازیگران تکمیل شده بود و نه از کوسه خبری بود.
- کوین کلاین در ابتدا برای بازی در نقش مت هوپر پیشنهاد شد. کلاین به اسپیلبرگ گفت کسی را میشناسد که اقیانوسشناس است و میتواند به او کمک کند. اسپیلبرگ نیز در جواب گفت: من کسی را نمیخواهم که کسی را میشناسد که اقیانوسشناس است. کسی را میخواهم که خودش اقیانوسشناس باشد.
- بازیگران فیلم در طول تصویربرداری بارها دچار دریازدگی شدند.
- آروارهها در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه توتال فیلم، در رتبهی سوم قرار دارد.
- پس از موفقیت بسیار خوب فیلم Death Wish در سال ۱۹۷۴، در ابتدا نام مایکل وینر به عنوان جدیترین گزینه برای کارگردانی آروارهها مطرح شد.
- لی ماروین نخستین انتخاب اسپیلبرگ برای نقش کوینت بود اما ماروین گفت که ترجیح میدهد به جای شکار کوسه به ماهیگیری برود.
- موسیقی متن فیلم ساخته شده توسط جان ویلیامز در فهرست ۲۵ موسیقی متن برتر موسسه فیلم آمریکا دررتبهی ششم قرار گرفت.
- آروارهها ابتدا قرار بود در کریسمس ۱۹۷۴ اکران شود ولی به دلیل طولانی شدن مدت تصویربرداری، نمایش آن به ژوئن موکول شد. ماه ژوئن از گذشته به طور سنتی زمان اکران شدن فیلمهای کم کیفیت و صرفا سرگرم کننده بوده است ولی آروارهها پس از به نمایش درآمدن، به بهترین فیلم ماه ژوئن در تمام تاریخ تبدیل شد.
- انتخاب پیتر بنچلی برای سه نقش اصلی، استیو مک کوئین، رابرت ردفورد و پل نیومن بودند.
- اسپیلبرگ پس از دیدن فیلم ارتباط فرانسوی (The French Connection) روی شایدر را برای نقش برودی انتخاب کرد. استودیو قرارداد دو فیلم دیگر را نیز با وی امضا کرد که یکی از آنها قسمت دوم آروارهها و دیگری ساحره (Sorcerer) بود.
- آروارهها یکی از ۵ فیلم ترسناک است که نامزد دریافت جایزهی اسکار بهترین فیلم شد. ۴ فیلم دیگر عبارت است از: جن گیر (The Exorcist)، سکوت برهها (The Silence of the Lambs)، حس ششم (The Sixth Sense) و قوی سیاه (Black Swan).
- در رایگیری مجله اینترتیمنت ویکلی، آروارهها بعد از حس ششم (The Sixth Sense) به عنوان بهترین فیلم ترسناک تاریخ انتخاب شد.
- رابرت شاو به دلیل اختلاف با اداره مالیات، بلافاصله پس از اتمام تصویربرداری صحنههایش کشور را ترک کرد. شاو نهایتا موفق به دریافت هیچ پولی از تهیه کنندگان فیلم نشد.
- اورکا نام یک نهنگ بزرگ است که به عنوان بزرگترین دشمن کوسهی سفید و معروفترین قاتل آن به حساب میآید.
- جورج لوکاس پس از همکاری با ریچارد درایفس در فیلم دیوارنوشتههای آمریکایی (American Graffiti) او را به اسپیلبرگ معرفی کرد.
- اسپیلبرگ پس از تکمیل تصویربرداری آروارهها، آنقدر از کار در آب خسته شده بود که اطمینان داد که اتفاقات فیلم بعدیش کاملا در خشکی خواهد بود.
- آروارهها عنوان دومین فیلم پربینندهی تلویزیون بریتانیا را از آن خود کرده است. فیلم در هنگام پخش در هشتم اکتبر ۱۹۸۱ بیش از ۲۳ میلیون تماشاگر داشت.
- تنها ۹ روز پیش از آغاز تصویربرداری کار، بازیگران نقشهای کوینت و مت هوپر انتخاب شدند.
- تهیهکنندگان فیلم اعتراف کردهاند که اگر یک بار دیگر کتاب آروارهها را میخواندند متوجه دشواریهای تصویربرداری صحنههای مربوط به اقیانوس شده و از ساخت فیلم منصرف میشدند.
خواندن ادامهی مطلب باعث لو رفتن بخشهایی از فیلم میشود
- حمله کوسه به منطقه توریستی شرمالشیخ مصر در سال ۲۰۱۰ در جزئیات، شباهت بسیار زیادی به ماجرای آروارهها داشت. در شرمالشیخ نیز پس از حملهی کوسه، ابتدا در مقابل بستن سواحل مقاومت به عمل آمد اما مسئولان با اکراه پذیرفتند که این خواسته را عملی کنند. در ادامه یک کوسهی اشتباهی کشته شد و در پی آن، مسئولان ضمن باز کردن دوبارهی ساحل، اعلام کردند که امنیت توریستها کاملا تامین است ولی حملات کوسه افزایش پیدا کرد و چندین نفر کشته شدند.
- سریال مستند MythBusters در یکی از قسمتهایش برخی نکات دربارهی صحنههای مربوط به کوسه در آروارهها را زیر سوال برد. طبق ادعاهای کارشناسان برنامه، برخلاف آنچه در صحنهی مرگ کوسه نشان داده میشود، برخورد گلوله با مخزن غواصی باعث منفجر شدن آن نمیشود. سیم پیانو هیچگاه تحمل کشیدن یک کوسهی سفید را ندارد. اگرچه کوسهی سفید آنقدر قدرت دارد که بشکهها را با خود به زیر آب ببرد ولی با این وضعیت فقط مدت بسیار کوتاهی میتواند زیر آب بماند. از طرفی وقتی کسی با نیزه به صورت یا چشم یک کوسه سفید ضربه بزند، او قطعا فرار خواهد کرد یا حداقل عقب نشینی میکند.
- اسپیلبرگ برای معرفی شخصیت کوینت، قصد داشت این شخصیت را برای نخستین بار در حال تماشای فیلم موبی دیک در سینما به تصویر بکشد. آن هم در شرایطی که در عقب سالن سینما نشسته و با صدای بلند به جلوههای ویژهی فیلم و شکل نهنگ میخندد. دلیل اینکه اسپیلبرگ از این ایدهاش صرف نظر کرد شخص گریگوری پک بود که علاوه بر بازی در نقش اصلی موبی دیک، یکی از تهیه کنندگان فیلم هم به حساب میآمد. زمانی که اسپیلبرگ برای گرفتن مجوز نمایش موبی دیک در فیلم به سراغ پک رفت، با پاسخ منفی وی روبرو شد چرا که پک از نقشآفرینیاش در موبی دیک بیزار بود و دوست نداشت که یک بار دیگر آن را بر پردهی سینماها ببیند.
- در اوایل فیلم جسد کریستین در شرایطی پیدا میشود که یک دستش از میان ماسهها بیرون آمده و خرچنگها دور آن را گرفتهاند. اسپیلبرگ برای این صحنه در ابتدا از یک دست مصنوعی استفاده کرد ولی نتیجهی کار بسیار مسخره از آب درآمد. در ادامه او یکی از زنان پشت صحنهی فیلم را زیر ماسهها دفن کرد، یک دستش را بیرون گذاشت و برای اینکه خرچنگها دور دست جمع شوند روی آن قهوه ریخته شد. دستی که در فیلم شاهد آن هستید متعلق به این زن است.
- در صحنهای که برودی (روی شایدر) پس از حملهی کوسه به کشتی به سمت اسلحهاش رفته و آن را کنترل میکند، شاهد عبور یک شهاب سنگ پر نور از پشت سرش هستیم. این شهاب سنگ به طور اتفاقی در کادر دوربین قرار گرفت و حاصل جلوههای بصری فیلم نیست.
- در صحنهای که خانم کینتر، برودی را مقصر مرگ پسرش معرفی میکند یک سیلی به صورت وی میزند. در این صحنه لی فیرو واقعا با تمام توانش به صورت روی شایدر ضربه میزند. این صحنه ۱۷ بار برداشت شد و هر بار فیرو محکمتر به شایدر سیلی میزد تا جایی که در یکی از برداشتها، عینک شایدر از صورتش افتاد. شایدر از تصویربرداری این صحنه به عنوان دردناکترین روز حرفهی بازیگریش نام برده است.
- بازیگران صحنههای مربوط به ساحل، هر کدام رقم ۶۴ دلار دریافت کردند تا در هنگام حملهی کوسه فریاد زده و به این طرف و آن طرف فرار کنند.
- صحنهی مربوط به منفجر شدن کوسه در آخرین روز تصویربرداری و با چهار دوربین گرفته شد با این حال اسپیلبرگ در این روز سر صحنه حضور نداشت. او که به دلیل کش پیدا کردن روزهای تصویربرداری متهم به بدقول بودن شده بود میترسید در پایان کار، دست اندرکاران فیلم با او شوخیهای وحشیانه کنند، بنابراین بی سر و صدا با ریچارد درایفس سوار هواپیما شده و به بوستون رفت. در هواپیما زمانی که درایفس از اسپیلبرگ پرسید که صحنهی آخر را چگونه خواهد گرفت، او پاسخ داد که این صحنه هم اکنون در حال ساخته شدن است. این جمله خندههای درایفس را در پی داشت.
- در صحنهای که کوینت و هوپر زخمهایشان را به رخ هم میکشند، برودی یواشکی پیراهنش را بالا زده و زخم عمل آپاندیسش را نگاه میکند. این زخم متعلق به خود روی شایدر بود.
- در نمایش آزمایشی آروارهها، بیشتر وحشت تماشاگران به صحنهای باز میگشت که برودی مشغول ریختن گوشتها در آب است و در آن هنگام کوسه برای اولین بار سرش را از آب بیرون میآورد. اسپیلبرگ که ترساندن مردم به او مزه داده بود، در روزهای بعد صحنهی شبانهی قایق بن گاردنر را به فیلم اضافه کرد. در نمایش دوم آروارهها، تماشاگران بیش از همه از صحنهای که به طور ناگهانی سر بن گاردنر از قایق شکسته بیرون میآید وحشت کردند و در ادامه در صحنهی بیرون آمدن سر کوسه از آب، میزان وحشت آنها به اندازهی قابل توجهی کاهش یافت. اسپیلبرگ به گفتهی خودش از آن پس درس گرفت که هر فیلمی نهایتا میتواند یک لحظهی وحشتناک بزرگ داشته باشد نه بیشتر. چرا که پس از اولین صحنه تماشاگران ناخودآگاه برای غافلگیریهای بعدی مقاوم میشوند.
- در صحنهی کشته شدن کریسی توسط کوسه، دو وزنهی ۳۰۰ پوندی (۱۳۶ گیلوگرم) را به سوزان بکلاینی بستند و خدمهی فیلم در زیر آب هر کدام از آنها را به یک طرف کشیدند. بدین ترتیب سوزان به زیر آب کشیده میشد و به صورت طبیعی تلاش میکرد که غرق نشود. تصویربرداری این صحنه ۳ روز به طول انجامید.
- اسپیلبرگ برای معرفی کوسه در فیلم طرح دیگری را در نظر داشت. به این ترتیب که در طول شب نگهبان اسکله در حال تماشای تلویزیون است و از پنجرهی اتاق وی، تماشاگران کوسه را میبینند که کنار قایقها آمده و با حرکتش آنها را بالا و پایین میبرد. اسپیبرگ معتقد بود که قرار گرفتن کوسه در کنار تعداد زیادی قایق، یزرگی وی را به خوبی نمایان خواهد کرد. با این وجود تدارکات دشوار این صحنه از جمله فاصلهی منظم قایقها از هم و عدم کنترل کامل بر حرکات کوسه باعث شد که اسپیلبرگ قید این صحنه را بزند.
- نحوهی نمایش کوسه در آروارهها تحت تاثیر دو فیلم چیزی از دنیای دیگر (The Thing from Another World) و او از فضا آمد (It Came From Outer Space) صورت گرفته است. در فیلم اول موجود بیگانه تنها در صحنهی آخر حضور دارد و در فیلم دوم نیز این موجود هیچگاه به صورت کامل نمایش داده نمیشود.
- فیلم شامل ۲۷ صحنهی خارج از متن کتاب است.
- در داستان کتاب و همچنین فیلمنامهی ابتدایی کار، مت هوپر با همسر برودی وارد رابطه عاشقانه شده و در پایان فیلم نیز توسط کوسه کشته میشود. اسپیلبرگ احساس میکرد که ماجرای عاشقانهی هوپر و الن به طرح کلی کار لطمه میزند.
- در کتاب آروارهها، شخصیت کوینت بر خلاف آنچه در فیلم نشان داده میشود، جان خود را در اثر غرق شدن از دست میدهد.
- اسپیلبرگ پس از ساختن آروارهها تاکید کرده به دلیل اینکه میخواست قرمز در طول فیلم فقط رنگ خون باشد، از این رنگ هرگز در جای دیگری استفاده نکرده است. با این وجود رنگ قرمز در بسیاری از موارد از جمله کلاه و لباس بازیگران، پرچم آمریکا، کولرها و سایر لوازم داخلی دیده میشود.
- در طی ماجراهای کتاب، گروه مافیا شهردار لری وان را تهدید میکنند که ساحل را باز نگه دارد چرا که سردستهی مافیا یک سرمایه گذاری چند میلیون دلاری را در آن پیاده کرد.
- پلاکی که مت هوپر از معدهی کوسه خارج میکند عدد 007 روی آن نوشته شده است. این عدد به این موضوع اشاره دارد که اسپیلبرگ از همان دوران جوانی آرزو داشت که یکی از قسمتهای جیمز باند را کارگردانی کند.
- در صحنهی حملهی کوسه به قفس مت هوپر، از یک کوسهی واقعی استفاده شد. این کوسه از کوسههای مکانیکی استفاده شده در کار کوچکتر بود از همین رو، برای بزرگ به نظر آمدن آن، یک قفس کوچکتر در آب قرار گرفت و به جای ریچارد درایفس نیز که در داخل قفس بود، گاهی از یک مانکن و گاهی از یک مرد کوتوله استفاده شد. در هنگام تصویربرداری این صحنه، کوسه به طور اتفاقی به قفس گیر کرد و برای نجات خود، قفس را شکست. این صحنه آنقدر خوب از آب درآمد که اسپیلبرگ فیلمنامه را عوض کرده و این قسمت را در فیلم نگه داشت.
- دیالوگهای مربوط به صحنهای که کوینت دربارهی زیردریایی ایندیاناپلیس صحبت میکند توسط خود رابرت شاو نوشته شده است. در طی حادثهی غرق شدن این زیردریایی، از بین ۱۱۹۶ خدمهی آن تنها ۳۱۶ نفر زنده ماندند.
- در صحنهای که برودی متوجه حملهی کوسه به الکس میشود از تکنیک دالی زوم استفاده شده است. آلفرد هیچکاک نخستین کارگردانی بود که در فیلم سرگیجه به منظور نشان دادن ترس شخصیت اسکاتی از ارتفاع، از دالی زوم استفاده کرد. فرانسوا تروفو نیز در فیلم فارنهایت ۴۵۱ برای نشان دادن رویاهای یکی از شخصیتهایش از این تکنیک استفاده کرد.
- سوزان بکلاینی که نقش کریسی را بازی میکرد، برای درآوردن صدای زنی که در حال غرق شدن است، مقابل میکروفون رفت، سرش را بالا گرفت و در حالی که یک نفر دیگر در دهانش آب میریخت شروع به جیغ زدن کرد.
- فابین کوستو، نوهی ژاک-ایو کوستو با زیردریایی داخل اقیانوس رفته و از نزدیک به تحقیق دربارهی کوسهی سفید پرداخته است. طبق گفتههای کوستو، بر خلاف آنچه در آروارهها نشان داده میشود (ماشین کشتار)، اتفاقا کوسهی سفید حیوان بسیار محتاطی است. آنها در زیر آب از طریق بالههایشان و حرکات بدن با هم ارتباط برقرار میکنند.
داغترین مطالب روز
نظرات